Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Han ene kommer ikke inn på nettverk :/


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi er 2 stk, som har et nettverk, men han andre kommer ikke inn på nettverksgruppen, men jeg kommer inn. Vi kan heller ikke pinge :/ Har satt opp samme nettverkskonfigurasjon også.

6657690[/snapback]

 

 

Trenger nok litt mer info !

 

Hvilke ip-adresser, subnett og gateways er satt på begge maskinene ?

 

Regner med at det er vindows det er snakk om .......

 

PS! Har dere internett, og det fungerer for begge to, er det kjekt med info om dette også !

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Begge har internett.

 

IP Settings:

IP-adresse: 192.168.0.xxx

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 192.168.0.1

DHCP: 62.179.100.29 og 192.168.0.1.

6658831[/snapback]

 

Hvordan kan dere ha to forskjellige DHCP servere på samme nett ?

 

Tror ikke noe på at begge PC'ene har ip 192.168.0.xxx så lenge DHCP'ene er forskjellige ....... (sjekk det !)

 

PS! 192.168.xxx.xxx er reserverte IP-ranger , som kun brukes på private nettverk, det er med andre ord ikks farlig å oppgi slike ip'er ......

 

_nifty_

Lenke til kommentar

Hei

 

Aller først må jeg poengtere at jeg regner det som en selvfølge at du har en router og ikke ett modem som oppkobling mot internett.

 

Deretter så setter du DHCP til samme adresse som Default Gateway (dvs. i ditt tilfelle : 192.168.0.1 ) Du setter også DNS til samme adresse.

 

Så må du sørge for at begge maskinene er i samme WORKGROUP, dette gjør du slik :

 

START --> SETTINGS - CONTROL PANEL og dobbelttrykker på SYSTEM

Velg fliken COMPUTER NAME og så det nederste valget CHANGE (Computer NAME CHANGES)

 

Der velger du at PC'n skal være i WORKGROUP og skriver inn hva du vil kalle WORKGROUP, (f.eks : HJEMMENETT)

Dette MÅ være det samme for begge maskinene hvis du enkelt skal se delte resurser mellom begge PC'er. Du må i tillegg aktivere å dele resurser på nettverket på begge PC'er.

 

Er forøvrig enig med CretZ i at det er aller lurest å bruke automatisk konfigurering av nettverk på alle PC'er i nettverket. Om du trenger IP adressen på en PC kan du bare åpne ett COMMAND PROMPT vindu og skrive :

IPCONFIG /ALL

 

Lykke til..... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at Home Edition ikke finner Pro.

 

Vi har en Home Edition bærbar og min stasjonær er Pro, jeg finner ikke bærebare og bærbare finner ikke meg. Tror det skal home edition som gjør det hvis han har det.

 

Eller kan du prøve å installere NWLink IPX/SPX/Net-BIOS-kompatibel transportprotkoll, og Driver for Network monitor på:

Start -> kontrollpanel -> nettverkstilkoblinger -> Høyreklikk på nettverkstilkoblingen og egenskaper -> Installer -> Dobbelklikk på protokoll -> Så velger installerer du bare NWLink IPX/SPX/Net-BIOS-kompatibel transportprotkoll og Driver for Network

Lenke til kommentar

Deretter så setter du DHCP til samme adresse som Default Gateway (dvs. i ditt tilfelle : 192.168.0.1 ) Du setter også DNS til samme adresse.

 

Hey ! Du SETTER ikke DHCP server .......

 

Hva om han har koplet feil ifbm router, og den ene PC'en er 'utenfor' NAT ?

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Jeg har erfart at Home Edition ikke finner Pro.

 

Vi har en Home Edition bærbar og min stasjonær er Pro, jeg finner ikke bærebare og bærbare finner ikke meg. Tror det skal home edition som gjør det hvis han har det.

 

Eller kan du prøve å installere NWLink IPX/SPX/Net-BIOS-kompatibel transportprotkoll, og Driver for Network monitor på:

Start -> kontrollpanel -> nettverkstilkoblinger -> Høyreklikk på nettverkstilkoblingen og egenskaper -> Installer -> Dobbelklikk på protokoll -> Så velger installerer du bare NWLink IPX/SPX/Net-BIOS-kompatibel transportprotkoll og Driver for Network

6661905[/snapback]

 

 

Du er helt på jordet , nwlink /netbios hjelper ikke her . først må begge maskiner inn i samme iprange, OG fysiske nett ......

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Jeg har erfart at Home Edition ikke finner Pro.

 

Vi har en Home Edition bærbar og min stasjonær er Pro, jeg finner ikke bærebare og bærbare finner ikke meg. Tror det skal home edition som gjør det hvis han har det.

 

Eller kan du prøve å installere NWLink IPX/SPX/Net-BIOS-kompatibel transportprotkoll, og Driver for Network monitor på:

Start -> kontrollpanel -> nettverkstilkoblinger -> Høyreklikk på nettverkstilkoblingen og egenskaper -> Installer -> Dobbelklikk på protokoll -> Så velger installerer du bare NWLink IPX/SPX/Net-BIOS-kompatibel transportprotkoll og Driver for Network

6661905[/snapback]

 

 

Du er helt på jordet , nwlink /netbios hjelper ikke her . først må begge maskiner inn i samme iprange, OG fysiske nett ......

 

 

_nifty_

6662802[/snapback]

 

ehm nei...

 

Jeg må faktisk det her.

Lenke til kommentar

nwlink, er en Novell protokoll, dersom du kjører novell trenger du med andre ord nwlink.

 

 

 

netbios, er noe som ble faset ut sammen med windows Nt opprinnelig.

 

Du SKAL ikke behøve noen av de protokollene for å få dette til å fungere i et enkelt nett med kun to vanlige windows PC'er !

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har erfart at Home Edition ikke finner Pro.

 

Vi har en Home Edition bærbar og min stasjonær er Pro, jeg finner ikke bærebare og bærbare finner ikke meg. Tror det skal home edition som gjør det hvis han har det.

 

Finner faktisk våres XP Home bærbar, når den bruker kabel. Så det at XP Home ikke finner Pro som du sier du har erfart, er helt FEIL! Fått alt til og funke også btw! :)

 

Satt på FTP tilgang på nettverkskortet, instalerte IPX, skifta nettverks domene og vips så funka det! :)

Endret av Smork
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har erfart at Home Edition ikke finner Pro.

 

Vi har en Home Edition bærbar og min stasjonær er Pro, jeg finner ikke bærebare og bærbare finner ikke meg. Tror det skal home edition som gjør det hvis han har det.

 

Finner faktisk våres XP Home bærbar, når den bruker kabel. Så det at XP Home ikke finner Pro som du sier du har erfart, er helt FEIL! Fått alt til og funke også btw! :)

 

Satt på FTP tilgang på nettverkskortet, instalerte IPX, skifta nettverks domene og vips så funka det! :)

6897314[/snapback]

 

 

Du skiftet nok ikke domene, du skiftet arbeidsgruppe .........

 

Det er nok arbeidsgruppen som er det viktigste i det du gjorde ;)

 

_nifty_

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...