Gå til innhold

Min erfaring med Nikon og Japanphoto


Anbefalte innlegg

Hei

 

Siden jeg bare er en vanlig forbruker uten særlig rettigheter har jeg lite rett utover det som er satt innenfor norsk lov. Dog kan jeg informere andre om min situasjon, slik at dere kanskje velger anderledes enn det jeg selv gjør.

 

Historien:

 

Jeg hadde lenge vurdert et digitalt speilreflekskamera, og etter å ha deltatt litt her på forumet ble jeg rådet til å gå for et Nikon, da de hadde en unik linse til mitt bruk. Nikons egen 18-200mm. Nå vel 2 månder etter jeg valgte Nikon på bakgrunn av denne linsa, har den ennå ikke kommet på markedet. Nikon reklamerer med en linse som ikke er å oppdrive noe sted på verdensbasis. Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte Nikon. Uansett endte jeg opp med å kjøpe en Nikon d70s kit pakke. Dog var det morsomme her var at blitsen fungerte to ganger. Dette medførte at jeg måtte levere den inn på reperasjon. Her begynner det morsomme:

 

Japanphoto:

 

Glad og førnøyd kjøpte jeg 2 d70s kit pakker 26. juni 2006. Jeg var en del av en vennegjeng som alle kjøpte seg kamera samme uken, og jeg kjøpte med til han ene. Servicen hos japanphoto var meget bra, men slik er det jo når man først skal kjøpe noe. Det som dog teller er servicen man får når man har problemer, eller skal bytte noe. Og her stinker mildt sagt japanphoto.

 

Jeg ser helt klart at de IKKE kan klandres for en produksjonsfeil i et Nikon kamera, så jeg gjorde som alle andre: leverte det inn til reperasjon 1. august.

Her begynner morroa. Ekspeditøren skulle på døg og liv påpeke at jeg fikk en regning om det ikke ble dekket av reklamasjonsretten (noe som er åpenbart etter å hatt det i kun 1 mnd). Det andre var at han kunne ikke gi meg et snev av hint om når det skulle være ferdig. I forkant hadde jeg informert om at jeg ville levere det inn og det ville vært fint om jeg kunne låne et kamera i mellomtiden. Når dette ble nevt i det jeg leverte inn mitt kamera, så hadde de selvfølgelig ikke noe lånekamera til meg. Men dette skulle gå så fort mente en der, at jeg fikk mitt d70s tilbake før jeg kunne savne det....

 

Jeg erfarte fort at på japanphoto er det ingen som vet noenting. Jeg begynte å ringe etter 2 uker, hvor jeg merklignok aldri fikk noen svar. Fikk beskjed om at de skulle undersøke saken, men jeg ble aldri informert om resultatet av deres undersøkelser. I korte trekk ble jeg informert om svært lite.

 

Nå er det over 4 uker siden jeg leverte det til reprasjon og mitt flunka nye digitalkamera har vært mer på service enn jeg har hatt det i hånda. Og min tolmodighet var dermed slutt. Jeg forventer faktisk som kunde å få litt informasjon, noe som totalt har uteblitt fra japanphoto. Jeg ringte ned og ønsket å heve kjøpet. Dette var intet problem mente hun som tok telefonen, og ba meg komme ned i løpet av dagen. Lettere irritert dro jeg ned med eske og kvittering, for å få hevet kjøpet. Men neida! Her var det andre planer. Som vanlig blir du sett på som litt smårar når du klager på denne måten. Jeg kunne da ikke komme her å kreve kjøpet hevet!

 

Mye klabb og babb med sleger der nede, hvor jeg la igjen alt og ba han ringe når han hadde ordnet opp. Førstkommende tirsdag er det 5 uker siden jeg leverte det inn og jeg har det garantert ikke tilbake da heller. Det morsomme her er at jeg faktisk ble kontaktet av han og fortalt at jeg måtte vente.

 

Jeg er så sinnsykt DRITTLEI japanphoto og kundebehandlingen de har der. De kan i det minste:

- informere kunden om hva som vil skje

- informere når det tar utover vanlig lang tid

- tilby en lånekamera i perioden

- Ikke be kunden til butikken, uten at de holder hva de lover pr telefon

 

Jeg regner med at jeg kan heve kjøpet med loven i hånd neste tirsdag? Noen som har noe informasjon her?

 

Problemet er løst

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Uansett fraråder jeg folk å handle på japanphoto, da kundeservicen når du har problemer rett og slett stinker. Det er et utvalg av bedre butikker der ute, og jeg tror de fleste vil være tjent med å velge en annen butikk enn denne.

