Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router stjeler MASSE båndbredde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og jeg som trodde Linksys var noe av det bedre der ute. Har jeg tatt helt feil? De får som regel best i test hos pcworld.no.

 

Hva er m0n0wall ?

6732836[/snapback]

 

m0n0wall er et router-os for blant annet "pc".

 

Det er utviklet med FreeBSD som utgangspunkt. m0n0wall og en pc har de samme (og av og til mye bedre) egenskapene som dyrere vanlige routere. Det er veldig konfigurerbart, har et vell av muligheter, men kan også settes opp på en enkel måte. Det fungerer slik at du booter fra en cd (last ned image på hjemmesiden deres) på boksen du vil bruke. Du må så sette opp et par enkle valg på selve pcen (tekstbasert, DOS lignende). Når dette er gjort kan du logge deg på routeren via nettlesern som en hvilken som helst annen router.

 

En annen fordel er at det er mange ildsjeler som hjelper til via mailinglisten til m0n0wall, så evt problemer eller kompliserte ting kan man få grei hjelp til.

 

DrE

Lenke til kommentar
Interessant! Men med dagens strømpriser skulle man tro det er mer fornuftig med en standard router enn en egen datamaskin til oppgaven :)

6744923[/snapback]

 

Det blir til varme uansett så i dont care. m0n0wallrouteren står i stereoracket under en XTZ ClassA 100 som holder 50 grader på kjøleribbene oppå, så jeg tror m0n0wallen står for fint lite av strømtrekket generelt sett hos meg i alle fall.

 

Btw, vurderer varmepumpe nå. Fikk en god pris hos en bekjent som er installatør!

 

DrE

Lenke til kommentar
Btw, vurderer varmepumpe nå. Fikk en god pris hos en bekjent som er installatør!

 

Bare husk at luft-til-luft varmepumper ikke virker dersom det er under -7 grader ute. Og bruker du den til å kjøle ned lufta om sommeren, bruker den så mye energi til dette at du bruker opp alt det du sparer om vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...