Gå til innhold

Viftestyring & strømstyring på bærbar


mandela

Anbefalte innlegg

Hvis maskinen har temp.sensor på CPU'en kan denne måles med programmer som NHC, Speedfan eller SIW.

 

Kjenner ikke til hvordan din maskin ser ut inni, men på min maskin er det ikke alt for vanskelig å bytte ut kjølepastaen... skrur av tastaturet (trenger ikke åpne hele kabinettet), skrur av heatpipe/kjøleribbe/kjølevifte (dette henger sammen), skrap/tørk av gammel kjølepasta, og legg på ett nytt lag kvalitetskjølepasta (så tynt som mulig, og helt jevnt) på cpu'en. Deretter er det bare å skru sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er helt grønn på området, men har en helt ny pc som bråker som et uvær, uten at jeg gjør en dritt. (Å skrive dette innlegget får vifta mi til å starte..)

 

Jeg har pc fra Multicom, type Compal IFT00. Prosessor er Intel Core 2 Duo CPU T7300 2 GHz.

 

Jeg har lest hele forumet og skjønner litt her og litt der :) Har lastet ned NHC, men hva gjør jeg så? Har fått med meg at jeg trenger ACPI (?) tingest, men hvor finner jeg en til min pc?

 

Setter min lit til at noen her kan gi meg litt hjelp. :cry:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nylig har vifta på min gamle Compaq Evo N400c begynt å jobbe litt vel mye. Lastet ned NHC og en zip-fil som het HP_N400c, så regner med at den er riktig. Har unzippet den til acpi-mappa der programmet ligger, men når jeg starter programmet får jeg følgende feilmelding som ballongtips nede i systemstatuslinja:

 

ERROR - ACPI Control System problem detected.

 

Og når jeg ser under acpi-settings i programmet, så står samme feilmeldingen. Jeg får riktignok tilgang til acpi-settingsene, men er litt redd for å endre innstillinger så lenge det står en feilmelding. Forøvrig melder programmet følgende:

 

CPU temp: 44-46 grader Celcius

HD temp: 43 grader Celcius

 

CPU'en er satt til dynamic switching.

 

Under fan level control er "Enable" krysset av, men det står 50 grader Celcius på alle de ulike fan-levels'ene.

 

Trenger jeg poste screenshots, eller kan noen ut fra dette gi meg tips til hvilke innstillinger jeg kan endre på. Maskinen er en 850Mhz P3 M forresten.

Lenke til kommentar

Jeg fant problemet ang. ASUS-en min. Etter at jeg fjernet hundre bittesmå skruer på alle mulige og umulige steder, fikk jeg endelig brukket opp hele laptopen. Og der, mellom viften og kjøleren, fant jeg en kjempekladd med støv. Nå har temperaturen senket seg betraktelig. Men fortsatt synes jeg viften går veldig ujevnt. Det er liksom den "tar fart" av og til, og er slett ikke spesielt stillegående. Hva kan det skyldes?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisan.

Jeg ser jeg burde lest alt som er her, men det kan vanskelig la seg gjøre i disse eksamenstidene. Det er også mange andre tråder som omhandler mitt problem, men som alltid er det fristende å spørre om hjelp her hvor det var litt liv og tydeligvis mye flinke folk.

 

- To år gammel Inspiron 6000, Intel pentium 1.73 GHz, 797MHz, 1.00GB Ram, MobileRadeonX300. Batteriet ett år gammelt og nettopp byttet LCD skjerm på garantien (reparasjon via Dell). Den har vært MYE på reisefot, i sekk og bag og er særdels godt brukt både til skole, spill og film/musikkavspilling.

 

Jeg tror ikke driveren til skjemkortet virker som det skal, forsøkte å installere en ny, men jeg vet ikke om det har noe å si for hastighet ved oppstart og ytelse i windows. Den skal uansett reformateres etter eksamensperioden og da med en gammel sikker driver fra dell (dessverre oppdaterer ikke ATI drivere for X300 via Dell, rart system de driverne gitt!)

 

Problemet:

Den er endeløs treg ved oppstart. Den er veldig sein i windows. Den har skrudd seg selv av ved flere anledninger med beskjed om at PC-en er alt for varm (inkludert blå skjerm med bla beskjeden type "Dropping loss of physical memory". Ved oppstart uten batteri kommer det kun en error melding: "Internal HDD HARD error". Dette kommer ikke ved strømtilkoblet oppstart. Noe kan kanskje ha med skjermkortet og driveren å gjøre - eller nei? Dette er også når den har stått på flatt underlag. Jeg har aldri renset den for støv og etter som jeg har skjønt fra noen tråder er det noe som burde gjøres. Jeg er litt usikker på dette med å skru den opp, men har lest at trykkluft-bokser kan være tingen. Jeg er en flittig bruker av PC, men har ingen erfaring med programmer som regulerer skjermkort og ytelse gjennom CPU etc. Jeg skjønner det kan ha noe for seg;-)

 

Jeg takker for råd dersom noen klarer å tyde problemet mitt gjennom de ymse symptomene og håper ikke denne henvendelsen er alt for malplassert i forhold til hva denne threaden er til for. Det eneste jeg vet med sikkerhet jeg burde gjøre er å få tarmskylt denne gamle dama for "litt" støv. For jeg er ganske sikker på at den har en del innabords.

