Gå til innhold

Objektivgaiden: En tråd for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Dette er andre utkast til noe jeg håper vil ende opp som en informativ og god tråd. Jeg begynte på den for å få bukt med noen av spørsmålene som stilles ofte, slik som "Hvor stor zoom gir dette objektivet?" og "Hvor nært kommer jeg med Sigma 70-300 makro?".

 

Dette er foreløpig kun en begynnelse og er bare ment som noe å bygge videre på. Jeg er sikker på at det er mange som ser mangler i denne gaiden og for at den til slutt skal bli nyttig må dere hjelpe til. Min oppfordring til dere er derfor:

 

1. Ser du noen feil eller dårlige formuleringer i gaiden. Meld i fra i denne tråden!

2. Om du leser en internettside som du mener kan være nyttig for flere, meld i fra i denne tråden! Legg ved adressen og hvor i gaiden du mener lenken skal flettes inn.

3. Om du svarer på et spørsmål i forumet som kan være relevant for andre, meld fra i denne tråden! Legg ved svaret ditt og hvor du mener det skal flettes inn.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om du kommer hit for å lære deg om foto fra bunnen av er nok ikke dette det beste stedet å starte. Dette fotografikurset gir en god innføring i komposisjon og teknikk i tillegg til å være lettlest og godt skrevet. Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis" skal også være god.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Brennvidde

Brennvidden er avstanden fra det optiske midtpunkt til brennpunktet når lysstrålene kommer fra en uendelig avstand.

For de helt grønne:

Brennvidden til et objektiv sier noe om hvilket utsnitt det gir når man fotograferer med det. Brennvidden måles i millimeter, f.eks. 18-55mm, 70-200mm, 50mm osv ...

Med lave brennvidder får du et videre utsnitt enn med store brennvidder.

Lenker:

Visualisering av forskjellige brennvidder: Lenke 1Lenke 2 Lenke 3

En artikkel som forklarer det tekniske ved brennvidder.

Sensorstørrelsens påvirkning på utsnittet (crop-faktor).

Brennviddens påvirkning på perspektivet.

Field of view calculator.

 

Blenderen, lysstyrke og f-verdier

Blenderen regulerer lysmengden som kommer inn i kameraet. En blender er et et hull du kan regulere størrelsen på, ved hjelp av et antall lameller som sitter i en sirkel. Blenderens størrelse angis i forhold til hvor mye lys som slipper igjennom objektivet - noe som avhenger av brennvidden. Brennvidde/blenderåpning=lysstyrke

Akams artikkel om blenderen

 

Zoomobjektiver og fastobjektiver

Zoomobjektiver er objektiver der du kan variere brennvidden. Fastobjektiver er objektiver som er låst i en brennvidde.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Noen som vil skrive noe om dette? En kort tekst om fordelene ved fastobjektiver hadde vært fint.

 

Makro-objektiver

Makro-objektiver er objektiver korrigert for å gi et godt resultat i nærområdet. Makrofotografi er opptak i størrelse 1:1 (eller større), det vil si at 1cm i motivet, tilsvarer 1cm på filmen eller bildebrikken.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

For de helt grønne:En vanlig oppfatning er at man må veldig nært motivet med kamera for å kunne ta makrobilder,og det er ikke uvanlig med spørsmål som: "Hvordan kan et objektiv med nærgrense 65cm være makro?". Forstørrelsen avhenger ikke kun av arbeidsavstanden, men også av brennvidden og størrelsen på bildebrikken.

Fordelen ved makro-objektiver med lang arbeidsavstand er at man ikke skremmer vekk eventuelle insekter man vil ta bilde av. Med kort arbeidsavstand blir det mulig å få et akseptabelt resultat håndholdt.

Makro-objektiver egner seg òg godt til generell bruk (spesielt til portretter), men har gjerne treg autofokus.

