Gå til innhold

Erfaringer med Ebay?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
If you want to pay with a bank wire

then we can ship using one of the other methods (USPS Airmail Standard

or Economy). 

Hva er bank wire egentlig?

6725188[/snapback]

 

Bank wire eller wire transfer er rett og slett et elektronisk overføringssytem/metode. Du ber din bank overføre penger til mottakers bank. Et søk på nettet vil gi deg mer inngående opplysninger.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå vet jeg ikke hvor gammel denne tråden er, men har et par spm.

 

Tenkte å handle en el akustisk gitar med Norsk verdi på 7000kr fra Ebay.

Selgeren er fra England og har 92% positiv feedback. 126positive handler, 1 negativ.

 

Men varen han selger, koster 3000NOK. Hva burden den koste når jeg har den i hånda mi i Norge?

 

Frakt, Toll, moms?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvor gammel denne tråden er, men har et par spm.

 

Tenkte å handle en el akustisk gitar med Norsk verdi på 7000kr fra Ebay.

Selgeren er fra England og har 92% positiv feedback. 126positive handler, 1 negativ.

 

Men varen han selger, koster 3000NOK. Hva burden den koste når jeg har den i hånda mi i Norge?

 

Frakt, Toll, moms?

Prøv å få han til å sende den med DHL, da minsker ihvertfall muligheten til at varen blir stoppet opp for fortolling. I hvertfall har jeg det inntrykket. I tillegg kan han merke gaven som gift. Så er du heldig kan du få varen for 3000 + frakt.

Lenke til kommentar

Hva handler folk på ebay? Jeg har enda ikke kastet meg på ebay-bølgen siden det ikke har vært noe jeg trengt som har vært vesentlig billigere der. Jeg har kanskje ikke lett godt nok? Så en tråd om noen som bestilte barberblader, men jeg vet ikke om jeg gidder det akkurat. Varen bør vel koste litt før det lønner seg å få det sendt fra feks USA. Det kommer vel fort et par hundre i porto. I tillegg kommer sannsynligheten for mva og fortollingsgebyr.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk av ebay:

-alle skal by rett før auksjonen er slutt. Og da mener jeg rett før. Ved siste minuttet er det masse folk som slenger inn bud.

 

Hva er greia med det?

 

sånn er det bare, ikke vits å presse opp prisen på en vare en uke før auksjonslutt.

 

og til han som spurte hva folk egentlig handler på denne "e-bay bølgen":

 

ALT! FRIGGIN' EVERYTHING!

og alt er jo billigere der enn i norge! (lav $ ftw)

f.eks noe jeg kjøpte nylig, Canon ef-s 55-250mm IS objektiv, billigste Norske pris: 2369,-

billigste på e-bay: 1397,- inkl frakt Wohoo!!

 

og om du er skeptisk til din egen sikkerhet ved handel så hold deg til folk med et par hundre feedbacks med minimum 96-97% positive, og gjerne såkalte "e-bay stores" som er folk som driver sin egen lille butikk via e-bay og er enda mindre sansynlig at de vil gjøre noe lureri.

 

og alt er ikke i USA, utrolig mye hong kong, kina, australia og england. noe som ikke har noe å si siden alt kommer an på selgeren, e-bay er bare en portal..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kan jeg handle klær og be selgeren spesifisere at det er på en verdi under 1000 eller 200, mht at man kan få gave på verdi under 1000 eller må jeg være sikker å si under 200 til selger?

 

Leste noe om at det er 10% moms på klær, gjelder det uansett om det er under 200 eller 1000?

Lenke til kommentar

Sist gang jeg der handlet blir den siste, makan til stress, mas og frustrasjon har jeg ikke møtt på. Jeg har til og med begynt og dra med meg dette inn i drømmene mine.

 

 

Jeg kjøpte et 24-70mm f2.8 objektiv til 6000,- ca, lite visste jeg at hvordan selger dette var. Han ga meg ingen respons på at han hadde fått betalingen, informasjon om frakt osv. Det var det opp til meg og finne ut. "Sender det imorgen" Sa han, det skjedde ei. Jeg ringte "Sender det i kveld" Nope.. slik fortsatte det, jeg ringte han kom til telefonsvarer hver gang, sendte felere mail, men han ignorerte meg tvert.

