Jump to content
Sign in to follow this  
Håvard

Partisjonere en harddisk mens windows er instalert

Recommended Posts

Har en pc med windows instalert.

Skulle partisjonert opp den disken, så vi fikk instalert linux på den maskinen, men vil ikke formatere hele disken.

Er det mulig å lage en 20GB partisjon på den uten å formatere?

Man kan bruke Partition Magic til dette, har brukt det flere ganger. Ligger en trial-version av programmet her. Jeg vet ikke hva trial-versionen inneholder, eller hva den ikke inneholder.

Jada. Det er lett det, såfremt du ikke har partisjonert hele disken. Bare å åpne diskbehandling, så vil resten gå som en lek med det genuitive brukergrensesnittet.

Man kan bruke Partition Magic til dette, har brukt det flere ganger. Ligger en trial-version av programmet her. Jeg vet ikke hva trial-versionen inneholder, eller hva den ikke inneholder.

6706742[/snapback]

Jeg tror det er sånn at du kan gjøre hva du vil, men programmet vil ikke utføre selve partisjoneringa. Altså nytteverdi lik null.

Da vil jeg heller foreslå Gnome Partition Editor. Det er en live-cd linux distro som kan gjøre stort sett det samme som partition magic.

6706742[/snapback]

Jeg tror det er sånn at du kan gjøre hva du vil, men programmet vil ikke utføre selve partisjoneringa. Altså nytteverdi lik null.

Da vil jeg heller foreslå Gnome Partition Editor. Det er en live-cd linux distro som kan gjøre stort sett det samme som partition magic.

6706816[/snapback]

Går det med NTFS også?

Det er en stund siden jeg har brukt det, men kan du vise et skjermbilde?

6707168[/snapback]

Tror vi fant ut av det.

Vi valgte "Install new operativsystem".. Tror den lager en partisjon på ca 20GB nå...

Edit: Det gikk dårlig gitt.. Ødela windows instalasjonen..

Så da blir det suse som hovedsystem :)

Edited by Hrisebro

omg

lykke til.... :p

Verdens vanligste "bug":

BRUKERFEIL!

Jeg har hørt et ordtak så mang en gang, det lyder rtfm, og betyr i praksis at ingenting fungerer hvis du ikke vet hvordan det brukes.

Partition Magic f.eks.