Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

Jeg blander alltid Fjellfoten og Fenstad, men den ene kommer forhåpentligvis opp denne uken, den andre skal vi få installasjonsdato på i slutten av uken. Men det vil jo ikke være første gang om disse datoene blir utsatt.

 

Vi planlegger i alle fall en tur ut til Nes imorgen for å se på den ene av de to, samt se om vi får fikset sambandet til Vormsund. Det blir også noen andre mindre oppgraderinger på Neskollen sentralen, men dette vil ikke gjøre noe utslag for brukerene der annet enn noen minutter nedetid.

 

Videre ser det ut til at Opaker kan bli utsatt til april(!), og det er også problemer med levering av samband til Skogbygda, men vi vet ikke hvor lang tid dette vil ta ennå. Brårud har vi ennå ikke fått noen tilbakemelding på...

 

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...og det er også problemer med levering av samband til Skogbygda, men vi vet ikke hvor lang tid dette vil ta ennå...

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Har vi ikke ventet 3 mnd. allerede på at disse problemene skal løses da??? Hvis det tar 3 mnd. å finne ut at det er et problem så kommer vel ikke denne sentralen opp i år??? Kan bare ikke fatte at det kan være så vanskelig å få data frem til en sentral som ligger 25 min. fra Gardermoen i 2004.

 

Hva er problemet??? Dere kan ikke si at dere ikke vet hva som er problemet når dere har jobbet med sentralen snart et halvt år!!!

Lenke til kommentar

firstmile er ikke så bra som man tror jeg har vært kunde hos dem i over 10 månder dem er kule når du ikke klager på dem jeg skule bytte fra ADSL til SHDSL og det har tatt over 2 månder nå. når jeg ringte for 1 uke siden og klagde om at jeg har ikke fått linjen og at jeg fikk feilinformasjon og da sa dem at en tenkinikker skal se på det så jeg ringte for et par dager siden da fikk jeg sånn frekk tone i telefonen og dem sa at dem hviste hvem som ringte at jeg trengte ikke si navn og fra den dagen jeg klagde så har dem vert vansklige så jeg lurer på om jeg skal bytte isp levrandør ? sorry for skrive feil?

Lenke til kommentar

Ja, nå er da jeg en av de heldige som var på en ferdig utbygd sentral i Oslo, og har da tegnet meg opp som Firstmile kunde. Ble litt forundret når jeg sjekket min linjelengde (ja, linjelengde og ikke luftlinje) og den var helt nøyaktig 970 meter uten at Firstmile kunne levere VDSL til meg. Det står da vitterlig på deres hjemmesider at det skal være under 1000 meter, og så vidt meg bekjent er 970 meter under 1000 meter. Nå har jeg som gammel Telenor ansatt litt bedre muligheter enn folk flest til å sjekke en del ting, så jeg tok kontakt ad omveier og fant ut at på kapaks er det 970 meter kabellengde registrert, mens det i realiteten er 930 meter. 50 meter legges til som margin for plinter og patching. Så jeg tror at Firstmile på grunn av overveldende respons har økt sine krav for å levere VDSL. Det var jo en fin måte for dem å få gratis reklame på.

 

Vel, nok om det. Etter mye om og men fikk jeg bestilt en SDSL linje fra dem og jeg skal ikke klage på den info jeg fikk pr email med montør dato og instruksjoner for meg når det gjaldt installasjon (siden jeg hadde bestilt uten kobling mot telefonlinjen som tilhører jobben). Montør møtte på avtalt dato og klokkeslett og "utførte" jobben, men til min froskrekkelse la de det sammen med ISDN linjen, men ok dette er da ikke Firstmile's feil. På dette tidspunkt hade jeg ikke noen router fra Firstmile og ikke hadde montørene noe slikt heller. De kunne da ikke sjekke installasjonen før de avsluttet.

 

Jeg ringte de 2 nummerne jeg hadde til Firstmile support, men absolutt ingen respons. Ringte Zyxel sitt nummer og fikk snakke med en hyggelig dame som informerte om at de desverre var forsinket i utsendelse i startpakker, men at de gikk ut den dagen (mandag) og at jeg burde ha det senest Torsdag. Fredag kom og ingen router var ankommet meg. Jeg hadde i mellomtiden sendt mail til supporten med forespørsel om jeg kunne bare bruke mitt Zyxel 791R SHDSL router som jeg hadde liggende. Alt jeg trengte var jo oppsett info, men jeg hørte absolutt NULL fra supporten, og etter 5 dager med utallige timer å ringe, så var det ennå ikke noe svar på support linjen. Mine email var også ubesvarte.

 

Vel så sitter jeg da her, med en linje som skal være koblet (tror forresten de har gjort feil, men det vet jeg jo ikke sikkert før jeg har en router å teste med) og ingen router, og absolutt ingen fungerende support. Synes nesten de begynner å virke litt useriøse jeg. Ikke en gang et enkelt forum har de lagt opp på sine hjemmesider slik at man kan diskutere litt med dem.

 

Så inntil de har vist at de er seriøse i forhold til support ber jeg dere folkens om å ha litt is i magen, for supporten er det som til slutt avgjør mye av kvaliteten på en ISP og ikke bare prisen.

 

 

Håper at Mr Firstmile kan imøtegår mitt innlegg og forklare hvordan ting fungerer, eller hvorfor de ikke helt fungerer der for tiden.

Lenke til kommentar
I HAVE SEEN THE LIGHT!

 

kortvarig glede, lyset forsvant etter 5min....................................

Men det tyder vel på att noe er i ferd med og skje. Når var det dette mirakelglimtet fant sted.?

mirakelet fant sted cirka klokken 17:00, jeg rakk å spre nyheten til folka i stua.. da jeg kom tilbake var "O' HOLY LIGHT" forsvunnet. :[ ikke skjedd noe mer her hos meg, men hører rykter om telefonlinjer som slutta virke på omtrent samme tidspunkt. noe skjer ja :|

Lenke til kommentar

Jeg tar en liten preview her av nyheter som blir postet på FMs sine sider så snart det er bekreftet + litt teknisk info som ikke blir postet.

 

Vormsund: Oppe men kun med en 2Mbit/s link. Det ser ut til at det er noen problemer med linkene uten at vi helt kan se hva/hvorfor. Av og til dør linkene uten jeg kan se hvorfor. Det er også problemer med å trunke linkene så det virker som om det er noe gruff med ATM-rutingen av linjene.

 

Fenstad: er nå oppe, men desverre med samme problem som Vormsund vedr. 2Mbit/s linkene. Alle abonnenter på Vormsund og Fenstad er nå satt ned til 512/384 slik at linken ikke blir så overbelastet og at det forhåpentligvis blir noe bedre for surfing og mail og mindre "båndbredde-krevende" operasjoner. For ordens skyld, vi har ennå ikke startet faktureringen her så ingen betaler noe for dette.

 

Fjellfoten: Vi har fått installasjonsdato her på den 28. men når vi sjekket idag/kveld var det modem i begge ender. Dette vil bli testet mandag, men antar at det ikke er helt klart ennå. Skulle det være det, blir det antagelig samme problem her i starten som Vormsund og Fenstad har.

 

Skogbygda: Telenor sier de ikke kan levere 2Mbit/s linker som er litt rart da det er lovpålagt leveringsplikt på dette. Dette blir selvsagt fulgt opp.

 

Opaker: Samme problem her men det kommer fiber i april hit, så da tar vi antagelig det istedet. Dvs. at disse må vente til april eller evt. når fiberen er klar.

 

Brårud: Venter fortsatt på installasjonsdato.

 

Gansdalen: Venter fortsatt på installasjonsdato.

 

----

 

Når det gjelder VDSL har vi endret kravene til 500m da vi veldig ofte opplevde at kunder på 500-1000m ikke fikk link grunnet dårlig kobber, enten pga støy eller pga 0.4mm kobber eller begge delere. Vi har nytt VDSL utstyr som har kommet som er mindre sensitivt for støy som vi vil teste, men dette utstyret må testes ihht Telenors spesifikasjoner samt godkjennes av Telenor. Dette vil ikke skje før Telenors OA-krav for VDSL er fastsatt og godkjent av PTT (det er per idag kun prøvedrifts avtaler på VDSL). Dette fordi hardware endringer av utstyret er dyrt og resursskrevende samt at dersom Telenor endrer kravene igjen kan vi bli nødt til å endre dette enda en gang. Telenor har søkt PTT om dette og husker jeg ikke feil vil det blir gjeldende fra 1. april (om PTT godtar dette). Det vil derfor ta litt tid før vi har mulighet til å øke avstandskravet vårt.

 

----

 

Hawkie: Dette er selvsagt meget beklagelig og skal ikke skje, men du har nok blitt offer for ferie, samt at de fleste på teknisk som kan håndtere dette har vært jobbet med Nes sentralene, men som sagt dette skal ikke skje.

 

Dersom du fortsatt ikke har mottat modem, eller har problemer send en mail til [email protected] med topic "Att: Geir Rimala" så skal jeg ta den så fort den kommer inn. Jeg kan da sende deg en konfig fil som du legge opp på modemet. Dersom du kobler til det modemet du har skal du uansett konfigurasjon få link (DSL-lampen lyser). Husk å ta med kundereferansen din i mailen, den skal stå i montør-mailen.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...