Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

til dere på fenstad vil jeg bare si:

 

Fjellfoten= 0 mbps NED

0 mbps OPP

 

Jeg anser dere som heldige nesten uansett hva slags hastighet dere har.

 

Selv begynner vi her på Fjellfoten å bli forbannet på et etterhvert stort antall forsinkelser og mer eller mindre dårlige forklaringer på hvorfor.

 

Derfor vil jeg innstendig be Zyxel(Firstmile) om å bedre informasjonsflyten betraktelig. Personlig er jeg veldig lei av å måtte mase om informasjon.

 

:angry:

 

bomelby

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må dere huske på at det ikke er Firstmile som somler her. Jeg er selv en av dem som har ventet i ganske mange måneder. Det kom jo ikke akkurat som noen bombe at de sentralene som Firstmile har holdt på med plutselig dukket opp på utbyggingslista til Telenor. Tidligere sentraler som Firstmile har bygd ut har gått betydelig raskere enn våre. Man kan jo bare lure på hvorfor *host*sabotasje*host*.

Jeg har ihvertall full tiltro til at Firstmile gjør jobben sin og kommer ikke til å avbestille noe som helst. Det er jo akkurat det Telenor håper å oppnå med alle forsinkelsene sine.

Lenke til kommentar
jeg har ikke mistet troen direkte, men synes informasjons nivået ELENDIG.

 

Skulle tro at komiske ALI er ansatt der.

Hehehe.

 

Joda vi er klar over at informasjon fra oss er litt dårlig, men det er flere grunner til dette. Vi har drevet en god del testing for å få en løsning på samkjøring av linjene slik at vi får en best mulig (midlertidig) løsning. Problemet har vært at hardware til vår opprinnelige løsning ikke kommer før i mars. Dette har vi vært klar over i lang tid, så det er jo greit nok. Problemet har vært at nødløsningene våre ikke vært tilfredsstillende og det er det vi har testet de siste ukene. (Jeg har forøvrig svart belte i veier og byer på Nes nå.) Så det er pga av disse testene vi har vært ganske stille. Vi kunne selvsagt sagt at vi imorgen kommer til å teste på en ny plattform osv, men dette har desverre en tendens til å skape et stort trykk på kundesenteret iform av at kunder lurer på hva som testes, hvordan det testes, hvordan testen gikk, kunder som melder at det ikke blir noe bedre osv. Disse henvendelsene må behandles av teknikere som da sitter og jobber med disse testene og dermed går det mye resursser til å håndtere dette.

 

Uavhengig av hvordan testen imorgen går, vil det bli sendt ut en oppdatering per mail. Vi håper imorgen på å få de fleste som nå har Internett til å få en raskere hastighet men antagelig må de som har bestilt 4Mbit/s nøye seg med en lavere hastighet frem til mars. Vi har en løsning hvor dette fungerer fint men det blir da en betraktelig høyere latency på samtlige kunder hvilket vi ikke ønsker. Dersom testingen imorgen fungerer, vil den stå over helgen og det vil bli gjort målinger (erfaringsmessig sett er det mest bruk i helgen). Det er også mulig at hastighetene blir oppjustert i løpet av helgen også.

 

Utifra disse målingene vil vi på mandag/tirsdag ta en avgjørelse på hvilken løsning vi vil kjøre på frem til mars. Det vil da komme en oppdatering på mail.

 

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL / Firstmile

Lenke til kommentar

For å ta en liten oppdatering på sentralene og;

 

Vormsund - Alle samband levert

Fenstad - Alle samband levert

Fjellfoten - Alle samband levert (opprinelig levert forrige onsdag, men feilmeldt. Kom opp igår/idag)

Oppaker - 1 samband levert (Telenor har rotet med bestilling samt misforståelse mellom oss og dem)

Skogbygda - 0 samband levert (Telenor har rotet med bestilling samt misforståelse mellom oss og dem)

AUD - 0 samband levert, venter fortsatt på installasjonsdato

GSD - 0 samband levert, venter fortsatt på installasjonsdato, Telenor jobber med saken. Her har vi blitt feilinformert om hvilke samband vi kan bestille.

 

Jeg vil også legge til at grunnen til at det er problemer der det er levert samband (Vormsund på nyåret, Fenstad 16. Januar, og Fjellfoten idag) skyldes oss, ikke Telenor. Dvs. sambandet de leverte var ikke i samsvar med det vi fikk inntrykk av, men dette må vi ta på vår kappe. Det er derfor vår initielle midlertidige løsning ikke fungerte tilfredstillende.

