Gå til innhold

Reggae-tråden, for oss som elsker reggae


Fisker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
When the morning gathers the rainbow

Want you to know I'm a rainbow too

 

Bob Marley <3

6685318[/snapback]

 

Sun Is Shining?

6687445[/snapback]

 

Det stemmer :love:

6687743[/snapback]

 

Det er en av mine ynlinger ;) Det var nemlig førstesporet på min første Marley CD! Den het Sun Is Shining og ble solgt på Rimi (hva i?:p) Har aldri sett den noen plasser på nettet, og er ikke på Tuff Gong Records så jeg lurer litt på om de pengene gikk til hans arvinger egentlig :hmm:

 

Edit: Skriveleif

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar

fett! reggae er livets puls!

jeg var så heldig å få dra til jamaica i fjor, fikk dessverre ikke med meg mye live-shows. (det er ikke lett å reise alene rundt som hvit mann uten visse ubehageligheter) men for et sted, musikken pumper på hele øya og alle banker takten på et eller annet.

 

Manna er et sinnsykt kult band, beste kompet i norge(uansett sjanger) de hadde forresten noen tunes som irie darlings som fikk rotasjon på jamaicansk radio(!) så disse gutta kan det de driver med. det finnes noen andre reggea band i norge som også er verdt å skjekke ut; terroristene, jah ark manifest og groundation.

 

dette er artister som er et must å ha på ethvert stereoannlegg:

burning spear(som nevnt)

culture(ganja music)

bob(selvsagt)

barrington levi

ini kamouze

junior gong

sly and robbie

big youth

tanja stephens

jacob miller and the inner circle

anthony b

dennis brown

the ethiopians

king tubby(dub kongen, ved siden av lee perry)

michael palmer

sugar minot

the silvertones

the heptones

soul vendors

dillinger

jackie mittoo(ska legenden)

 

en ting som er viktig å huske på er at gutta ikke akkurat har lagd få låter, så det er mye skit ute og går, men det veier definitivt opp når man finner god tunsa.

 

her er mine favoritt låter akkurat nå:

jacob miller-healing of the nation

peter tosh- legalize it

fled locks- black starliner

derric morgan- rudie dont fear

anthony redrose- bangarang

well pleased and satisfied-holy mount zion

barrington levi- under mi sensi

eek a mouse- taller than king kong

tristan palmer- collie man

toots and the maytals- pressure drop

jhonny clarke- dreader dread

tristan palmer- joker smoker

john holt-police in helicopter

lloyd parks- mafia

heptones- street of gold

+ masse mer... som jeg ikke gidder å skrive nå.

 

vreng opp bassen og nyt..

Lenke til kommentar

Ah må begynne og følge med i denne tråden selvom jeg ikke er helt inne i raggae sjangeren som jeg var før, men er så utrolig chill med raggae at det skukke vært lov.

odin-dillinger du har summert det meste jeg liker og noe nytt for meg så big up til deg ;)

 

Og mixtapen Kissamcduck slengte link til er en chill chill mixtape som jeg har hørt på så og si hver dag siden den ble anbefalt i Hip-hop tråden ;)

Lenke til kommentar
fett! reggae er livets puls!

jeg var så heldig å få dra til jamaica i fjor, fikk dessverre ikke med meg mye live-shows. (det er ikke lett å reise alene rundt som hvit mann uten visse ubehageligheter) men for et sted, musikken pumper på hele øya og alle banker takten på et eller annet.

6705939[/snapback]

 

Det tror jeg er en av mine litt større drømmer :p Var du på "ferie-resort" hele tiden, eller var du litt rundt og så? (altså, sightsing utenfor byområdet?) Hvordan var det å være hvit der? Lyst å utdype?

 

Manna er et sinnsykt kult band, beste kompet i norge(uansett sjanger) de hadde forresten noen tunes som irie darlings som fikk rotasjon på jamaicansk radio(!) så disse gutta kan det de driver med. det finnes noen andre reggea band i norge som også er verdt å skjekke ut; terroristene, jah ark manifest og groundation.

6705939[/snapback]

 

Manna er fett! Manna har sinnsykt goe musikere :p De drar noen sinnsyke gitarsoloer bl.a.

 

Jah Ark er bra... Det lille jeg har hørt av Terroristene var ikke noe jeg likte :p Groundation har jeg ikke hørt om... Jeg vil legge til Ahoys aka Yaggahoys og Ras Stevens som norske reggae artister :p

Dessuten kommer vel Nico D, med solo album snart og det blir vell endel reggae vis jeg ikke tar helt feil...

 

 

Edit: På neste Tungtvann singel er Ill Inspecta fra Tyskland featured :p Det kan være verdt å skjekke ut. Han er signet til Germaica Records tror jeg :p

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar

Det tror jeg er en av mine litt større drømmer :p Var du på "ferie-resort" hele tiden, eller var du litt rundt og så? (altså, sightsing utenfor byområdet?) Hvordan var det å være hvit der? Lyst å utdype?

 

 

 

skal prøve å oppsumere min tur til jamaica or de som er innteresert, selv om det jeg ikke er særlig flink til å skive.

