Gå til innhold

Bruk av ISO-verdier


Anbefalte innlegg

Har et Canon 350D og Canon objektiv 17-40, f/4 L. Lurer litt på det med ISO-innstillinger. Dette objektivet er jo bra, men kunne vel kanskje vært mere lyssterkt. Kan jeg bruke ISO-innstillingene for å kompensere litt på dette? Vil jo helst ikke ha for mye støy i bildene heller. Har prøvd meg litt, men er ikke fornøyd med det jeg har fått til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et Canon 350D og Canon objektiv 17-40, f/4 L.  Lurer litt på det med ISO-innstillinger. Dette objektivet er jo bra, men kunne vel kanskje vært mere lyssterkt. Kan jeg bruke ISO-innstillingene for å kompensere litt på dette? Vil jo helst ikke ha for mye støy i bildene heller. Har prøvd meg litt, men er ikke  fornøyd med det jeg har fått til.

Hvis du skal skrive ut bildene, skal de være ganske store før du legger merke til den støyen som er på ISO800, btw...
Lenke til kommentar
Har et Canon 350D og Canon objektiv 17-40, f/4 L.  Lurer litt på det med ISO-innstillinger. Dette objektivet er jo bra, men kunne vel kanskje vært mere lyssterkt. Kan jeg bruke ISO-innstillingene for å kompensere litt på dette? Vil jo helst ikke ha for mye støy i bildene heller. Har prøvd meg litt, men er ikke  fornøyd med det jeg har fått til.

Hvis du skal skrive ut bildene, skal de være ganske store før du legger merke til den støyen som er på ISO800, btw...

6713283[/snapback]

 

 

Er ganske ny på dette og ikke hatt et såpass avansert kamera før. Spørre: Er det så enkelt at det er bare å heve ISO-verdien for å kompensere for et litt lyssvakt objektiv?

Lenke til kommentar
Er ganske ny på dette og ikke hatt et såpass avansert  kamera før. Spørre: Er det så enkelt at det er bare å heve ISO-verdien for å kompensere for et litt lyssvakt objektiv?

6714382[/snapback]

Ja. Mot at du får mer støy i bildet. Men det er jo begrenset hvor mye du kan øke ISO-verdien da, så jo mer lyssterkt objektivet er i utgangspunktet jo bedre. En kan jo øke ISO-verdien på lyssterke objektiver og - og dermed ta bilder under forhold som lyssvake aldri hadde klart selv med høy ISO-verdi.

 

Hvis man skal ta bilde av noe som står stille ville jeg uansett ha brukt stativ (og lav ISO-verdi) istedet for å tyne opp ISO-verdien til noe du klarer å få skarpt håndholdt.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Er ganske ny på dette og ikke hatt et såpass avansert  kamera før. Spørre: Er det så enkelt at det er bare å heve ISO-verdien for å kompensere for et litt lyssvakt objektiv?

6714382[/snapback]

 

Dette vil la deg få raskere lukkertider igjen, men med mer billedstøy som konsekvens. Avhengig av hva du skal bruke bildene til, samt smak og behag, vil du kanskje etterhvert forme deg en mening om hvor høyt du vil gå oppover ISO-skalaen til vanlig bruk. Det vil imidlertid alltid være lettere å finne optikk med høy lysstyrke og akseptabel pris hvis du leter blant de med fast brennvidde, så kanskje vil til slutt du ende opp med en av hver hvis du trenger fleksibiliteten til en zoom i noen situasjoner og lysstyrken til 50mm-eren eller 30mm-eren i andre..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Er ganske ny på dette og ikke hatt et såpass avansert  kamera før. Spørre: Er det så enkelt at det er bare å heve ISO-verdien for å kompensere for et litt lyssvakt objektiv?

6714382[/snapback]

Ja. Mot at du får mer støy i bildet. Men det er jo begrenset hvor mye du kan øke ISO-verdien da, så jo mer lyssterkt objektivet er i utgangspunktet jo bedre. En kan jo øke ISO-verdien på lyssterke objektiver og - og dermed ta bilder under forhold som lyssvake aldri hadde klart selv med høy ISO-verdi.

 

Hvis man skal ta bilde av noe som står stille ville jeg uansett ha brukt stativ (og lav ISO-verdi) istedet for å tyne opp ISO-verdien til noe du klarer å få skarpt håndholdt.

6714440[/snapback]

 

Takker alle som ha svart. Skal ta en del bilder i selskapelig samvær framover, bl.a i en barnedåp og samlingen etter på da. Innendørs for det meste.

Canon 350 D, Canon 17-40 f/4 L, Speedlite 430EX... forslag til innstillinger? Vil jo gjerne lage bilder som en får litt ros for da !

Lenke til kommentar

Du får ikke ros av bilder bare fordi de ikke har støy. Ikke problem å få ros, selvom du HAR støy på bildene.

 

Ryddighet:

Det viktigste i disse setingene er at du får ryddige bilder, altså at komponeringen av bilde er fin, og at bakgrunnen ikke ser stygg og rotete og full av ting.

 

Motiv:

Mange barnedåpbilder jeg har sett er ufattelig kjedelige, det samme gjelder barnebursdagsfester, og mye barnebilder generellt. Mye barnebilder og festbilder blir kjedelige "her er onkel Kåre Johnny som drikker kaffe" og "her er onkel Frank Birger som også drikker kaffe". Bildene blir så kjedelige som det du gjør dem til. Prøv å tenk at det skal være kjekt å se bildene, ingen synes onkel Kåre Johnny og Freank Birger er veldig spennende. Lille Jonas som har sneket seg ut for å spise kakene er spennende, kan være spennende. Det kan bli spennende i allefall. Hvis du tenker litt på kameravinkling og ståsted.

 

Du bør også lese kompendiet som ligger her. Det som står om komposisjon fra side 26 og utover er NYTTIG for deg.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Har blant annet en Cannon EF 100-300 5.6, den er ikke så god uansett, men jeg setter kamera alltid på ISO 400 med rask lukkertid TV >500, helst 1000, da blir bildene ganske skarpe. Kjører man ISO 100 og P, vil kamera nesten alltid velge for lang lukker. Man får også bra resultat ved å prøve seg frem på M.

Bruk av høy iso og indirekte blitz lys kan gi bra innebilder. Man får lyst opp mer av rommet.

Lenke til kommentar
Har blant annet en Cannon EF 100-300 5.6, den er ikke så god uansett, men jeg setter kamera alltid på  ISO 400 med rask lukkertid TV >500, helst 1000, da blir bildene ganske skarpe. Kjører man ISO 100 og P, vil kamera nesten alltid velge for lang lukker. Man får også bra resultat ved å prøve seg frem på M.

Bruk av høy iso og indirekte blitz lys kan gi bra innebilder. Man får lyst opp mer av rommet.

6721770[/snapback]

 

 

Prøvde ISO 800, jobba litt med M og satte Speedliten mot taket.. ble egentlig skikkelig bra bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...