Gå til innhold

Bruktkjøp med oppkrav, trygt?


Anbefalte innlegg

Jeg satser på at jeg traff riktig kategori, og temaet har trolig vært oppe før en eller annen gang men jeg var ikke kar om å finne det.

 

Det jeg lurte på: jeg skal kjøpe en brukt vare av en person på en annen kant av landet, og selger sier han foretrekker oppkrav som betalingsform fordi det har fungert bra for ham tidligere. Selger virker seriøs, ikke minst fordi han ser ut til å ha peiling på hva han selger, men jeg ønsker ikke å betale det gule ut ørene for det som viser seg å være en flott stabel nye takstein. Derfor tenkte jeg jeg skulle spørre her: er det noen som vet om det går an å kontrollere innholdet på postkontoret før jeg betaler, eller om det går an å betale, åpne på stedet og så avbryte om det skulle vise seg at jeg ikke har fått det jeg kjøpte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man kan IKKE få åpnet pakken el før man har betalt. Posten er her selgers mann. De vil ikke og kan ikke ta stilling til om man ikke har fått det man har betalt for.

Posten garanterer at sendingen ikke blir utlevert uten at den er betalt for.

 

Oppkrav er altså ingen sikkerhet.

Forøvrig, oppkrav er en forholdsvis dårlig løsning for selger også.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Hvis Posten leverer ut en pakke uten å kreve inn, er de erstattningspliktig så vidt jeg har forstått...

6772097[/snapback]

 

Dette dreier seg om hvorvidt selger kan sende kjøper takstein i feil farge..

Som konstatert: Når du åpner pakken gjør Posten nada i saken din.

Får du disse taksteinene så må du politianmelde.

 

Beste vil alltid være personlig oppmøte, nest beste er, etter min mening, forskuddsbetaling.

 

Men jeg har møtt på tre idioter som hver sitter med mindre pengesummer. Alle har fått inkassodom på seg, men unnlater fremdeles å betale. Derfor bør risikoen alltids vurderes - kan jeg handle varen i butikken eller hos noen som er nærmere (så jeg kan se varen før pengene dukker opp) - så gjør jeg helst det.

Lenke til kommentar

Kan ikke se fordelen med forskuddsbetaling egentlig. Det er jo bare enda mer sannsynlig at man blir snytt ved å bruke det. Grunn : Selger behøver ikke å sende noe som helst. Kan sende akkurat hva han vil på samme måte som i oppkrav.

 

Sender man oppkrav å får feil har man postens personale som vitner til innholdet om man åpner pakken hos dem. Man kan da mye lettere føre en sak. Så jeg annbefaler oppkrav. Sender alltid det jeg selger i oppkrav eller kjøper på det. Forhåndsbetaling er like bra som at selger sender varen å får betaling når kunden har motatt varen i hjemmet sitt. Hvor mange selgere er komfortabel med det? Ikke mange tror jeg

Lenke til kommentar
Beste vil alltid være personlig oppmøte, nest beste er, etter min mening, forskuddsbetaling.

 

Men jeg har møtt på tre idioter som hver sitter med mindre pengesummer. Alle har fått inkassodom på seg, men unnlater fremdeles å betale. Derfor bør risikoen alltids vurderes - kan jeg handle varen i butikken eller hos noen som er nærmere (så jeg kan se varen før pengene dukker opp) - så gjør jeg helst det.

6772206[/snapback]

Ettersom jeg bor i Bergen og han i Kristiansand, er det mye mer praktisk å sende med posten enn personlig oppmøte ;)

 

Ja - det er mulig å handle varen i butikken. Problemet er da at den vil være nesten tre ganger så dyr, det er snakk om endel tusen, hvilket gjør det uaktuelt.

 

Revox: forskuddsbetaling innebærer vel at du betaler pengene direkte inn på en konto som vil være mulig å spore ved anmeldelse, mens du ved oppkrav ikke får opplysninger om slikt (mulig posten sitter med slike opplysninger som kan overlates politiet ved evt. sak).

Men jeg velger uansett oppkrav fremfor forskudd.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Revox: forskuddsbetaling innebærer vel at du betaler pengene direkte inn på en konto som vil være mulig å spore ved anmeldelse, mens du ved oppkrav ikke får opplysninger om slikt (mulig posten sitter med slike opplysninger som kan overlates politiet ved evt. sak).

Men jeg velger uansett oppkrav fremfor forskudd.

6772318[/snapback]

 

Svarer for det:

Når du har hentet en oppkravssending som er sendt som brev, så sitter du med regningen (faktura) som viser navn og adresse og kontonummer pengene er betalt til. Navn og adresse betyr nada, men kontonummer er hard evidence. Men uansett er det vrient å lure info ut fra bankene direkte, men en politianmeldelse åpner alle heminger.

Lenke til kommentar
Kan ikke se fordelen med forskuddsbetaling egentlig. Det er jo bare enda mer sannsynlig at man blir snytt ved å bruke det. Grunn : Selger behøver ikke å sende noe som helst. Kan sende akkurat hva han vil på samme måte som i oppkrav.

 

Sender man oppkrav å får feil har man postens personale som vitner til innholdet om man åpner pakken hos dem. Man kan da mye lettere føre en sak. Så jeg annbefaler oppkrav. Sender alltid det jeg selger i oppkrav eller kjøper på det. Forhåndsbetaling er like bra som at selger sender varen å får betaling når kunden har motatt varen i hjemmet sitt. Hvor mange selgere er komfortabel med det? Ikke mange tror jeg

6772301[/snapback]

 

Ved oppkrav så risikerer selger at kjøper ikke henter pakken og man blir sittende igjen med et krav fra posten om returporto i tillegg til porto. Det beste for begge parter er at kjøper forskuddsbetaler porto og det som det evnt vil koste selger i returporto og resten av beløpet blir tatt i oppkrav. Problemet her er at selger ikke har noe større problem med å sende en murstein i posten her (og du taper bare enda litt mer penger), men han er litt mer beskyttet ved at selger viser interessen ved å forskuddsbetale en del av beløpet.

 

Ved brukthandel så tar både kjøper og selger en risiko, men når alt kommer til alt så er det et spørsmål om tillit. Jeg forskuddsbetaler alltid når jeg handler brukt, og forventer det samme fra kjøpere når jeg selger.

Lenke til kommentar

Jeg fant at det ikke var noen dum idé å google selger litt. Han har hatt mange salgsannonser på hovedsaklig computerhardware og musikkutstyr tidligere (det er musikkutstyr jeg kjøper). Når jeg i tillegg finner anmeldelse av en CD han har tilvirket, som jeg sitter og hører utdrag av atm, kan jeg vanskelig forestille meg at denne selgeren er useriøs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Mye fornuftig her, men generelt sett er det vel ikke annet å gjøre enn å fraråde forskuddsbetaling OG oppkrav. Joda, man har kanskje vitner hvis man åpner på Posten, men det er så laaaaaaang vei frem til dom ( i forliksrådet eller som sivilt krav i en eventuell straffesak ) at man i praksis har tapt pengene uansett.

 

Og etter å ha vunnet frem vil man i alle tilfeller som regel stå overfor en person som ikke har noe namsmannen kan ta utlegg i uansett og man kan altså oppleve at pengene er tapt SELV om man faktisk får en dom på saken.

 

Så ikke betal på forhånd med mindre magefølelsen din tilsier at det er rett ting å gjøre -verken til konto eller via oppkrav!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...