Gå til innhold

Hvor lenge skal man godta å vente på ny mobil?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en K800i på siba, som varte i nøyaktig 2 uker før den døde en stille død.

 

Jeg leverte den tilbake, og fikk lånetelefon fra dag 1.

Jeg har fulgt med på serviceinfo.nu, og de siste 2 uker har det stått "lagt til skrot"

Det er nå snart 4 uker siden jeg leverte inn telefonen min.

Jeg har ringt Siba og møtt opp personlig i butikken, men alt de kan si er at de venter på at verkstedet skal sende meg en ny telefon.

 

hvor lenge skal man vente før det er lov å bli skikkelig sur? Er det ikke mulig for Siba å levere ut en ny telefon til meg, når de vet at det ikke er min feil at telefonen døde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å gå mot grensen ja...

Serviceinfo.nu kan du ikke alltid stole på, vet ikke om Siba gjør det, men vi, Expert, har sluttet å sende inn telefoner til InfoCare i håp om å få ned servicetiden.

 

Leverte du inne komplett salgseske og sånn og de får det tilbake så burde det jo ikke by på noen problemer å gi ut en ny telefon for Siba.

Lenke til kommentar
de vil ikke levere ut ny telefon til meg. Har selvsagt esken inntakt etter bare 2 uker, men det hjalp ikke.

 

men kan man si nok er nok på ett eller annet tidspunkt og heve kjøpet?

6815495[/snapback]

Hvis de nekter kommer du ingen vei utenom forbrukerrådet osv... ta en tur ned i morra og si at nok er nok, du vil ha en løsning innen en dag siden det har tatt så lang tid.

Lenke til kommentar

4 uker er egentlig ikke uvanlig, men det er heller ikke den beste tiden jeg har hørt om. Butikken kan ikke stole på at de faktisk får en ny telefon før de står med den i hendene. Det er fryktelig mye som kan skje når enten verksted eller produsent plurtselig nekter for ting de har lovt tidligere.

 

Når det er sagt syns jeg det burde skje noe etter såpass lang tid. Ta turen ned til butikk før klokken 16:00, og be serviceansvarlig ringe til verkstedet mens du venter. Da er det større sjans for at det faktisk skjer noe i saken.

 

Du kan jo også legge frem forslaget om at butikken kan utlevere en ny telefon til deg siden de alikevel får en ny tilbake. Kanskje de godtar det, det koster ikkenoe å spørre!

Lenke til kommentar

Det kjipe med DOA på K800 (og sikkert andre modeller. jeg følger ikke med på DOA saker når det ikke er min egen telefon) er at ihvertfall hos teleservice så leverer de ikke ut nye telefoner før de har reparert de gamle. du har samme feil som på min k800 som har vært inne i over en mnd nå og i mitt tilfelle så venter de på software til den gamle som kommer ca uke 39.

Men hvis siba er litt kule med deg så gir de deg en ny telefon når de får høre fra verkstedet at DOA er ok.

Lenke til kommentar

Jeg har ventet i to uker på at min SE K800i skal bli reparert, den døde helt og umulig å vekke til live igjen. Purret Elprice i dag og de lovet å purre på verkstedet så håper det skjer noe om ikke så mange dagene ellers krever jeg ny mobil. De har nemlig ikke tilbudt meg noe lånetelefon verken når mobilen ble innlevert eller i løpet av de to ukene så da har de ikke overholdt sine forpliktelser etter forbrukerkjøpsloven!

Lenke til kommentar

Man har KRAV på lånetelefon dersom reparajon tar en uke eller mer. :thumbdown:

 

Når det gjelder telefonen hos siba: Les litt i dette utdraget av forbukerkjøpsloven :sleep:

 

Mann deg opp, og stren inn på siba. Der spiller du irritert (hvis du ikke er irritert nok fra før 8), skjeller ut den første stakkars ansatte du treffer på, forlanger å snakke med sjefen, og serverer ham noen av punktene i forbrukerkjøpsloven som passer best for deg. Butikksjefen har neppe kikket på loven en gang, noe som gir deg en fordel. Fire uker er absolutt ikke "innen rimelig tid" osv osv. Kick ass. Nevn gjerne at du sendte en mail til tv2 hjelper deg før du gikk hjemmefra / at du har snakket med forbrukerjournalisten i dagbladet e.l. og at du regner med at saken får en viss medieoppmerksomhet siden den nye forbrukerkjøpsloven og gjennomføringen av denne skal evalueres i løpet av oktober. (yeah right! ..men det vet ikke han:)

 

