Ever Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Datadisken min har begynt å lage skumle lyder, og sitter her med en kjapp brenner og en diger bunke CDer, har lyst å ta en backup av hele musikksamlinga mi, og det er det selvsagt ikke plass til på en CD. Prøver derfor å finne et egnet program som kan: Ta backup av en eneste stor directory uten at jeg må dele den opp manuellt i ca 700 meg store biter, som beholder filnavn, mappenavn, og mappestruktur inntakt, og sist men ikke minst: som ikke krever samtlige disker for å fungere. (Om en CD viser seg å ikke funke, kan jeg leve med tapet av de 700 MB, så lenge jeg kan restore de øvrige diskene). Noen foreslo winrar, men det er en veldig knotete løsning, det tar en evighet å komprimere alt sammen, og jeg vinner veldig lite på kompresjonen i seg selv, og jeg har ikke plass på HD til å lage et titalls 700mb arkiver. Noen foreslo også Ghost, men jeg forstår meg ikke på det programmet, og det virker litt.. overkill. Noen som har noen litt enklere forslag?
LiTe Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Jezz, helt enig med heraldo. Powerquest rewler!! Husk bare å benytt 2002 utgaven, og skriv image rett til brenneren. programmet fungerer også som brenneprogram og er enkelt å bruke.
Ørjan Olsen Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Gå for drive image vist du skal brenne ja, norton ghost har eg bare opplevd problemer med når eg skulle brenne backup. :smile:
kjetilkl Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Du kan jo bare sette opp Winrar til å ikke bruke kompresjon? - men ellers ville jeg vel anbefale et standard backup-program, - de fikser da dette. (ex backup Exec Desktop e.l.)
Ever Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Skrevet 23. oktober 2002 Sitter her og prøver meg fram med driveimage nå, og blir bare mer og mer frustrert. Samme hva jeg gjør så nekter den å la meg lage backup av kun EN mappe. Hele harddisker eller hele partisjoner er det eneste jeg finner. Jeg vil bare kopiere *EN* mappe... er dette i det hele tatt mulig i driveimage? Virker ikke slik... Har jeg bare oversett noe?
mandela Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 lag en egen partisjon til cdmappa di med partition magic, brenn ut hele mappa på x antall cder med drive image, det er dritenkelt
Ever Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Skrevet 23. oktober 2002 For det første, har jeg ikke plass nok på harddisken til å lage en ny partisjon som er stor nok,(les hvorfor jeg ikke kunne bruke winrar). Har en stor dynamisk partisjon på en nesten helt full harddisk. Alt jeg spurte om var en måte å kopiere ei mappe, ikke en partisjon. Hadde satt pris på om du leser spørsmålet skikkelig før du sender meg ut på en "wild goose chase" neste gang. Prøver ikke å være drittsekk her, men jeg blir litt provosert når jeg finner ut jeg har brukt de siste tre timene på noe som ikke kunne gjøre det jeg spurte om til å begynne med. Jeg antar det tidligere nevnte backup exec programmet ikke er designet for speiling og backup av partisjoner?
hva_som_helst Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Lurer på en ting. Hvis man bruker DriveImage, og brenner ett image som går over flere CD'er, så må vel alle CD'ene benyttes for å gjenopprette. M.a.o hvis en av CD'ene går i stykker, så ryker vel hele backup'en. Eller...????
mandela Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 helt enig Ever, jeg leste ikke ditt spørsmål nøye nok og tar selvkritikk, kan dessverre ikke komme på noen løsning til deg . jeg måtte dele opp min store musikkmappe i 40 cder som jeg brant ut. man kan jo også ta screenshots av mappestrukturen for å få eksakt gjennoppretting, det funka i allefall hos meg
mandela Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 du skriver at du ikke har plass til å lage titalls 700mb arkiver på din hdd, det er jo bare, det er bare å lage x antall mapper ; cd1, cd2 osv. og flytte 700mb lydfiler inn på di mappene, verre er det ikke og ligger di på samme partisjon tar svært liten tid
Prelude Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Arvid, ja. går en plate så går hele settet til dunders. angående topic'en, det du trenger er Burn to the Brim, dette programmet restrukturer valgte mapper eller disker til å passe perfekt på cd, med mest mulig utnyttelse av plassen, samtidig som den tar vare på mappestrukturen du har. fungerer selv om du har mindre en 10mb ledig på disken, da den bare flytter filene rundt på disken for å lage et utbrennings sett du senere kan brenne ut, når du er ferdig så tar du bare innholdet og flytter det tilbake der det orginalt låg og fortsatt beholde mappestrukturen. går en plate av med døden så er det ett enkelt tap på 700mb som kan erstattes. håper dette hjelper :smile: PS! programmet er Freeware [ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-10-23 12:27 ]
Ørjan Olsen Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 En løsning er jo å bruke winrar med veldig lav komprimering, kan alltids splitte den opp med en filsplitter om den blir for stor. Når eg lagde backup av mitt lille film arkiv for en stund siden tok eg å lagde kataloger med navn som cd1,cd2 osv. og plaserte innhold som passa på en cd i dem. Og dersom en fil var for stor så splittet eg den på 650mb og så samlet alle "restene" på en annen cd.
NuB Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Jeg har et lignende problem der jeg ønsker å ta backup av musikken min. Imidlertid har jeg ingen brenner, men jejg har en ekstra disk jeg ikke bruker (foreløpig) der jeg tenkte å lage en backup-partisjon med musikken. Problemet mitt er da at jeg ønsker å ta backup kun av musikk-mappen og ikke det andre innholdet på den partisjonen (filmer). Lar dette seg gjøre i Drive Image eller må man gjøre det på annet vis? Jeg har ikke så lyst til å lage en egen partisjon for musikk ettersom disken etterhvert vil fylles og det er vanskelig å sii hvor mye plass som trengs på musikkpartisjonen. Har hørt at det kan skjære seg å ompartisjonere i ettertid.
Ever Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Skrevet 24. oktober 2002 Jeg endte opp med å fri opp nok plass til å lage et rar arkiv av all musikken, satte winrar til ikke å komprimere, og dele opp filene på 700MB. Så lenge det var nok diskplass til å faktisk gjøre det, fungerte den løsningen utmerket.
Ever Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Skrevet 24. oktober 2002 NuB, jeg tror nok ikke jeg forsto problemet ditt skikkelig.. Du vil i bunn og grunn lage en kopi av musikken din på en annen partisjon eller harddisk..? Om det er alt du vil, burde copy-paste løse problemet :wink:
Xqtor Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 Det høres ut som om du er rimelig sikker på at disken kommer til å ryke any time? Et forslag kan jo oxo være å handle en ny disk og hive over det du trenger på den. For så å pælme den gamle ut vinduet. Men det er som sagt kun et forslag hvis du er rimelig sikker på å likevel måtte kjøpe ny disk om litt. Og ja, jeg vet at det ikke bare er å handle, handle, handle...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå