Gå til innhold

Speilrefleks til snart nybakt far?


Anbefalte innlegg

U.t er på vei til å bli far og tenker at nå må jeg vel investere i nytt kamera.

 

Er innehaver av Canon Ixus 700 som fungerer greit nok det, men skulle gjerne hatt bedre bilder innimellom.

 

Stort pluss dog at kameraet er lite (lett og ta med) + idiotsikkert.

 

Vurderer nå nytt kamera for å kunne ta bedre portrett bilder, seriebilder etc

Trenger jeg dette?

 

Har lest mye av det som er skrevet her + masse tester...

 

Ikke lett å skille klinten fra hveten for en novise som meg...

 

Har funnet aktuelle kandidater for meg; Canon Power Shot S3 og Canon 350D Kit og Nikon D50?

 

Hvilket bør jeg velge? Hva må/bør jeg kjøpe i tillegg?Batteri/Linser/Bæreveske/Minnekort

 

- Det bør være relativt lett å bruke

 

Pris er forsåvidt uvesentlig, så evt andre og bedre alternativer mottas med takk, men er novise og trenger ikke mere enn nødvendig

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går ikke feil med D50 + 50mm f:1,8. Her finner du mange bilder tatt med 50mm linsen, trykk "more" for å generere en ny side med bilder. Bildene er tatt med forskjellige Nikon modeller.

 

Du skal knipse MYE hvis du skal trenge ekstra batteri... Kameraet tar ca 2000 bilder før batteriet går tomt.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Canon 350d kit som går for rundt 6000 kr. Et billig kamera og du får 8 megapixel. :dribble: Ett godt kamera å ta portrettbilder med. Gå gjerne i butikken og prøv hvilke kamera som sitter godt i hånden.

 

Du bør sette deg inn for å få de beste bildene. prøv å bruke manuel eller halvautomat innstilling. Det finnes også automatinnstilling "portrett" på canon 350d.

 

hvis det er kun portrettbilder du skal ta er det greit med det objektivet som hører med på kittet. Andre objektiv som zoom og macro går også an å kjøpe med.

 

jeg vil anbefale å bruke polariseringsfilter på portrettbilder ute for å gjøre himmelen og fargekontrastene sterkere. (ofte at himmelen i motlys blir lys/hvit.)

 

lykke til ! :thumbup:

Lenke til kommentar
Pris er forsåvidt uvesentlig, så evt andre og bedre alternativer mottas med takk, men er novise og trenger ikke mere enn nødvendig

Veldig få speilreflekskameraer krever Ph.D. for å bruke, men de kan selvfølgelig være mer kompliserte enn kompaktkameraer. På den annen side, for manuell kontroll er de ofte mer intuitivt lagt opp, så det blir lettere.

 

Tror du bør satse på et D50 eller 350D. Ta en tur i en fotobutikk, og prøv begge i hånden, så ser du hvilket som passer best for deg. Billedkvaliteten er i prinsippet lik, ikke la en selger få deg til å tro at megapixlene på 350D er vesentlige - det har mange tester og erfaringer vist at de ikke er. Det du trenger å tenke på, er ergonomien. I normal prisklasse kan du få omtrent samme utvalg av optikk med omtrent lik kvalitet.

 

Forøvrig tror jeg at et kit med et av de nevnte kameraene samt en 50mm F/1.8 som stiig nevnte er en god løsning, men det lønner seg å kjøpe et kit-objektiv også. Dersom du vil bruke litt mer enn ca 5500 på kameraet, kan du gjerne skifte ut standard kit-objektivet med et Tamron 17-50 F/2.8, så kan du kanskje avvente en fast 50mm F/1.8 en stund også. Da ender du opp på omlag 8000 kr (D50 til ca 4500 + Tamron 17-50 til ca 3500) + minnekort. Har du flaks, spanderer butikken et på deg...

 

Min favoritt blant disse er D50, men det har ingen betydning for deg :o)

Lenke til kommentar

Takker for gode innlegg.

Skjønner at jeg bør ta meg en tur i fotobutikken nå for å kjenne på dem.

El-kjedene hadde ingen av de 2 dere nevner. KunS3.

Ikke visste de noe om kameraene heller.

