Gå til innhold

My Book™ Pro Edition™ 500GB


Olavxxx

Anbefalte innlegg

My Book™ Pro Edition™ - 500Gb

 

Min gamle pc var nesten solgt, så jeg måtte jo ta en acronis backup av denne.

Jeg hadde usle 560Gb lagringsplass i pc'en og litt ledig, så jeg fant ut at ved salg av PC'en, måtte jeg kjøpe en ekstern harddisk jeg kunne dumpe data på.

mybookproedition500gbqw1.gif

Surfet litt på komplett og fant ut at My Book™ Pro Edition™ var en ganske fet harddisk.

Jeg har masse dårlige erfaringer med Maxtor, så det merket var jo uaktuellt fra første sekund.

 

Det stod altså på bla.a. Western Digital, som jeg har masse positive opplevelser med.

 

Hva jeg letet etter

  • En harddisk med 500gb lagringskapasitet
  • Måtte være ekstern
  • Gjerne litt "fremtidsrettet" (FireWire 800 eller LAN)
  • Wow-faktor - Estetikk

Ja, jeg fant ut at det måtte bli My Book™ Pro Edition™, på 500Gb.

Forskjellen på My Book™ Pro Edition™ og de billigere utgavene av My Book, er bla.a. at My Book™ Pro Edition™ har innebygget "ristebeskyttelse", FireWire 800 og 3 års garanti (om vi skal tro på det fine - blanke - klistermerket)

 

Hjem på kvelden - En annen dag

Det tok litt tid før jeg fikk "hjem på kvelden" pakken, men når den endelig kom - i går - rev jeg opp pakken.

Pakket opp fortere enn en unge på julaften!

Ble imponert over det pene utseende og hvor kompakt harddisken faktisk er!

På samtlige bilder, fremstår dette som en hvit harddisk, men den er i realiteten sølv!

Videre, går det en gummi-kant rundt hele harddisken, for å forhindre at den skal feks. skli ned på gulvet av rotasjons-vibrasjoner til harddisken.

 

Elektron, Proton og Nøytron er jo greit å ha, når du skal bruke harddisken.

Strømadapteren til My Book™ Pro Edition™ støtter 110V-240V og det følger med både trepolet, såvel som den topolede kontakten vi bruker.

 

Tilkobling

Tilkobling er jo ingen heksekunst, du plugger i strømmen (om du finner rett kabel, hehe), plugger i firewire 400, firewire 800 (om du er så heldig!) eller da USB 2.0.

 

Jeg kjørte Windows XP MediaCenter PRO (EN), med alle servicepacks, o.l.

 

Etter disken var koblet fysisk, slo jeg den på, ved å trykke på den runde, flate knappen. Disken startet og PC'en kom opp med den dialogen vi alle elsker:

"Vil du tillate Windows til å søke etter oppdaterte drivere på nett?".

Som alle tøffe gutter, trykker jeg ja, jeg skulle jo bare bruke disken som en harddisk, skulle ikke bruke det medfølgende backup-programmet.

Lot den også søke på lokale harddisker, vips, den var installert på ca. 20 sekunder.

 

Det kom også opp et autokjør-vindu, når jeg lastet inn cd-en som tilhører harddisken.

Det var rimelig idiotsikkert der også, bare å trykke på "install ..." og etter to sekunder, fungerte "knightrider" indikatoren på harddisken!

 

Det jeg la merke til, er at disken er ganske stillegående.

Hører litt disklyder, men de er ganske dempet og lavfrekvent (mørke toner).

Disken blir altså overdøvet av selve PC'en, som er ganske stillegående den også (SFF).

 

I testen min, koblet jeg disken opp via. FireWire 400, som er litt tregere enn USB 2.0 (400mbps vs 480mbps).

Backup av da ca. 500gb, med "normal compression", tok 5 timer.

 

Oppsummering

 

Positive ting

+ Design (Fin i sølv, fancy blått lys med plass-indikator og integrert flat-strømknapp)

+ Lagringskapasitet (500gb)

+ Støynivå

+ FireWire 800

+ Vekt (veldig lett og kompakt!)

+ Strømforsyning og kabler, som fungerer fra 110V til 240V (du kan med andre ord ta den med deg på ferie!)

+ Vibrasjonsbeskyttelse

+ 3 års garanti (står det på esken, iallefall - har ikke hørt med forhandler om det gjelder i Norge også)

 

Negative ting

- Ingen LAN interface (men hvem kan forvente det - til denne prisen?)

 

Nyttige Lenker

post-13064-1157111076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

Bra test!

 

Har to kommentarer:

USB er bare raskere enn FireWire 400 i teorien. I praksis er FW raskere til å overføre filer. Det er bare å teste det selv siden du har både usb og firewire (jeg bruker HD Tach). Fikk ca. 30MB/s på USB 2.0 og 40MB/s med FireWire 400.

 

Hvis du vil ha LAN-interface må du opp ett hakk (men ikke mer enn par hundre kroner), til MyBook World, men den har dog ikke FireWire.

Lenke til kommentar
Bra test!

 

Har to kommentarer:

USB er bare raskere enn FireWire 400 i teorien. I praksis er FW raskere til å overføre filer. Det er bare å teste det selv siden du har både usb og firewire (jeg bruker HD Tach). Fikk ca. 30MB/s på USB 2.0 og 40MB/s med FireWire 400.

 

Hvis du vil ha LAN-interface må du opp ett hakk (men ikke mer enn par hundre kroner), til MyBook World, men den har dog ikke FireWire.

8718468[/snapback]

Bare sånn for å nevne det, så har den ikke USB heller, KUN lan. Den har riktignok USB host for tilkobling av enda en disk :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
En liten ting som kan være anoyning for denne harddisken. Men, som neppe er et problem.

 

Når denne hdden har stått på PC-en en stund så kan den skru seg av (den runde lampa slukner på hdden) og forsvinne (bokstaven forsvinner) fra Min datamaskin

Hei, jeg tror dette er din pc som "kutter strøm" til usb-porten.

Denne harddisken har auto on/off funksjon og jeg vet en del PC-er har en standardinstilling at usb skal spare strøm, ikke være tweaket for ytelse.

Lenke til kommentar
En liten ting som kan være anoyning for denne harddisken. Men, som neppe er et problem.

 

Når denne hdden har stått på PC-en en stund så kan den skru seg av (den runde lampa slukner på hdden) og forsvinne (bokstaven forsvinner) fra Min datamaskin

Hei, jeg tror dette er din pc som "kutter strøm" til usb-porten.

Denne harddisken har auto on/off funksjon og jeg vet en del PC-er har en standardinstilling at usb skal spare strøm, ikke være tweaket for ytelse.

 

ok. Hvor kan eventuelt en slik funksjon finnes (om noen hvet) ? Et sted innstillinger i windowsXP eller i bios ? (A8n32-SLI deluxe)

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...