Gå til innhold

En guide til å lage film.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noe program for å komprimere filmklippet enda mer?

Jeg kopierte et klipp med fraps, det ble 1,1 GB. Rendret det med Sony Vegas osv. det er nå 770 MB - klippet er på tre og et halvt minutt...

6697556[/snapback]

Da har du gjort noe feil :)

Er du sikker på at du valgte .wmv som format?

6698855[/snapback]

Nei, jeg så guiden din kun etter at jeg hadde laget klippet.. Så brukte "default" settings.. Jeg må ha oppløsningen i WoW på 1680 x 1050 tho, hvis ikke blir bildet helt på tur. Satte derimot video size til "half-size".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Til trådstarter:

Hvorfor skal man bare bruke 30fps hvis man skal bruke slow mot.? Jeg bruker alltid 30 fps og har fått ganske bra resultater.

Laget selv en guide for noen mnd tilbake. Skal se om jeg finner den+alle screenshotsene til den så skal jeg poste den her.

Alltid interessant å se hva andre gjør for å lage wow videoene sine.

Lager i prinsippet alle videoene mine i HD, og hvis de er lange så kan jeg bare resize dem til en lavere oppløsning. En viktig regel er at jo bedre kvalitet det er på kilden jo bedre utgangspukt har det ferdige produkt.

Her er de to siste videoene jeg har laget, og har du noen innspill så er det alltid interessant å høre:

Mitt guilds første twinskill:

http://files.filefront.com/Precious_Vs_The...;/fileinfo.html

En hater alle n00bs film(ikke egentlig):

http://files.filefront.com/Dont_talk_to_st...;/fileinfo.html

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Skrev som sagt denne for noen mnd siden og da mainly til venner og bekjente der ikke alle kan norsk, derfor engelsken.

Tar gjerne imot forslag til forbedring, og tips ellers.

This is a guide of what I use for recording WoW movies.

Software:

Download and extract virtual Dub to HDD.

Download and install the codec from http://x264.nl/. If you don't have Mediaplayer Classic download it from this site. MP classic is very nice for looking at

the properties of a mediafile. Just open the file in question and press File->properties->Details.

Download and install Fraps.

Download an install Sony Vegas v6. For this you will probably need to install the correct MS .net. But as you install Vegas will provide information to what

you must do, and where you get it from.

Setting up World of Warcraft:

I prefer to record in the highest possible resolution, and that is 1280x720 or 1280x768. Since 1280x720 has an aspect ratio of 1,7777, the exact same as

16:9 I use that.

My physical screen is a 19" running at 1280x1024, so I have to run in windowed mode to get the game to properly at 1280x720.

Here's a picture of what my screen look like when I have WoW in windowed mode.

[complete screen.jpg]

Setting up fraps:

I record to a HDD which isnt used for anything else. This way performance will not be a problem. Recording is done in full size at 30 frames per second.

You have the option to record audio aswell. With this on you basicly record all audio running to and from your computer. This includes everything from mp3s

you play to all the guys on Teamspeak/Ventrilo/skype.

[fraps.jpg]

Setting up Sony Vegas:

Go to File->Properties and choose the template named: "HDV 720-25p (1280x720; 25,000 fps)".

Edit the fps to 30. This is a picture of what it should look like.[Vegas project settings video.JPG]

After you have finished editing in Sony Vegas, go to File->Render as->custom, and make a new name and description on your new template.

Then press Video at the bottom and use all the settings from this picture[Vegas custom template video.jpg]

After this press audio at the bottom, and use these settings[Vegas custom template audio.jpg]

That was all the setting properties in all the different programs. Now over to the practical stuff.

To record a movie, start WoW and press the record button ingame. What this button is can be defined in Fraps. Press the button again to stop recording.

Now you will have a huge file on your HDD. In my particular case its 4GiB for every 2min 45sec. This varies depending on resolution and if you are recording

audio aswell.

This file you import into Sony Vegas, also import all other video and audio files you want in the movie.

As this is not a guide to editing in Vegas, I'll skip ahead to the output video you get from "render as" with the right settings.

Im calling the output "TEST_WoW.avi"

You should now have your finished product, exept for the fact that it is still a very large file. This we correct next in Virtual dub.

Open virtualDuB.exe

File->open videofile->"TEST_WoW.avi"

The video should now show in the viewer.

Audio compression have allready been done as shown in [Vegas custom template audio.jpg]

So we dont touch those settings. They should be set at "Source audio" and "Direct stream copy".

Video Compression:

Now for the important and most offen the tricky part. Compressing the video stream in TEST_WoW.avi, that we got from outputting our editing from Sony Vegas.

The properties of my testfile is 1280x720 resolution at 30 frames per second. My testfile is exactly 60 seconds long and with a bitrate of 8,3MiB/s its

around 500MiB in size.

We will be doing a 2-pass x264 encoding.

Make sure Video->Full processing mode is on.

1st pass:

Go to Video->Compression, select x264 on the list. Then press Configure choose "Multipass - First pass" and select a suitable bitrate. We will try with 1300

to begin with.[x264 config 1stpass.jpg]

Press OK twice.

Go to File->save as AVI. Make sure you press for "Don't run this job now......". Enter file name "test_wow_1stpass_1300.avi".

2nd pass:

Press Video->compression->x264->configure, choose "Multipass - Nth pass". Dont change the bitrate.

Press OK twice.

Go to File->save as AVI. Make sure you press for "Don't run this job now......". Enter file name "test_wow_2ndpass_1300.avi".

Press F4 to view jobcontrol, it should look like this with 2 jobs in queue. [vdub jobcontrol.jpg]

Press start to start the compression.

Depending on your CPU, your final video will be done in some time. x264 is a very heavy codec and it uses more time to compress than xvid or Divx. I use it

because it has slightly better quality and im using an OCed AMD X2 CPU.

The file with "1stpass" in it is not an actual video file so dont bother opening it. It's the biggest avi file with "2ndpass" in it that is the right

videofile.

Open it and you will see the finished edited file in an hopefully small enough size.

My result now is a 60sec video with a resolution of 1280x720@30fps. Audio is at 128kbps mp3 and video is at 1300kbps. The File is 10MiB. [filesize list.jpg]

If the video has lots of blocks in the image, 1300kbps was to little, just do the 1st and 2nd pass again with an increased bitrate.

How to make the movie in lower resolution take a look at the next part.

Resizing:

1280x720 is HDTV resolution and perhaps a little to much for some. To decrease the image and filesize we can Resize the video.

This is done in Virtual dub before you select video compression.

Open the output video from Sony Vegas as you did in the first part of this guide. Then press Video->Filters->Add->Resize.

Now you can find any suitable resolution with the same aspect ratio as the outputfile from Vegas.

Aspect ratio is 1280/720=1,7777.

Im going to use the same widt as DVDs use, namely 720.

To find which height is the right one: 720/1,7777=405,01. This means that the right resolution is 720x406.

Use these settings in the resize filter config: [vdub resize.jpg]

If you wanna use either a lower or higher resolution, just use the same formula.

Now repeat the Video compression steps from the first part of the guide.

Since we now have a much lower resolution on the video, we dont need as much bitrate at the 1280x720 version. Try starting at 800 and if the videoquality is

to low, just increase it in a new pass.

The Compressed file is now 6,73MiB, at 720x406@30fps. The quality aint bad at all either.[filesize list2.JPG]

post-4299-1160007489_thumb.jpg

post-4299-1160007497_thumb.jpg

post-4299-1160007504_thumb.jpg

post-4299-1160007510_thumb.jpg

post-4299-1160007516_thumb.jpg

post-4299-1160007523_thumb.jpg

post-4299-1160007531_thumb.jpg

post-4299-1160007539_thumb.jpg

post-4299-1160007549_thumb.jpg

post-4299-1160007563_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker for detta.. har gått opp fra 1024x768 til 1600x1200 og har ikke skjønt hvorfor filmene fra fraps har blitt så dårlige :D har også brukt 60 frames. jo høyere jo bedre ikke sant. D'oh!

