Gå til innhold

Får ikke bootet med s-ata pci controller


knokle_85

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg prøver å sette opp en pc med en sata2 disk på en pci sata controller. Jeg har delvis innstalert windows på disken. Jeg har formatert den og kopiert over innstalasjonsfilene. Men nå når jeg skal boot opp så vil den ikke. Får beskjed om at pc'en ikke finner noen bootable devices.

 

Systemet er satt opp med følgende utstyr:

Asus P4B266 HK

P4 1,8 GHz

Et Asus GF3 Ti200

En maxtor 250GB

Og et stk. s-ata via pci controller kort av ukjent merke, med ALi chipsett

 

Det er første gang jeg har satt opp en pc med sata kort. Og jeg kommer ikke på noe som kan være galt. Det eneste jeg kan tenke meg er at det cheap scate kontroller kortet(kjøpt på clas ohlson) ikke liker sata2..

 

Noen som har erfaringer de kan dele med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jo selvsagt lagt inn driverene før innstalasjonen av xp. Og det gikk fint. Windows fant disken, formaterte den og kopierte over innstalasjonsfilene. Men så var det stopp.

Et av problemene er jo at disken faktisk ikke vises i bios. Den står ikke under devices, noe jeg ikke tror den skal gjøre heller. Men i boot menyen går det ikke ann å velge HDD, fordet det ikke "finnes" en. Har prøvd å sette boot device til scsi og allt det andre som er tilgjengelig, men ingenting funker.

Lenke til kommentar

Du mangler Driver til kontrolleren og eventuelt ? riktig boot.ini file (multi or scsi syntax?)

Driveren som heretter er Ntbootdd.sys som skal ikke være noe annet enn kopi av driver. SYS for kontrolleren

Dette er bare en tanke og…..

 

Men det blir litt mer interessant for deg å finne løsningen med å se litt nærmare på følgende sider/underlag:

 

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn.../c29621675.mspx

 

Se under kapitel: Troubleshooting the Start up Process / Understanding the Start up Process.

 

Ntbootdd.sys //Location -->Root of the system partition (required for SCSI or Advanced Technology Attachment [ATA]controllers with firmware disabled or that do not support extended INT-13 calls).// The device driver used to access devices attached to a SCSI or ATA hard disk whose adapter is not using BIOS. The contents of this file depend on the startup controller used.

 

Deretter går du gjennom her:

http://support.microsoft.com/?kbid=102873

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...f.mspx?mfr=true

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei folkens... takk for nyttige svar. Hadde ikke tenkt på at bios kansje ikke støttet det. Begynner å bli sløv =/

 

Men er det noen som vet om en oversikt over hva bioser støtter. Kan ikke for alt i verden finne det.

Jeg har Award Medallion 6.0 BIOS

 

Sata kontrolleren støtter å boote fra disken. Jeg kan velge boot device i kontrollerens BIOS. Men jeg er ganske sikker på at HK bios ikke støtter det. Når kontrollerens bios kikker inn og skal finne disken så går det som sirup..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...