Gå til innhold

Blir Nord-Norge nedprioritert i det offentlige?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor altså i Nord Norge selv, nærmere Troms. Har på følelsen av at det offentlige nedprioriterer Nord Norge, selvfølgelig skyldes mye av det at det ikke bor så mange her oppe, men uansett. ADSL kom mye senere hit, ADSL 2 tror jeg ikke vi har, veiene her oppe er elendige, og en god del andre ting.

 

Så, er det bare meg, eller er det faktisk sånn?

 

- Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSLen hadde vel Telenor ansvaret for å få bygget ut? For min del er i allefall Telnor et statlig firma.

 

For å nevne andre ting, Har også på følelsen av at kommunene her oppe får mindre penger enn kommuner sør i landet. Mulig det bare er politikerene her oppe som er dårlige.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Selvfølgelig, skulle bare mangle, da de fleste bor i sør, blir selvfølgelig sør prioritert, noe annet hadde vært meget rart. For øvrig er veiene og ADSL-utbredelsen dårlig mange plasser her i sør og, særlig på vestlandet.

6849482[/snapback]

 

Sant at man må bruke mer penger der hvor det er fler :cool: , men likevel oversees Nord-Norge ofte, og ting blir bygd ut mye saktere.

I Sverige går ting fortere, men det kan kanskje være pga. at det er lettere å bygge ut i et så mye flatere land:P.. Dessuten er vel det en større befolkning i Sverige, men vi har jo likevel noe som svenskene ikke har; Oljepenger!

Lenke til kommentar

Tja syns ikke det er så forferdelig. Bor ganske så øde til, men vi har trådløst bredbånd. Regner liksom ikke med at vi skal få ADSL eller bedre i en bygd med kun noen titals potensielle kunder.

 

Og veiene i Troms er da vel ikke så dårlige? Eller noen plasser (som der jeg bor f.eks.) er veiene ganske så crappy, men det går å kjøre på dem, og skal man noe særlig langt så kjører man jo ofte på E6 uansett, og den er jo finfin i hele Troms den. Værre i Nordland når det kommer til E6 i allfall...

Lenke til kommentar

Her jeg bor og i mesteparten av kommunen er det elendige veier. Har vært flere reportasjer i Nordlys over hvor dårlig veistandarden er her.

 

Skjønner jo selv følgelig at resten av landet blir prioritert siden det bor flere folk der, men det tar for lang tid for det.

 

De er jo kjørbare, men det er hullete, og på mange plasser er det ikke engang asfalt. Blandt annet her jeg bor :)

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Hmm ja uasfaltert vei er kanskje litt vel kjiipt. Men her hos oss foregår det en del utbedring nå i høst. Sprenges en del fjell for å bedre svinger osv. Også får vi faktisk asfalt opp til gården vår også (ligger en kirkegård lengre oppe i skogen). Noen som vet om regjeringen har gitt ekstra penger til dette (utbedringer av veier altså, kanskje spesielt i distrikene), eller om det er vegvesenet som bare har bestemt seg for å være greie med akkurat oss?

Lenke til kommentar

Vet at staten har planer om å gjøre det mer attraktivt å bo på bygda, men er ikke sikker på om de har satt planene i verk.

 

Er nok Vegvesenet som er greie :)

 

Vi har forsåvidt fått nye veilys nå, så spørs det bare om kommunen har råd til å bruke de i vinter, eller om de setter de på om sommeren, som de gjorde i fjor :thumbdown:

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, mindre befolkete områder blir nedprioritert.

 

Så er spørsmålet mitt: Er dette galt? Å fikse veier eller ordne ADSL i storbyer er ikke bare prioritert fordi det er flere mennesker her, men fordi det er billigere per person. Skal Nord-Norge få de samme tilbudene på omtrent den samme tiden, så må pengesummene være mye større. Kan en prioritering av Nord-Norge rettferdiggjøres?

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Her jeg bor og i mesteparten av kommunen er det elendige veier. Har vært flere reportasjer i Nordlys over hvor dårlig veistandarden er her.