I denne saken har du egentlig rett, men litt teater og skremselspropaganda har alltid virket fint for meg når butikker har litt tungt for det ;)

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Man har KRAV på lånetelefon dersom reparajon tar en uke eller mer.  :thumbdown:

 

Når det gjelder telefonen hos siba: Les litt i dette utdraget av forbukerkjøpsloven :sleep:

 

Mann deg opp, og stren inn på siba. Der spiller du irritert (hvis du ikke er irritert nok fra før 8), skjeller ut den første stakkars ansatte du treffer på, forlanger å snakke med sjefen, og serverer ham noen av punktene i forbrukerkjøpsloven som passer best for deg. Butikksjefen har neppe kikket på loven en gang, noe som gir deg en fordel. Fire uker er absolutt ikke "innen rimelig tid" osv osv. Kick ass. Nevn gjerne at du sendte en mail til tv2 hjelper deg før du gikk hjemmefra / at du har snakket med forbrukerjournalisten i dagbladet e.l. og at du regner med at saken får en viss medieoppmerksomhet siden den nye forbrukerkjøpsloven og gjennomføringen av denne skal evalueres i løpet av oktober. (yeah right! ..men det vet ikke han:)

 

I denne saken har du egentlig rett, men litt teater og skremselspropaganda har alltid virket fint for meg når butikker har litt tungt for det  ;)

 

Lykke til :thumbup:

6823214[/snapback]

 

 

Eh.. veeeel. Må nok si deg imot på et par ting her..

 

1: "Butikksjefen har neppe kikket på loven en gang, noe som gir deg en fordel. "

- Meget usansynlig. Butikksjefen er den i butikken som nok GARANTERT har lest kjøpsloven. Og er han en god sjef, har han sørget for at sine ansatte har gjort det også.

 

2: "Fire uker er absolutt ikke "innen rimelig tid""

- Desverre jo. Forbrukerrådet sier at om man har fått lånetelefon, så regnes 5 uker som rimelig tid.

 

3: "Nevn gjerne at du sendte en mail til tv2 hjelper deg før du gikk hjemmefra / at du har snakket med forbrukerjournalisten i dagbladet e.l. og at du regner med at saken får en viss medieoppmerksomhet siden den nye forbrukerkjøpsloven og gjennomføringen av denne skal evalueres i løpet av oktober. (yeah right! ..men det vet ikke han:)"

- Du vil nok bli overrasket over hvor mange forhandlere som faktisk følger med på disse programmene for å være forberedt på hva kundene kan komme til å si. Og er de ansatte skikkelig lært opp, blir de ikke skremt av slike påstander.

 

Dette er det jeg har å si om denne saken:

 

- Så lenge du har fått lånetelefon, kan verkstedet bruke inntil 5 uker på reperasjonen din. Tar det lengre tid enn dette kan du forlange ny telefon. Butikken kan også på sin side forlange ny telefon fra verkstedet igjen.

 

- Oppsøk butikken før 16 og be dem ta kontakt med verkstedet med disse argumentene. Hvis du nå ikke får ny telefon, ta kontakt med forbrukerrådet.

 

- Hvis butikken ikke helt hva de skal si så foreslå for dem at de tar kontakt med produsentens service/reklamasjonsavdeling og be dem reklamere på lang service-tid. Nokia har f.eks. sagt offentlig at service på deres telefoner ikke skal ta mer enn 5 dager.

 

- Så snart verkstedet bekrefter ovenfor butikken at din telefon blir byttet i en ny SP (Sales Pack) skal de kunne gi deg en ny telefon der og da. Be om å få se servicehistorikken og/eller kommunikasjonen som har gått mellom butikk og verksted.

 

- IKKE kjeft på de ansatte i butikken!! Husk at de er et mellomledd i denne saken og kan i de fleste tilfeller lite gjøre før de får tilbakemeldinger fra verkstedet. Om du hisser deg opp, er sjangsen stor for at de ikke vil hjelpe deg mer enn de absolutt må. Om du klarer å holde deg saklig og viser forståelse, vil de nok også gjøre sitt for å hjelpe deg. Husk at de skal være på din side i en sak mot produsenten.

 

- Neste gang du må levere inn en telefon til service, be om å få vite hvor lang tid butikken erfaringsmessig tror det vil ta. Spør også etter hvilket verksted de bruker. Deltaservice er Norges største verksted og har for tiden lang ventetid på sine servicesaker. Teleservice er heller ikke kjent for å være raske. Be butikken ringe verkstedet for å undersøke den såkalte "ligge-tiden" for ditt merke. Sier de 5 dager, betyr det at telefonen din vil ligge urørt i fem VIRKEDAGER hos verkstedet før de kan se på den. Det betyr igjen at du bør kunne få ut en lånetelefon med en gang ettersom det vil ta mer enn 7 dager før du får den igjen. Butikken kan derimot nekte deg dette inntil servicen faktisk har tatt 7 dager. Dette fordi butikken kan ikke ha lånetelefon til alle sine kunder. Møt heller opp nøyaktig 7 dager etter du leverte inn telefonen og KREV en utlånstelefon.