6770720[/snapback]

 

 

Hvilken Japan Photo butikk var dette da?

Er ikke sikkert det er like dårlig service i alle butikkene bare fordi du har opplevd det i en butikk.

Jeg jobber ikke i Japanphoto og har kun kjøpt et par fotosekker og minnekort av de. Men har fått god hjelp og service.

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Jeg regner med at jeg kan heve kjøpet med loven i hånd neste tirsdag? Noen som har noe informasjon her?

 

Du har ikke krav på å få hevet kjøpet før selger har fått mulighet til å utbedre produktet for den samme feilen 2 ganger. Hvis det da feiler med den samme feilen den 3. gangen, så kan du heve kjøpet.

 

Gå helt enkelt ned til Japan Photo, og krev å få et erstatningsprodukt/låneprodukt i mellomtiden. Dette har du krav på ihht kjøpsloven siden det har gått mer enn 1 uke, og det er lite interessant for din del om de ikke har noen tilgjengelig. Hvordan JP løser dette problemet, får være deres sak. Du skal ha et låneprodukt - punktum.

Lenke til kommentar

Hei Oivind,

 

without wanting to cover the bad experience that you obviously had with us - very very sorry for that - I think you are a bit unfair here.

 

1.) You don´t name the shop where you had the experience which makes it difficult to talk to the people and ask for the background

 

2.) You indicate with your experience in this particular shop that all 21 Japan Photo Shops with all +100 employees are just stupid and give bad service.

 

3.) I checked with our Kunderservice here in the head office and nobody got a complaint from you. Please correct me if that is wrong.

 

4.) Why do you choose to discuss this problem right away in public before going to the Japan Photo head office?

 

Again, we are very very sorry if we have done something wrong and we would take that very serious with the responsible shop manager.

 

But your "Uansett fraråder jeg folk å handle på japanphoto, da kundeservicen når du har problemer rett og slett stinker." is very unfair against all our employees who in the absolute majority are photo enthousiasts with deep knowledge and service mentality. After the last market numbers, Japan Photo sells almost every 4th SLR camera in Norway and is by far market leader. We have sold thousands of D70S and people would not come again and again if our average service would be on the level as you eperienced.

 

We would really like to help you with solving this issue and will probably also find some kind of compensation for the long waiting periode. And we will give you a feedback from the shop how this could happen if you tell us the specific shop. But please give us a chance b e f o r e shooting with big guns in the forum.

 

Thanks a lot in advance for a reply and your contact data

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

 

PS: Sorry I write in english, norwegian reading and understanding is no problem, but writing is still a hazzle ;-)

Lenke til kommentar

Nikon er noen rare skruer når det gjelder å dekke etterspørselen. Det kan bli mye venting selv for noe så vanlig som en SB-600 blits eller et Nikkor 50mm 1.8D.

 

Når det gjelder Japan foto så kan det hende de solgte deg en EU modell som de måtte sende til utlandet for å få reparert. Da vet de sikkert like lite som deg om hvor kameraet befinner seg og når det vil bli ferdig.

Lenke til kommentar

Hei Kristallo,

 

we have a very good relationship with Nikon Norge and we hardly do any import on Nikon at this time.

 

But even if it would have been a EU-model, then the only difference is the missing printed nordic manual, everything else - including the service - is exactly the same. We send all repairs to Nikon/Interfoto and they are repaired exactly the same way and in the same time as any other Nikon camera.

 

In some very very specific cases, Interfoto/Nikon charges us something extra for the repairment, but that is our problem, not the customers.

 

So we still have to find out what happenend and surely we will...

 

Greetings

 

Stephan

Lenke til kommentar
...Ekspeditøren skulle på døg og liv påpeke at jeg fikk en regning om det ikke ble dekket av reklamasjonsretten (noe som er åpenbart etter å hatt det i kun 1 mnd). Det andre var at han kunne ikke gi meg et snev av hint om når det skulle være ferdig. ...

6770720[/snapback]

 

Selger er påkrevd å informere om at dersom de ikke finner noen feil, eller at det er unormalt hardt bruk, så må kunde belage seg på å betale en regning. Den er 500,- dersom det ikke er noen feil med kameraet.

 

 

Du har ikke krav på å få hevet kjøpet før selger har fått mulighet til å utbedre produktet for den samme feilen 2 ganger. Hvis det da feiler med den samme feilen den 3. gangen, så kan du heve kjøpet.

 

Gå helt enkelt ned til Japan Photo, og krev å få et erstatningsprodukt/låneprodukt i mellomtiden. Dette har du krav på ihht kjøpsloven siden det har gått mer enn 1 uke, og det er lite interessant for din del om de ikke har noen tilgjengelig. Hvordan JP løser dette problemet, får være deres sak. Du skal ha et låneprodukt - punktum.

6771014[/snapback]

 

Dette er riktig. Selger har kun to sjanser til avhjelp for samme feil. Avhjelp vil da si reparasjon eller omlevering. Dersom omlevering vil det jo mest sannsynlig ikke være samme feil siden ;)

 

Har selv hatt et D70-kamera. Kjøpte det før julen 2004, oppdaget feil med kameraet november 2005. Hadde kameraet inne til service to ganger for samme feil (første gang i 6 uker, andre gang i 7 uker), uten at denne ble fikset. Leverte det da inn til vurdering (8 uker tok dette) og det ble bekreftet samme feil. Hadde en halvtimes diskusjon med butikksjefen, hvorpå det endte med at jeg fikk hevet kjøpet. Det etter at sjefen sa ditten og datten om lover og hovedkontorets jurister.

 

Grunnen jeg har fått oppgitt til at servicen tar så lang tid, er at kameraet blir ofte sendt utenlands. Etter å ha pratet med han som har oversikten over japan photos reparasjoner (en utenforstående som brukes av japan photo), har jeg fått vite at mitt kamera var ved første service hos Interfoto og deretter hos et verksted i Estland. Man må nok belage seg på en 4 - 8 ukers venting, uansett butikk, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Enkelte betraktninger fra en ansatt i fotobutikk

 

-Nikon Norge bruker Interfoto som "verksted". Bruker gåseøyne, fordi de fleste reparasjoner blir sendt utenlands uansett om det er norsk eller EU modell (der JP blir belastet av Interfoto, er det vel EU modell, men det er ikke et problem for kunden). Dette medfører at reparasjoner på Nikon kan ta fra 2-6 uker. Dette er fullstendig uakseptabelt, og selv om vi er en liten butikk uten spesielt stor innflytelse, prøver vi å pushe Interfoto ved å kreve at DE stiller lånekamera til disposisjon for kunden. Dette burde egentlig alle forhandlere gjøre. Det er eneste måten å få de til å skjerpe rutiner og leveringstider. Det er jo vi som er ansatt i butikken som må ta i mot alle klagene fra kundene... de på verkstedet sitter skjermet for dette. Vi butikkansatte må derfor være litt tøffe og oppføre oss som kunder overfor dette verkstedet. Dette gjelder for øvrig flere av verkstedene rundt i Norge. Canon sitt verksted, Serviceproffen, er noe bedre, men også her er det til tider alt for lang leveringstid (varierer fra 2 dager til 2 måneder). Kunden har altså rett på lånekamera, men det bør være verkstedet som skal stå for dette... ellers vil de bare bli dårligere og dårligere så lenge de ikke må stå til ansvar for dårlige rutiner. Ja, forhandler/verksted/importør har to sjanser på seg til å reparere samme feil, men det bør være en selvfølge at de kan stille lånekamera til disposisjon. I flere tilfeller så krever vi også at kameraet byttes i et nytt... ofte gjøres dette, men minst like ofte så er da kameraet på mystisk vis nettopp påbegynt og skal være ferdig i løpet av dagen.

 

Når dette er sagt, så har den aktuelle Japan Photo butikken ikke gode nok rutiner. Gi beskjed til Stephan om hvilken butikk dette er, så tar han det opp med de. Å love å sjekke en ting og ringe opp igjen bør og SKAL følges opp. Får vi en slik forespørsel der jeg jobber, så skriver vi alt opp på en lapp og slipper den normalt ikke ut av hånden før alt er sjekket og rapportert tilbake til kunden.

 

For å "disse" Nikon litt til, så er leveringssituasjonen helt fryktelig. Jeg føler med alle som står på venteliste på 18-200VR f.eks. Øyvind er en av de (du er fortsatt et stykke ned på lista). Den vokser rett og slett raskere enn Nikon klarer å levere objektivene. I tillegg er det problemer med D50, D70s (en av Nikons representanter var så stolt i dag, for han hadde klart å finne hele fire (4) D70s kit til oss som er på vei snart! Er mildt sagt spent på hvor god leveringsdyktigheten blir på D80. Vi kan jo bare håpe at den siste tidens dårlige levering er en direkte følge av at alt er satt inn på å lage opp mest mulig D80 før lansering. Da vil ting løsne snart håper vi.

