Gå til innhold

Canon PowerShot S3 IS vs Sony Cyber-shot DSC-H5


Anbefalte innlegg

(Fornyer tråden fordi valget mitt nå står også mellom disse to kameraene).

 

Jeg lurer på dette som er et sitat fra DCresource sin test av Sony H5:``My only complaint is that purple fringing levels are higher than I'd expect these days.

That said, the only time you'll notice the purple fringing is when making very large prints or when viewing the photos at 100% on your computer screen.``

 

Hvor stort problem er dette i praksis og hvor stort må bilde være for at man skal merke dette problemet?(Hvor mange cm må bildet være for at det skal merkes).....

 

Det er nevnt at skjermen på Canon S3 IS er liten og at man må ha korrekt vinkel for og i det hele tatt å se hva som står/vises på skjermen,men hvor ille er skjermen egentlig,er den helt ubrukelig?

 

Redigert: Blir svært glad for svar fordi jeg står litt fast mellom de 2 kameraene..... :)

Endret av naits81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermen på S3 IS kan vendes og vris, så feil vinkel bør sjelden være et problem. Du har også EVF søker som kan være nyttig i tilfeller der skjermen er vanskelig å se, f.eks ved for sterkt sollys.

 

S3IS har fått veldig mye skryt for bildekvaliteten også, og den vanlige bruker vil nok ikke merke problemene som nevnes her. Merk at testere er ekstremt pirkete, og jo mer perfekt et kamera er, jo hardere leter de for å finne feil... feil som en vanlig dødelig normalt ikke ville sett, selv etter å ha brukt kameraet i mange mange år.

Lenke til kommentar
Kan noen råde meg i et valg mellom S3 IS og Fujifilm S6500 fd?

Skal brukes til å fotografere fotball og i ski bakken.Pluss famile selskaper.

Ser de pr i dag ligger på samme pris.

7517661[/snapback]

 

 

Vil anbefale deg å lage en egen tråd for og få flere svar.

 

S3 har bildestabilisator, fujifilm har mulighet for høyere ISO-innstillinger. Hvis du skal ta bilde av motiver som beveger seg, vil ikke bildestabilisator være til hjelp, det vil derimot muligheten til å justere opp ISO. Blenderåpningen er nesten lik på vidvinkel, men S3 har større blenderåpning på tele. Hvis du tar bilder i godt lys, er det nok ikke så stor forskjell på dem. Tar du bilder i dårlig lys vil nok Fujifilm ha en fordel. Ellers er det mange andre forskjeller mellom dem som kanskje kan hjelpe på valget ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan ikke sammenligne Fujifilm S6500 mot S3, du vil aldri komme bort i fra den enorme fordelen størrelsen har, som utvider bruksområdet helt enormt.

 

Idag ville jeg absolutt kjøpt H5 pga skjerm, men valgte å beholde S3 for å ikke tape så utrolig mye ved et bytte til H5 (ville nok fort tapt 2000 kr på det). Men skjermen på S3 er en sann vits, helt elendig. Å drive å snurre å dille med den svivel funksjonen blir bare slitsomt, så man lærer seg fort til å feste den fast likevel.

 

For begge kameraer gjelder at det er tett oppunder umulig å finne kameraveske som ikke er for liten eller ALT for stor.

Lenke til kommentar

Målene er på vesken er:

Bredde:

9 cm

Dybde:

9 cm

Høyde:

16.5 cm

Målene på kameraet er:

Bredde:

11.34 cm

Høyde:

7.8 cm

Dybde:

7.55 cm

 

Man vil få et par cm. ekstra under topplokket men ellers passer den ganske fint. :)

 

Men hva med originalvesken jeg linket til?

Den passer perfekt,men om den har plass for ekstra batterier og minnekort vet jeg ikke,jeg sliter med å finne omfattende informasjon om den vesken.....

Endret av naits81
Lenke til kommentar

Man vil få et par cm. ekstra under topplokket men ellers passer den ganske fint. :)

 

Men hva med originalvesken jeg linket til?

Den passer perfekt,men om den har plass for ekstra batterier og minnekort vet jeg ikke,jeg sliter med å finne omfattende informasjon om den vesken.....

7614315[/snapback]

 

Jeg testet orginalvesken. Da får man den tighteste fit-en (for å si det på godt norsk:), men man kan bare glemme ekstra batterier (som man MÅ ha plass til!). Ekstra minnekort er jeg ikke så nøye på, men det tar jo uansett ikke noe plass. Dessuten vil kameraet henge horisontalt. Jeg mener det på en måte tar mindre plass når man bærer det på kroppen om det henger vertikalt, dessuten også mye enklere og raskere å ta det ut og inn av vesken.