 

Det er derfor ikke Telenor som har all skyld, det er vi som ikke har funnet en tilfredstillende løsning på samkjøring av sambandene. Det som er litt dumt er jo at tålmodigheten til disse er rimelig tynnslitt allerede, men lang leveringstid på disse sambandene får vi ikke gjort så mye med desverre.

 

Vi har selvsagt heller ingen interesse eller planer om å droppe dette eller trekke oss ut da vi har hatt løpende kostnader på dette siden oktober, samt betalt en god del i installasjonskostnader o.l. Det eneste vi ønsker nå er å få alle opp på hastigheten de har bestillt slik at vi kan fortsette videre utbygging.

 

 

Mvh,

 

G. Rimala

Lenke til kommentar

Så da blir det neste runde i april? 10-12 sentraler, kanskje?

 

Firstmile, jeg tror tiden løper fra dere - med nye trådløs-standarder på vei, endel "mekke-utbyggere" som tilbyr bredbånd via radiolinker ute i bygdene osv så tror jeg snart løper er kjørt om dere skal ha en viss fordel av å være først ute i ikke-utbygde områder.

Lenke til kommentar

Tja, trådløse løsninger bekymrer oss ikke. Lokale ISPer som bygger ut, bygger som oftest ut på ZyXEL plattformen som er en del av målet med dette prosjektet, videre er det nok av sentraler å ta av. Vi har ikke som mål å bli like store som Telenor eller NextGenTel for den saks skyld og det viser seg når vi går på sentraler med lite kundepotensiale (få husstander tilknyttet sentralen). Vi mener likevel at dette er et nisjemarked det er mulig å tjene penger på, som de større leverandørene overser.

 

Vedr. videre utbygging ønsker vi ikke å kommentere dette noe nærmere da Telenor har en tendens til å "gå oss i næringa" på de sentralene vi bygger ut.

 

 

Mvh,

 

G. Rimala

Lenke til kommentar

Først vil jeg få kommentere at jeg er meget glad at "min" ISP tar seg tid og svarer såpass bra som de har gjort her. Nå er jeg ikke av de berørte i områdene med problemer, og dere har min sympati, for det er ikke noe morsomt å vente på noe som drar ut i tid.

 

Godt at dere heller ikke legger all skylden på Telenor, for det blir liksom så utrolig idiotisk når kunden har valgt dere som avtale part.

 

Ønsker alle dere som venter lykke til og vil få avslutte med å skryte litt av Firstmile så dere vet hva dere venter på:

 

1. Har hatt god oppetid

2. Kort ping response

3. Bra service fra support

4. Helt grei fart, noe stor overhead men OK

 

 

La meg så nevne hva som har vært negativt:

 

1. Router kom ikke i tide, men heldigvis hadde jeg min egen

2. Noen ganger sperres det hos Utfors for ICMP trace, noe som gjør at jeg har en del ganger hatt problemer med noen spill som bruker dette for å avgjøre din responstid.

3. NAT'ing uten at jeg ble gitt info om dette på forhånd.

4. Ikke svar på vanlige epost til support i den spede begynnelse. (det bedret seg)

 

 

Nei, jeg tror totalt sett Firstmile er et godt valg selv om de har sagt de ikke ønsker å være en ISP. Stå på Geir(Firstmile) og gjør Firstmile til hva det kan være.

Lenke til kommentar

Nå skjer det kanskje noe på Brårud (AUD) telenor har vært å satt opp to 2Mb samband.... hørt noe om det?

Det må jo være til zyxel, ingen andre som gidder å bestille noe sånt :p Er jo ikke verdens navle vi snakker om ;)

 

 

Sp33D

 

PS!!

Nå er det masse menesker i sentralen vår!!!!!!

Endret av the_real_Sp33D
Lenke til kommentar

Firstmile!!!

 

Kan ikke der være så veldig snille å bygge ut sentralen for Årnes sentrum rettere sagt Glomma Terrasse??? :yes::yes:;);):love::love::love:

 

Så har dere full dekning i hele bygda :w00t: Er jo et lite paradoks at vi i sentrum har det dårligste tilbudet men de i skogen :green: har det beste ;)

 

Blir så kvalm av å ha hele 256 på linja ut. blæh

 

Me need a 2304/2304 Yes Yes :w00t::w00t::dribble::dribble:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...