Gå til innhold

Reggae-tråden, for oss som elsker reggae


Fisker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører ikke så mye på reggae at det gjør noe, men fra GTA:SA har vi jo denne deilige låta: Max Romeo and the Upsetters - Chase the Devil (regner med at det er det riktige navnet på låta ^^). Fant bare et random klipp, drit i "musikkvideoen".

 

Har et spørsmål jeg aldri fikk besvart i "Lurer du på hva sangen heter?"-tråden, så spør her: Jeg lurer på den reggae-sangen i den Blenda Aloe Vera-reklamen med ho kjærringa som klemmer og koser med klesplagga sine (den morgenkåpa på veggen osv).

Lenke til kommentar

 

Den er herlig, den pluss et par Bob Marley sanger var de første reggae sangene jeg hørte

 

edit leif

 

 

Jeg digger Sean Paul og Shaggy. Gode artister innen reggae! :)

8694660[/snapback]

 

Elsker stemmene dems! Beenie man og Elephant man er 2 andre artister med nesten samme type stemme og ligger innen for dancehall reggae ...

 

 

Beenie man og Elephant man, så det når jeg skrev dette inlegget, er det tilfeldig at de begge har "man" i navnet?

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Amatører.

 

De fleste her er helt adecco skaarunger, med unntak av et fåtall (som f.eks Odin Dillinger, Moray og Steelfidel, og de som nevnte Jackie Mittoo, Burning Spear, Capleton, Culture og noen til).

 

 

De som tror at reggae begynner og slutter med Marley-familien kan godt fyah mek it bun dem for min del.

Capleton er the shiznit, og særlig da MORE FIRE.

 

 

Sjekk heller The Congos ('Heart of the Congos' er tidenes beste album, uansett sjanger), The Chantells, 10 Ft. Ganja Plant, Prince Buster, Linton Kwesi Johnson, Yabby You, Junior Murvin, Desmond Dekker, The Upsetters, Dennis Brown, Joe Gibbs, Wailing Souls, John Brown's Body, Black Uhuru, Derrick Morgan, Niney the Observer, Kultiration, Nazarenes... har glemt ekstremt mange nå, men det får så være.

 

 

Nordnorsk: Nøkken, QueDuhSka, Raggabalder, Irie Darlings (nevnt tidligere, msg meg hvis noen vil ha tak i noen lydfiler) +++ (Avfeier dere nordnorsk reggae, er dere skaarunger. I forhold til folketallet og andre forutsetninger er nok Nord-Norge det mest irie sted i verden.)

 

 

Og at 'booyaka' skal være en Ali G-oppfinnelse? Ikke narr meg til å le. Det er et urgammelt uttrykk som etterligner lyden et skytevåpen lager. Det jeg først kommer på som demonstrerer det er hiphoplåten "Powaful Impak" av Black Moon, fra 1993.

 

 

Og vedkommende som "er ikke så glad i reggae, men elsker dub"?? Skaarunge!! Døbb er en avart av reggae.

 

 

*denne posten kom pr. request - slett ikke frivillig fra min side, og PS: Ja, jeg er dritings i tasteøyeblikket.

Endret av Crutiroran
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Tar en råsjangs på å spørre i denne tråden, lurer nemlig på en sang som jeg vil anta havner innenfor denne reggae-sjangeren. Teksten går noe sånt som: "I'm murderer, I don't wanna be no murderer..." Murderer går ofte igjen i sangen, og det kan godt hende det er murdera, eller noe annet lignende. Det er en litt mørk/grov damestemme som synger. Har leitet rundt både her og der uten å finne noe. Håper dere reggae-folk kan hjelpe :new_woot:

Takker for svar

Endret av gasolina
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Joow...

gasolina, sangen du leter etter er Buju Banton - Murderer... Er sjukt fet!