 

Dette ble langt, men jeg trenger å få ut litt frustrasjon nå og da :)

Lenke til kommentar

Vi fikk inn to 18-200 VR inn i butikken for en liten stund siden. Vi rakk ikke å sette de ut i skapet en gang før begge var solgt. D70s har vi ikke hatt på flere måneder, D50 har vi aldri fått, men D200 har vi inne omtrent hele tiden. Nikon sliter litt med levering ja, ingen tvil om det. Tror nok de taper en del penger på det, så jeg håper de jobber med saken.

Lenke til kommentar

Dersom du har kjøpt kameraet som privatperson, er du dekket av kjøpsloven. Den sier, som påpekt over, at selger har rett til å prøve å utbedre feilen to ganger før du kan kreve kjøpet hevet.

 

Men loven sier også at reparasjon skal skje innen rimelig tid, og at dersom reparasjonen er forventet å ta mer enn en uke, har du rett på et låneprodukt i mellomtiden.

 

Dersom du ringer forbrukerrådet og spør hva som menes med "Rimelig tid", vil de normalt si ca 2 uker.

 

Det betyr at du, etter å ha ventet i 4 uker, kan kreve et nytt kamera.

 

Gjør det. Det er den eneste måten butikken vil endre rutinene sine på. Dersom de ikke er villige til det, så trekk dem inn for forliksrådet. Penger er det eneste språket de forstår, og hvis det blir dyrere for dem å håndtere klagene dine, så får du til slutt det du har krav på.

 

Lykke til.

 

Erik

Lenke til kommentar

Nå har jeg pratet litt med JPstoney på pm og må si meg imponert over at Japanphoto deltar her inne og ivaretar kundene sine.

 

Men så leser jeg faaeri sitt innlegg:

 

Er det slik at jeg kan kreve et nytt Nikon d70s kit da? Eller kan jeg bare kreve et lånekamera i perioden?

 

Hvis butikken har min vare inne i la oss si 5 uker, og ikke kan tilby meg et nytt kamera, så kan jeg faktisk kreve å heve kjøpet mener du?

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at det hele bunner ut i en diskusjon om hva rimelig tid menes her. Forbrukerrådet vil si 2 uker, men jeg vil anta at butikken vil si det er rimelig med noe lengre grunnet at kameraet må sendes utenlands f.eks. Du kan jo for all del prøve, men de vil ikke gi seg så lett på det, vil jeg tro. Du bør ha gode kort på hånden og en god advokat i bakhånden ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil anta at det hele bunner ut i en diskusjon om hva rimelig tid menes her. Forbrukerrådet vil si 2 uker, men jeg vil anta at butikken vil si det er rimelig med noe lengre grunnet at kameraet må sendes utenlands f.eks. Du kan jo for all del prøve, men de vil ikke gi seg så lett på det, vil jeg tro. Du bør ha gode kort på hånden og en god advokat i bakhånden ;)

Uansett vil jeg nå påstå at 4-5 uker er mer enn rimelig tid, hvis man regner tilsammen én uke i postgang, har ikke Nikon så mye feil på kameraene sine at verkstedene har 3-4 uker ventetid på reparasjon... Jeg er enig med forbrukerrådet, to uker er rimelig, men ville kanskje drøyd med en ekstra uke. Utover det ville jeg forlangt lånekamera...
Lenke til kommentar
Uansett vil jeg nå påstå at 4-5 uker er mer enn rimelig tid, hvis man regner tilsammen én uke i postgang, har ikke Nikon så mye feil på kameraene sine at verkstedene har 3-4 uker ventetid på reparasjon...
Nå tror jeg ikke de lar et kamera ligge og vente på pur "faen", så de har nok en del å gjøre, blant annet fordi mange D70 har hatt den skumle lysmålerfeilen som låser kamera helt. Men det de kunne gjort, var da å ansette noen flere reparatører. For 4-5 ukers ventetid er uakseptabelt.
Lenke til kommentar
Da er problemet løst. Bra kundebehandling kommer oftest når man ikke venter det. Japanphoto har ordnet opp med meg, og jeg er svært fornøyd med ordningen.

 

Jeg har nytt kamera på Onsdag :)

6785552[/snapback]

Det var vel et nytt D80 som var målet ditt i utgangspunktet vil jeg tro, tatt i betraktning vinklingen i første innlegg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...