Gå til innhold

Tokina ATX Pro 12-24 eller Sigma 10-20?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tokinaen er på salg for under 5k hos japanphoto om dagen :)

Sitter å vurderer den STERKT selv jeg.

8792103[/snapback]

 

 

He he, det er litt derfor jeg spør ;)

En ting er at de har satt en grei pris, men det beste er at de skryter av å kunne levere...

 

Noen mener at Sigmaen med 10mm som start er "merkbart" bedre enn 12mm, men det kan ikke jeg uttale meg om.

 

/L

Lenke til kommentar
Noen mener at Sigmaen med 10mm som start er "merkbart" bedre enn 12mm, men det kan ikke jeg uttale meg om.

8792195[/snapback]

Hvis disse "noen" mener at det faktum at forskjellen i utsnitt og perspektiv mellom 10 og 12mm er merkbar betyr at 10mm er "bedre", så har de jo subjektvt sett rett i det. Det er unektelig 20% forskjell i brennvidde mellom 10 og 12.

 

Tokinaen tar det igjen med å være 20% lengre i den "lange" enden. I mine øyne er det bedre - det kommer helt an på hva man ønsker seg.

 

Begge objektiver er gode kjøp, men de er definitivt ikke like. Sigmaen er en kompromissløs ekstremvidvinkel - Tokinaen en utmerket vidvinkelzoom, som også strekker seg litt inn mot grensen til normalområdet.

 

I Fotografis store test av vidvinkelzoomer fikk Tokinaen i Pentaxutgave karakteren "toppvalg" mens Sigmaen fikk karakter "godt kjøp". Mye er skrevet om disse to på forumet, så det skulle ikke være vanskelig å finne meningsytringer om de to. Her er noen bilder, tatt med Tokinaen, jeg la ut på bildekritikken for noen uker siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=765908

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg tror valget mitt faller på Sigma av en viktig grunn at Tokina ikke er supportert som valgbart objektiv fra DxO Optics Pro V4

http://www.dxo.com/intl/photo

 

Greit at jeg sjekka det, for dette er et ekstremt bra verktøy, som retter opp de avvik objektivene gjør.

 

Da sparte jeg meg en 1000,- lapp, sa da bruker jeg den på en Nikor 50mm 1,8 istedet (til portretter etc, denne koster bare "lappen" og benyttes som referanse flere steder pga. sin fine skarphet)

 

/L

Lenke til kommentar
Noen mener at Sigmaen med 10mm som start er "merkbart" bedre enn 12mm, men det kan ikke jeg uttale meg om.

8792195[/snapback]

Hvis disse "noen" mener at det faktum at forskjellen i utsnitt og perspektiv mellom 10 og 12mm er merkbar betyr at 10mm er "bedre", så har de jo subjektvt sett rett i det. Det er unektelig 20% forskjell i brennvidde mellom 10 og 12.

 

Tokinaen tar det igjen med å være 20% lengre i den "lange" enden. I mine øyne er det bedre - det kommer helt an på hva man ønsker seg.

 

Begge objektiver er gode kjøp, men de er definitivt ikke like. Sigmaen er en kompromissløs ekstremvidvinkel - Tokinaen en utmerket vidvinkelzoom, som også strekker seg litt inn mot grensen til normalområdet.

 

I Fotografis store test av vidvinkelzoomer fikk Tokinaen i Pentaxutgave karakteren "toppvalg" mens Sigmaen fikk karakter "godt kjøp". Mye er skrevet om disse to på forumet, så det skulle ikke være vanskelig å finne meningsytringer om de to. Her er noen bilder, tatt med Tokinaen, jeg la ut på bildekritikken for noen uker siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=765908

8792580[/snapback]

 

 

Takk for svar, men jeg tror jeg er blitt avhengig av Dxo Optics Pro V4, som sålangt ikke har støtte for Tokina`n. Når jeg ser på dine flotte bilder er kanskje ikke dette et plagsomt tema....

 

/

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Tokinaen i et år nå, og har aldri sett behovet for å rette opp perspektivet. Den eneste situasjonen der dette kunne vært aktuelt for meg er ved panoramafotografering, og i følge vår kjære Ken Rockwell er forvrengningen i Tokinaen mindre kompleks enn for Sigmaen og derfor enklere å korrigere for. Det kan f.eks. gjøres i CS2, lens correction og tast inn konstanten for den aktuelle brennvidden, enklere blir det ikke.

Lenke til kommentar
Takk for svar, men jeg tror jeg er blitt avhengig av Dxo Optics Pro V4, som sålangt ikke har støtte for Tokina`n. Når jeg ser på dine flotte bilder er kanskje ikke dette et plagsomt tema....

 

/

8792689[/snapback]

Fant "Tokina AT-X 124 AF PRO DX" under "Free Demo", dette er Tokina 12-24 f/4. Skal forundre meg mye om ikke Pro V4 ikke støtter den. Forøvrig et meget flott objektiv.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, det er muligens en teit off-topic men; Er det ikke litt absurd å skulle gjøre et objektivvalg på et digitalt korrigeringsverktøy?? Av og til kan man spørre seg om det overhode gikk an å ta bilder med analogt utstyr.

