Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router stjeler MASSE båndbredde?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bluecom adsl2+, i og med at kobberkabelen ikke takler mer enn 12-13 mbit er det det vi sitter med. Får 11/12 mbit på speedometer-tester når jeg er koblet direkte til modemet med kabel.

 

Men trådløst via router faller hastigheten til 3,5 mbit!?

 

Noen som kan ha peiling på hva dette skyldes? 9-10 mbit forsvinner altså bare plutselig når routeren er tilkoblet. Routeren har mac-filtrering så den skal ikke være noen snyltere på linja.

 

plz help!

 

thnx:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du 11Mbit / 11b trådløst så er dette normal hastighet.

6729934[/snapback]

 

Linksys WRT54G firmware v7.00.0

 

ligger mellom 11 og 12 mbit når jeg kobler pc'n direkte i modem med kabel.

 

kobler jeg til nettet via routern får jeg 3,5mbit. har kun mac-filtrering som sikkerhet.

 

hvor blir det av båndbredden?

Lenke til kommentar
Har du 11Mbit / 11b trådløst så er dette normal hastighet.

6729934[/snapback]

 

Linksys WRT54G firmware v7.00.0

 

ligger mellom 11 og 12 mbit når jeg kobler pc'n direkte i modem med kabel.

 

kobler jeg til nettet via routern får jeg 3,5mbit. har kun mac-filtrering som sikkerhet.

 

hvor blir det av båndbredden?

6729959[/snapback]

 

 

tja, kan vel ta en enkel test ved å kopiere noe fra en maskin til en annen over det trådløse nettverket og sjekke om det skjer det samme da.

Men som andre sier, så tror jeg på at det er begrensinger i det trådløse nettet ditt, at det kanskje ligger rundt 11Mbit, forstyrrelser som svekker signalet, osv osv.

Lenke til kommentar
Har du 11Mbit / 11b trådløst så er dette normal hastighet.

6729934[/snapback]

 

Linksys WRT54G firmware v7.00.0

 

ligger mellom 11 og 12 mbit når jeg kobler pc'n direkte i modem med kabel.

 

kobler jeg til nettet via routern får jeg 3,5mbit. har kun mac-filtrering som sikkerhet.

 

hvor blir det av båndbredden?

6729959[/snapback]

 

 

tja, kan vel ta en enkel test ved å kopiere noe fra en maskin til en annen over det trådløse nettverket og sjekke om det skjer det samme da.

Men som andre sier, så tror jeg på at det er begrensinger i det trådløse nettet ditt, at det kanskje ligger rundt 11Mbit, forstyrrelser som svekker signalet, osv osv.

6730065[/snapback]

 

Kjører "g-only" net, har 54mbit tilkobling til ruteren med max signal-styrke.

 

selv med 11mbit tilkobling til ruteren burde i-nett-linje-testen komme opp i mer enn 3,5mbit....

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har bluecom adsl2+, i og med at kobberkabelen ikke takler mer enn 12-13 mbit er det det vi sitter med. Får 11/12 mbit på speedometer-tester når jeg er koblet direkte til modemet med kabel.

 

Men trådløst via router faller hastigheten til 3,5 mbit!?

 

Noen som kan ha peiling på hva dette skyldes? 9-10 mbit forsvinner altså bare plutselig når routeren er tilkoblet. Routeren har mac-filtrering så den skal ikke være noen snyltere på linja.

 

plz help!

 

thnx:P

6729869[/snapback]

 

Enkelt... det er ditt trådløse nettverk osm ikke takler hastgheten. Det er helt normalt å bare få et par Mbit/sec på en trådløs forbindelse, spesiellt om det er 11Mbit utstyr, og du ikke har tilpasset kanalvalget osv.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjør Network Stumbler og sjekk om du har mange trådløse nett i nærheten. Sjekk om noen av nettene bruker samme kanal som det du gjør. Det er bare 3 av kanalene som IKKE overlapper hverandre. Det er kanal 1, 6 og 11 (eller 12 dersom routeren din støtter det). Velg en av disse kanalene som ikke er ibruk i nabolaget ditt. Dersom alle 3 er ibruk, velger du den kanalen som har dårligst signalstyrke.

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å gå for enten MIMO eller pre-802.11n utstyr (de bruker "pre" fordi standarden ikke er klar ennå). Går du for pre-802.11n utstyr, risikerer du å sitte igjen med utstyr som IKKE kan oppgraderes til "riktig" 802.11n når standarden er klar. Men mest sannsynlig vil det være mulig å oppgradere det.

 

802.11n standarden er forventet å støtte teoretiske hastigheter opp mot 540 Mbit/s.

Lenke til kommentar
Kjører "g-only" net, har 54mbit tilkobling til ruteren med max signal-styrke.

selv med 11mbit tilkobling til ruteren burde i-nett-linje-testen komme opp i mer enn 3,5mbit....

Du bør sjekke trådløsPC (oppgrader firmware, sjekk innstillinger).

Har du en annen trådløsenhet å teste med slik at du finner ut hvilken enhet som gjør at du får lav hastighet? 3,5Mbit er helt normalt på 11b.

Lenke til kommentar
Kjører "g-only" net, har 54mbit tilkobling til ruteren med max signal-styrke.

selv med 11mbit tilkobling til ruteren burde i-nett-linje-testen komme opp i mer enn 3,5mbit....

Du bør sjekke trådløsPC (oppgrader firmware, sjekk innstillinger).

Har du en annen trådløsenhet å teste med slik at du finner ut hvilken enhet som gjør at du får lav hastighet? 3,5Mbit er helt normalt på 11b.

6731640[/snapback]

 

Har prøvd alt dere tipser om.

 

har nyeste firmware, 54mbit tilkobling til router, testa alle kanaler. Nothing!

kabel til modem= 12mbit

trådløst via router = 3,5 mbit

 

dette stemmer ikke...8,5mbit kommer ikke bare sånn plutselig bort ved tilkobling av router?

Lenke til kommentar

"Real life" hatighet på et 54mbit wlan tilkobling er ikke i nærheten av teoretisk hastighet, den greier 24mbit i "real life", noe som skulle være nok for adsl2+ har du vanlig adsl så skal 11mbit holde, men dette er kun under optimale forhold. I norske hus og hjem med vegger og betong gulv ect blir hastigheten betraktelig lavere. Jeg greier 2400kb/s med 108mbit wlan når jeg målte i stua mellom pc og en annen pc koblet til samme routeren via 100mbit tråd.

 

Trådløst

2Mbit Wlan /u kryp: 276kb/s (holder til ei 2mbit linje)

11Mbit Wlan /u kryp: 730kb/s (holder til ei 5mbit line)

22Mbit Wlan /u kryp: 1068kb/s (holder til ei 8mbit linje)

54Mbit Wlan /u kryp: 3200kb/s (holder til ei 25mbit linje)

108Mbit Wlan /u kryp: 6200kb/s (holder til ei 48mbit linje)

 

Kablet

10Mbit Ethernet F/D: 1160kb/s (holder til ei 9mbit linje)

100Mbit Ethernet F/D: 10.000kb/s (holder til ei 80mbit linje)

1000Mbit Ethernet F/D: 66.000kb/s (holder til ei 528mbit linje)

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Mulig det ikke hjelper så mye, men jeg har Lyse Ekspress (25mbit) og brukte tidligere Linksys WRT54G med både original og forskjellige andre firmwares.

 

Den stjal båndbredde både trådløst og kablet!

 

Byttet ut Linksysen med en Celeron 400/128mb ram/2x Intel gigaNic og gratis m0n0wall programmvare. Nå er "all båndbredde tilbake" for å si det slik.

 

Har du tilgang på (og plass til) en gammel stillegående pc så er m0n0wall et godt alternativ. Så kan du bruke Linksysen som aksesspunkt (slik jeg gjør i dag). Det fungerer tilfredsstillende for meg.

 

Jeg sier ikke at dette er den beste/billigste løsningen, men det er i alle fall èn løsning.

 

m0n0wall tusler fint av gårde i warpspeed med en gammel pentium2, celeron, 64mb ram. Takler du ikke harddisk-støy kan du lage en bootable m0n0wall installasjon på cd-rom og bruke floppy for å lagre innstillinger. Bare husk å velge et bra nettverkskort. Intel sine og 3Com sine er gullfine. Husker ikke prisen på intel dual nic, vs to stk vanlige nic, men det kan du også sjekke. Har du bare en pci plass på pcen du måtte finne på å bruke skal du i allefall vite at det finnes dual nics også.

 

DrE

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor sterk kryptering men du bruker men hos meg med 108mbit og WPA2-AES kryptering så ligger jeg på 3400kb/s når jeg har full signalstyrke, (mellom meg og en pc tilkoblet samme routeren via kabel) så ca 49% halvering i hastighet med den sterkeste krypteringen påslått.

 

Edit:

Å ha wlan uten kryptering er så absolutt *ikke* å anbefale, bør minst ha WPA

siden WEP kryptering tar 2min å knekke selv for en amatør.

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Og jeg som trodde Linksys var noe av det bedre der ute. Har jeg tatt helt feil? De får som regel best i test hos pcworld.no.

 

Hva er m0n0wall ?

6732836[/snapback]

Linksys er bra, det er en en feil når man får 3,5Mbit med godt signal.

Man bør låne en annen router og trådløskort til å finne ut hvor feilen ligger.

Tipper det er firmware eller innstillinger som ikke er 100% i PC.

 

http://www.m0n0.ch/wall/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...