Lenker:

Akams artikkel på området

Zoom

Zoomfaktoren er lengste brennvidde delt på korteste brennvidde.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Man bruker uttrykket zoom mest i kompaktkameraverdenen fordi det har vist seg å være et godt salgsargument med "5x zoom" o.l. Fotografer velger heller å snakke om brennvidder fordi disse tallene er direkte sammenlignbare med hverandre. 50mm brennvidde er en konstant størrelse, mens 5x zoom på en type kamera er noe helt annet fra 5x zoom på en annen type kamera.

Eksempel:

Hvor mye zoom har et objektiv med brennviddeomfang fra 18mm til 55mm?
55mm/18mm=3,06
Dette betyr at en 18-55mm har ca. 3x zoom.

Obs!

Mengden zoom har ingen sammenheng med hvor nært man kommer motivet. En 18-55mm har 3x zoom, og en 200-400mm har 2x zoom (fordi 400/200=2, dermed 2x zoom), men man vil likevel komme langt nærmere motivet med 200-400mm. Et fastobjektiv med brennvidde 600mm har ikke zoom i det hele tatt, men gir likevel langt mer tele.

Endret av wiley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kalles fisheye når brennvidden er under ca. 15mm

6629553[/snapback]

Det trenger i hvert fall ikke være fisheye, selv om brennvidden er under ca. 15 mm!

Personlig så trenger jeg ikke en slik guide, siden det finnes så utrolig mye informasjon andre steder der ute. Allikevel er det jo greit å samle alt på et sted, så det blir litt enklere for folk å få svar på saker og ting de lurer på!

Endret av magneska
Lenke til kommentar
Det trenger i hvert fall ikke være fisheye, selv om brennvidden er under ca. 15 mm!

6629804[/snapback]

Jeg har ikke skrevet dette med tanke på crop-kameraer, men jeg er likevel enig i at det ikke trenger å være fisheye.

 

Personlig så trenger jeg ikke en slik guide, siden det finnes så utrolig mye informasjon andre steder der ute. Allikevel er det jo greit å samle alt på et sted, så det blir litt enklere for folk å få svar på saker og ting de lurer på!

Det er et problem at mange ikke er flinke til å søke etter informasjon, men det er også lite informasjon om dette på norsk. Selv i den korte tiden jeg har vært på forumet har jeg sett mange i denne forumkategorien som ikke kan elementære ting om objektiver, og som av den grunn ikke finner fram i objektivjungelen.

Man kunne kanskje laget en tråd med lenker som forklarer det grunnleggende? Med en slik tråd trenger man ikke å skrive all informasjonen på nytt, men man kan få problemer med å finne informasjonen på norsk. Hva synes folket?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke skrevet dette med tanke på crop-kameraer, men jeg er likevel enig i at det ikke trenger å være fisheye.

 

Fisheye er en betegnelse som brukes om objektiver som ikke er korrigert for å tegne rektilinjært (altså å tegne rette linjer riktig uansett om de går gjennom sentrum eller langs periferien). Fisheyeobjektiver har med mye mer informasjon i hjørnene og bildene ser rundere ut (rette linjer langs periferien bøyes kraftig). Rektilinjært tegnende objektiver strekker bildeflaten ut fra midten gjennom hjørnene for å gjengi geometri korrekt.

Lenke til kommentar
Guide, skrives med U og ikke A  :cool:

 

Tenkte bare jeg ville si i fra...

6630419[/snapback]

Gaid er et norsk ord og jeg velger å skrive det slik som dette av samme grunn som jeg skriver "sjåfør" og "nivå" og ikke "chaffeur" og "niveau". Ord som er så godt innarbeidet i språket fortjener en egen skrivemåte, selv om jeg er enig i at det i en overgangsfase kan se rart ut (noe jeg ikke mener i dette tilfellet).

 

Jeg kan komme med en konkret anbefaling.. Hvis du har Canon og skal kjøpe vidvinkelobjektiv, kjøp Canon EF 17-40mm f/4L USM.

Det er veldig skarpt, men noen kan savne at det er litt lite tele på det..

Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg konkrete anbefalinger vil gjøre denne tråden for stor og uoversiktlig. Om man ønsker en tråd med anbefalinger foreslår jeg en egen tråd, noe jeg tror vil hjelpe mange.

