Gå til innhold

Tjeneste som oppdager skolefusk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

It's learing var da vitterlig i bruk på høyskolen i Bergen for minst 4 år siden, og ikke det var 5 eller enda lengre siden (det var elever derfra som startet bedriften som lagde programmet om jeg ikke tar helt feil).

 

Kanskje det er anti-plagiat funksjonaliteten som er det nye som er lagt til, men i såfall presenterer artikkelen det helt feil...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Brukte it's learning for noen år tilbake, var ikke akkurat happy når systemet plutselig "ryddet opp" i innleveringsmappene midt under en prosjektperiode o.l. *poff* , og oppgaven var borte... :no:

 

delvis OT:

Itsl er ikke nytt nei, men at den finner fram til folk som jukser er noe nytt, den la ikke merke til det i fjord :p

6764007[/snapback]

Vel, jeg sier bare to ting; "Kreativ omskriving" & "språkskifte" :whistle:

Skal man absolutt vær patetisk nok til å skrive av ferdig-oppgaver på nettet, bør det gjøres med litt stil;

-finne frem et par tekster, helst på et annet språk enn innleveringen, og benytte litt kreativ klipp-og-lim, før en føyer det hele pent sammen samtidig som en benytter synonymfunksjonen i word flittig. Vis meg det program innen en prisklasse som den norske skole kan benytte som klarer å bevise plagiat da :p

 

Mvh. en som ikke kan fordra folk som snylter til seg gode karakterer, men som heldigvis for lengst er ute av vgs. ;)

Endret av Slettet-45jaQkrH
Lenke til kommentar

Hmm slik jeg ser det gjelder dette bare hvis tekstene blir levert elektronisk og da vil det ikke ha noe å si uansett noen skriver av eller ikke.

For på skolen vår vil yderst få lærere ha ting elektronisk , de vil ha de på papir. De som da leverer plagiat elektronisk har jo seg selv å takke :p

Lenke til kommentar

Jeg brukte it's learning på videregående (tror det var en eldre versjon), og bruker det nå på NTNU. Begge steder var/er det lite brukt, på videregående foregikk det meste på papir. I økonomifaget foregikk innleveringer av regneark o.l. vitterlig på disketter til læreren (som om it's learning ikke fantes). På NTNU er også min erfaring at det systemet ikke er så mye brukt (blant annet på grunn av begrensede muligheter i systemet), mange fag velger å lage egne hjemmesider i stedet for. Men jeg kan ikke se at it's learning er så ille som enkelte vil ha det til, ting er i det minste bedre organisert der inne enn det er på enkelte hjemmesnekrede faghjemmesider... Men jeg har dog også sett faghjemmesider som har fungert mye bedre til sitt bruk enn det it's learning gjør i praksis.

 

Når det gjelder fuksing, folk vil alltid finne en eller annen måte å fukse på uansett hva man gjør for å hindre det. Eneste måten man kan hindre fuksing på i praksis er stilskriving i lukkede omgivelser (tentamener), og selv da er det mye folk kan finne på for å jukse. Men jeg synes man har nok tentamener i skolen som det er i dag i praksis.

Lenke til kommentar

Husker jeg lagde en sinnsykt bra Essay (i samarbeid med brodern) når jeg gikk VK1 elektro.. Oppgaven min ble vel 4 sider lang, i motsetning til de andres oppgave som var maks halvannen... Neste Norsktime holdt han en lang tale om juksing, at folk kunne laste ned ting fra nettet, at han ville finne det ut, men at han ikke hadde funnet ut at noen hos oss juksa.. Spesiell type..

Hvem pokker bryr seg om noen skriver ut en stil fra nettet på VK1 ELEKTRO?!?

Lenke til kommentar

hahaha! jeg har jobba som elektriker i 2 år og lurer ennå på om jeg kommer til å se en annen elektriker (eller saksbehandler, for den saks skyld) som skriver "stikKontakt" ;D

(ikke stor K som er poenget, men 2 Ker)

 

Kanskje de satser sterkere på norsk innenfor håndsverksfag nå? tviler ;)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Ser itsl har vært tilgjengelig, men kanskje lite brukt hos mange....(?)

 

Hos oss har dem faktisk vært flinke til å utnytte det både i norsk og økonomitimene. Det er veldig viktig at undervisningen i utgangspunktet legges til rette for databruk generelt hvis noe sånt skal slå ann.

 

Det nytter ikke å levere inn stilre på "gamlemåten" 80% av tiden, og 20% via itsl "bare fordi de har liten tilgang på dataustyr".... eller lignende unnskyldning.

 

F.eks i øki fagene har de 100% nettbasert (itsl) innlevering nå hos oss. Det synes jeg er bra! :)

Lenke til kommentar
Denne artikkelen så ut som den var betalt av It's learning....

 

Faller også utenfor det de fleste av hw.no's brukere er intressert i vil jeg tro. Synes det er mer interessant med hardware nyheter altså.

6762794[/snapback]

Corsair introduserer Dominator

Betalt av Corsair?

Lanserer mini-DVD-brenner

Betalt av Plextor?

