Gå til innhold

Objektiver med fast brennvidde til Nikon D70s?


Anbefalte innlegg

Jeg anskaffet meg Nikon D70s kit (18-70 mm) før sommeren, samt en 55-200 mm. Jeg har som mange andre lyst på flere objektiver. Men vil begynne med et. Har sett en del på objektiver med fast brennvidde, da disse generelt har god lysstyrke for en relativt billig penge.

Har sett på Nikkor 50 mm f/1,8, Nikkor 85 mm f/1,8 og Tamron 90 mm f/2,8 (macro).

 

Jeg liker å ta portrettbilder, men synes macro virker spennende. 85mm'en og 90mm'en ligger jo begge rundt 4 tusenlapper. 85mm'en har jo en del bedre lysstyrke enn 90 mm'en. Men er denne håpløs for macro. Eller er Tamron sin dårlig på portrett?

 

Vil det være tullete å kjøpe 50 mm'en hvis jeg kjøper en av de to andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90'n til Tamron er sylskarp og egnet til både macro og portrett. Du får et utsnitt tilsvarende 135mm, som er en klassisk brennvidde for portrett. Fordelen fremfor 50'n, som også gir fine portrettbilder, er at du får litt arbeidsavstand, noe som lar portrettsubjektet ditt slappe av litt, og ikke føle at det får kameraet "opp i nesa". Skal du ha med bare hode og skuldre med 50'n kommer du så nær at du begynner å tråkke inn i folks intimsfære.

 

Nikons 85/1.8 er også særdeles velegnet til portrett, men du får naturligvis ikke noen macro.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke er vant med 35mm film ville jeg ikke brydd meg noe om det. Dypp øyet i søkeren å se selv!

 

Dersom du er vant med 35mm film har du nok allerede lagt merke til din 18-70 virker veldig trang iforhold til hva du er vant grunnet en såkalt cropfaktor på x1.5. Det vil si at bildebrikken din er mindre enn 35mm filmruten og utsnittet/bildevinkelen du får tilsvarer brennviddenx1.5. Brennvidden vil alltid være den samme.

Dette står det uendelige sider om på ethvert foto forum dersom du lurer på mer.

 

 

Edit:Og alle var raskere en meg ;-)

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Kjøp Nikkor 50 mm f/1,8 og Tamron 90 mm f/2,8 så dekker du det meste. Bare Tamronobjektivet er brukbart til makro uten mellomringer. Både Tamronobjektivet og 50 mm objektivet fungerer som portrettobjektiver. 50 mm objektivet er mye letter og mindre og har innebygget solblender så det er meget behagelig å ta med seg på tur.

 

85 mm objektivet er også bra men siden det har nesten samme brennvidde som Tamronobjektivet så tror jeg du vil ha mer bruk for 50 mm objektivet hvis du ikke tar veldig mange bilder på den brennvidden.

Lenke til kommentar

Jeg har 50/1,8 og Tamron 90/2,8 på en D70 og begge er veldig bra, sylskarpe og med bra farger og kontrast. Begge egner seg like godt til portrett, og i tillegg får du en bra makro......løp og kjøp. :)

 

Men bør vel også nevne at 50'n blir brukt mindre og mindre da jeg liker noe kortere brennvidde til det daglige, så jeg bruker 28/2,8 mest. Denne er ikke like bra som 50'n, men du kunne vurdert Sigma 30/1,4 og Nikon 35/2 som en mer anvendelig brennvidde. 28 mm er helt greit, og siden jeg hadde den fra før, har jeg ikke kjøpt noen av de andre. Hadde jeg startet fra scratch med en D70 hadde jeg nok heller valgt 30 - 35 mm.

 

50'n synes jeg begrenser seg til helportretter, og det kan du også bruke de andre til. 90 mm er veldig bra til skulder/hode, men jeg bruker den også til helfigur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...