Gå til innhold

Reggae-tråden, for oss som elsker reggae


Fisker

Anbefalte innlegg

jamaica.gif

Jeg tenkte det kunne vært gøy å ha en diskusjonstråd om denne geniale musikk-sjangeren som jeg har blitt veldig interessert i de siste månedene. Slik at man kan få tips til nye artister og slikt. Generell diskusjon rundt sjangeren altså.

Jeg begynner med å skrive litt om de artistene jeg pleier å høre på.

 

 

Bob Marley

Denne fyren er selskreven. Si navnet hans og det første man tenker er reggae. Eller kanskje du tenker No Woman No Cry først. Men så tenker du reggae. Han er mannen bak en haug med geniale sanger, som Is This Love, No Woman No Cry, Redemption Song og min personlige favoritt: I Shot The Sheriff. Han er mannen med de kule dreadlockene og mannen bak nicket til denne karen. Herlig musikk for å si det kort.

 

Matisyahu

Jeg har allerede laget en tråd om ham her. Matisyahu er en amerikansk jøde som driver med reggea blandet med rockete gitarsoloer. En mix som blir utført perfekt. Han har gitt ut tre album, deriblant et live-album. De fleste vil nok si seg enig i at låtene på Live at Stubbs er en god del bedre en orginalene fra Shake off the dust..arise, som kom før. Han har et sterkt politisk engasjement og har vært mye med i diskusjoner om muren på vestbredden.

 

Damian Marley

Damian er den yngste sønnen til Bob, som jeg har nevnt over. Han var kun tre år da faren døde, men har arvet hans interesse for musikk og reggea. Har gitt ut tre album: Mr. Marley, Halfway Tree og Welcome to Jamrock. Sistnevnte er min personlige favoritt, med sanger som Beutiful og Road To Zion.

En annen person i Marley-familien som fortjener å bli nevnt er Ziggy Marley, som har gitt ut to soloalbum.

Endret av Fisker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Damian Marley er verkeleg på høgde med sin far! Sanger som Still Searching og Road To Zion, som du nevnte er top notch! Men Bob har mange songar som ein rett og slett ikkje kan gå lei. Matisyahu har eg faktisk ikkje høyrd om, då eg ikkje er så veldig inni reggea. Annen reggea som absolutt er verdt å sjekka er Lee "Scratch" Perry, der min favoritt song av han, utan å ha høyrd så veldig mykje frå han er "Max Romeo" :love: Check It Out!

Lenke til kommentar
Damian Marley er verkeleg på høgde med sin far! Sanger som Still Searching og Road To Zion, som du nevnte er top notch! Men Bob har mange songar som ein rett og slett ikkje kan gå lei. Matisyahu har eg faktisk ikkje høyrd om, då eg ikkje er så veldig inni reggea. Annen reggea som absolutt er verdt å sjekka er Lee "Scratch" Perry, der min favoritt song av han, utan å ha høyrd så veldig mykje frå han er "Max Romeo" :love:  Check It Out!

6675683[/snapback]

 

Jr. Gong er fantastisk! Ikke så mye mer å si om det...

 

Matisyahu er ikke helt typisk reggae, i med at han ikke synger med jamaicansk patois. Man hører at det ikke er fullblods amerikansk, men det heller mer mot hans jødiske røtter... Dessuten er den nyere musikken hans mer "rocka". Da tenker jeg på CDen Youth. Går du litt tilbake i tid, før King Without a Crown kom på svisj :p var musikken hans mer Dub lignende. Denne musikken ligger på skiva Shake Off the Dust... Arise!.

I tillegg er han Sinnsykt flink live! Han kan virkelig synge, beatboxe og lage liv!

 

Jeg skal prøve å skjekke den ut! :D

 

Mine anbefalinger:

Capleton - Regin Of Fire, ja jeg vet ikke alle vil kalle dette reggae, men jeg digger ragga og!

 

Cocoa Tea - Save Us Jah. Dette er fantastisk glad-roots-reggae!

 

Perfect - Giddimani. Ragga.

 

Sizzla - Waterhouse Redemtion. Fikk egentli bare hørt på side A (LP), siden de to LPene jeg prøvde var ødelagte på side B.

Lenke til kommentar

Forresten går jeg ikke med på at det finnes en reggae tråd på et norsk forum uten å nevne Manna! Bodøs stolthet!

 

Stor anbefaling! På grensen til befaling :p

 

Manna - Salma

 

Til de som ikke har noen kjennskap til Manna, så er det et Reggae band (no sh?). Alle bandmedlemene er gamle musikere som har spillt i diverse band som Hjertesvikt AS og Irie Darlings. Irie Darlings spillte inn noen 7" på Jamaica og fikk noen "semihits" på de jamaicanske listene. De ble oppløst en gang på 90-tallet tror jeg. Uansett. Manna har brukt flere år på denne CDen :p Så jeg vil påstå at produksjonen er bortimot perfekt!