 

Takk, for tilbakemeldingene hittil! Det viser at det er i hvert fall litt interesse for en slik tråd, noe som er positivt.

 

Før vi legger noe til gaiden kunne jeg tenkt meg å høre hva folk synes om noe slikt som dette:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Brennvidde

Brennvidden til et objektiv sier noe om hvilket utsnitt det gir når man fotograferer med det. Brennvidden måles i millimeter, f.eks. 18-55mm, 70-200mm, 50mm osv ...

Lenker for nybegynnere:

Lenke

Lenker for viderekomne:

Lenke

Lenker for de sære:

Lenke

 

Er dette en god layout for en slik gaid? En svært kort innføring i temaet etterfulgt av lenker inndelt i kategorier er idéen jeg prøver å formidle.

Endret av wiley
Lenke til kommentar
Guide, skrives med U og ikke A  :cool:

 

Tenkte bare jeg ville si i fra...

6630419[/snapback]

Gaid er et norsk ord og jeg velger å skrive det slik som dette av samme grunn som jeg skriver "sjåfør" og "nivå" og ikke "chaffeur" og "niveau". Ord som er så godt innarbeidet i språket fortjener en egen skrivemåte, selv om jeg er enig i at det ser rart ut.

6630610[/snapback]

Å skrive er å kommunisere. Når det gjelder databaserte foum er det viktig at artikler/tråder kan søkes opp. Søk på "objektivguide" vil gi null tilslag. Guide er fortsatt korrekt norsk.

Lenke til kommentar

jeg skal ikke blande mig i hvordan i skriver norsk sålænge i ikke blander jeg i mit danske :!:

 

jeg har følgende på min hjemme side.

brændvidden er angivet på objektivet i mm. Nogle spejlrefleks har mindre sensor end den negativstørrelse, som de fleste objektiver er lavet til. Det betyder at sensoren kun bruger det midterste af linserne, hvorved man får en såkaldt "cropfaktor". Kort forklaret svarer til at tage et A4 billede, kun bruge det midterste i A5 størrelse, og så forstørre det til A4 igen = man kommer tættere på. Brændvidden er konstant - det er udsnittet der ændres.

 

Det betyder man skal gange mm med cropfaktoren for at få, hvor mange mm objektivet svarer til monteret på dit kamera i forhold til på analog spejlrefleks - der er sammenligningsgrundlaget for brændvidder på kamera.

 

Canon EOS 350D har en cropfaktor på 1,6, hvilket i praksis betyder at f.eks. standardoptikken på 18-55 mm svarer til 28,8-88 mm. Se evt. her for at få indtryk af hvor mange mm du skal bruge.

 

Cropfaktoren er godt for dem der bruger meget tele, men kan være problematisk hvis man primært arbejder med vidvinkel og kortere brændvidder.

 

Nedenfor er nævnt de mest almindelige kameraer.

x1 : Canon EOS 1-Ds mrk II og 5D (ingen cropfaktor = fuldformatsensor)

x1,3: Canon 1D og Canon 1D mrk. II

x1,5: Konica Minolta dynax 5 D og 7D

x1,5:  Nikon D70s, D50, D200, D2X, D2H og D100.

x1,5: Pentax *ist D, *ist DS, *ist DS2 og *ist DL

x1,5: Sony A100.

x1,6: Canon EOS 300D, 350D, D30, D60, 10D, 20D og 30D:

x1,7: Sigma SD9 og 10.

x 2: Olympus E-300, E-330, E-500 og E1

x 2: Panasonic Lumix DMC-L1

 

Hvis folk skal kunne sammenligne linser til f.eks. olympus E300 og nikon D50 synte jeg de fortjener at vide hvorfor de ikke viser det samme.

 

Blænden åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal,  jo større blænde og mere lysstærk optik (f.eks. f/2,8  eller f/1,8)

 

På teleoptik i den "billige" ende f.eks. Canon 28 -105 mm f/3,5-4,5 ser man ofte, at blændetallet stiger,  jo mere der zoomes. Deraf 3,5-4,5  (brændvidden forøges, og dermed skal der større hul til for at få samme blænde = der skal mere lys til samme billede)  Vil man have fast blænde i hele zoomområdet  f.eks. Tamrons 28-75 f/ 2,8  så koster det væsentligt mere.

 

De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2  blænde under den største blænde og derunder (mindste tal = største åbning).

 

forstå blænde :Vælg blændeprioritet (AV), største blænde (laveste blændetal f.eks. f2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, samt at din lukketid bliver meget langsommere. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør.

 

Det er det jeg lige har ment er værd at vide om blænde - der er meget andet, men det er grundtrækkende.

 

Dit indlæg om gange optisk zoom er fint. jeg kunne måske godt ønske mig du startede med at sige " det er uanvendligt til spejlrefleks - brug mm istedet", og så gav eksemplet med 18-55 og 200-400

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Det trenger i hvert fall ikke være fisheye, selv om brennvidden er under ca. 15 mm!

6629804[/snapback]

Jeg har ikke skrevet dette med tanke på crop-kameraer, men jeg er likevel enig i at det ikke trenger å være fisheye.

 

Personlig så trenger jeg ikke en slik guide, siden det finnes så utrolig mye informasjon andre steder der ute. Allikevel er det jo greit å samle alt på et sted, så det blir litt enklere for folk å få svar på saker og ting de lurer på!

Det er et problem at mange ikke er flinke til å søke etter informasjon, men det er også lite informasjon om dette på norsk. Selv i den korte tiden jeg har vært på forumet har jeg sett mange i denne forumkategorien som ikke kan elementære ting om objektiver, og som av den grunn ikke finner fram i objektivjungelen.

Man kunne kanskje laget en tråd med lenker som forklarer det grunnleggende? Med en slik tråd trenger man ikke å skrive all informasjonen på nytt, men man kan få problemer med å finne informasjonen på norsk. Hva synes folket?

6630242[/snapback]

 

 

Synes ideen er veldig bra jeg, sikkert mange som trenger dette her, så kan jo ekspertene bare holde seg unna, eller kanskje tilføre noe som nybegynnere kan plukke opp.

Ellers synes jeg ikke noe om å fornorske en del innarbeidede ord !

Lenke til kommentar

Vil bare minne på at mye av dette allerede står i Akam sin ordbok. Synes kanskje det hadde vært bedre å utvide tekstene der fremfor å ha en serie med guider som omhandler begreper som ligger naturlig i en ordbok.

 

Forøvrig synes jeg det må være ett minstekrav at definisjonen av begrepet kommer frem i en guid. Eks (klippet rett fra Akam sin ordbok):

Brennvidden er avstanden fra det optiske midtpunkt til brennpunktet, når lysstrålene kommer fra en uendelig avstand.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
Vil bare minne på at mye av dette allerede står i Akam sin ordbok. Synes kanskje det hadde vært bedre å utvide tekstene der fremfor å ha en serie med guider som omhandler begreper som ligger naturlig i en ordbok.

 

Forøvrig synes jeg det må være ett minstekrav at definisjonen av begrepet kommer frem i en guid. Eks (klippet rett fra Akam sin ordbok):

Brennvidden er avstanden fra det optiske midtpunkt til brennpunktet, når lysstrålene kommer fra en uendelig avstand.

6631973[/snapback]

 

Helt enig at man må forklare folk bakgrunnen til f nummerene og brennvidde i mm. Dette er den enkleste måten får folk å lære seg alle disse tallene, siden de da forstår bakgrunnen for dem. Teorien bak det hele er heller ikke mer avansert enn at en person med gode pedagogiske evner kan forklare det slik at hvem som helst forstår det enkelt.

 

Jeg er desuten litt usikker på om Wiley er rette mannen til å skrive en slik guide, det virker som om han ikke helt har oversikt over alle disse begrepene selv. Blant annet dette med fisheye, desuten hører vel strengt tatt ikke fisheye hjemme i en guide for nybegynner da dette er et spesial objektiv og bare vil virke forvirrende for en nybegynner.