 

Vennlig hilsen Eirik

Endret av EirikMagnus
Lenke til kommentar

Har en Thoshiba R500 som veldig lett begynner å spinne opp viften i tide å utide når den kjører XP, I Fedora8 er det såvidt den snurrer rundt.

 

Hvorfor det?

 

* Fan/brightness controll utility (for Toshiba eiere, takk til hwarangdo for tipset) fungerer dessverre ikke på denne maskinen, tips til alternativer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
du never ikke hvilken laptop du har. prosedyren er beskrevet i noen poster over, men jeg kan gjenta:

1. Last ned og installere NHC (link på første side)

2. Last ned ACPI vedlegg som passer din laptop

3. Pakk ut og lim inn filen fra punkt to i ACPI mappa som befinner seg der NHC ble installert, gjerne under programfiler/notebook hardware contr.

4. Still inn styring av vifta i NHC

 

Jeg har en HP nx6325 med turion X2 64 TL52 cpu. Jeg lastet ned de to filene til nx6325 fra siden du refererer til og kopierte de til riktig katalog, men likevel funker det ikke i NHC. Jeg får "Error ACPI control system problem detected". Og så får jeg en sånn (4 ganger etterhverandre i debuggeren):

 

ACPI.PACKAGE.Write("_TZ.C348", "PKG[1].PKG[1].PKG[0]", 3182) . . . ERROR

ACPI.PACKAGE.Write("_TZ.C348", "PKG[1].PKG[0].PKG[1]", 3132) . . . ERROR

ACPI.PACKAGE.Write("_TZ.C348", "PKG[0].PKG[1].PKG[0]", 3182) . . . ERROR

ACPI.PACKAGE.Write("_TZ.C348", "PKG[0].PKG[0].PKG[1]", 3132) . . . ERROR

ACPI.METHOD.Call("_TZ.C35D") . . . OK

HEWLETT_PACKARD.NX6325.HARDWARE.FAN_THERMAL_RANGE1.NHC_WRITE.nhc_on_write( ) . . . OK

 

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Noen tips?

 

Tyder på at NHC prøver å skrive til feil ACPI.

Har tilsvarende feil på on/off vifte som jeg ikke finner rett verdi på (så har disabled denne).

 

Hadde også feilen etter oppdatering av bios en stund siden for selve fan speed control. Her klarte jeg finne verdien den skal skrive til i ACPI-modulen. Dersom du leser i forumet til NHC hvordan lage acpi fil finner du programvare som kan hjelpe deg finne rett verdi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en laptop, HP nw8000, som har hatt en lei tendens til å hele tiden justere viftehastigheten fra værre til værst. Dette var temmelig slitsomt i lengden. Nå kjører jeg konstant på 600MHz og 0.8V, og det er lenge siden jeg kan huske at vifta gikk :)

 

600MHz høres ikke mye ut i disse dager, men med mesteparten av reklamen luket vekk (http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm) holder det til vanlig surfing. Avspilling av dvd-ripper er også uproblematisk.

 

Veldig fornøyd, mange takk til trådstarter!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en Cinet laptop som bråker ganske mye når vifta starter. Og det skal ingenting til før den setter igang. Senest i stad satt jeg å kikket på film, da vifta plutselig begynne å jobbe for fullt. Åpnet pc`en, men det var ingenting som brukte ressurser.

 

Jeg har ikke peiling på viftestyring, så hva er det enkleste jeg kan bruke for å få den til å roe seg litt ned? Det kan ikke være meningen at den skal skru seg på så ofte og for så lite?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har en laptop, HP nw8000, som har hatt en lei tendens til å hele tiden justere viftehastigheten fra værre til værst. Dette var temmelig slitsomt i lengden. Nå kjører jeg konstant på 600MHz og 0.8V, og det er lenge siden jeg kan huske at vifta gikk :)

 

600MHz høres ikke mye ut i disse dager, men med mesteparten av reklamen luket vekk (http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm) holder det til vanlig surfing. Avspilling av dvd-ripper er også uproblematisk.

 

Veldig fornøyd, mange takk til trådstarter!

 

Hvis du leser litt i denne tråden er alle alternativer godt beskrevet

Endret av yazzi
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er helt blå på dette og trenger det tydligvis inn med t-skje. Jeg har en acer aspire 5920G som er veldig gla i å leke med vifta selv. Jeg har lastet ned speedfan, men skjønte ingenting... Datan blir for varm under spilling (spesielt CSS) og får blackout.. noe jeg kan gjøre med både tempen. og at vifta har et egent liv? gjerne litt enkelt forklart... :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

har nå en hp pavilion dv9885 og har hatt den i 2-3 måneder og er ikke spesielt fornøyd med den. jeg bruker speed fan, der står det at når jeg surfer på nettet: (flammetegn) core1 : 50C

(flammetegn) core0 : 50C

Har tenkt og bytte den inn og få pengene tilbake, for den så satans varm og bråker mye.

Dont buy Hp dv9000 series!

Endret av asmund93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...