Musikken Manna spiller i dag er roots-reggae. Ja tro det eller ei. Manna synger om rastafari på nord-norsk :hmm: På gjestelisten finner vi Jørgen fra Tungtvann og Jan Steigen også kjent fra Tungtvann, og Terje Berg er også med.

 

men dette viste dere sikkert ;)

 

Forøvrig spiller de på Parkenfestivalen nå snart! Så vis du er i bodø i rett tid kan du oppleve dem live. Parken

 

Når du først snakker om Marley familien syns jeg Rita Marley, Stephen og Julian burde nevnes. Jeg vet svært lite om disse, men har hørt litt av dem og det var postivt :p Noen som vet om noen utgivelser fra disse?

 

Takk for at noen kom på å lage reggaetråd :D

 

Beklager skirveleif, men jeg burde ha vert i sengs for lenge siden... :p

Lenke til kommentar
Matisyahu er ikke helt typisk reggae, i med at han ikke synger med jamaicansk patois. Man hører at det ikke er fullblods amerikansk, men det heller mer mot hans jødiske røtter... Dessuten er den nyere musikken hans mer "rocka". Da tenker jeg på CDen Youth. Går du litt tilbake i tid, før King Without a Crown kom på svisj :p var musikken hans mer Dub lignende. Denne musikken ligger på skiva Shake Off the Dust... Arise!.

I tillegg er han Sinnsykt flink live! Han kan virkelig synge, beatboxe og lage liv!

6676942[/snapback]

 

Der har du meget rett. Shake off-albumet var mye mer klassisk reggea enn det Youth og live-albumet er. Men det er vel slik som skjer når man blir en del av populærmusikken og mer mainstream. For det var vel Live at Stubbs-versjonen som var den som kom på Svisj og gjorde ham mest kjent, var det ikke?

 

Ja, jeg har hørt litt av Capleton, men jeg likte det ikke helt. Var ikke helt sånn reggea jeg liker. Litt mer sånn Sean Paul-tull etter min mening.

Lenke til kommentar
Matisyahu er ikke helt typisk reggae, i med at han ikke synger med jamaicansk patois. Man hører at det ikke er fullblods amerikansk, men det heller mer mot hans jødiske røtter... Dessuten er den nyere musikken hans mer "rocka". Da tenker jeg på CDen Youth. Går du litt tilbake i tid, før King Without a Crown kom på svisj :p var musikken hans mer Dub lignende. Denne musikken ligger på skiva Shake Off the Dust... Arise!.

I tillegg er han Sinnsykt flink live! Han kan virkelig synge, beatboxe og lage liv!

6676942[/snapback]

 

Der har du meget rett. Shake off-albumet var mye mer klassisk reggea enn det Youth og live-albumet er. Men det er vel slik som skjer når man blir en del av populærmusikken og mer mainstream. For det var vel Live at Stubbs-versjonen som var den som kom på Svisj og gjorde ham mest kjent, var det ikke?

 

Ja, jeg har hørt litt av Capleton, men jeg likte det ikke helt. Var ikke helt sånn reggea jeg liker. Litt mer sånn Sean Paul-tull etter min mening.

6677744[/snapback]

 

 

Det var Live At Stubbs som ble han gjennombrudd innenfor mainstream ja:P

 

Noen som vet om det går ann å oppdrive et eksemplar av Shake Of The Dust... Arise! albumet?

 

Du har vell kanskje rett. Sean Paul og Capleton går ofte under samme sjanger. Dancehall eller ragga... Det er sjangre som bruker mer toasting (rapping) enn synging. Men det skal sies at begge artister har 100% reggae sanger.

 

Sean Paul har vært veldig mainstream til nå, men jeg syns han har skjerpet seg på siste albumet Trinity. Selvfølgelig er det en hit med Rihanna å en med Blue Sky (tror jeg), men det er også mye litt dypere musikk... Eksempler er Time Goes On, Never Gonna Be The Same, The Trinity og Cry Baby Cry featuring Calros Santana og Joss Stone.

 

Capleton er ofte Mye "hardere" på grunn av hans grove stemme og agresive flow. Her går tekstene som oftest i "preiking" om rastafari, hvordan leve livet viss dere skjønner. Hva som er rett og galt, ikke ulikt Bob Marley egentlig :p

Lenke til kommentar
Burnin Spear er jævla rå. Sjekk ut. Kan hooke dere opp med en fet reggea mixtape hvis noen er hypp på det.

6687278[/snapback]

 

Jeg har akkurat fått tak i Marcus Garvey, å dubben Garveys Ghost. Er det noe å anbefale?

 

Edit: Mixtape hørtes vell egentli ganske bra ut :p

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...