Gå til innhold

Norsk analyst utregner pris på 360's HD-DVD-rom


KongRudi

Anbefalte innlegg

Uansett, det er hevet over en hver tvil (for mitt vedkommende) hvilket 'neste generasjons DVD format' som vil gå seirende ut av format krigen som setter inn for fullt i vinter.

6671982[/snapback]

 

Nå handler ikke tråden om hva som er best til film av Bluray og HD-DVD, var bare en måte jeg prøvde å gjette meg fram til prisen på HD-DVD add-on'en, ved å bruke Microsoft sitt utsagn om at deres løsning var billigere.

 

Uansett så er det ikke noe kvalitetsforskjell lenger, spillerene er påkrevd å støtte akkruatt samme formatene, og HD-DVD spiller-lisensen har også blitt oppgradert til å også måtte støtte oppløsningen som var på bluray-spiller-lisensen.

 

Hovedforskjellene som gjør at jeg håper Bluray blir 'vinneren', er pga nano-beskyttelsen på Bluray-platene (som faktisk virker uten å måtte stresse med veske og hjul til å spinne platene på, som på DVD ifølge HD-forum), det har mere lagringsplass per layer (Derfor HD-DVD-filmene i butikke stort sett er dyrere enn Bluray-filmer i dag, fordi de må benytte double-layer), er mere miljøvennelig, har mindre feil-rate ved skriving ryktes det, og teorertisk skrive-hastighet er mye større, film-embalasjen er i mindre format. Så jeg får plass til flere i hylla, og færre plater blir slengende rundtomkring..

 

HD-DVD derimot er basert på eldre teknologi, så inngangsbiletten blir litt billigere, men ikke bedre i lengden, men ellers ser jeg ikke noen fordeler med formatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, det er hevet over en hver tvil (for mitt vedkommende) hvilket 'neste generasjons DVD format' som vil gå seirende ut av format krigen som setter inn for fullt i vinter.

6671982[/snapback]

Tja...heva over ein kvar tvil synest eg ikkje det er. Eg trur ikkje vi skal undervurdere den potensielle fordelen formatet har i det at mange vil få ein Bluray-spelar inn i stova i November, uansett kva format dei ellers hadde foretrukke.

 

For min del, dersom eg ikkje hadde PS3 og skulle ha valgt ein spelar for anten Bluray eller HD-DVD, ville eg truleg sett på den tekniske kvaliteten kombinert med tilgjengelegheita til filmar. Men no, sidan eg uansett kjem til å ha ein Bluray-spelar, kjem eg til å byrje å kjøpe Bluray-filmar med ein gong dei blir tilgjengelege. Salg av filmar -> inntekter for dei som lagar dei -> betre utvalg av filmar -> Bluray blir meir attraktivt. Akkurat kor mykje dette forspranget vil ha å seie, gjenstår å sjå...men eg synest i alle fall det er litt tidleg å utrope HD-DVD til vinnar.

 

Kay

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe BR filmer, når de er av dårligere kvalitet enn HD-DVD counterpart. Cropping bl.a.

 

De fikser sikkert på dette, men foreløpig er jo BR filmene dyrere, og av dårligere kvalitet. Og kan ikkje forstå noe annet enn at det er en del som får en HD-DVD spiller inn i stua når den blir lansert til XB360.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe BR filmer, når de er av dårligere kvalitet enn HD-DVD counterpart. Cropping bl.a.

6679172[/snapback]

Enkelt og greit: fordi eg med PS3 allereie HAR ein Bluray-spelar, og ikkje ein HD-DVD-spelar. For å spele av HD-DVD måtte eg kjøpe ein spelar for det, noko kostar pengar, tek tid, plass, og krever meir kabling. Ei Bluray-plate kan må eg berre ta ut av eska og legge i PS3-en. Der skal vere ganske vesentlege teknologiske fortrinn, eller større utval av filmar, for at eg skaffar ein HD-DVD-spelar i tillegg til PS3-en. Det blir i sofall etter at formatkrigen er avgjort.

 

Kay

Lenke til kommentar
De fikser sikkert på dette, men foreløpig er jo BR filmene dyrere

6679172[/snapback]

 

Da Bluray kom på markedet var de mye billigere, nå har HD-DVD-filmene fallt ca.10-5 dollar i snitt for å kunne konkurere i pris, og nå er det +/- 1 dollar, på de fleste titler.

 

Bluray filmer er ikke dyrere, det er bare tull.

Sjekk ut på bestbuy.com om du ikke tror meg.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

OK! Påtide og sjekke om jeg får jobb i diverse analyse-selskap...