Vista pre-RC1 sluppet

Betalt av MS?

Sapphire med to AM2-hovedkort

Betalt av Sapphire?

Profesjonelle maskiner fra Asus

Betalt av Asus?

 

Hvorfor skulle akkuratt denne art. være betalt? Dessuten er det mange elever som er innom disse sidene.... mtp ny skolestart er dette aktuellt.

 

Det er lenge siden HW.no nyheter bare var HW.

Lenke til kommentar

Har artikkelen og hele tråden, men ikke fått en brukbar forklaring på faktisk hva It's Learning er :hmm:

 

Hadde en lærer på grunnskolen som var glad i å beskylde folk for å ha kopiert innleveringer fra internett. Begynte å bli mektig irritert av det. Så jeg etter å ha skrevet en stil la jeg den ut på propaganda og diverse andre sider, bare for å se om han fant den. Merkelig nok beskylte han meg ikke for plagiering :ohmy:

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Har artikkelen og hele tråden, men ikke fått en brukbar forklaring på faktisk hva It's Learning er  :hmm:

 

Hadde en lærer på grunnskolen som var glad i å beskylde folk for å ha kopiert innleveringer fra internett. Begynte å bli mektig irritert av det. Så jeg etter å ha skrevet en stil la jeg den ut på propaganda og diverse andre sider, bare for å se om han fant den. Merkelig nok beskylte han meg ikke for plagiering :ohmy:

6769009[/snapback]

 

Husk at lærere som har vært med en klasse en stund blir jo kjent med elevene, deres individuelle skrivestil osv. Så hvis de plutselig mottar en stil som er skrevet på en helt annen måte/mye bedre enn det de er vant med fra en elev, blir de mistenksom. Stilen du skrev var jo fortsatt skrevet av deg og hadde ditt personlige preg, så det kan være den ikke trigget samme mistanken fra læreren som en stil som er kopiert *fra* nettet. Men det ville jo være morsomt om læreren mottok samme stil fra en annen elev 5 år senere. :p

 

Men jeg er dog vant med relativt små skoleklasser hvor hver enkelt elev har hatt relativt god oppfølging, så det kan være det jeg skriver gjelder i mindre grad for store klasser med en 20-talls elever.

Lenke til kommentar
Har artikkelen og hele tråden, men ikke fått en brukbar forklaring på faktisk hva It's Learning er  :hmm:

 

 

It's Learning er en side hvor elever og lærere logger seg inn og skriver/leser meldinger om lekser e.l. Funksjoner på It's Learning er blant annet

 

- en side for hvert fag, samt elevråd og en skoleside med oppdaterte nyheter/lekser

- mulighet til å lage egne sider(prosjekter) og laste opp filer på disse sidene

- sende meldinger til skolens ansatte

- lage prøver eller undersøkelser

- link til skolearena.no

 

Skolearena er en side med skolegang, klasselister, karakterer og fravær.

 

Vi bruker It's Learning på skolen, men vi leverer ikke stiler og oppgaver der. Jeg tror det tar en stund før lærere og elever venner seg til å kun benytte It's Learning til prøver, stiler og oppgaver.

Lenke til kommentar
Har artikkelen og hele tråden, men ikke fått en brukbar forklaring på faktisk hva It's Learning er  :hmm:

 

 

It's Learning er en side hvor elever og lærere logger seg inn og skriver/leser meldinger om lekser e.l. Funksjoner på It's Learning er blant annet

 

- en side for hvert fag, samt elevråd og en skoleside med oppdaterte nyheter/lekser

- mulighet til å lage egne sider(prosjekter) og laste opp filer på disse sidene

- sende meldinger til skolens ansatte

- lage prøver eller undersøkelser

- link til skolearena.no

 

Skolearena er en side med skolegang, klasselister, karakterer og fravær.

 

Vi bruker It's Learning på skolen, men vi leverer ikke stiler og oppgaver der. Jeg tror det tar en stund før lærere og elever venner seg til å kun benytte It's Learning til prøver, stiler og oppgaver.

6770481[/snapback]

Du glemte funksjonen hvor lærerene/foreleserene/it's learning ser nøyaktig når, hvor, hva og hvor lenge du foretok deg noe inne på nettstedet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg går på en medielinje i 2 klasse og klassen min skal gjøre hjemmesiden til skolen mer aktiv og interessant for elever å foreldre. dermed skal hver av oss skrive en artikkel eller lignende som vi skal legge ut under Aktuelt på hjemmesiden.

I denne sammenheng har jeg bestemt meg for å se hvor tolerante skoleadministrasjonen er og skal skrive om "nettsider og programmer som hjelper deg med skole oppgavene, og it's learning sin plagiat kontroll (hvordan man eventuelt kan lure denne kontrollen).

 

Jeg lurer nå på om noen har en side hvor en slik kontroll er tilgjengelig for allmennheten? Slik at man kan teste sin egen oppgave før man leverer den inn. Finner ingen selv.

 

PS. Dette er en relativt død tråd men for å slippe å lage en ny poster jeg her først for å se om noen svarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...