Jump to content
Sign in to follow this  
buskmann

Hvor langt gjelder fartsgrenser?

Recommended Posts

La oss ta skiltet "Forbud mot høyere hastighet enn 60 km/h":sf-20051007-1219-362-01.gif

 

Fra Skiltforskriften:

2. Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, dersom ikke annet er bestemt i § 8 for de enkelte skilt.

 

I paragraf 8 for fartsgrenseskiltet:

Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved

a) nytt skilt 362 « Fartsgrense » eller

b) skilt 366 « Fartsgrensesone » eller til der ett av følgende skilt er satt opp:

c) skilt 364 « Slutt på særskilt fartsgrense »

d) skilt 540 « Gatetun »

e) skilt 548 « Gågate »

 

Slik jeg forstår dette, så slutter ikke en fartsgrense å gjelde ved neste veikryss. Men hvis man leser denne artikkelen, så ser det ut som om en fartsgrense slutter å gjelde ved neste veikryss.

 

Hvem har rett?

Share this post


Link to post

"Vegstrekning" er desverre ikke definert noe sted, så jeg tolker det som "veg" ihht. §1 a og b i trafikkreglene. I praksis må det da alltid stå skilt etter et kryss, siden en vei slutter når den munner ut i en annen vei (T-kryss), og to veier som krysser hverandre er to forskjellige veier. De som kommer fra veien som avsluttes, eller kjører over fra den ene veien til den andre må informeres om hva ny fartsgrense er. Alternativet er at det kan være f.eks. 60 for dem som har fulgt samme vei hele tiden, og 80 eller 50 for de andre.

 

Edit: leste nettopp artikkelen, og det er jo en rundkjøring det gjelder. En rundkjøring er en egen vei, så alle avkjørsler fra den er ny vei, uansett hvor man kommer fra. Dette var sløvt av politiet.

Edited by HeltNils

Share this post


Link to post

Fartsgrensen gjelder til neste skilt. Om du kjører inn på en annen vei (og det ikke står nytt skilt) så er det generell fartsgrense.

Share this post


Link to post

At en vei slutter når den krysser en annen vei, syns jeg høres litt søkt ut (hvis det er det HeltNils mener).

 

Hvis man ser på illustrasjonen under, så er det minst like søkt hvis blå bil kan kjøre i 80 km/h etter krysset, mens grønn bil ikke kan kjøre raskere enn 60 km/h.

 

kryssdk6.png

 

Jeg er ikke overbevist ...

Share this post


Link to post

Jeg skrev ikke det, og eksempelet ditt illustrerer ikke problemet. Hvor fort har den blå bilen lov til å kjøre på veien den skal inn på hvis veien den kom fra hadde 50 eller 80-grense? Hvordan skal den vite at det er 60 hvis ikke det står noe skilt etter krysset?

Share this post


Link to post

på de fleste veier står det et nytt 60 skilt like etter krysset der den blå bilen svinger ut.. Slik som med vikepliktskilt som står med jevne mellomrom etter utkjøringer og gatekryss

Share this post


Link to post

Det buskmann illustrerer skal aldri skje. Det vil alltid være et nytt fartsgrense skilt etter krysset. Hvis ikke er det 80 som gjelder både for blå og grønn (som allerede veit at det er 80).

Share this post


Link to post

Jeg er enig. Paragraf 8 : "vedkommende vegstrekning " må tolkes som strekningen frem til neste kryss. Ellers er faren overhengende stor for at fartsgrensen blir forskjellig for to gitte biler. Dermed må ny skilting stå etter et kryss.

Share this post


Link to post

Hmm.. Vet da om flere rundkjøringer som jeg er nesten sikker på at det ikke er nye fartsskilt på de nye veiene. Spesielt de mindre rundkjøringene.

 

Jaja, ikke at jeg MÅ kjøre i 80km\t, men kjekt å vite.

 

Man skal ALLTID kjøre etter forholdet.!

Det er en viktigere regel. (så lenge det ikke går over fartsgrensen)

 

Det er da en regel, og man kan da få bot for å kjøre for raskt, selv om det ikke er over fartsgrensen? (veldig sjelden, men den har skjedd(?))

Edited by Steina

Share this post


Link to post

Mulig det har skjedd. Men det er skummelt å tenke at hvis det ikke står skilt etter rundkjøringen er det 80, ihvertfall. Det er vel ofte rundkjøringer befinner seg i tettbebyggede strøk? Så det kan være lurt å holde 50 ?

Share this post


Link to post
Mulig det har skjedd. Men det er skummelt å tenke at hvis det ikke står skilt etter rundkjøringen er det 80, ihvertfall. Det er vel ofte rundkjøringer befinner seg i tettbebyggede strøk? Så det kan være lurt å holde 50 ?

7536705[/snapback]

Jepp, tenkte på det når jeg var ute å kjørte ista også.

Mange rundkjøringer uten fartskilt, men det er jo fordi at fartsgrensen er 50 fra før.

Share this post


Link to post
Jeg tolker dette på min egen måte:

60 er bare forslag til hastighet for en strekning :!:

7563071[/snapback]

 

God tenkemåte, men hvis en legger til noe mer, så blir det mer riktig. 60+25km/t = 85km/t er maks hastighet i en 60sone. I 80-sonen er det 80+35km/t = 115km/t Som er ff grensene.

Share this post


Link to post
Har funnet mange rundkjøringer utenfor tettbegynd strøk, der fartsgrensen er 60km\t, men det ikke er skiltet etter rundkjøring nå. :D

7563204[/snapback]

Ofte er det nedatt hastighet rett før kryss/rundkjøring og normal hastighet for området etter rundkjøringen (genrell fartsgrense).

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...