Får kansje prøve meg på vegas igjen og. har ikke skjønt noe av det tidligere ><

finnes det noen video tutorials for det mest basic tingene i vegas? "sette på text og effekter og sånt"?

Lenke til kommentar
Takker for detta.. har gått opp fra 1024x768 til 1600x1200 og har ikke skjønt hvorfor filmene fra fraps har blitt så dårlige :D  har også brukt 60 frames. jo høyere jo bedre ikke sant. D'oh!

Får kansje prøve meg på vegas igjen og. har ikke skjønt noe av det tidligere ><

finnes det noen video tutorials for det mest basic tingene i vegas? "sette på text og effekter og sånt"?

7005432[/snapback]

Vil anbefale deg å prøve widescreen 1280x720, om så bare engang. Kvaliteten er upåklagelig. Jeg nekter å tro at det går an å få bedre kvalitet på fraps materialet.

Til trådstarter:

Hvorfor skal man bare bruke 30fps hvis man skal bruke slow mot.? Jeg bruker alltid 30 fps og har fått ganske bra resultater.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

:) Nice det her... Men jeg har et problem.

Jeg vil ha god oppløsning, siden Half-Size i Fraps gir meg horribelt bilde.. Teksen er krønsja og verre.

Uansett, jeg tar opp i 1280x800 Windowed, men FPSen min dropper alltid ned til 15-18 når jeg tar opp, og det går ikke når jeg spiller PvP.

Uten Fraps spiller jeg i 60 + FPS nesten hele tia... Hva er problemet?

Lenke til kommentar
:) Nice det her... Men jeg har et problem.

Jeg vil ha god oppløsning, siden Half-Size i Fraps gir meg horribelt bilde.. Teksen er krønsja og verre.

Uansett, jeg tar opp i 1280x800 Windowed, men FPSen min dropper alltid ned til 15-18 når jeg tar opp, og det går ikke når jeg spiller PvP.

Uten Fraps spiller jeg i 60 + FPS nesten hele tia... Hva er problemet?

7005881[/snapback]

Først og fremst, sett oppløsning på 1280x720. Den du bruker er ikke noe å satse på.

Hvilken HDD tar du opp til? windows eller wow disken? Bruk en disk som ikke er i bruk til noe annet. Det er harddisken som er den viktigste delen når du frapser.

Lenke til kommentar

hmm, ja, sant... Men det er ikke problemet da :)

Jeg har bare en harddisk, og der ligger da WoW... Jeg har en bærbar HD, men vet ikke om den duger til sånt... Har prøvd begge deler, og FPSen ligger på rundt 15.

Først må frame-raten komme seg til noe spillbart (rundt 30 og oppover i hvertfall), så blir det mer finpussing. Jeg vil bare vite HVA som er problemet, og hvordan jeg kan fikse det.

Hvis det hjelper, specs

AMD64 x2 4200+

1gig ram

GeForce 7800 GT

320 gig HD @ 7200 rpm

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Enten så kjører du mye drit i bakgrunnen ellers så e det problem med hdd.

Jeg har dårligere maskin enn deg bortsett fra at jeg lagrer frapsene til en ekstern WD hd. Vet ikke om det var en 2,5" hdd eller en ekstern hdd du mente med "bærbar hd".

Jeg er 99% sikker på at ytelsestapet ditt ligger i hdd ytelse. Hvis det er slik at du har en ekstern hdd, prøv å formater den så prøve på nytt.

Jeg har en x2-3800@2800MHz, 2GB ram, x850xt kort, DFI ultra-d HK, frapsdisk:WD250GB7200rpm.

Tar opp med 30fps og får lugging i spillet, selv når vi er i innvikla og lange 40-manns raid fighter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...