Gå til innhold

iPod Video Fakta!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ipod har helt klart også endel kvalitetsproblemer, men har også en mye større markedsandel.

Creative har (etter det jeg har lest) ca. 4.3% av MP3 markedet, og da virker det negativt med såpass mange misfornøyde.

 

Pluss at når noen klager på ipod her på forumet, er det mange som henviser til andre merker som skal være så "mye" bedre. Sannheten er at feilraten på disse spillerne er relativ stor (ca.5%), og når man da i tillegg kan ha design feil (eks. Creative Zen's hodetelefon port eller Vision:m's sannsynligvis hardwareproblem) blir det mye klager.

Lenke til kommentar

Begge har sikkert i gjennomsnitt omtrent like mye problemer. Jeg leste i en eller annen artikel at Apple påstod at feilraten på deres spillere var rundt 5%, mens en undersøkelse blant 500 iPod-eiere eller noe sånt viste at det heller var nærmere 15%. Kan hende jeg husker feil da :)

 

Jeg tror nok begge har like få (eller evt. like mange) feil i gjennomsnitt, men hvem vet. Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med min Vision:M :)

Lenke til kommentar

Du vet jo at iPod er bra kvalitet, den er jo laget av kinesiske slaver som får ca 5 øre timen. Go Apple! :p

 

Seriøst, stikk innom en butikk og test de som er aktuelle, så gjør opp en mening om hvilken du liker best. Er veldig mange her på forumet som favoriserer et merke over andre, uten å ha testet eller vurdert alternativene, "fanboy"-syndromet...

Lenke til kommentar

Blir litt dumt og ta fra creative forumet, der er det jo bare folk med creative spillere...

Men pug har nok rett.

Men hvis det er hvilken spiller som er best på lyd og bilde så er det Vision:M

 

Dette er HjemmePC også enige om i sin kjeme store test.

Der kommer Ipod ut som best i test, MEN (et kjempe men faktisk) de skriver at Creativen er den beste spilleren.

Lenke til kommentar
Hvis du leser litt på dette forumet også birk88 vill du også se at det er ganske mange som har problemer med Ipod'en sin. Kjenner 3 stk med Ipod video alle har hatt problemer med den på en eller annen måte...

 

Kjenner bare 1 med Vision:M men han er stor fornøyd...

6735802[/snapback]

Nå vet du om en som ikke har hatt problemer med ipoden sin..

Lenke til kommentar

Ingen som har nevnt musikk enda. :hmm:

 

For min del ville eg hatt ein iPod 5G utan fargeskjerm, så liten som mogleg og utan videostøtte. Dette ville gitt den ei meget god batterilevetid. Men neida, her skal dei trykke flest mogleg funksjonar inn i ein Mp3-spelar. :shrug:

 

Batterilevetida er oppgitt til 20 timar på ein 60GB ved musikkavspeling, kvifor er det forskjell på denne og den på 30GB? I følge Creative har Zen Vision:M 14 timars batterilevetid ved musikkavspeling.

Uansett trur eg dei fleste klarar seg med over 10 timar, med mindre dei ofte reiser på tvers av jorda med fly.

 

Ein del bryr seg kanskje om videofunksjonen, men eg bryr meg null og niks, den er fullstendig unødvendig for min del.

 

Overføring med iTunes eller andre program fungerer strålande og sidan eg nyttar iTunes som mitt standard musikkavspelingsprogram slår eg to fluer i ein smekk.

 

Eg har ein 3G iPod og synest navigeringa er kjempegod, kunne til tider tenkt meg ein funksjon så du kunne opprette fleire spelelister på iPoden, men det er heller ikkje noko eg har så stort behov for. Du kan lett navigere deg fram til ønska artist, album, sjanger, speleliste og sang, det systemet er eg veldig glad i.

Har ikkje prøvd navigeringa til Zen Vision:M stort, nokon som kunne tenke seg å forklare korleis den er?

 

Skjermen er kanskje betre på Zen Vision:M, men eg har på ingen måte noko behov for å sitte å sjå på skjermen heile dagen, eg navigerer, slår på musikken og legg spelaren i futteralet.

 

Utseendemessig står eg ved min meining om at ein iPod er finare enn ein Zen Vision:M, navigeringa er utført på ein veldig god måte. Desverre har dei gått vekk frå touchpad på alle knappane som det er på 3G (IMO den vakraste iPod til dags dato), men det ser betre ut enn den ovale saken på Zen Vision:M.