 

Og ikke si at "du er avhengi av mobilen din"! Dette er noe av det sløveste forhandlere hører fra kunder. Hvis du er "avhengi" av mobilen din, burde du ha to. Så enkelt er det. Da har du nemlig en backup hvis noe skulle skje med den du bruker til vanlig. Og har du ikke det og du kjenner ingen som kan låne deg en og butikken har ikke lånetelefon til deg akkurat da, så innse ditt behov og kjøp en kontantkort-telefon fra den samme operatøren som du bruker nå og bruk den mens du venter med det samme SIM-kortet du bruker til vanlig.

 

Hilsen erfaren forhandler av mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Rayden... dette kan du bra. :)

 

Men bare en ting... hvis du har 15 utlånstelefoner og alle er utlånt og kunden kommer etter 7 dager og vil ha.... da har man jo rett til å avvise kunden siden det blir en for stor kostnad å ta en ny telefon eller skal man ta den kostnaden da?

 

Jeg selv pleier alltid å tilby lånetelefon med en gang da jeg vet at det kommer til å ta mer enn 7 dager.

Lenke til kommentar
*snipp*

6823239[/snapback]

 

min tur;

 

1. 5 uker er ikke rimelig tid, selvfølgelig kan dette sees i sammenheng med produktet sin alder etc. Kan du gi meg holdbare grunner til at 5 uker er ansett som rimelig tid?

 

og suiste punkt;

 

Jeg mener deg i mot; kunde skal ikke forvente kontraktsbrudd, ergo skal ikke det være å forvente at kunde har to telefoner.

Lenke til kommentar

1. 5 uker er ikke rimelig tid, selvfølgelig kan dette sees i sammenheng med produktet sin alder etc. Kan du gi meg holdbare grunner til at 5 uker er ansett som rimelig tid?

 

og suiste punkt;

 

Jeg mener deg i mot; kunde skal ikke forvente kontraktsbrudd, ergo skal ikke det være å forvente at kunde har to telefoner.

6823443[/snapback]

 

Nå er det desverre verken opp til deg eller forhandler å ta den avgjørelsen angående rimelig tid. Forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget har satt standarden for dette. Så lenge du er hjulpet med en lånetelefon lider du ingen nød i fem uker!

 

Er du en vanlig forbruker så er du ikke avhengig av telefonen. Ikke i større grad en at du klarer deg med en lånetelefon i hvertfal. Er du derimot profesionell bruker, som defineres som et firma faller du desverre utenfor forbrukerkjøpsloven og har ingen rettigheter. Om kjøper telefonen som en privatperson men bruker den i jobbsammenheng defineres du som privatperson.

Lenke til kommentar
Rayden... dette kan du bra. :)

 

Men bare en ting... hvis du har 15 utlånstelefoner og alle er utlånt og kunden kommer etter 7 dager og vil ha.... da har man jo rett til å avvise kunden siden det blir en for stor kostnad å ta en ny telefon eller skal man ta den kostnaden da?

 

Jeg selv pleier alltid å tilby lånetelefon med en gang da jeg vet at det kommer til å ta mer enn 7 dager.

6823436[/snapback]

 

Ta ny lånetelefon, en skikkelig billig en, f.eks nokia 1101. Man kommer alltids til å få bruk for den som lånetelefon etterhvert uansett.

Lenke til kommentar
Rayden... dette kan du bra. :)

 

Men bare en ting... hvis du har 15 utlånstelefoner og alle er utlånt og kunden kommer etter 7 dager og vil ha.... da har man jo rett til å avvise kunden siden det blir en for stor kostnad å ta en ny telefon eller skal man ta den kostnaden da?

 

Jeg selv pleier alltid å tilby lånetelefon med en gang da jeg vet at det kommer til å ta mer enn 7 dager.

6823436[/snapback]

 

Ta ny lånetelefon, en skikkelig billig en, f.eks nokia 1101. Man kommer alltids til å få bruk for den som lånetelefon etterhvert uansett.

6823687[/snapback]

Men det anses som en dyr kostnad til den servicesaken, så man er ikke nødt?

(såklart gjør man hva man kan for at kundene skal bli så tilfreds som overhodet mulig, men ikke alltid like lett).

 

Har noen link til der forbrukerrådet sier 5 uker?

Lenke til kommentar

Hos oss gjelder DOA regelen 7 dager fra kjøpsdato. Dvs at har telefonen en feil/mangel av betydning kan du komme i butikken å få utlevert ny mobil ( så fremt vi har den inne) innen en uke etter kjøp.. Går det over 7 dager... Må man levere den inn på reparasjon... Da kan det gå opp til 5 uker.. Husk at det er ikke de butikansatte som bestemmer hvor lenge en telefon er på reparasjon.. Det er verkstedet Nokia/Sony Ericsson/Motorola har avtale med eller kjedens samarbeidspartner som regulerer dette... Vi er kun bindeleddet! :ohmy:

Lenke til kommentar

men hva betyr egentlig "lagt til skrot"

som er telefonen min sin "reparasjonsstatus" på www.serviceinfo.nu?

Dette har vært status i 3 uker nå.(I tillegg til at det tok en uke å sende telefonen til reperasjon)

Siba vil ikke ringe meg tilbake lenger.

 

Jeg ble oppringt igår, og fikk beskjed om at telefonen min fortsatt var til reparasjon. Når jeg ga beskjed om at

det står "lagt til skrot" skulle Siba representanten sjekke dette og ringe meg opp. Det har ikke skjedd.

Når jeg purret idag, så blir jeg heller ikke ringt opp.

 

Har ikke tid til å besøke Siba før 1600, og de gangene jeg har forsøkt er det bare idiot svar jeg får.

 

jaja.. måtte få utløp for min frustrasjon

Lenke til kommentar

1. 5 uker er ikke rimelig tid, selvfølgelig kan dette sees i sammenheng med produktet sin alder etc. Kan du gi meg holdbare grunner til at 5 uker er ansett som rimelig tid?

 

og suiste punkt;

 

Jeg mener deg i mot; kunde skal ikke forvente kontraktsbrudd, ergo skal ikke det være å forvente at kunde har to telefoner.

6823443[/snapback]

 

Nå er det desverre verken opp til deg eller forhandler å ta den avgjørelsen angående rimelig tid. Forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget har satt standarden for dette. Så lenge du er hjulpet med en lånetelefon lider du ingen nød i fem uker!

 

Er du en vanlig forbruker så er du ikke avhengig av telefonen. Ikke i større grad en at du klarer deg med en lånetelefon i hvertfal. Er du derimot profesionell bruker, som defineres som et firma faller du desverre utenfor forbrukerkjøpsloven og har ingen rettigheter. Om kjøper telefonen som en privatperson men bruker den i jobbsammenheng defineres du som privatperson.

6823684[/snapback]

 

dessverre, har mail fra ftu om at det ikke er noe konkret mønster som er synlig per i dag. Personen du da har snakket må altså ha hatt bedre grunnlag enn ftu sitt panel som svarer publikum.

 

Uansett er jeg forundret over hvordan du som forhandler har fått forbrukerrådet til å svare, når de avviser slike telefoniske henvendelser.

 

2. i innlegget jeg siterte så mente du at om forbruker hadde behov for telefon så fikk han ordne seg en backup, nå sier du at han får greie seg med en lånetelefon. Får han det nokså fort så er jo problemet løst.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Rayden... dette kan du bra. :)

 

Men bare en ting... hvis du har 15 utlånstelefoner og alle er utlånt og kunden kommer etter 7 dager og vil ha.... da har man jo rett til å avvise kunden siden det blir en for stor kostnad å ta en ny telefon eller skal man ta den kostnaden da?

 

Jeg selv pleier alltid å tilby lånetelefon med en gang da jeg vet at det kommer til å ta mer enn 7 dager.

6823436[/snapback]

 

Ta ny lånetelefon, en skikkelig billig en, f.eks nokia 1101. Man kommer alltids til å få bruk for den som lånetelefon etterhvert uansett.

6823687[/snapback]

Men det anses som en dyr kostnad til den servicesaken, så man er ikke nødt?

(såklart gjør man hva man kan for at kundene skal bli så tilfreds som overhodet mulig, men ikke alltid like lett).

 

Har noen link til der forbrukerrådet sier 5 uker?

6823926[/snapback]

 

oppriktig talt; deltaservice selger telefoner du kan gi ut for 100 kr, du kan ikke mene at dette er en vesentlig kostnad? da er du urimelig prippen om dine kostnader og mener kunden skal lide mest mulig fordi dere ikke leverte deres del av konraktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...