Gå til innhold

Nikon D80 - Forumbrukernes erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble nå eier av Nikon D80! Kjøpte hos JapanPhoto i Trondheim for under 9000kr! Samt blitz SB600 for ca 900 kr! Tatt masse prøve bilder, så nå blir det NULL røde øyner!

Skal etterhvert ordne meg flere linser og stativ, ordentlig fotobag.......

Gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Hei

Har nettopp kjøpt Nikon D80.

 

Har trykket litt på kamraet og får ikke bort info som liggger seg opp på bildene som er tatt. Hvordan fjerne info om bildene, slik at en ser dem uten?

Mvh nuffe :hmm:

8580517[/snapback]

 

Trykk oppover eller nedover til det forsvinner hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Hei

Har nettopp kjøpt Nikon D80.

 

Har trykket litt på kamraet og får ikke bort info som liggger seg opp på bildene som er tatt. Hvordan fjerne info om bildene, slik at en ser dem uten?

Mvh nuffe :hmm:

8580517[/snapback]

På mitt D70 funker det slik: Bla i bildene med opp/ned-tastene, velg hvordan bildet skal vises med høyre/venstre-tastene (kun bilde, med histogram, med info eller med høylys-blinking).

Tipper det funker likt på D80, prøv!

Lenke til kommentar

Hvordan opplever dere som har D80, vanntettheten/værbestandigheten til kameraet? Jeg har planlagt å kjøpe kameraet, og værbestandigheten er det eneste jeg er redd for. Tåler kameraet at man bruker det når det regner/snør? D200 skal såvidt jeg vet være beskyttet mot vær, men er i utgangspunktet utenfor mitt budsjett.

 

Francis

Lenke til kommentar
Hei

Har nettopp kjøpt Nikon D80.

 

Har trykket litt på kamraet og får ikke bort info som liggger seg opp på bildene som er tatt. Hvordan fjerne info om bildene, slik at en ser dem uten?

Mvh nuffe :hmm:

8580517[/snapback]

På mitt D70 funker det slik: Bla i bildene med opp/ned-tastene, velg hvordan bildet skal vises med høyre/venstre-tastene (kun bilde, med histogram, med info eller med høylys-blinking).

Tipper det funker likt på D80, prøv!

8581207[/snapback]

 

 

Takk, det virket :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I denne tråden penset vi etter hvert inn på D80'ens lysmåler, og dennes påståtte hang til å overeksponere, mer presist med 0,7 EV.

 

Jeg har aldri hatt noen tro på dette, og ingen seriøse anmeldere har påpekt det, men myten synes å ha satt seg, bla. ved hjelp av Ken Rockwell. Min mistanke har rettet seg mot kurven D80 bruker ved konvertering til jpeg, men siden jeg aldri har hatt skikkelig tilgang til noen D80, har det blitt med mistanken - helt til nå. Sutekh har vært så vennlig å sende meg noen bilder (raw+jpeg), som jeg har utført en særdeles enkel test på. Jeg legger ut 4 bilder - jpeg'en fra D80, rawfilen fra D80 konvertert med Bibble (kun oppskarpet) og D80'ens kurve, rawfilen konvertert i Bibble justert -0.7ev og til sist rawfilen konvertert med en helt flat kurve ("colorimetric"). En uhyre enkel test, og helt sikkert ikke uten feilkilder, men like vel...

 

D80 rett fra kamera, ingen eksp.komp:

165222349-M.jpg

Jeg syns ikke det er noe som er veldig galt med dette i utgangspunktet - kameraet har hatt en utfordring med å håndtere store skyggepartier og sterkt sollys i andre partier. Tamron 17-50 vignetterer åpenbart en del på f/2.8. :)

 

Rawfil konvertert i Bibble med kameraets kurve:

165221737-M.jpg

Dette er aningen lysere, men det er veldig lite. Ingen andre justeringer er gjort i Bibble, så eventuell oppjustering av metning og kontrast i kameraet er borte.

 

Rawfil justert ned 0.7EV og konvertert i Bibble med kameraets kurve:

165221688-M.jpg

Her skjer det en del, både på Saab'en og himmelen. Himmelen er fortsatt temmelig utbrent, noe som nok ikke var til å ungå her.

 

Rawfil uten noen justeringer i Bibble, men med lineær "kurve":

165221710-M.jpg

Jøss! Ganske likt -0.7EV kompensasjon, er det ikke? Litt lysere, men ikke mye.

 

Edit: byttet til litt mindre bilder

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvordan opplever dere som har D80, vanntettheten/værbestandigheten til kameraet? Jeg har planlagt å kjøpe kameraet, og værbestandigheten er det eneste jeg er redd for. Tåler kameraet at man bruker det når det regner/snør? D200 skal såvidt jeg vet være beskyttet mot vær, men er i utgangspunktet utenfor mitt budsjett.

 

Francis

8581647[/snapback]

Jeg kjenner ikke hvordan D80 reagerer på fukt, siden 20D er det eneste kamera jeg selv har brukt i ruskevær. Den modellen tåler i alle fall å utsettes for endel prøvelser mht værforhold, men man bør jo ikke legge fra seg kamera i regnvær. Jeg er generellt lite pysete, men jeg passer litt på at det ikke blir for vått.

Jeg hadde nok følt meg mer trygg med en Eos 1D, enn 20D. Da hadde jeg kanskje gått ut i regnvær med vilje, bare fordi jeg kan knipse av hjertens lyst uten fare for skade på utstyret. I ditt tilfelle er jo ikke det noen alternativer, så for deg gjelder D200 som et greit alternativ.

Siden den modellen er så dyr, så kunne det vært en god idè å kikke på andre alternativer. Både K10D og GX10 fra hhv Pentax og Samsung har fått skryt for å være enda bedre beskyttet mot regn og snø enn D200. De har i alle fall enda flere o-ringer til å forsegle huset. I tillegg kommer optikken. Jeg tror nemlig også at deres værbeskyttede normalzoom er rimeligere enn Nikons tilsvarende. De to modellene er i samme prisklasse som D80, og burde være et mer naturlig valg hvis disse egenskapene er av stor betydning.

 

 

Bra eksemplifisering med den bildeserien, foresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...