 

Det er også tullete og bruke 135mm film brenvidde som definisjoner på en side for digitale amatørfotografer. Det enkleste ville vært etter å forklart teorien bak brennvidden, og så fortelle at brennvidder på ca 5mm +/- diagonalen til bildebrikken regnes som normal mens de med høyere brennvidde regnes som tele og de med lavere som vidvinkel. Desuten er det unødvendig å trekke inn brennvidde eksempler på noen zoom objektiver, når man forteller om brenvidder. Det at man må bruke eksempler for at leseren skal forstå dette viser bare at forfatteren ikke er i stand til å forklare det bra nok.

Lenke til kommentar
Jeg er desuten litt usikker på om Wiley er rette mannen til å skrive en slik guide.

Det har du helt rett i. Jeg er helt klart ikke den rette personen til å skrive en slik guide, det har jeg rett og slett for lite kunnskap og erfaring til, men dette var heller aldri intensjonen min. Målet mitt ved å opprette en slik gaid var at snøballen skulle begynne å rulle ved at andre legger til informasjon og korrigerer den som allerede er der. Om andre mer kunnskapsrike er villig til å ta over arbeidet med å lage en gaid er det flott! :)

Vil bare minne på at mye av dette allerede står i Akam sin ordbok. Synes kanskje det hadde vært bedre å utvide tekstene der fremfor å ha en serie med guider som omhandler begreper som ligger naturlig i en ordbok.

Samme hvor mye vi skriver vil det alltid stå et eller annet sted på nettet, og du har rett i at akams ordbok inneholder mye av det som ville stått i en slik gaid. Problemet er at om man lurer på hva f-verdiene er for noe så er ikke det første man gjør å søke etter "blender" i akams ordbok. Det er et godt argument, men jeg synes heller vi kan henvise og lenke til akams ordbok og andre nettsteder under hvert tema i stedet for å skrive mye selv.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan du ikke legge til anbefalinger nederst i førsteposten, så kan du skrive hva objektivene heter og hva de duger til?

6632877[/snapback]

 

Anbefallinger hører absolutt ikke hjemme i en guid som skal fortelle brukere det grunnleggende om objektiver. En slik guide bør innehold den grunnleggende teorien bak brennvidde, f/* og zoomfaktor. Guiden skal forklare disse tingene til nybegynner, ikke være et sted hvor man anbefaller objektiver, desuten er jeg redd en åpning for slike anbefallinger vil føre til at alle anbefaller sine objektiver (blant en del av de aller yngste brukerne i det minste) og det vil bli viktig for en del folk å få sine objektiver med på listen.

 

Et eksempel var jo du som brukte annledning til å anbefalle et objektiv i denne tråden, som ikke engang er egnet til det bruket du anbefalte det til, eller snarer ikke er et slik objektiv du hevder at det er. I hvertfall ikke brukt på de kameraene nybegynnerne her på forumet bruker.

 

Men det er klart at jeg forstår at det er litt viktig å få med ditt objektiv som et objektiv som blir anbefalt til alle som leser en grunnleggende guide om objektiver.

 

ps. Willey din forklaring av teorien bak blender tallene i den reviderte utgaven av Guiden din kan være litt missvisende. Blendertallene skal egentlig skrives slik f/2.8 feks. Da f står for focal length eller brennvidde på norsk. F tallet forteller om forholdet mellom brennvidde og blenderåpningens diameter. La oss feks si at man har et 28mm objektiv med lystyrke f/2.8, hvis vi regner ut regnestykket 28mm/2.8=10mm ser vi at en 28mm trenger en bledneråpning med en diameter på 10mm eller en 1cm for å ha lystyrke f/2.8. Skal en 600mm være like lysterk må blenderåpning ha en diameter på 600mm/2.8= 214mm eller 21,4cm (omtrent like lang som den linjalen de fleste norske barn bruker på skolen) dette forklarer hvorfor lysterk teleopptikk er såpass dyrt.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...