 

Jeg fant en veske som egentlig er til et Minolta-kamera. Topplokket festes kun med borrelås, det er et minus. Det ideelle er borrelås for når du tar bilder hvert 5. minutt f.eks på en messe eller noe, men samtidig ha muligheten til å klipse lokket helt fast for lengre oppbevaring. Tror jeg skal prøve å sy på det hvis jeg noengang gidder. Glidelås synes jeg tar litt mye tid.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar

Kom nettopp over denne trden som jo har vart en stund, og her må jeg bare melde meg inn. Først:

 

Men skjermen på S3 er en sann vits, helt elendig. Å drive å snurre å dille med den svivel funksjonen blir bare slitsomt, så man lærer seg fort til å feste den fast likevel.

 

Hva er det for tullprat? Da har du jo ikke skjønt en døyt av vitsen med den. Skjermen er ikke vridbar for å trekke opp kameraet eller noe slikt. Hvis du bruker kameraet til noe annet enn festbilder, dukker det nemlig opp store muligheter med den løsningen. Jeg har ikke S3, men FZ30, som også har vridbar skjerm. Den har gitt meg mange muligheter på f.eks. tur i skog og mark, der jeg har kunnet ta bilder med svært lav kameraføring uten å stå på kne i søla, evt ligge i den. På julebord o.l. har jeg kunnet ta fine oversiktsbilder fra høy kameravinkel takket være vridbar skjerm som muliggjør å holde kameraet svært høyt (og over folks hoder) Det hadde sikkert en seriøs (og kanskje også liten) fotosjappe kunnet fortelle deg....

De som også hevder at 2" skjerm er helt ubrukelig når det finnes 2.5 og 3" skjermerglemmer forøvrig også ofte at det er høyst forskjellig oppløsning på disse. En 2.5" med 115000 punkter er f.eks. svært mye dårligere enn en 2" med 230000 punkter. Sistnevnte har jeg på mitt, det er knivskarpt, og en meget god hjelp til både å komponere bildet og se på dem forstørret etterpå. Har sett 2.5" med lav oppløsning, de blir nærmest grøtett i forhold.

 

Ja, her penser jeg også over på det etter hvert store sidesporet i tråden. Å fremheve steder som Elkjøp er jo det rene nonsens, om det nå var deg eller en av de andre. De har ikke, som noen her hevdet, litt greie på alt, de har faktisk null peiling på absolutt alt. Og jeg har mer enn en forretning å bygge statistikk på...

Så jeg må bare få gi litt støtte til Wildbill og Afseth, både for deres integritet ved å anonymisere sine arbeidssteder, samt for å inneha god peiling på det de driver med overfor sine kunder. Jeg har ikke handlet med Wildbill, men med Afseth. Etter noen runder i forumet, hadde jeg noen prvate epostrunder før jeg tok mitt valg ang. et lommekamera. Jeg fikk svært mye god støtte for mine spørsmål, som jeg bare kunne drømt om både på elektrokjedene samt på nettsjappene. Jeg skal innrømme at jeg ellers faktisk har handlet kamera på nettsjapper, men da har jeg visst hva jeg skulle ha etter å ha gjort forarbeid selv.

Det skal også nevnes at lokale fotobutikker ikke alltid er stedet heller, i mitt tilfelle har vi kun Preus Foto, som ikke akkurat oser av ekspertise eller vilje til å ta inn produkter. Men etter å ha handlet hos Afseth har jeg fått opp øynene for fotobutikker med entusiastiske medarbeidere som liker det de gjør og kan la sin ekspertise komme kundene til gode. Jeg er også av den utålmodige typen, så da jeg bestilte mitt kamera hos ham i min ferie, spurte jeg om det lot seg gjøre å lade opp batteriet før sending, så det var skuddklart med en gang jeg kom hjem og hentet det. Ikke noe problem. Det kunne du jo spurt en nettbutikk eller fjolsa på Elkjøp om. Det kommer inn under kategorien service, som gjør at man sitter igjen med en godfølelse etter handelen. Vil også nevne at de solgte det angjeldende kameraet til nøyaktig samme pris sm jeg fant på nettbutikker.

 

Så stå på, Afseth og Wildbill, vi trenger små (eller mellomstore for den del) fotosjapper med kompetente folk bak disken. Husk også at frakt og evt. returporto ved garanti heller ikke er gratis. Det er det ved henting/levering lokalt, selv om jeg i mitt tilfelle måtte et godt stykke utenfor min tåpelige lille by. Ikke alle bor så usentralt.

 

(Edit: en del tørkleif)

Endret av manskow
Lenke til kommentar

MINE handlinger påvirker ingen. ALLES handlinger påvirker, men JEG påvirker ikke alle. Faktisk så lite at det må regnes som ingenting. Dermed må JEG bruke hodet litt og gjøre det lureste kjøpet, for hvis ikke ville jeg vært direkte DUM.

 

Og hvis alle tenkte sånn så er det vel ikke noe alles igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...