PTRN Skrevet 2. september 2006 Skrevet 2. september 2006 Hei Ei venninne av meg kjøpte nylig en ny mobiltelefon, Sony Ericsson w810i, men det hun kom hjem fant hun ut at mobilen var defekt. Det er umulig å bruke kameraet, når man slår det på, går den enten tilbake til hovedmenyen, eller i verste fall starter mobilen på nytt. Hun leverte telefonen tilbake til utsalgsstedet, og selgeren var enig om at mobilen var DOA, og endte opp med å få telefonen sendt til reperasjon - kun dager etter hun fikk den. Her burde man vel ha krav på å kunne heve kjøpet, eller få en splitter ny telefon? Og når har man krav på lånetelefon? Lars
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 2. september 2006 Skrevet 2. september 2006 DOA = nytt produkt. Hun hadde ikke fått brukt telefonen, så butikken får ingen problemer med å selge den til noen andre.
Christian86 Skrevet 2. september 2006 Skrevet 2. september 2006 DOA = nytt produkt.Hun hadde ikke fått brukt telefonen, så butikken får ingen problemer med å selge den til noen andre. 6789861[/snapback] det var vel litt motsigende. Butikken ville vel ikke være tjent med å selge den på nytt? Forsåvidt er jeg enig, normalt burde den vært byttet med en gang.
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 2. september 2006 Skrevet 2. september 2006 DOA = nytt produkt.Hun hadde ikke fått brukt telefonen, så butikken får ingen problemer med å selge den til noen andre. 6789861[/snapback] det var vel litt motsigende. Butikken ville vel ikke være tjent med å selge den på nytt? Forsåvidt er jeg enig, normalt burde den vært byttet med en gang. 6789970[/snapback] Nej, de ville naturligvis gitt henne et nytt produkt, og når DOAen kom tilbake fra rep/leverandør (som egentlig skal håndtere DOA), så ville butikken fått ny vare. Denne kunne vært solgt til en annen.
B4stian Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Forsåvidt enig med dere over.... men butikker har rett til å gjøre slik dem gjør. Hvis de er usikre på om den kan være skadet på en eller annen måte (behøver ikke være synlig skade) så har de rett til å sende den inn.
Alastor Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Hei Ei venninne av meg kjøpte nylig en ny mobiltelefon, Sony Ericsson w810i, men det hun kom hjem fant hun ut at mobilen var defekt. Det er umulig å bruke kameraet, når man slår det på, går den enten tilbake til hovedmenyen, eller i verste fall starter mobilen på nytt. Hun leverte telefonen tilbake til utsalgsstedet, og selgeren var enig om at mobilen var DOA, og endte opp med å få telefonen sendt til reperasjon - kun dager etter hun fikk den. Her burde man vel ha krav på å kunne heve kjøpet, eller få en splitter ny telefon? Og når har man krav på lånetelefon? Lars 6787495[/snapback] Sony Ericsson har 7 dagers DOA - om en telefon leveres inn til service innen 7 dager etter at den ble kjøpt, så får butikken ny salgsforpakning av SE. Så, om hun var der inne innen 7 dager etter at hun kjøpte telefonen, så burde det vært mulig å bare få bytta i ny. MEN - DOA er ikke en rettighet man har etter forbrukerkjøpsloven - det er en avtale mellom selger og leverandør, og selger kan derfor bestemme selv hva man gjør i slike saker. Forøvrig bruker en del å sende telefonen inn til verksted for konstatering av feil FØR de gir kunde ny telefon, om man vil gi ny telefon på DOA.
PTRN Skrevet 5. september 2006 Forfatter Skrevet 5. september 2006 Takk for svar. Skal en tur til butikken og sjekke statusen nå. Men det finnes altså ingenting håndfast på dette? Hva om jeg velger å heve kjøpet?
Alastor Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Du kan ikke velge å heve kjøpet - det finnes ingen lover eller paragrafer som gir deg rett på dette. Avhjelp i forbrukerkjøpsloven defineres som reparasjon eller omlevering (ny vare). En butikk har plikt til en av disse tingene dersom varen man har kjøpt har feil eller feil oppstår senere (mangler). Som oftest repareres varen men dersom det er rett etter salg, og mobilen blir levert tilbake innen 7 dager så får butikken ny vare av fabrikk - og kan dermed velge omlevereing som avhjelpsmetode. Først dersom IKKE avhjelp gjøres etter hva paragrafen sier om antallet avhjelpsforsøk, tid det skal ta o.l. - da kan du heve kjøpet dersom varens mangel er vesentlig .
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Eneste fordel må vel være om butikken har noen ekstra "garantier" eller "fordeler" for deg som forbruker. Mener å ha lest andre i forumet nevne at Elkjøp har en "30 dagers full retur garanti" altså en utvidet angrerett. Men det får du evt. sjekke opp selv..
CAT0 Skrevet 5. september 2006 Skrevet 5. september 2006 Mener å ha lest andre i forumet nevne at Elkjøp har en "30 dagers full retur garanti" altså en utvidet angrerett. Men det får du evt. sjekke opp selv.. 6809527[/snapback] Den gjelder ikke alle varer. Den gjelder f.eks ikke mobiltelefoner.
B4stian Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Mener å ha lest andre i forumet nevne at Elkjøp har en "30 dagers full retur garanti" altså en utvidet angrerett. Men det får du evt. sjekke opp selv.. 6809527[/snapback] Den gjelder ikke alle varer. Den gjelder f.eks ikke mobiltelefoner. 6809899[/snapback] Og ikke varer som har feil...
Nagel Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Dersom selger får ny salgspakke av leverandør, vil vel vanskelig ny telefon til kjøper medføre "urimelige kostnader" for selger, jf. forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd siste punktum. Dermed kan kjøper som utgangspunkt velge mellom retting og omlevering, jf. første ledd første punktum.
Dr Gork Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Dersom selger får ny salgspakke av leverandør, vil vel vanskelig ny telefon til kjøper medføre "urimelige kostnader" for selger, jf. forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd siste punktum. Dermed kan kjøper som utgangspunkt velge mellom retting og omlevering, jf. første ledd første punktum. 6840687[/snapback] Selger må først få godkjent DOA fra leverandør, og det skal i utgangspunktet sikre en ny salgspakke. Imidlertid er det ikke alltid at selger faktisk får en komplett salgspakke fra produsent, og selger vil dermed ofte vente til den faktiske salgspakken kommer tilbake før den kan utlevere den til kunde. Og om det skulle vise seg at selger ikke mottar komplett salgspakke fra leverandør, men allerede har gitt ut det til kunde blir det en urimelig kostnad.
Nagel Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Dersom selger får ny salgspakke av leverandør, vil vel vanskelig ny telefon til kjøper medføre "urimelige kostnader" for selger, jf. forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd siste punktum. Dermed kan kjøper som utgangspunkt velge mellom retting og omlevering, jf. første ledd første punktum. 6840687[/snapback] Selger må først få godkjent DOA fra leverandør, og det skal i utgangspunktet sikre en ny salgspakke. Imidlertid er det ikke alltid at selger faktisk får en komplett salgspakke fra produsent, og selger vil dermed ofte vente til den faktiske salgspakken kommer tilbake før den kan utlevere den til kunde. Og om det skulle vise seg at selger ikke mottar komplett salgspakke fra leverandør, men allerede har gitt ut det til kunde blir det en urimelig kostnad. 6841055[/snapback] Det er jo greit. Poenget var bare at kjøper åpenbart må ha valgretten dersom selger faktisk får en ny salgspakke. Spørsmålet om kjøper uansett har valgretten, overlater jeg til en annen dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå