Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å lage logo-etterligning?


DE1

Anbefalte innlegg

Marley: Photoshop har vektorfunksjonalitet. Jeg bruker dog aldri Photoshop til dette selv, så jeg vet ikke om man kan lage egne vektorfigurer.

 

Trådstarter: Hvis du hadde vært klar over hvor mange fordeler vektorgrafikk har i mye grafisk arbeid, som f.eks. i logoarbeid, så tror jeg aldri du ville orket å tukle med piksler. Hvis du har Illustrator tilgjengelig, så vil jeg anbefale deg å lage den der. Du skal vel bare ha den til noen t-skjorter i én størrelse, så hvis du lager den på riktig måte i Photoshop, skal du kunne få et OK resultat, men du ville uansett fått en mye finere figur hvis du hadde arbeidet med vektorer.

 

Nå ble dette litt off-topic, men. :ermm:

 

Edit: Et tips, hvis du går løs på vektorer: Du kan bare kopiere bildet av pikselpadda inn i f.eks. Illustrator og tegne over den.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marley: Photoshop har vektorfunksjonalitet. Jeg bruker dog aldri Photoshop til dette selv, så jeg vet ikke om man kan lage egne vektorfigurer.

6665660[/snapback]

 

Nei. Med Photoshop kan man lage noe som LIGNER på vektor. I det essensielle betyr vektor at man kan gjøre noe større uten tap av kvalitet. Vektor er basert på matematiske utregninger, som jeg skrev i stad. Photoshop har ingen slik funksjon.

 

 

(Jeg gjorde samme tabben som deg før jeg og)

Lenke til kommentar
Stemmer det. Men man kan kopiere "vektorene" fra Photoshop CS til Illustrator eller lignende. Har fungert til meg ihvertfall. Går også an å lagre vektorformen og tror det også går an å importere denne eller bruke den filen som lagres i Illustrator.

6665811[/snapback]

 

Det kan man. Man kan lage grafikk i PS og vektorisere det i Illustrator.

Lenke til kommentar
Marley: Photoshop har vektorfunksjonalitet. Jeg bruker dog aldri Photoshop til dette selv, så jeg vet ikke om man kan lage egne vektorfigurer.

6665660[/snapback]

 

Nei. Med Photoshop kan man lage noe som LIGNER på vektor. I det essensielle betyr vektor at man kan gjøre noe større uten tap av kvalitet. Vektor er basert på matematiske utregninger, som jeg skrev i stad. Photoshop har ingen slik funksjon.

 

 

(Jeg gjorde samme tabben som deg før jeg og)

6665678[/snapback]

Beklager, Marley, men jeg får virkelig ikke det du sier til å stemme. Eksempel som jeg mener illustrerer funksjonaliteten godt:

 

1. Velg Freeform Pen Tool.

2. Tegn en bitteliten figur i midten av dokumentet ditt.

3. Velg Free Transform Path (Ctrl + T).

4. Blås opp figuren din.

 

Hvis ikke det er vektorfunksjonalitet, så vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Marley: Photoshop har vektorfunksjonalitet. Jeg bruker dog aldri Photoshop til dette selv, så jeg vet ikke om man kan lage egne vektorfigurer.

6665660[/snapback]

 

Nei. Med Photoshop kan man lage noe som LIGNER på vektor. I det essensielle betyr vektor at man kan gjøre noe større uten tap av kvalitet. Vektor er basert på matematiske utregninger, som jeg skrev i stad. Photoshop har ingen slik funksjon.

 

 

(Jeg gjorde samme tabben som deg før jeg og)

6665678[/snapback]

Beklager, Marley, men jeg får virkelig ikke det du sier til å stemme. Eksempel som jeg mener illustrerer funksjonaliteten godt:

 

1. Velg Freeform Pen Tool.

2. Tegn en bitteliten figur i midten av dokumentet ditt.

3. Velg Free Transform Path (Ctrl + T).

4. Blås opp figuren din.

 

Hvis ikke det er vektorfunksjonalitet, så vet ikke jeg!

6665904[/snapback]

 

Du vil få et kvalitetstap. Beklager. Jeg har faktisk lest inn og ut om dette (pensum på skolen), PS har ikke støtte for vektorbasert grafikk.

Lenke til kommentar

Det kan godt være du har rett, Marley, men at du har lest om dette på skolen er dessverre ikke et argument mot min (ikke lenger bastante) påstand om at Photoshop har vektorfunksjonalitet. Men kan du forklare meg hvorfor det er slik? Hvorfor kan jeg tegne en knøttliten figur i Photoshop og blåse den opp til de grader og få et resultat tilsynelatende tilsvarende det jeg får i Illustrator: en figur med myke, perfekte linjer? Hva er det, hvis det ikke er vektorgrafikk?

 

I Photoshops hjelpedokumenter (F1) står det svart på hvitt om den påståtte vektorfunksjonaliteten. Hvis du tar en titt på Photoshop-artikkelen på Wikipedia, vil du lese at vektorfigurer ble introdusert allerede i versjon 5.5 av Photoshop. Denne siden sier følgende: «Today's graphic artist has to master both skills - image editing and illustration. In fact, Adobe Photoshop® - an image editor - incorporates vector based paths which can be exported as native vector files.»