 

vel... det er jo ikke akkurat som å dra til mallorca eller noe annet skit. det er veldig viktig å gjøre det jævla klart at du ikke er fra statene. (aldri bruk US dollars, ikke bruk merkeklær, dyre smykker osv.) det er også bra å bruke militær camo av noeslag, da dette blir oppfattet som hardcore osv.

det er å anbefale å reise sammen med noen. som hvit mann vil du uansett bli oppfattet som et lettlurt bytte og det kommer ikke til å mangle på folk som vil hustle deg. vær bestemt og ikke gi etter.

det første som skjedde da jeg landet i montego bay var at jeg blei dytta inn i en bil og pusha på cola til en latterlig overpris(ved hjelp av en kniv og 4 meget aggresive coke-heads) så disse resort stedene er ikke å anbefale. var en uke i negrill (montegobay light) der hooka jeg opp med en helt kul kis(viktig å bruke din kritiske sans her) og ble med han til petersville, en liten landsby bak negril. der bodde jeg i en uke, det ble mye røyking og dominos spilling på den lokale baren(jamaicansk weed er noe av den chilleste røykingsen jeg har vært borti, ikke så sterk som amsterweed, men en helt utrolig high) senere dro jeg sammen med en tysker rundt på vestkysten ned sørover mot kingston(der jeg senere blei rana igjen:)

så dro jeg til port antonio, en helt relaxa sted hvor jeg blei den resterende tia.

 

jamaicansk kultur er meget aggresiv, så det nytter ikke å spøve å være snill og hyggelig. du må være tøff i trynet og ikke ta no dritt, så går det stort sett bra. hvis du drar forå befeste rastafariismen din, kan du bare drite i det, du er babylon og ingen rastaer vil ta i deg med ildtang hvis du ikke legger ned noen år på øya. en tysk rasta hippie hadde sykla rundt på øya for å føle viben, han blei skutt i brystet med harpun fordi han ikke var rsta nok eller noe, så ikke ta deg vann over hodet.

 

 

jamaicanerne er stort sett hyggelige folk, men ca. 95% av bnp er turisme, så det er skjedent at ting er gratis(spiller ikke så stor rolle når en neve med weed og 6 red stripe koster deg drøye 50 lappen)

overnatting varierer fra 20-100 spenn natta(i det lavre siktet, ikke no aircondition med andre ord)

 

min anbefalig hvis du skal dra er å dra lett(du kommer aldri til å trenge bukse og genser på jamaica) og reise med bussen rundt hele øya. ta deg god tid med alle folk, smalltalk er relgion for disse gutta, kom deg på festene og ikke pul horene(aids!)

 

ikke å anbefale for uerfarne reisende

jeg var i jamaica i en og en halv månde aleine og kom meg unna med to ran, og litt små hustling. ellers var det en finfin reise, med masse inntrykk og sinnsyk natur(blue mouintan anbefales)

 

jeg skal ihvertfall tilbake, men ikke alene ;)

 

dette var en kort,kort oppsumering. mail meg hvis dere vil ha det komplette reisebrevet

 

 

ps: ras stephen er med i groundation(eller var ihvertfall) og nicko-d er med i jah ark.

Lenke til kommentar
*snip*

6712804[/snapback]

 

ahh så sinnsykt fett!

 

Alltid vært hypp på å dra til Jamaica, men har også alltid hatt den redselen for å være white guy der borte :p

 

Hvor gammal er odin-dillinger? Lenge siden du var der?

 

Kom gjerne med flere rasta historier, gjerne fra smoke sessions med local rasta heads :D

 

Ekte jamaica weed må bare testes en gang! :dribble:

Lenke til kommentar

Skuffa at ikke Sizzla, Soldiers of jah army og Buju Banton. Kan hende jeg ikke har lest nøye nok over der (kun skumlest). Er noe av det jeg i tillegg hører på av reggae i tillegg til det som ihvertfall jeg har fått med meg over.

Til odin-dillinger: Hørte du noen som brukte Booyaka Booyaka der el?

Lenke til kommentar

de gutta, lik mange andre er av de mange jeg ikke orka å skrive opp. sizzla, capleton, luton fyah, jah cure, fanton mojah osvosv.

det var ikke så mange bojaka'er. mer bomboclat, rasclat og wex and flex.

 

boyaka er nok mer fantasifosteret til ali-g(som jeg tror er perser?)

blak-blak hørte jeg vel der(i forbindelse med historier om folk som ble skutt)

Lenke til kommentar

Hehe har hørt Ali-G bruke det ja. Men General Levy ft. M-Beat - Incredible i refrenget kommer her:

 

Booyaka booyaka

When the general ah pass

Booyaka booyaka

M-Beat run the dance

Booyaka booyaka

We nah tek back nah talk

Booyaka booyaka

......Incredible

 

Sangen er laget i 1994. Tror han var før ute en Ali-G. Men er ikke sikker. Fant også ordet slengt ut på Urban Dictionary, men tvilsomt om det har noe betydning i det hele tatt. Der står det at Booyaka er et uttrykk på Jamaica for å beskrive et pistol skudd.

 

Men opp i opp så tror jeg nok du har rett :thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe har hørt Ali-G bruke det ja. Men General Levy ft. M-Beat - Incredible i refrenget kommer her:

 

Booyaka booyaka

When the general ah pass

Booyaka booyaka

M-Beat run the dance

Booyaka booyaka

We nah tek back nah talk

Booyaka booyaka

......Incredible

 

Sangen er laget i 1994. Tror han var før ute en Ali-G. Men er ikke sikker. Fant også ordet slengt ut på Urban Dictionary, men tvilsomt om det har noe betydning i det hele tatt. Der står det at Booyaka er et uttrykk på Jamaica for å beskrive et pistol skudd.

 

Men opp i opp så tror jeg nok du har rett :thumbup:

6730981[/snapback]

 

 

her er hva wiki har å si om general levy:

 

General Levy (real name Paul Levy) is a London-born Ragga vocalist regularly employed on studio tracks by drum and bass DJs. He is best known for the track 'Incredible' which he did with M Beat.

 

General Levy is credited with causing a major split in the UK Jungle scene in 1994 as he claimed to have invented Jungle, which led to the self censorship of ragga jungle in the mainstream by the DJs of the time.

 

altså uk jungle...(selv om det selvsagt er reggae inspirert)

Endret av odin-dillinger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...