 

Skjønner dog mindre av forskjellene på linsene man kan kjøpe. tilsynelatende like linser har jo svært forskjellig pris....

Noe som kan forklare....

Hva er polariseringslinse?

 

Trenger altså IKKE batteri (Det bør man ha på Ixus)

Trenger jeg blits? Hvilken er i så fall å anbefale

Trenger jeg bærevæske? eller følger dette med?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Takker for gode innlegg.

Skjønner at jeg bør ta meg en tur i fotobutikken nå for å kjenne på dem.

El-kjedene hadde ingen av de 2 dere nevner. KunS3.

Ikke visste de noe om kameraene heller.

Grunn nok til å ikke handle der...
Skjønner dog mindre av forskjellene på linsene man kan kjøpe. tilsynelatende like linser har jo svært forskjellig pris....

Noe som kan forklare....

Nikon og Canon-optikk er typisk dyrere enn tilsvarende Sigma og Tamron, først og fremst fordi det er original-utstyr, men også noen ganger fordi byggekvaliteten er bedre. Dessuten er generelt sett kvaliteten på objektivene jevnere hos Canon og spesielt Nikon (Canon har noen serier som er veldig variable. bl.a. 17-85 IS). I noen tilfeller er det også andre ting som er inkludert, som ikke er lett å lese ut av produktkodene. Eksempler kan være IS/VR som er billedstabilisator i objektivet. Når det står f.eks slik: Nikon Nikkor AF-S VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED eller Tamron AF 55-200mm F/4-5.6 Di II LD Macro for Nikon skjønner jeg godt at folk sliter med å forstå hva alle tallene og bokstavene betyr...

 

Hva er polariseringslinse?

En polariseringsfilter fjerner vertikalt polarisert lys, altså det meste lys som er reflektert av en horisontal flate, f.eks. sjø, våt vei etc. Er det lineært, gjør det bare det, og lyset som treffer lysmåleren i kameraet er horisontalt polarisert. Dette kan skape problemer, fordi lysmåleren er bygd for sirkulært polarisert lys, altså lys som både er horisontalt og vertikalt polarisert. Er det sirkulært, vil det være et lag inni filteret som sirkulariserer lyset igjen, for å ikke forstyrre lysmåleren.
Trenger altså IKKE batteri (Det bør man ha på Ixus)

Trenger jeg blits? Hvilken er i så fall å anbefale

Trenger jeg bærevæske? eller følger dette med?

Batteri er kjekt å ha, men du trenger ikke kjøpe det med en gang. Du kan jo se an behovet, og heller kjøpe senere.

 

Blitz er også kjekt å ha, men det er en intern blitz på de fleste rimelige kameraer. Jeg ville heller satset på et lyssterkt objektiv, f.eks. en 50mm F/1.8, så vil du i de fleste tilfeller klare deg uten blitz. Hvis den interne ikke gjør jobben, kan du jo også kjøpe dette senere.

 

Bæreveske bør du ha, men de lærde strides vel om hva slags. Her tror jeg du må ta en tur i en fotobutikk, og prøve litt selv. Det følger vel med kamerarem til å henge rundt halsen på de fleste kameraer, dette funker greit i en periode...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg ville vell egentlig gått for Sony A-100. Litt dyrere, men mindre, godt å holde i, gode bilder, og  ikke minst et lett kamera. Det er nesten slutt på tiden da du bestemte deg for å la kameraet ligge...

6716671[/snapback]

Viss A-100 har omtrent samme størrelse som KM Maxxum 5D er det jo ikkje mindre. Grepet er derimot vesentlig bedre. :)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå vært i 2 butikker, hvorav begge anbefalte Sony A100.

Syntes også dette kjentes best ut.

 

De hadde Kit med 2 linser til 10000, som virker greit, så langt.....

 

Så kom plutselig Canon 400 og prisjust på Canon 30D og dermed ble det hele vanskeligere.

 

Venter på full vurdering på dpreview.com

 

Men det står nå mellom disse kameraene.

 

Den som venter på noe bedre, venter vel bestandig?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
DT75-300 som følger med i Sony double-kit'et er faktisk overraskende bra, og med skikkelig god byggekvalitet.