 

Er dette feil? Lyver Adobe og de andre om Photoshops vektorstøtte?

Lenke til kommentar
Det kan godt være du har rett, Marley, men at du har lest om dette på skolen er dessverre ikke et argument mot min (ikke lenger bastante) påstand om at Photoshop har vektorfunksjonalitet. Men kan du forklare meg hvorfor det er slik? Hvorfor kan jeg tegne en knøttliten figur i Photoshop og blåse den opp til de grader og få et resultat tilsynelatende tilsvarende det jeg får i Illustrator: en figur med myke, perfekte linjer? Hva er det, hvis det ikke er vektorgrafikk?

 

I Photoshops hjelpedokumenter (F1) står det svart på hvitt om den påståtte vektorfunksjonaliteten. Hvis du tar en titt på Photoshop-artikkelen på Wikipedia, vil du lese at vektorfigurer ble introdusert allerede i versjon 5.5 av Photoshop. Denne siden sier følgende: «Today's graphic artist has to master both skills - image editing and illustration. In fact, Adobe Photoshop® - an image editor - incorporates vector based paths which can be exported as native vector files.»

 

Er dette feil? Lyver Adobe og de andre om Photoshops vektorstøtte?

6666591[/snapback]

 

Da er jeg lamslått. Jeg var virkelig ikke klar over dette, og gir meg over. :)

 

Men vi kan vel være enige i at det er mest praktisk å jobbe med vektorgrafikk i Illustrator. ;)

Lenke til kommentar

du slipper unna med slik kopiering så lenge du bevist er ute etter å bedra "kunder" til å tro at de kjøper det virkelige merket/at kopien er en orginal.

 

f.eks ville falske Rolex klokker vært lovlige dersom de ikke hadde vært så innmari like (ta dette med en klype salt)

 

for å runde av; sansynligheten for at noen vil tro at Padde = Puma er veldig, veldig liten. Så, ja, det er lov.

Lenke til kommentar

Beklager, Dag-Erik, for at jeg ikke lar tråden dø helt enda, men jeg har et lignende spørsmål som jeg har lurt på en stund.

 

Det har seg slik at jeg har lyst på t-skjorte med logoen til et band på. Dette bandet selger kun t-skjorter på konserter, så jeg tenkte derfor å printe min egen. Til det formålet har jeg blåkopiert bandets logo fra et dårlig pikselbilde og over til vektor. Er det lov å putte dette på en t-skjorte?

 

Edit: Liten feil.

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar

Finnes jo allerede en "PUDEL"-versjon (kan kjøpes på "!Solid"), så tror ikke Puma saksøker deg i første omgang.

 

Har også sett en med en "NORGE"-t-skjorte, med en elg som hopper over, hehe.

Lenke til kommentar
Beklager, Dag-Erik, for at jeg ikke lar tråden dø helt enda, men jeg har et lignende spørsmål som jeg har lurt på en stund.

 

Det har seg slik at jeg har lyst på t-skjorte med logoen til et band på. Dette bandet selger kun t-skjorter på konserter, så jeg tenkte derfor å printe min egen. Til det formålet har jeg blåkopiert bandets logo fra et dårlig pikselbilde og over til vektor. Er det lov å putte dette på en t-skjorte?

 

Edit: Liten feil.

6669882[/snapback]

 

som sagt så sier åndsverkloven at man ikke kan bruke noe av andres "merker etc." uten opphaverens tillatelse. dette gjelder:

1) skrifter av alle slag,

2) muntlige foredrag,

3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill,

4) musikkverk, med eller uten tekst,

5) filmverk,

6) fotografiske verk,

7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,

8) skulptur av alle slag,

9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket,

10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket,

11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art,

12) datamaskinprogrammer,

13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran.

 

om du vil ha mer informasjon om dette finner du det her->Åndsverkloven

 

Men om noen hadde kommet til å brydd seg om at du hadde laget en slik skjorte er det vell ikke så stor sjangse for...(og om de hadde gjort det, hadde det vært bare for å være jævlg)

Endret av fwsotern
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
ifølge åndsverkloven har du vell ikke lov. men er vell ingen som kommer til å reagere på det hvis du ikke masseproduserer det:P

6664031[/snapback]

Jovisst har han det! Hadde han skrevet "puna", eller brukt pumaen kliss lik, hadde det vært diskuterbart.

Men så lenge han her har endret både tekst og motiv drastisk, det eneste som ligner er font og oppsett, vil dette aldri bli sett som ulovlig. Aner du hvor mange firmaer som bruker standard-fonter som Arial i logoene sine? Det hadde blitt mange søksmål det, om alle som brukte "[lite bilde]firmanavn" med Arial-skrift kunne saksøkes for å ha brukt fonten.

 

Stå på trådstarter, det er _ikke_ ulovlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...