 

Alle synes at Bob'ern er bra! Alle som ikke liker han i det hele tatt, tør jeg påstå at ikke har musikksmak=P

Personlig har jeg sakte drevet over i en Capleton og Sizzla fase... =)

Blant de norske artistene er selvsagt Manna høyt på listen, en annen artist som svært få har hørt om, som faktisk kommer fra Oslo er Curfew Steppaz (http://www.myspace.com/curfewsteppaz), spesielt sangen "Ephraim Judah Special" (FANTASTISK!)

 

Det her er noen sanger som jeg er into for tiden...

 

Capleton - Words of mind (Fra plata "Toe 2 Toe(ft Sizzla))"

Capleton - See dem (Fra plata "Toe 2 Toe(ft Sizzla))"

Capleton - Bun dem every day (Doctor's Darling Riddim)

Capleton -(Hard Times Riddim) capleton- that day will come

Capleton - Heathen Reign (Tempo Riddim)

Sizzla & Bountykiller & FrankiePaul - Dancing(Stop That Train)

Bob Marley - Roots Rock Reggae

Ziggy Marley - Beach in Hawaii

Ziggy Marley - True To Myself

Sizzla - Dry Cry

Sizzla - The Music

Gentleman - Fire ago bun dem (feat. Capleton)

Gentleman - live it up (feat capleton)

Daville ft. Voicemail - Reggaeton Girls (Ahh... Minner)

Damian Marley - It Was Written Feat. Stephen Marley, Capleton, & Drag-On

Jah Cure -(skylarking riddim)- Got This Feeling (Overraskende at ingen har nevnt han!!!) FY!

Jah Cure- Love Is (Seasons Riddim)

Jah Cure - Only you

Manna - Vi vil ikke ha mer krig (SEFF!)

Jah mason - My princess gone (Rollin riddim)

Matisyahu - Time Of Your Song

Anthony B - World A Reggae Music

Anthony B - Mr. Heartless

Lutan Fyah - When Me Rise It

Turbulence - Life is great

Turbulence - Road to Zion

Winston McAnuff - Ras Child ...... ET MUST!

(SJEKK DEN!!!)

 

Mye sanger her, haha tror ingen kommer til å sjekke dem alle=P *lættis*

Men hvis noen gjør det, ikke hør på dem bare en gang for så å aldri høre på dem... Sangene vokser liksom på deg jo mer du hører på dem, så hør på dem 2-3 ganger før du sier dem er dårlige... Jeje....

 

Skulle bare legge til at Jah Mason og Luton Fyah kommer til Blå 4. April... Blir STORT!

Bless Up! :thumbup:

 

Noen av sangene er det vanskelig å få tak i så hvis noen har noen spørsmål og vil ha noen sanger, eller bare prate reggae :dribble: så legg meg til : [email protected]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Smooth:)

 

Reggea er helt perfekt på denne årstiden.. på vei til jobb i dag hørte jeg et solo album, som heter sensommar reggae, av en svensk reggea artist som kalles Johan ”Räven” Pettersson. Veldig feelgood chill morra reggea, en god start på dagen!

 

Han er en del av den svenske reggae gruppen Svenska Akademien, som også er ganske fett. ;)

Endret av pukki
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hører masse på Bob marly, Gentleman og Capleton

 

Kan noen anbefale ett bra John Holt album? det er en album på platekompaniet som koster 200kr som har 4cder og ca 100 sanger. den heter "His-Story". Er den bra? noen som er bedre?

 

Ellers, vet dere om caplton: Reign of fire er bedre en more fire? jeg syns ikke more fire var så bra album... men det er jo en musikk video som heter reign of fire som har 4 bra sanger fra det albumet, så jeg vet at det er minst 4 bra sanger der da.

 

Har noen her noen formening om sizzla kalonji? va er beste albume hans? jeg har hørt "thank you mama" som er ganske fet sang/video.

 

Anthony B har jeg bare hørt litt av, men jeg digger det jeg HAR hørt. "Damage" og spessielt "MR. Heartless" er veldig bra sanger. har han noen bra album?

Endret av ganjagutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...