 

 

Mandagskveld (5 dager etter kjøpet) sendte jeg igjen en melding og viste til at han skrevet 24 timers shipping til postkontor og jeg krevde og få litt informasjon. Han ignorerte den mailen, men jaggu sendte han den ut på Tirsdag, og kom en liten mail hvor tracking nummer var. Ikke noe hilsen, eller beklager.

 

Derifra tenkte jeg "JESS!" Da løser det seg, endelig.

Vel, nei. Problemene har så vitt begynt!

 

Nå har ikke USPS peiling på hvor pakka mi er, jeg må igjen kontakte den motbydlige selgeren og få han til å fylle ut en klage. Det skal han gjøre imorgen, men det vet jeg ikke skjer.

 

Så nå venter jeg til Tirsdag hvor jeg skal klage over Ebay isteden. Føler og håper det hjelper bedre.

 

 

TIL SLUTT (det var det her jeg egentlig skulle si, men må bare få historien min ut av systemet)

 

 

LES FEEDBACK NØYE! Se hva alle negative feedbacks'a sier, søk etter butikken på google, legg til +european i søket. Mange har bra score fordi nettopp de fleste kjøperene er nettopp fra USA og de behanlder dem bedre enn oss Europere. Nå er ikke jeg den første som har driti på draget når det gjelder denne selgeren, men så dette for seint :(

 

Var i kontakt med en fra Romania som hadde et lignende problem.

 

Nå håper jeg egentlig bare på og få pengene igjen så jeg kan komme meg videre.

 

Forreseten heter selgern theimagingworld og han bør ALDRI handles fra.

Lenke til kommentar

Hmm, kan ikke si jeg sitter med samme oppfattelsen.

 

Jeg har handlet rimelig store saker, og selger er alltid like hyggelig, enten det gjelder å spesifisere frakt eller komme med videre informasjon.

 

Men som sagt, ha ett lite øye på feedback, så går det meste greit. En annen ting å se litt på er jo layouten på auksjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på noen ting når det kommer til eBay!

 

Når man har bud og vunnet og er i gang til å sende penger på paypal.com

hvordan foregår hele betalingssystemet?

 

 

Taster man inn itemnummeret

e - postadresse?

 

og deretter fullført?

 

Når pakken kommer til Norge, må du betale moms under hvilke omstendigheter prisen på

varen? som f. eks vis den koster over 200 kr må du betale moms

 

Kan noen fortelle på en enkel måtte dette kan gjøres på?

Hvilke muligheter du kan unngå å betale moms?

Hvordan foregår toll og hvordan kan det også unngås?

 

Skal begynne med ebay og har fått lært meg en del å være ops på!

 

Hilsen FuSeCk

takknemlig for dem som har svar til mine spørsmål :)

Lenke til kommentar
Lurer på noen ting når det kommer til eBay!

 

Når man har bud og vunnet og er i gang til å sende penger på paypal.com

hvordan foregår hele betalingssystemet?

 

Taster man inn itemnummeret

e - postadresse?

 

og deretter fullført?

Trenger faktisk taste inn utrolig lite så lenge man har paypal konto. Enkleste er å opprette en paypal konto, linke denne mot ebay, så går det hele av seg selv. Eneste du trenger å spesifisere er hvilket kort du skal bruke mot paypal. Hele betalingssystemet er bygget opp av "pek-trykk" bokser.

Når pakken kommer til Norge, må du betale moms under hvilke omstendigheter prisen på

varen? som f. eks vis den koster over 200 kr må du betale moms

 

Kan noen fortelle på en enkel måtte dette kan gjøres på?

Hvilke muligheter du kan unngå å betale moms?

Hvordan foregår toll og hvordan kan det også unngås?

Hmm, toll gjelder jo kun visse ting, som klær og parfyme tror jeg(veldig usikker på toll).

 

Moms må du betale for verdi over 200,-, når varens verdi er over 200,- må du også betale moms for frakten i tillegg. Så varensverdi+frakt*0.25+90,- i forenklet tollbehandlingsgebyr. Hvis det da ikke er krysset av for gift på pakken. Da vil du kunne mota pakker med verdi inntil 1000,- uten å betale moms.

Skal begynne med ebay og har fått lært meg en del å være ops på!

Nja, ikke så mye å være obs på egentlig. Er stort sett som å handle på netbutikk når man kommer inn i det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...