 

Skjønner jo selv følgelig at resten av landet blir prioritert siden det bor flere folk der, men det tar for lang tid for det.

 

De er jo kjørbare, men det er hullete, og på mange plasser er det ikke engang asfalt. Blandt annet her jeg bor :)

6851028[/snapback]

Bor selv i Troms (nærmere Tromsø) og kjører bil :)

Nord-Norge er litt nedprioritert ja, men vi har ikke like mye trafikk som det er sør, vi har ikke bruk for like høy vei standard. Utfor Oslo har veiene 80 km/h pga høy trafikk, selv om det er 4 feltsvei. Vi derimot har 2 feltsvei med dårlig standard, hvor vi kan kjøre i 90! Bedre me 2 feltsvei med 90 en 4 feltsvei med 80 og masse fotobokser.

Lenke til kommentar
For å svare på spørsmålet ditt: Ja, mindre befolkete områder blir nedprioritert.

 

Så er spørsmålet mitt: Er dette galt? Å fikse veier eller ordne ADSL i storbyer er ikke bare prioritert fordi det er flere mennesker her, men fordi det er billigere per person. Skal Nord-Norge få de samme tilbudene på omtrent den samme tiden, så må pengesummene være mye større. Kan en prioritering av Nord-Norge rettferdiggjøres?

6853157[/snapback]

Jeg synes det er helt greit at det tar ei stund før vi får ting, men synes samtidig at det noen ganger kan ta for lang tid.

 

Så klart burde penga fordeles mest der det er mest folk, men virker som de noen ganger glemmer at det faktisk bor folk her oppi nord :)

Lenke til kommentar
For å svare på spørsmålet ditt: Ja, mindre befolkete områder blir nedprioritert.

 

Så er spørsmålet mitt: Er dette galt? Å fikse veier eller ordne ADSL i storbyer er ikke bare prioritert fordi det er flere mennesker her, men fordi det er billigere per person. Skal Nord-Norge få de samme tilbudene på omtrent den samme tiden, så må pengesummene være mye større. Kan en prioritering av Nord-Norge rettferdiggjøres?

6853157[/snapback]

 

Men når det er staten som bygger ut, bør man ta hensyn til at det ikke bor like mange folk overalt, og at selv de som bor kanskje litt mer øde bør få de samme tilbudene omtrent samtidig.

Men selfølgelig må man jo tåle å vente litt lengre på ting om man først skal bo i bygdene.

Lenke til kommentar

Egenlig ikke så rart, der flytter stadig folk fra nord mot sør og befolkningstettheten øker i de større byer sørpå.

 

Dette vil gi utslag på bevilgninger.

 

 

Noe annet er det at Telenor sitter på gjerdet og venter på at det offenlige skal bekoste bredbånd mens de selv skal håve inn inntektene.

 

Dette gjør de og har gjort det bla i min hjemby også bla i Trondheim.

 

Derfor bruker jeg ikke Telenor overhodet når det gjelder adsl eller mobil, de er noen slappfisker.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Det er bygget ut ja, vi fikk bredbånd i sommer. Men vi bor på en plass hvor det er et lite fjell i veien, og for å få bredbånd (WiFi) må vi få tillatelse fra Telenor angående oppsett av antennene. Sendte inn faks, e-post i juni, først i dag har jeg blitt kontaktet og spurt hvor i Norge de skulle videresende faksen til.

 

Dette har jo selvfølgelig ikke staten skyld i :)

 

edit:

 

Hadde det ikke vært for at Troms Fylkeskommune hadde bevillget penger til utbygging av bredbånd, kunne vi sett langt etter det :)

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Når folk snakker om befolkningen i nord så fikk jeg fryktelig lyst å se et kart der det er tydelig markert hvor våre 4-5mill. innbyggere er fordelt? Dere vet hva jeg mener. Slik som pollenkartene er fremstilt. Rød sone, gul sone etc., eller små/store prikker. Har noen et på lur? Det kunne kanskje satt litt i perspektiv hvor mange flere som bor i sør-Norge enn i nord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...