Jump to content
Sign in to follow this  
ViVentis

Ting og tang ved min Audi 80

Recommended Posts

Hepp Hepp!

 

Ute i hagan her nå står det en smågammel litt sliten kvinne. Hun er født i 1989 og heter Audi 80. Under toppen er det ikke så mye å skryte av heller. En 1.8 liters motor som fores via forgasser.

 

Denne dama, har noen problemer som jeg vil forhøre meg med dere om.

 

For det første så har varmeregisteret røket. Temperaturmåleren viste 115 grader da jeg merket at kabinen begynte å bli fyllt opp med damp, under køkjøring i sommer. (Merkelig nok falt det ikke noen oksygenmasker ned fra taket, som jeg kunne trekke hardt til meg og plassere over nese og munn).

 

Som de fleste da kan tenke seg så fikk jeg vannmangel ganske kjapt. Jeg fiklet litt borti det og fant på en MacGyver-løsning inntil videre, jeg tok å koblet slangene fra registeret og koblet sammen uten registeret i kretsen. Så var det å kjøpe seg Haynes-bok og operere litt. Fulgte boken til punkt og prikke uten å få ut den helvettes radiatordingsen som sitter bak dash'n og i luftkanaler og gud vet hva. Så nå lurer jeg på om jeg skal få jobben gjort av et verksted, type snapdrive el. Men hva vil prisen sannsynligvis komme på, inkl. deler?

 

En annen ting er at jeg her om dagen kjørte fra Trondheim til Stavanger, turen gikk over valdresfløya og hardangervidda osv, ikke misforstå å tro at jeg råkjørte når jeg sier dette, men jeg lå relativt fort på de dårlige fjellveiene, så jeg bremset kraftig før svinger ol. Men bremsene på bilen er ikke de beste så av og til lå jeg på brems og gass samtidig for å varme opp bremsene litt... Så ankommer jeg Stavanger etter en hel dag på veien, under nedbremsing i lavere hastighet merket jeg at jeg ikke hadde bremseklosser igjen foran, det skrapte og hakket på pedalen.. Nå har jeg selvsagt byttet klosser, men jeg ble litt skeptisk når det kom noen dråper bremsevæske fra den ene sylindern når jeg presset den inn for å få plass til nye klosser. Betyr dette garantert lekkasje?

 

En siste ting er et hjullager bak, er det noe man lett kan bytte selv, eller kreves det spesialverktøy?

 

Beklager lang tekst til korte spm, men er ganske rastlaus akkurat nå.

 

Lykke til med livet folkens! Blikke bedre enn hva du gjør det til sjøl! Heh... Ok ferdig nå, lover!

Share this post


Link to post

er det lekk fra stempelet i kaliperen så bør nok den byttes ja..

 

bakhjulslager kurant.. tror det bare er og ta den ut, altså ta det rett ut, ikkeno pressing eller noe

Edited by Freeman84

Share this post


Link to post

Å få et verksted til å bytte varmeregister er DYRT, hele dashen må sannsynligvis ut, eller det kan hende du kommer til bak torpedoveggen i motorrommet.

Share this post


Link to post
Å få et verksted til å bytte varmeregister er DYRT, hele dashen må sannsynligvis ut, eller det kan hende du kommer til bak torpedoveggen i motorrommet.

6731729[/snapback]

 

No can do. Dash'n må ut...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...