 

Som nevnt er Sigmaen et kompromissløst effektverktøy- jeg tenker litt på samme måte som f.eks en fisheye- hvor optisk kvalitet til en viss grad må vike for fornuftig konstruksjon og pris. Noen later til å foretrekke dette, og i enkelte situasjoner er det også beste middel for å løse en fotografisk utfordring. Men jeg ser også at det mer en tilfeldig sammenfaller med de samme fotografene som er glad i trekke hardt i spakene ellers også i f.eks etterbehandlingen (HDR - grøss).

 

Så, for all del Sigmaen er spennende- men jeg blir mer imponert over ekstremt rettegnende, høyoppløste, kvalitetsorienterte objektiver med imponerende skarphet over hele fjøla.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med deg her Svein Gunnar, ofte kan effekten av '"fortegning" være en viktig del av bildet, det er ikke noe automatikk i at det geometrisk riktige er det som gir det beste bildet. I de aller fleste tilfeller kan man unngå problemet ved å unngå komposisjoner med parallelle horisontale linjer. Men på den andre siden ser jeg ingen problemer i at folk benytter seg av verktøy for å korrigere dette, og jeg har selv gjort dette ved behov. Prøv for eksempel å sy sammen et stort panoramabilde tatt ved 10-12mm uten å korrigere for 'distortion'.

 

Ellers ser jeg ikke noe problem i at folk benytter nye digitale teknikker for å behandle bildene sine, men om man liker det får være ens egen sak. Men jeg må jo si det er en tankevekker å bla gjennom de mest populære bildene på f.eks. flickr, 90% har ekstremt mettede farger. "Less is more" fungerer sjelden når man konkurerer om oppmerksomhet med millioner av andre bilder;)

Lenke til kommentar

Jeg er så enig med MR Kjøde her som det går an å bli.

Skulle ønske flere faktisk innså at "shit in" = "shit out" og derfor tok seg tid til å lære å fotografere før de ble guruer på photoshop. (Ikke ment på noen her, så ikke misforstå)

 

Jeg har også i lang tid vurdert samme type objektiv, og jeg fant for lenge siden ut hva mitt valg er, soleklart Tokinaen. Sigma sin kvalitetskontroll er for dårlig, og jeg har personlig ikke noen gode erfaringer med merket, selv om de sikkert produserer gode produkter.

Nikon sin er dobbelt så dyr nesten som Tokinaen, og jeg kan ikke forsvare til mitt bruk prisforskjellen. Det er heller ikke et så mye bedre objektiv.

Tokinaen er et knallgodt objektiv, fast blender 4, og veldig god byggekvalitet. Absolutt mitt førstevalg om jeg tar økonomi med i betraktning.

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar

 

Takk for svar, men jeg tror jeg er blitt avhengig av Dxo Optics Pro V4, som sålangt ikke har støtte for Tokina`n. Når jeg ser på dine flotte bilder er kanskje ikke dette et plagsomt tema....

 

/

8792689[/snapback]

 

 

Ligger nå støtte for Tokina AT-X 124 AF PRO DX i min DxO Optics Pro v4. Dette er vel objektivet det er snakk om? Jeg har nemlig også vurdert begge disse 2 og støtte i DxO er til en viss grad interessant.

 

Edit: Ser at flere har svart på dette allerede.

Endret av Renzir
Lenke til kommentar

Du værden så mange fine svar, takk til alle og deres meninger ;).

 

Jeg skjønner de som mener at det er fotografen som tar bildene og som er begrensningen, men så er jeg en amatør / hobby fotograf, som har som målsetning i å ta bra bilder etterhvert.

 

Tidligere har jeg skult mine svakheter og manglende kvalitet på utstyr i å bli rimelig bra med CS2 og noen andre tool`s.

 

Nå som jeg har et litt bedre utgangspunkt i en D80, så ser jeg at det kreves mer av "fotografen" (bruker mere A , P og S, ikka bare Auto) og ikke minst valg av "riktig(e)" objektiver.

 

Jeg ble forbløffet over hva DxO Optics Pro gjorde med bildene på 18-200mm VR objektivet. Det tar litt tid å rette opp bildene for "skjevheter", men de blir uten tvil bedre enn orginalen.

 

Når jeg vurderte Vidvinkelzoom, så trodde jeg at det tilsvarende ville være tilfelle her (uansett Tokina eller Sigma).

 

Jeg var hos FotoVideo i dag og kjøpte Sigmaèn (3.850,-) uten UV filter.

 

Har tatt masse bilder i dag / kveld og skal laste de inn i arbeids PCèn (sitter på terrassen med en øl nå i finværet..)

 

Så for jeg se da, om DxO har noen effekt eller ikke. Det beste ville være uten selvsagt.

 

En ting har jeg allerede sett, man for mye med seg på 10mm...

 

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Jeg var derimot på japanphoto for å handle tokinaen + 50mm til nikon.

Japanphoto på byporten shopping (oslo) hadde ingen av de, og siden jeg var på kurs like i nærheten hadde jeg ikke mulighet til å dra til noen andre der og da.

 

Men siden de ikke hadde den, er jeg tilbake i tenkeboksen. Jeg er en impulskjøper og når jeg ikke får det jeg ønsker i situasjonen havner jeg dypt inn i tenkeboksen :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...