 

Kva lydkvaliteten angår høyrer eg null og niks forskjell, noko eg er ganske sikker på vil gjelde dei aller fleste, det viktigaste er å ha eit godt headset (evt. øyrepluggar).

 

Det eg er interessert i er feilprosent på spelarane og viktigast av alt, support når uhellet er ute. Det er ikkje til å skyve under eit bord at Apple sliter på den kanten, går det over 1 år nekter dei å reparere din iPod kostnadsfritt ved ein produksjonsfeil. Det kan ikkje være brukarens feil når spelaren låser seg fullstendig etter 12 månaders bruk, den kan jo sjølvsagt være utsatt for vald, men det er sjeldan årsaken.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Du vet jo at iPod er bra kvalitet, den er jo laget av kinesiske slaver som får ca 5 øre timen. Go Apple!

 

He, he. Og Creative betaler 10 øre timen?

 

Forøvrig helt enig i at det stinker. Forskjellen for apple vil kanskje være om de tjente 1498 kr. pr spiller i stedet for 1500, og da hadde kanskje kineserne hatt nok penger til å leve.

Lenke til kommentar

Kor mange trur du bryr seg om kven som produserer spelarane? Eg skal ikkje uttale meg i mangel på fakta, men tru ikkje at det (om så er tilfelle) berre er Apple som driv på den måten. Denne tråden handlar om iPod Video fakta, kor vidt lønna til kinesarane er relevant vil nok variere frå person til person, men eg bryr meg så mykje:

Lenke til kommentar

zeph: Fagrge skjerm trekker ikke mye mer strøm en en svart/hvit skjerm. Det er harddisken som trekker all strøm.

 

Men hva lyd kvalitet angår så er Creativen bedre. Dette kommer fram i alle tester.

 

Hvis du ikke vil ha farge skjerm og 20gb holder så burde du se på Creative Zen Sleek, denne får du også med farge skjerm (Zen Sleek Photo).

Dette er også en veldig god spiller som er bedre en Ipod lyd og kvalitets messig.

Lenke til kommentar

Mulig det kjem fram i ein test av personar som har måleutstyr og jobbar med lyd til dagleg, men eg ser ikkje på det som noko argument når vedkommande som kjøper spelaren ikkje høyrer forskjell. Den er uansett ikkje så stor, sjølv for ein som har øyre for lyd.

 

Kva legg du i «Dette er også en veldig god spiller som er bedre en Ipod lyd og kvalitets messig.»

Kan du dokumentere at den er betre enn ein iPod kvalitetsmessig?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Kan ikke dokumentere dette, men hvis du ser hvor mange tråder det er i forumet om at noen har en defekt Ipod og sammenligner dette med hvor mange som har en defekt Creative. da vill du se at Ipoden får flest "treff". Den vill også få det selv om du deler på hvor stor markeds andel Apple og Creative har.

Endret av thomas ll
Lenke til kommentar

Den synest eg var litt tynn, har du ein oversikt over alle 5G iPod'ar som har blitt klaga på i dette forumet samt Zen Sleek og rekna ut feilprosenten ut frå markedsandelen?

 

Apple har eit enormt overtak på markedet, eg er på ingen måte overraska over at mange får problemer.

Lenke til kommentar
Har ikke en oversikt nei, men det er bare ca...

 

Appel har vell 80% av markede.

Men lyden er fremdeles bedre på creative sine spillere, her kan man også stille på EQ, det kan man ikke på Ipod

6736866[/snapback]

Umm, jo? Det ligger 20 forhåndsinnstillte Equalizer-innstillingar på iPoden. I iTunes kan du lage din eigen Equalizer, om du kan overføre den til iPoden veit eg ikkje og kan ikkje uttale meg om, men Equalizer for ei enkeltlåt vil du behalde ved overføring, så det skulle ikkj forundre meg om det også gjaldt generelle Equalizer-innstillingar.

 

Uansett vil nok dei fleste klare seg med dei forhåndsinnstillte Equalizer-funksjonane.

