the_fire Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 (endret) Har et par cder jeg vil rippe. Alle er kjøpt for penger Men har dårlig erfaring med diverse programmer (iTunes, noen jeg ikke husker navnet på), og er tvilsom til andre. Mest på grunn av formatet de benytter seg av. Så jeg lurer på hvilket program jeg skal bruke når jeg skal ha disse cdene digitalt lagret. Det de skal brukes til er avspilling på iAudio X5 (link) og på pc. MP3 : MPEG 1/2/2.5 Layer 3, ~320kbps, ~48khz, mono/stereo WMA(ASF) : ~256kbps, ~48khz, mono/stereo OGG : ~q10, ~44.1khz, mono/stereo FLAC : compression level 0-8 44.1khz, mono/stereo WAV : ~48khz, 16bit, mono/stereo XviD MPEG-4, CBR ~256kbps, up to 160x128, 15 fps JPEG** Er opptatt av at kvaliteten er god, hvilket betyr at jeg ikke hører diverse ugjevnheter (etc.) når jeg bruker øreplugger eller spiller over høytalere. Vil også at filene ikke skal ta så stor plass. Ergo, vil har programm-anbefaling og oppsett for ripping. Programmet bør være gratis, kommer ikke til å kjøpe noe med det første. Endret 11. august 2006 av The_Fire
Kian_Alvane Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 Du kan bruka Windows Media Player, versjon 10 kan rippa til mp3(128 - 320kbps) eller wma(48 - 192 kbps eller uten datatap) Du kan prøva Express Rip, eg har ikkje prøvd det eg berre gjorde eit søk på google etter "CD rippers". Eller du kan prøva nokon av programma på Denne lista
endrebjo Skrevet 10. august 2006 Skrevet 10. august 2006 MP3 192 kbps VBR med CDex er upåklagelig. Kjapp og enkel CDDB er det også.
the_fire Skrevet 11. august 2006 Forfatter Skrevet 11. august 2006 CDex fikk jeg ikke til å virke. Den finner ikke CD-drevet. Er litt i tvil når det gjelder mp3-komprimeringen Windows Media Player bruker, er dette den samme som andre bruker?
Zeph Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Står mykje nyttig i denne tråden, du finn sikkert masse om emnet ved å søke litt.
the_fire Skrevet 11. august 2006 Forfatter Skrevet 11. august 2006 (endret) Nå har jeg prøvd Audiograbber, AEC og CDex. Ingen av programmene finner CD-drevet. Har en dvd-brenner av denne typen, om det hjelper :https://prisguiden.no/product.php?productId=31427 Når jeg setter inn cden kommer det opp autokjørvinduet, jeg kan spille av cden i både mediamonkey og WMP, men den vil ikke leses med Audiograbber, AEC og CDex. Any ideas? Edit: Fikk det til å fungere i Audiograbber. Tipper jeg kommer til å bruke det. Men kom gjerne med flere ideer. Endret 11. august 2006 av The_Fire
master air Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Ett lite tips fra meg, personlig syns jeg Ogg Vorbis og WAV filer har gir mye bedre lyd enn mp3, så jeg foreslår at du finner deg ett rippe program som støtter en/begge disse filene. Du kan jo søke på download.com og finne en ripper som kan passe deg, og etter de søke på google for omtaler om programmet.
tmth Skrevet 11. august 2006 Skrevet 11. august 2006 Jeg lastet ned dBpowerAmp Music Converter som er et veldig bra program som konverterer musikk fra et format til et annet. Som del av pakken var et program som ripper musikk, enkelt og raskt. Eneste minuset er at du må laste ned codec'er for hver filformat som du bruker (til gjengjeld finnes det codec'er for veldig mange filformater!).
the_fire Skrevet 12. august 2006 Forfatter Skrevet 12. august 2006 Fikk det til å fungere med Audiograbber, ja. Men jeg får ikke endret bitrate-en fra 128 og opp. Bruker lame 3.96.1. Hvor endrer man bitrate?
Liquid_Crystal Skrevet 12. august 2006 Skrevet 12. august 2006 Itunes kan da rippe ganske bra ette min mening (320 kbps) Probemet med en pc er ofte at cd-romen ikke er av kvaliteten til en hi-fi cd spiller. Det beste tror jeg ville vært å kjøpe en litt ordentlig cd spiller og et studio lydkort til å ta opp med.
the_fire Skrevet 12. august 2006 Forfatter Skrevet 12. august 2006 Problemet er at Itunes gir ganske lite kontroll. Etter hva jeg har erfart. Man kan ikke gi filene egne navn, velge ID3-tag-versjon, velge hvor de kan lagres...
master air Skrevet 12. august 2006 Skrevet 12. august 2006 Problemet er at Itunes gir ganske lite kontroll. Etter hva jeg har erfart. Man kan ikke gi filene egne navn, velge ID3-tag-versjon, velge hvor de kan lagres... 6660008[/snapback] Du kan velge hvor du skal lagre de, endre navn osv. Men iTunes er ikke noe vits å bruke så lenge du ikke har en iPod.
Zeph Skrevet 13. august 2006 Skrevet 13. august 2006 Problemet er at Itunes gir ganske lite kontroll. Etter hva jeg har erfart. Man kan ikke gi filene egne navn, velge ID3-tag-versjon, velge hvor de kan lagres... 6660008[/snapback] Du kan velge hvor du skal lagre de, endre navn osv. Men iTunes er ikke noe vits å bruke så lenge du ikke har en iPod. 6663779[/snapback] Fordi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå