Gå til innhold

En guide til å lage film.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Guda meg, du må ikke redigere video i windows moviemaker. :!:

 

Bruk sony vegas 7. Eller kanskje et eller anna pinnacle shitt du finner på internett.

Klarer du å lære deg å bruke Adobe Premiere så blir du etter hvert gud på redigering. Men det, må jeg innrømme er mer stress enn selv jeg har giddet.

 

Go vegas!

 

EDIT: ADDITIONAL:

moviemaker har masse sånne standard templates som den bruker internt i programmet, både når du impoterer, og ekspoterer. Dette betyr at den forandrer på ting som oppløsning, såvidt jeg har forstått B-frames, bitrate control er wack, og ymse andre ting jeg ikke forstår helt.

 

Redigerer du i Vegas slik jeg beskriver et eller annet sted, så vil du unngå endel problemer samt at du får rimelig bra kvalitet. Ulempen er at det er litt å sette seg inn i og at du må lage templatene selv første gangen i Vegas.

 

Skulle gjerne sett hva du fikk til om du gjorde tingene slik jeg beskriver, tror det blir endel bedre kvalitet på bilde og at du unngår de sync problemene du beskriver. :yes:

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Guda meg, du må ikke redigere video i windows moviemaker.  :!:

 

Bruk sony vegas 7. Eller kanskje et eller anna pinnacle shitt du finner på internett.

Klarer du å lære deg å bruke Adobe Premiere så blir du etter hvert gud på redigering. Men det, må jeg innrømme er mer stress enn selv jeg har giddet.

 

Go vegas!

 

EDIT: ADDITIONAL:

moviemaker har masse sånne standard templates som den bruker internt i programmet, både når du impoterer, og ekspoterer. Dette betyr at den forandrer på ting som oppløsning, såvidt jeg har forstått B-frames, bitrate control er wack, og ymse andre ting jeg ikke forstår helt.

 

Redigerer du i Vegas slik jeg beskriver et eller annet sted, så vil du unngå endel problemer samt at du får rimelig bra kvalitet. Ulempen er at det er litt å sette seg inn i og at du må lage templatene selv første gangen i Vegas.

 

Skulle gjerne sett hva du fikk til om du gjorde tingene slik jeg beskriver, tror det blir endel bedre kvalitet på bilde og at du unngår de sync problemene du beskriver. :yes:

9100397[/snapback]

 

Bruker Sony Vegas jeg :) Har jeg sagt Movie Maker tidligere? :D

Lenke til kommentar

Jeg er på jobb nå, så har ikke programmet installert. Men Det optimale er at når du er ferdig med all redigeringen i Vegas, så skal ta Render as. At du ikke komprimerer bildet mer enn nødvendig. Dette med å komprimere er mye lettere å kontrollere i Vdub.

 

Ta feks om du gjør noe feil med komprimeringen, enten det være alt for høy bitrate, feil oppløsning eller hva som helst. Da er det best at du har en ferdig redigert gedigen video, som du bare kan kjøre gjennom Vdub på nytt og ikke må innom Vegas hver gang.

 

Det jeg mener er best, er at du på "render as" i Vegas tar et codec som forandrer på minst mulig. Det ideelle er om du tar ukomprimert, men det tar eeeeeevig tid, og eeeeevig plass. Så såvidt jeg kan huske så brukte jeg noe som heter "cinema hd codec" eller noe i den duren.

Er det noe som heter "lossless" eller noe kanskje?

 

Anyway, klarer du å unngå wmv så er det det beste.

 

Btw. Flott at noen holder live i denne tråden! Mye bra her, og bare post om det er noe mer du lurer på!

 

Edit:

Her er linken til install filen til x264 codecen som jeg bruker:

http://gabextreme.googlepages.com/DTS_x264.exe

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Aah, men den x264 skal du først bruke seinere, i vdub på den komplette giga-store filen du har "render as" i Vegas.

Når du rendrer i vegas skal du, som jeg skrev lenger oppe, bruke et codec som forandrer minst mulig på ting, og tar minst mulig tid å kompimere med.

Med det mener jeg noe som muligens heter "lossless" eller kanskje "uncompressed".

Etter jeg har fått ned vegas selv nå her på jobb skal jeg gå inn og se hva som er av muligheter.

 

Edit:

Lagt til screenshot av hvordan min "render as" template ser ut. Merk at siden jeg sitter på Laptopen på jobb så har jeg bare recorda i fraps i 640x480. Derfor denne oppløsningen står på templaten, for deg så må du bare bruke det som du har brukt i fraps.

post-4299-1184846092_thumb.jpg

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Vegas: Anten del klippet opp i deler (ved å trykke S), og gjer den delen du vil til sakte film ved å halde inne Ctrl og dra ut enden. Eller høgreklikk på klippet, vel Add Envelope --> Velodcity (trur det var slik, er iallfall ein Velocity Envelope du skal leggje til). Den grønne streken som dukker opp i klippet representerer farta. Du kan du leggje til punkt på denne og variere farta mellom punkta. Les ogso denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...