 

6atyex4.jpg-analyse:

blabla...

kommer den eksterne driven til å koste 791 kroner og 50 øre. ;)

 

6671102[/snapback]

 

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

 

Billigste:

 

PCutstyr.no 1563,-

Xbox 360 HD-DVD Player

 

 

--

 

Uff.. Ikke bra.. :(

Dette var vanskligere enn jeg trodde..

Burde jo skjønt at MS var dobbelt så grådig iforhold til hva selv JEG trodde, da hadde jeg bare bommet med 20 kroner, og slippt å være så pinlig i tilfelle noen tullinger skulle finne på å dra oppigjen denne tråden... ;)

 

Edit: I det minste var det ingen andre som traff heller..

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Til å være ps3 tilhenger er du sannelig opptatt av xbox360. Hvorfor ikke hoppe i det og kjøpe en, så er du ferdig med det? ;)

9009250[/snapback]

 

Er intressert i all teknologi generelt, og når jeg er på jobbe har jeg ikke tilgang til produktene så mye, men kan fint diskutere teknologi rundtom på internett. :)

 

Men gidder ikke kjøpe alle produkter som er intressante, har ikke kommet noen grunn til at jeg skulle skaffe meg 360 selv ennå, kommer kanskje til å kjøpe en billig en når Amiga-Speedball II remaken :love: kommer dog.

Men Bitmap Brothers, Kyloton og Frogster Interactive sin kommende PC-versjon (www.speedball2.com), kommer nok å ha en finger med i spillet i avgjørelsen om jeg kjøper eller ikke.

 

Men når en debattant trakk frem alle de negative tingene jeg har sagt om 360 for å fremstille meg som mere fanboy enn jeg er, fant jeg ut at det var moro å sjekke om jeg fikk rett. :p

 

Forøvrig har jeg også sagt mye positivt om 360 også, som f.eks. har jeg skrytt veldig over XBLA-spillet Worms, og anbefalt alle til å kjøpe det.

Og også sagt mye positivt om Speedball når det ble klart at det kommer til XBLA. :)

Men de meldingene ble ikke trukket frem. :-/

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at jeg har hatt mye mere hell med mine Sony-produkter (TV, stereo, bilstereo, PS2, PSP, og PS3) enn mine Microsoft-produkter (Windows 95, XP)..

Og de gangene jeg har måtte kontakte kundesupport har det vært dag og natt i forskjell om hvor behjelpelig Sony har vært, iforhold til MS var, og har derfor ett mye bedre kundeforhold til Sony, og ikke prøvd å legge skjul på det, men jeg pleier å ønske å debbatere temaene, ikke bare provosere.

Og i de tilfellene når jeg ikke finner temaene på forumet, pleier jeg å lage dem. :)

Lenke til kommentar
Men når en debattant trakk frem alle de negative tingene jeg har sagt om 360 for å fremstille meg som mere fanboy enn jeg er, fant jeg ut at det var moro å sjekke om jeg fikk rett. :p

9012416[/snapback]

 

Siden det var meg, så bare for å klargjøre: det jeg trakk frem var ALLE trådene du hadde startet her i Konsoll-Microsoft-forumet. Og de var alle negative. Og når du ser på profilen din så sier den at du er mest i Sony-forumet. Blir ganske lett å konkludere at 2+4=4 da. ;) Det blir som om jeg skulle dra inn i Sony-forumet og bare poste nye negative tråder om Sony. Er du ikke enig i at det hadde virket ganske patetisk? :)

 

Forøvrig har jeg motsatt erfaring vedrørende Sony og Microsoft enn deg. Mest pga. rootkit og den ødelagte UMD-driven på PSP'en min (samt at jeg aldri har hatt problemer med Windows 2000/XP- og jeg er egentlig en Linux-fan). Hadde vært fint å få PSP'en min erstattet (har lyst på Crush), men dengang ei. Men, bevares, om PS3 noengang kommer under 2000 kr så er det mulig jeg slår til. :)

Lenke til kommentar

Fanboys forbinder jeg med noe ureflektert og enfoldig. Kongrudi har ikke gjort seg fortjent til det av hva jeg kan erindre.

 

:)

 

Edit: Jeg tror også man har misforstått dette med delingen av forumet. Det er en fordeling i forhold til hva trådene handler om. Ikke apartheid på bakgrunn av postehistorikken din.. :)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Siden det var meg, så bare for å klargjøre: det jeg trakk frem var ALLE trådene du hadde startet her i Konsoll-Microsoft-forumet.  Og de var alle negative. 

9012691[/snapback]

 

Denne tråden er nå ikke særlig negativ da.. :)

Prøvde jo bare tippe hva HD-DVD rom'en kostet, eneste som hadde blitt sagt var at deres løsning skulle bli billigere enn Sony sin løsning. :-/

Lenke til kommentar
Denne tråden er nå ikke særlig negativ da.. :)

Prøvde jo bare tippe hva HD-DVD rom'en kostet, eneste som hadde blitt sagt var at deres løsning skulle bli billigere enn Sony sin løsning. :-/

9013089[/snapback]

 

Greit nok. Dog er den litt negativ, det kan du vel ikke nekte for? Spesielt siden du i ettertid da kan bruke det til å skrive ting som "Burde jo skjønt at MS var dobbelt så grådig iforhold til hva selv JEG trodde". :)

 

Og 360 + HD DVD drive koster jo mindre enn en PS3. ;) Regnestykket ditt holder jo ikke mål, da du sammenligner med en imaginær PS3 og bruker euro-priser. En 360 premium koster jo 3500 kr (listepris) her i Norge, og PS3 koster 6000. At en HD DVD drive da skulle koste under 800 kr blir litt rart.

Lenke til kommentar

Regnestykket var ikke så gale det, utifra prisene oppgitt på den tiden det ble gjort, da trodde vi at low-end modellen som hadde hardware-specs jeg beskrev i åpningsinlegget også skulle komme til Norge.

Men ganske lett å klage på regnestykket i 'analysen' lenge etterpå prisene er klar, har ikke påstått jeg hadde rett jeg.

 

Jeg hadde bare Peter Moore's utsagn, og Sony's annonserte priser på den tiden, som også var grådigere enn selv JEG trodde.

 

Forøvrig holder ikke prisene i regnestykket ditt mål, selv om alt nå er på markedet..

PS3 koster bare 5214,- på shg.no i skrivende stund, men du kan også finne 360 premium, rett i underkant av 2900,- kr. :)

Så du er ikke noe bedre 'prisanalyst' selv..

 

Uansett om tråden blir negativ i etterkant, så var den jo ikke negativ når du påstod den var det, men får tilgitt at du er forut din tid denne gangen, det veier opp littegrann for at du var litt treg på å komme med besvaring regnestykket på prisanalysen, når du kan bare gå rett i butikken å se prisforskjellen nå. ;)

 

OK! Ender diskusjonen her nå.. :)

Lenke til kommentar

Vil man ha en HD DVD spiller kjøper man ikke en Xbox 360 til 3000 spenn og deretter en drive til 1500. Man kjøper en Toshiba HD DVD spiller til 2900 kroner og får en par filmer med atpå. DET er billig det. Til og med billigere enn JEG trodde :) + at du slipper alt bråket fra 360'n, får HDMI utgang og mulighet for overføring av True HD lyden, og ikke minst noe som ser litt mere lekkert ut enn en konsoll og en boks ved siden av.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Vil man ha en HD DVD spiller kjøper man ikke en Xbox 360 til 3000 spenn og deretter en drive til 1500. Man kjøper en Toshiba HD DVD spiller til 2900 kroner og får en par filmer med atpå.

9014884[/snapback]

 

Det er nok en mer korrekt analyse :) Selv om jeg har en 360, er det faktisk ganske trolig at jeg hadde kjøpt en standalone HD avspiller uansett. Men det er nå mitt valg, om det blir slik en dag. Det at man slipper billigere unna med å kjøpe en add-on til 360'n er selvsagt ikke noe alle ignorerer. Og kanskje noe jeg, med huslån til langt opp på pipa, ikke burde ignorere he he

Lenke til kommentar

2990 for Toshiba HD E1 var på Smart Club, og man fikk med en par filmer også. Men sjekket nå, og det var utsolgt for øyeblikket. Men koster ca 3290 nå i web butikkene rundt om. Synes det er billig for en god HD spiller.

 

Hvis man fortsatt har feriepenger igjen etter sommeren, så kanskje prisene kryper enda lavere utover høsten?

Lenke til kommentar

Det som er greit med HD DVD (hvertfall i følge det jeg ser på reklamen) er at de kommer med både DVD og HD DVD på samme film. Slik kan selv vriompeiser som meg få til en glidende overgang til et nytt format. Man kommer vel ikke utenom å måtte kjøpe seg film i HD format etterhvert, men man kan se filmen i standard DVD inntill en moderne, fønky spiller er på plass. Akkurat det synes jeg er et forsonende trekk ved disse utgivelsene.

Lenke til kommentar
Siden det var meg, så bare for å klargjøre: det jeg trakk frem var ALLE trådene du hadde startet her i Konsoll-Microsoft-forumet.  Og de var alle negative.  Og når du ser på profilen din så sier den at du er mest i Sony-forumet.  Blir ganske lett å konkludere at 2+4=4 da. ;)

9012691[/snapback]

2 + 4 er 6, Brakara, ikkje 4.

 

Novel, sidan vi likevel driv og åpnar gamle sår...er det fortsatt "heva over ein kvar tvil" kva format som vil vinne formatkrigen, dark by design? :p

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...