Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Denne ruller på gata - lovlig?


Goliath

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kongen er kongen. Vi andre må ha de skiltene vi får fra Biltilsynet, og det skal mer enn bare "litt til" for å få til noe annet. Det er ikke lov, og har heller ikke vært det så lenge jeg kan huske å ha personlige registreringsskilt på kjøretøy i Norge. Man kan alltids lage seg et eget skilt som det står "Exin89" på, men det blir ikke registrert noe sted, og det er fortsatt like ulovlig.

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
Det har vert noen biler med egne skilt på, men det skal nok litt til for å få ha sånnt, bla.a kongen har egne skilt :p

Men det er noen få som har det ellers også. :thumbup:

6774187[/snapback]

Nei, det er ulovlig å ha noe som helst annet enn de offisielle skiltene, uansett hvem du får tillatelse fra. Kongen har ikke fått "sitt skilt" fordi han ville han det - kongelige biler har et eget offisielt skilt tror jeg.

 

Det finnes flere typer skilt, f.eks. varebil, prøveskilt, ambassade, veteran, moped og et par til.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Til dere som sier det ikke finnes andre lovlige skilt en XX00000, dere må sjekke reglene før dere uttaler dere. Det ER mulig å få spesialskilt i Norge, se f.eks på Homsepatruljen, de har "HOMSEPATRULJEN" på skiltet på ML'n. Jeg har og undersøkt dette personlig, og jeg kunne hatt "TOTH" som skilt om ønskelig. Problemet er at det koster svinaktig mye. For dem som lurer, ring bil-tilsynet.

 

Når det er sagt, ser man lett at skiltet på BMW'n ikke er utstedt av norsk biltilsyn, da de bruker den fastsatte standarden på bokstav/tall-form, selv om det er spesialskilt av noe slag.

Lenke til kommentar
Til dere som sier det ikke finnes andre lovlige skilt en XX00000, dere må sjekke reglene før dere uttaler dere. Det ER mulig å få spesialskilt i Norge, se f.eks på Homsepatruljen, de har "HOMSEPATRULJEN" på skiltet på ML'n. Jeg har og undersøkt dette personlig, og jeg kunne hatt "TOTH" som skilt om ønskelig. Problemet er at det koster svinaktig mye. For dem som lurer, ring bil-tilsynet.

 

Når det er sagt, ser man lett at skiltet på BMW'n ikke er utstedt av norsk biltilsyn, da de bruker den fastsatte standarden på bokstav/tall-form, selv om det er spesialskilt av noe slag.

6774574[/snapback]

Hvor mye koster det egentlig?

Lenke til kommentar
Til dere som sier det ikke finnes andre lovlige skilt en XX00000, dere må sjekke reglene før dere uttaler dere. Det ER mulig å få spesialskilt i Norge, se f.eks på Homsepatruljen, de har "HOMSEPATRULJEN" på skiltet på ML'n. Jeg har og undersøkt dette personlig, og jeg kunne hatt "TOTH" som skilt om ønskelig. Problemet er at det koster svinaktig mye. For dem som lurer, ring bil-tilsynet.

 

Når det er sagt, ser man lett at skiltet på BMW'n ikke er utstedt av norsk biltilsyn, da de bruker den fastsatte standarden på bokstav/tall-form, selv om det er spesialskilt av noe slag.

6774574[/snapback]

 

Såvidt jeg husker så ble det for noen år siden fremmet forslag om å innføre en "svensk modell" i Norge der man kunne bestille personlige skilt (såkalte "vanity plates") mot et gebyr. Forslaget ble selvsagt nedstemt av grå, kjipe og bilhatende politikere (av typen Torild Skogsholm), antakeligvis fordi det ville gjort det ørlite vanskeligere for alle de automatiske bomstasjonene som på den tid var under planlegging... :roll: Uansett, poenget mitt er at forslaget ble nedstemt, og at det derfor ikke er mulig å kjøpe seg personlige skilter i Norge i dag. Hva Homsepatruljen har gjort aner jeg ikke, men dersom det er hjemmelagde skilter så kjører de rett og slett ulovlig. Med mindre de har fått en eller annen form for tillatelse fra politiet til å gjøre noen opptak med disse skiltene da. Dessuten, hadde det vært mulig med personlige skilt i Norge så ville det nødvendigvis vært en begrensning i antall bokstaver, og jeg tviler sterkt på at dette tallet ville vært så høyt som 14 eller mer, slik Homsepatruljen jo blir. I Sverige er max antall tegn 7, inkludert eventuelle mellomrom.