 

Nå må du slutte å repetere deg sjølv, eg er klar over at Creative vinner testar på lydkvalitet, men som eg har sagt 2-3 ganger no, denne har veldig lite relevans. Forresten, eit sitat frå ein test av iPod av Hw.no:

Det viktigste punktet for mange, er også det vanskeligste å si noe definitivt om. Det er ingen tvil om at iPod knuser alt som er av flash-spillere, samt de fleste HD-konkurrenter som ligger lavere på prisskalaen. Med gode øreplugger er lyden helt klar og støyfri, men vi savner trøkk fra bassen. Ved forsøk på fikse dette siste gjennom EQ fant vi at de EQ-ene som øket bass stort sett rotet det såpass til i de andre frekvensområdene at det ikke helt var verdt det. En manuell EQ-innstilling hadde gjort seg.

 

Selv om iPod er blant de klart beste der ute på lydkvalitet, synes vi ikke den helt kan måle seg med den herlige, klare, og ikke minst kraftige lyden man får over hele spekteret med iAudio X5 og Sony HD5. Men den er etter vårt syn fullt på høyde med Creatives nærmeste konkurrerende modell, Zen Sleek.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Nå må du slutte å repetere deg sjølv, eg er klar over at Creative vinner testar på lydkvalitet, men som eg har sagt 2-3 ganger no, denne har veldig lite relevans. Forresten, eit sitat frå ein test av iPod av Hw.no:
Det viktigste punktet for mange, er også det vanskeligste å si noe definitivt om. Det er ingen tvil om at iPod knuser alt som er av flash-spillere, samt de fleste HD-konkurrenter som ligger lavere på prisskalaen. Med gode øreplugger er lyden helt klar og støyfri, men vi savner trøkk fra bassen. Ved forsøk på fikse dette siste gjennom EQ fant vi at de EQ-ene som øket bass stort sett rotet det såpass til i de andre frekvensområdene at det ikke helt var verdt det. En manuell EQ-innstilling hadde gjort seg.

 

Selv om iPod er blant de klart beste der ute på lydkvalitet, synes vi ikke den helt kan måle seg med den herlige, klare, og ikke minst kraftige lyden man får over hele spekteret med iAudio X5 og Sony HD5. Men den er etter vårt syn fullt på høyde med Creatives nærmeste konkurrerende modell, Zen Sleek.

6738211[/snapback]

Hva har det sitatet der å gjøre med iPod video og Vision:M? Der er det jo snakk om noen helt andre spillere.

Lenke til kommentar
Kan ikke dokumentere dette, men hvis du ser hvor mange tråder det er i forumet om at noen har en defekt Ipod og sammenligner dette med hvor mange som har en defekt Creative. da vill du se at Ipoden får flest "treff". Den vill også få det selv om du deler på hvor stor markeds andel Apple og Creative har.

6736767[/snapback]

Anti-ipod folk kan si hva de vil og kommentere hvor mye bedre skjermen på Creative er, men iPoden ser tusen ganger bedre ut og er kjempe enkel å bruke. Jeg kjenner ca. 15 som har iPod av forskjellige slag, 3 av dem har fått problemer og fikk tilsendt ny. En kompis av meg har iPod G1, en funker fortsatt.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Kan ikke dokumentere dette, men hvis du ser hvor mange tråder det er i forumet om at noen har en defekt Ipod og sammenligner dette med hvor mange som har en defekt Creative. da vill du se at Ipoden får flest "treff". Den vill også få det selv om du deler på hvor stor markeds andel Apple og Creative har.

6736767[/snapback]

Anti-ipod folk kan si hva de vil og kommentere hvor mye bedre skjermen på Creative er, men iPoden ser tusen ganger bedre ut og er kjempe enkel å bruke. Jeg kjenner ca. 15 som har iPod av forskjellige slag, 3 av dem har fått problemer og fikk tilsendt ny. En kompis av meg har iPod G1, en funker fortsatt.

6738774[/snapback]

Design er en smakssak. Begge spillerne ser bra ut. Skjermen er bedre på Vision:M, den har en del bedre farger, men ellers er de stort sett like. Vision:M er også veldig brukervennlig, så akkurat det er de ganske like på. 3 av 15 iPoder fikk problemer? Det vil si at blant folk du kjenner så har i gjennomsnitt hver femte iPod problemer... Ikke så veldig bra med andre ord :p

 

Men for all del, dette er egentlig en ganske meningsløs diskusjon. Om tykkelse og "iPod-design" er viktig, gå for iPod for all del. Men Vision:M støtter mye flere formater, har litt bedre skjerm, har bedre TV-ut, og er rimeligere :) Et enkelt valg synes jeg selv, men kanskje ikke for alle.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...