Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å lage logo-etterligning?


DE1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem sier dette ikke er lov, og hvorfor ?

 

 

Kjente ikke igjen logoen før jeg fikk se puma-logoen.

6664253[/snapback]

Bruker PUMA-fonten da.. :hm:

 

 

Parodi er vel en del av de fleste lands Fair use del av Copyright (og tilsvarende).

 

Jeg har vanskelig for å tro at din bruk av en slik logo vil være i strid med noen lov, men bruken er som du kan lese om i linken veldig viktig for å vurdere om det er lov eller ikke..

6664291[/snapback]

Ja, to-tre t-skjorter skulle vel ikke skade tenker jeg :)

 

Tusen takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Parodi er vel en del av de fleste lands Fair use del av Copyright (og tilsvarende).

6664291[/snapback]

Vi har ikke «fair use» i Norge og svært lite som svarer til det. Nå kjenner jeg ikke regelverket så godt ellers, men jeg vil tro lover blir litt ubetydelige i slike sammenhenger, så lenge logoparodien ikke er til kommersiell bruk.

Lenke til kommentar

Stemmer det. Alle fonter er også vektorer. Du har kanskje lagt merke til at skrift og bokstaver aldri har synlige kanter uansett hvor store bokstavene er? Samme greia.

 

Bruker du Adobe Photoshop, Illustrator eller noe tilsvarende så kan du lage vektorer.

 

Edit: Hvilket program har du brukt til å lage logoen da?

Edit2: Med Macromedia Flash er det enkelt å importere bitmap bilder for å så få programmet til å gjenkjenne kantene osv ut fra visse kriterier. Så får man resultatet i vektors. Genialt. Men har desverre ikke Flash installert på maskinen her, eller har jeg kunnet gjort det for deg! :)

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Det finnes jo allerede slike Puma-parodiskjorter med i alle fall "Tuna" og "Pudel", så noe av originaliteten er kanskje borte?

 

Men for all del, go for it. Om du lager via f.eks. YourStuff er det retningslinjer for hva du kan ha som motiv med tanke på copyright og denslags, men printer du ut selv og stryker på er mulighetene uendelige. :)

Lenke til kommentar
Stemmer det. Alle fonter er også vektorer. Du har kanskje lagt merke til at skrift og bokstaver aldri har synlige kanter uansett hvor store bokstavene er? Samme greia.

 

Bruker du Adobe Photoshop, Illustrator eller noe tilsvarende så kan du lage vektorer.

 

Edit: Hvilket program har du brukt til å lage logoen da?

Edit2: Med Macromedia Flash er det enkelt å importere bitmap bilder for å så få programmet til å gjenkjenne kantene osv ut fra visse kriterier. Så får man resultatet i vektors. Genialt. Men har desverre ikke Flash installert på maskinen her, eller har jeg kunnet gjort det for deg! :)

6665358[/snapback]

 

Photoshop er pikselbasert, ikke vektorbasert.

 

 

Vektor er matematiske utregninger som viser formen på det du tegner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...