Lenke til kommentar
bla.a kongen har egne skilt :p

6774187[/snapback]

 

Kongen har ikke egene skilt.

Det var schous bryggeri i kristiania (i dag rignes) som hadde norges første registerte lastebil m skilt nr 1 i år 1899

Den første tildeling av kjennetegn skjedde i 1899 da Schous Bryggeri ble tildelt No.1 på sin Daimler varebil
Som de senere ga til konge familien. :)

 

Bilskilter

Lenke til kommentar
Til dere som sier det ikke finnes andre lovlige skilt en XX00000, dere må sjekke reglene før dere uttaler dere. Det ER mulig å få spesialskilt i Norge, se f.eks på Homsepatruljen, de har "HOMSEPATRULJEN" på skiltet på ML'n. Jeg har og undersøkt dette personlig, og jeg kunne hatt "TOTH" som skilt om ønskelig. Problemet er at det koster svinaktig mye. For dem som lurer, ring bil-tilsynet.

 

Når det er sagt, ser man lett at skiltet på BMW'n ikke er utstedt av norsk biltilsyn, da de bruker den fastsatte standarden på bokstav/tall-form, selv om det er spesialskilt av noe slag.

6774574[/snapback]

 

Såvidt jeg husker så ble det for noen år siden fremmet forslag om å innføre en "svensk modell" i Norge der man kunne bestille personlige skilt (såkalte "vanity plates") mot et gebyr. Forslaget ble selvsagt nedstemt av grå, kjipe og bilhatende politikere (av typen Torild Skogsholm), antakeligvis fordi det ville gjort det ørlite vanskeligere for alle de automatiske bomstasjonene som på den tid var under planlegging... :roll: Uansett, poenget mitt er at forslaget ble nedstemt, og at det derfor ikke er mulig å kjøpe seg personlige skilter i Norge i dag. Hva Homsepatruljen har gjort aner jeg ikke, men dersom det er hjemmelagde skilter så kjører de rett og slett ulovlig. Med mindre de har fått en eller annen form for tillatelse fra politiet til å gjøre noen opptak med disse skiltene da. Dessuten, hadde det vært mulig med personlige skilt i Norge så ville det nødvendigvis vært en begrensning i antall bokstaver, og jeg tviler sterkt på at dette tallet ville vært så høyt som 14 eller mer, slik Homsepatruljen jo blir. I Sverige er max antall tegn 7, inkludert eventuelle mellomrom.

6775126[/snapback]

Dette er feil. Hvertfall ifølge biltilsynet, som utsteder skilt. Ring der og hør, som jeg gjorde. Jeg fikk beskjed om at det var mulig, men ville koste noe latterlig, vi snakket 20.000 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Denne bilen har hatt disse skiltene enn så lenge jeg har visst om det. Tror eieren har en annen bil også. Den også har et rart skilt.

 

Er dette lovlig? Hva slags skilt er det isåfall?

 

post-64633-1156973273_thumb.jpg

6773688[/snapback]

Skiltene er ikke godkjent norske, vertfall. =)

 

Har sett lignende engelske diplomat skilter... men vet ikke jeg ...

6773809[/snapback]

Det kan være, dem er ikke norske vertfall. Norske diplomatskilter er vel blå med gul skrift, samt har bokstavkombinasjonen CD.

 

Ikke norske skilt. Bilen kan ikke føres av norske statsborgere bosatt i Norge.

6773956[/snapback]

Tipper dette stemmer ganske bra.

 

Det går an å registrere biler på spesialskilt for litt penger. Så en gang 2 biler som kjørte etterhverandre. Den ene hadde bilde av en Ulv så sto det ulv ved sidenav og den andre hadde jerv med bilde av jerv, i tillegg har jeg sett et par andre eksempler, alle norske og lovlige. :thumbup:

6774063[/snapback]

Nei, det er ikke mulig i Norge. I forskjellige andre lang er dette mulig.

 

Kan man registrere det skiltet man vil? Vet du hva det koster, eller hvor man kan lese mer om dette? ;)

6774096[/snapback]

Du finner ingen offentlig info om dette, da det ikke er lovlig. Ei heller priser.

 

Nei vet dessverre ikke mere om dette, men det skal være mulig hvis ikke "Bondesvik" ødela hele morroa da. Var nemlig før hans tid. :thumbdown:

6774101[/snapback]

Det tviler jeg sterkt på. Jeg har selv forhørt meg med personer som har jobbet i systemet i MANGE år, og ingen har hørt om det.

 

Aldri vært lov til å ha egne skilt på biler i Norge. I så fall er det egenproduserte, og de er ikke lov til å bruke på veien.

6774174[/snapback]

Stemmer.

Jeg har et slikt skilt på bilen min, som er akkurat likt som de nye norske skiltene, men har bare tekst. Helt ulovlig å bruke på vei, bestilt fra Tyskland.

DSC_1310.jpg

 

Det har vert noen biler med egne skilt på, men det skal nok litt til for å få ha sånnt, bla.a kongen har egne skilt :p

Men det er noen få som har det ellers også.

6774187[/snapback]

Kongen har A1 (osv) som skilter. Om du reiser til Biltilsynet og spør om info om A1, vil du få en oversikt over hvilke biler som har hatt dette skiltet, og hva slags vanlig registreringsnummer de fikk etter de byttet vekk fra A1 (osv).

Så nei, uansett hva man heter, så er det ikke mulig å velge selv. Selvsagt kan man være heldig med nummerkombinasjonen, men.

 

Kongen er kongen. Vi andre må ha de skiltene vi får fra Biltilsynet, og det skal mer enn bare "litt til" for å få til noe annet. Det er ikke lov, og har heller ikke vært det så lenge jeg kan huske å ha personlige registreringsskilt på kjøretøy i Norge. Man kan alltids lage seg et eget skilt som det står "Exin89" på, men det blir ikke registrert noe sted, og det er fortsatt like ulovlig.

6774398[/snapback]

Stemmer. Kongen har førøvrig ikke andre skilter enn det nevnt over.

 

Det har vert noen biler med egne skilt på, men det skal nok litt til for å få ha sånnt, bla.a kongen har egne skilt :p

Men det er noen få som har det ellers også.

6774187[/snapback]

Nei, det er ulovlig å ha noe som helst annet enn de offisielle skiltene, uansett hvem du får tillatelse fra. Kongen har ikke fått "sitt skilt" fordi han ville han det - kongelige biler har et eget offisielt skilt tror jeg.

 

Det finnes flere typer skilt, f.eks. varebil, prøveskilt, ambassade, veteran, moped og et par til.

6774417[/snapback]

Stemmer.

Se her for en oversikt over skilter;

http://www.latorskilt.no/pages/bestilling/bestilling.html

 

Treneren for det lokale ishockeylaget (hvis jeg husker riktig) her i Lillehammer har et spesielt bilskilt..

 

Fire bokstaver eller noe.

6774558[/snapback]

Det stemmer at bilen hans har spesielt skilt, men ta en nærmere kikk på den neste gang.

Verken han eller bilen hans er norsk, den kommer fra et land (Finland ellerno?) der slikt er lovlig. :)

 

Til dere som sier det ikke finnes andre lovlige skilt en XX00000, dere må sjekke reglene før dere uttaler dere. Det ER mulig å få spesialskilt i Norge, se f.eks på Homsepatruljen, de har "HOMSEPATRULJEN" på skiltet på ML'n. Jeg har og undersøkt dette personlig, og jeg kunne hatt "TOTH" som skilt om ønskelig. Problemet er at det koster svinaktig mye. For dem som lurer, ring bil-tilsynet.

 

Når det er sagt, ser man lett at skiltet på BMW'n ikke er utstedt av norsk biltilsyn, da de bruker den fastsatte standarden på bokstav/tall-form, selv om det er spesialskilt av noe slag.

6774574[/snapback]

Vel, "Homsepatruljen" er ikke noe eget skilt, jeg har faktisk sjekket den opp i systemet, og fikk "Ukjent kjennemerke". Så tipper de har brukt et showskilt under innspilling, muligens med tillatelse av Politiet eller lignende.

Og nei, det koster ikke noe, fordi det ikke er mulig. :)

 

Til dere som sier det ikke finnes andre lovlige skilt en XX00000, dere må sjekke reglene før dere uttaler dere. Det ER mulig å få spesialskilt i Norge, se f.eks på Homsepatruljen, de har "HOMSEPATRULJEN" på skiltet på ML'n. Jeg har og undersøkt dette personlig, og jeg kunne hatt "TOTH" som skilt om ønskelig. Problemet er at det koster svinaktig mye. For dem som lurer, ring bil-tilsynet.

 

Når det er sagt, ser man lett at skiltet på BMW'n ikke er utstedt av norsk biltilsyn, da de bruker den fastsatte standarden på bokstav/tall-form, selv om det er spesialskilt av noe slag.

6774574[/snapback]

 

Såvidt jeg husker så ble det for noen år siden fremmet forslag om å innføre en "svensk modell" i Norge der man kunne bestille personlige skilt (såkalte "vanity plates") mot et gebyr. Forslaget ble selvsagt nedstemt av grå, kjipe og bilhatende politikere (av typen Torild Skogsholm), antakeligvis fordi det ville gjort det ørlite vanskeligere for alle de automatiske bomstasjonene som på den tid var under planlegging... :roll: Uansett, poenget mitt er at forslaget ble nedstemt, og at det derfor ikke er mulig å kjøpe seg personlige skilter i Norge i dag. Hva Homsepatruljen har gjort aner jeg ikke, men dersom det er hjemmelagde skilter så kjører de rett og slett ulovlig. Med mindre de har fått en eller annen form for tillatelse fra politiet til å gjøre noen opptak med disse skiltene da. Dessuten, hadde det vært mulig med personlige skilt i Norge så ville det nødvendigvis vært en begrensning i antall bokstaver, og jeg tviler sterkt på at dette tallet ville vært så høyt som 14 eller mer, slik Homsepatruljen jo blir. I Sverige er max antall tegn 7, inkludert eventuelle mellomrom.

6775126[/snapback]

Dette er feil. Hvertfall ifølge biltilsynet, som utsteder skilt. Ring der og hør, som jeg gjorde. Jeg fikk beskjed om at det var mulig, men ville koste noe latterlig, vi snakket 20.000 eller noe slikt.

6775827[/snapback]

Tviler jeg sterkt på. :)

 

 

Til opplysning, jeg har jobbet hos Biltilsynet, og jeg har sjekket opp i dette, og fått beskjed om at det verken er lovlig, eller har vært lovlig.

Hvorfor tror dere f.eks Koeningsegget til Vollvik har vanlig registreringsnummer (TF22222) dersom det hadde vært mulig å fått eget..?

 

Og limmoen til Moods of Norway har Moods som skilt, og er registrert i Sverige. :)

Lenke til kommentar
Dette er feil. Hvertfall ifølge biltilsynet, som utsteder skilt. Ring der og hør, som jeg gjorde. Jeg fikk beskjed om at det var mulig, men ville koste noe latterlig, vi snakket 20.000 eller noe slikt.

6775827[/snapback]

 

Hehe, vel, i så fall har du møtt på en riktig moroklump på telefonen, som har hatt det festlig på din bekostning, ellers så sitter du bare her og fabulerer. Eventuelt blander du sammen Norge med Sverige, der man kan betale 6000 kr (om jeg ikke husker helt feil...) og få et slikt personlig skilt med 10 års gyldighet eller noe sånt.

 

Ellers tror jeg Marvil oppsummerer det hele ganske så bra. Og i de tilfeller der man ser biler med slike spesielle nummerskilt i Norge så er de altså enten utenlandsregistrerte eller "showskilter" til bruk på utstillinger og slikt, og kan ikke benyttes under kjøring.

 

Beklager dersom noen har fått knust illusjonene sine her... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...