Gå til innhold

Reggae-tråden, for oss som elsker reggae


Fisker

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Kanskje på tide å liva opp igjen denna tråden, kan ikkje la den dø Heilt!

 

Visste dykk at Bob Marley fekk 10 ungar, og fleire av desse driver med musikk, mer eller mindre vellykka, inkl mora og kona.

 

Den dei meinar er nærmast røttane sine, er Ky-Mani Marley, høyr "Dear Dad".

Den eg meinar er best, såvidt eg har høyrd, er Damian Marley, sannsynlegvis fordi han er litt hip-hop inspirert, noko som eg liker.

 

Etter det eg har forstått heitar dei av barna hans som driver med musikk dette: Ziggy, Cedella, Stephen, Sharon, Damian, Julian, og Ky-Mani

6974222[/snapback]

 

 

Ky-Mani Marley - Dear Dad

http://www.youtube.com/watch?v=GvgeHTCfCg4

 

Jeg har en sang på plate jeg kan laste opp, hvor han synger No Woman, No Cry. Han har en litt klarere stemme enn faren (ikke at d trenger å være positivt da)

 

Damian Marley feat. Stephen Marley - All Night

http://www.youtube.com/watch?v=7iImBppaJ1wMy

 

Rita Marley feat Wycleff Jean - Take Me To The West Indies

http://www.youtube.com/watch?v=TMq7xvBlA7k

 

Ziggy Marley & The Chieftains - Redemption Song

 

http://www.youtube.com/watch?v=MnJgIq48C9k

 

Ziggy Marley - Love Is My Religion

http://www.youtube.com/watch?v=xTtClxeWbGc...related&search=

 

Tittelsporet fra siste plata. Anbefales.

 

Julian Marley - Harder Dayz

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Post...58&qpid=6974222

 

Jr. Gong er med i musikkvideon.

 

Skjekk dem ut hvis du føler for det. Ingen så tvinger noen.

 

 

Bob Marleys barn i følge Wikipedia :p

1. Sharon, born November 23, 1964 to Rita in a separate marriage;

2. Imani Carole, born May 22, 1963 to Cheryl Murray

3. Cedella, born August 23, 1967 to Rita;

4. David "Ziggy", born October 17, 1968 to Rita;

5. Stephen, born April 20, 1972 to Rita;

6. Robert "Robbie", born May 16, 1972 to Pat Williams;

7. Rohan, born May 19, 1972 to Janet Hunt;

8. Karen, born 1973 to Janet Bowen;

9. Stephanie, born 1974 [citation needed] to Rita in a separate marriage;

10. Julian, born June 4, 1975 to Lucy Pounder;

11. Ky-Mani, born February 26, 1976 to Anita Belnavis;

12. Damian, born July 21, 1978 to Cindy Breakspeare;

13. Makeda, born May 30, 1981 to Yvette Crichton.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig med deg om! Derfor vil jeg annbefale nyskiva hans! Love Is My Religion.

 

Det er utrolig mye gla-reggae her. Noen sanger, spesiellt Blackcat virker ganske ska preget. Jeg tror kanskje det kommer av at det brukes mye saksofon, er veldig upbeat og at det brukes mye perkusjon eller hva det heter.

 

Ellers er det to bonus spor med en akustisk version av tittelsporet, og en dub av en av sangen på plata (Be Free)

 

uansett... natta

Lenke til kommentar

Jeg elsker den akustiske versjonen av Love is My Religion. Hele den platen er fantastisk, og min soleklare favoritt der er Beach in Hawaii. Har prøvd å sette meg litt mer inn i Ziggy, men har ikke hørt noe annet enn den nevnte platen.

Endret av Fisker
Lenke til kommentar
Jeg elsker den akustiske versjonen av Love is My Religion. Hele den platen er fantastisk, og min soleklare favoritt der er Beach in Hawaii. Har prøvd å sette meg litt mer inn i Ziggy, men har ikke hørt noe annet enn den nevnte platen.

6982152[/snapback]

 

 

Jeg har ikke hørt så mye jeg heller. For noen år siden lastet jeg ned et par, å de var ikke så værst..

Anbefaler på det sterkeste:

Dragonfly og Rainbow In The Sky.

Lenke til kommentar

Haha. I engelskboken min er det et eget kapittel om Jamaica, så på forsiden står Bob Marley statuen, i Kingston (tror det er der den er). Utdrag:

 

"On stage bands like EggNog, Desperado, Mad Anju, Assassin, Spragga, Lexxus and Vegas performed hip hop, dancehall and reggae hits."

 

Syns det var litt morsomt, så jeg måtte bare ha det med her. ;P

 

Dessuten har jeg bare hørt om Assassin og Vegas.. Tror kanskje jeg har hørt om Lexxus, men ikke sikker. Er det jeg som er helt teit som ikke har hørt om dem, eller har forfatterne gravd sykelig dypt i undergrunnen? Jeg gjetter på en mellomting...:p

Lenke til kommentar

Lest sånn delvis i gjenom tråden, og har ikke oversikten over hvilke av disse som er nevnt før, mer her er noe av det jeg har fått mer og mer sansen for innen reggae:

 

Gregory Isaacs

Linton Kwesi Johnson

Lee Scratch Perry

Willie Williams

Winston Groovy - Blant annet med orginalen låta "Please don't make me cry" som ble en hit med UB40.

Aggrovators

Al Campbell

Dennis Brown

The Heptones - Et av de få bandene som begynner på "The" som jeg liker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Klassisk Reggae

Wailing Souls - Fire House Rock

 

Dub

Dr. Alimantado - Best Dressed Chicken in Town

Augustus Pablo - Original Rockers Vol.1

 

Norske Irie Darlings - Tribulation (Single)

7159646[/snapback]

 

 

Irie Darlings anbefales på det sterkeste! Men det kan være litt vanskelig å få tak i nå :p

Lenke til kommentar

har alltid vært spesielt glad i den soulaktige reggae musikken, studio one, trojan records, jet star label, vp records, celestial sounds, uk reggae som bragte inn sin egen sound (og da snakker jeg IKKE om ub40...)

 

en rekke fine reggae artister som har en del arbeider som bøyer litt mot det soulaktige i reggae..

pat kelly, john holt, johnny nash's materiale fra 60 og 70 tallet, linval thompson, rita marley, dennis brown, gregory isaacs, tippa irie, Beres Hammond, kofi, phyllis dillon, sheila hylton, anthony que, ambelique, earl sixteen, tyrone taylor, barrington levy, janet kay, judy mowatt, sharon forrester, judy emmanu, horace andy,the blackstones osv osv osv

 

det er et sånt et stort hav av talentfulle artister..

 

mot dub så liker jeg wakies labelet veldig mye bra der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...