 

Kroppen på Canon 350D og 400D er helt identisk såvidt jeg kan se.

 

Edit: Lykke til som nybakt far - uansett kamera :)

6810587[/snapback]

 

Det slo meg og. Har sett, og prøvd 350D og jeg får en skikkelig plasfølelese....Men med Alpha, så får jeg følelsen av at dette faktisk kan gå i bakken, og at kameraet fpr et skikkelig og realistisk vekt.

Lenke til kommentar

Jeg er blant dem som valgte Pentax K100D, og anbefaler kameraet på det varmeste. Når det gjelder andre merker så er det ingen tvil om at Nikon leverer kameraer av høy kvalitet, men disse har ikke ccd-stabilisering i kameraet. Noen kameraer ligger bedre i hånden enn andre, og det varierer selvsagt fra person til person. Alle speilreflekskameraer er bra, og derfor blir du sikkert fornøyd uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
Jeg er blant dem som valgte Pentax K100D, og anbefaler kameraet på det varmeste. Når det gjelder andre merker så er det ingen tvil om at Nikon leverer kameraer av høy kvalitet, men disse har ikke ccd-stabilisering i kameraet. Noen kameraer ligger bedre i hånden enn andre, og det varierer selvsagt fra person til person. Alle speilreflekskameraer er bra, og derfor blir du sikkert fornøyd uansett hva du velger.

6840292[/snapback]

 

Hva skiller pentax og A100?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er noe nærmere avgjørelse nå.

Har fått prøvd og holdt ialle aktuelle modeller nå-bortsett fra Pentax som kommer snart....

 

Det står mellom Sony A100 og Pentax K10D.

Disse er tilnærmet like, så det blir vanskelig.

 

Lite info om Pentax enda, men specs ser bra ut.

Sony har noen få minuser, men gode kit linser, Stabilisering og batteri på pluss siden.

 

Hva ville dere valgt av disse 2?

:hmm:

Lenke til kommentar
Er noe nærmere avgjørelse nå.

Har fått prøvd og holdt ialle aktuelle modeller nå-bortsett fra Pentax som kommer snart....

 

Det står mellom Sony A100 og Pentax K10D.

Disse er tilnærmet like, så det blir vanskelig.

 

Lite info om Pentax enda, men specs ser bra ut.

Sony har noen få minuser, men gode kit linser, Stabilisering og batteri på pluss siden.

 

Hva ville dere valgt av disse 2?

K10D, no doubt! Det er en klasse opp sammenliknet med A100, og har bl.a. støv- og sprut-tetning og metallhus. Det finnes dessuten omtrent like mye brukt (og bra) Pentax-optikk som det finnes brukt Minolta-optikk. Pixit har vel K10D i kit med Pentax sin 16-45 f/4, som regnes å være like skarp som Canon sin 17-40 f/4L, og koster bare halvparten (pluss at zoom-området er større). Legg til en 50-200 og du har et komplett kit for rundt 12-13 lapper som svært lite annet vil matche...

 

Dersom du klarer deg med 6MP, ikke støv- og sprut-tetning og uten metallhus, kan også K100D være et fint alternativ, som også... Du får samme stabiliserings-opplegg, og ellers et meget godt kamera til en rimelig penge.

 

Hvis du ikke henger deg opp i bildestabilisering, kan også Samsung GX-1S (Pentax-klone) være et godt alternativ, leveres i dobbelt-kit til rundt 8000 kr (med 18-55 f/3.5-5.6 og 50-200 f/4-5.6), der begge kit-objektivene holder høy kvalitet...

Lenke til kommentar

Etter og brukt Sony A100 nå noen uker så angrer jeg ikke 1 sekund og minusene jeg så før jeg kjøpte kan jeg ikke lenger se.

 

Mulig jeg er litt mye påvirket ettersom jeg har dette kamera men det må jo bety at jeg er veldig fornøyd.

 

Stabilisering er ett veldig pluss ettersom en får dette på alle objektiver og DRO er også veldig nyttig. Så anbefaler A100 på det sterkeste. (nesten helt ukritisk til tider...)

 

Lykke til med valget. (Du blir nok uansett fornøyd med det du til slutt kjøper)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...