Gå til innhold

Objektivgaiden: En tråd for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne guiden som ligger her på Akam er vel god nok?

 

Link

6642459[/snapback]

Bortsett fra at den viderefører den fundamentale misforståelsen om at det er noen som helst sammenheng mellom dybdeskarphet og brennvidde. Det er ingen sammenheng mellom dybdeskarphet og brennvidde. Det er en sammenheng mellom brennvidde og hvordan defokuseringen fremstår, men ved det samme utsnittet vil en 12mm f/2.8 og en 7500mm f/2.8 ha identisk dybdeskarphet. Det er greit at vi kan rette opp slike misforståelser.

 

Uansett er det jo et faktum at folk rett og slett ikke finner gaider utenfor forumet. Stickies funker.

Lenke til kommentar
Denne guiden som ligger her på Akam er vel god nok?

 

Link

6642459[/snapback]

Bortsett fra at den viderefører den fundamentale misforståelsen om at det er noen som helst sammenheng mellom dybdeskarphet og brennvidde. Det er ingen sammenheng mellom dybdeskarphet og brennvidde. Det er en sammenheng mellom brennvidde og hvordan defokuseringen fremstår, men ved det samme utsnittet vil en 12mm f/2.8 og en 7500mm f/2.8 ha identisk dybdeskarphet. Det er greit at vi kan rette opp slike misforståelser.

 

Uansett er det jo et faktum at folk rett og slett ikke finner gaider utenfor forumet. Stickies funker.

6643885[/snapback]

Ah, det har du jo helt rett i, jeg leste ikke hva som som stod i guiden, kom bare over den da jeg lette etter noe annet og tenkte at den kunne passe her (på sviktende grunnlag tydeligvis). :blush:

Lenke til kommentar
Denne guiden som ligger her på Akam er vel god nok?

Link

Vel ... Anew oppdaget en feil i den, men jeg synes likevel den bør være med i gaiden. Den er informativ og har med så mange gode bilde-eksempler at den er umulig å misforstå.

Bortsett fra at den viderefører den fundamentale misforståelsen om at det er noen som helst sammenheng mellom dybdeskarphet og brennvidde. Det er ingen sammenheng mellom dybdeskarphet og brennvidde. Det er en sammenheng mellom brennvidde og hvordan defokuseringen fremstår, men ved det samme utsnittet vil en 12mm f/2.8 og en 7500mm f/2.8 ha identisk dybdeskarphet. Det er greit at vi kan rette opp slike misforståelser.

6643885[/snapback]

Hmm. Jeg var av den oppfatning at dybdeskarphet avhenger av brennvidde, så jeg slo det opp i fars gamle fotobok og det står det samme der. Kan du forklare nærmere?

men ved det samme utsnittet vil en 12mm f/2.8 og en 7500mm f/2.8 ha identisk dybdeskarphet.

Er det i det hele tatt mulig å få samme utsnitt med to forskjellie brennvidder? Jeg tenker da på perspektivforandring.

 

Uansett er det jo et faktum at folk rett og slett ikke finner gaider utenfor forumet. Stickies funker.

6643885[/snapback]

Det var det jeg fant ut rett før jeg startet denne tråden. Håper dette til slutt blir en nyttig tråd og at den da blir belønnet med en sticky.

Lenke til kommentar

Vi hadde en lengre tråd om sammenheng mellom brennvidde, blender og dybdeskarphet på dette forumet tidligere i sommer, så du kan jo gjøre et søk. ;)

 

Utsnittet i fokusplanet kan være det samme uavhengig av perspektivforandringene man får som følge av avstanden til subjektet, men forgrunn og bakgrunn vil forandre seg dramatisk om man går fra 12 til 7500mm. Husk at utsnitt bare angir dimensjonene på bildeflaten i det todimensjonale fokusplanet (var det forståelig?) - perspektivet har ingenting med saken å gjøre.

 

For en gitt sensorstørrelse er dybdeskarpheten alltid den samme, uavhengig av brennvidde, for et gitt utsnitt og en gitt blender. Det er faktisk lett å etterprøve, men jeg anbefaler også denne Wikipedia-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Vi hadde en lengre tråd om sammenheng mellom brennvidde, blender og dybdeskarphet på dette forumet tidligere i sommer, så du kan jo gjøre et søk. ;)

6648325[/snapback]

Skal gjøre det, dette er tydeligvis noe jeg har gått glipp av. Huff, hvorfor fant jeg ikke dette forumet tidligere? Bare etter vel én måned på akam.no sitt forum forstår jeg langt mer om foto enn tidligere. Tenk om jeg hadde hengt her fra da jeg først vurderte å skaffe meg kamera, jeg hadde jo vært ekspert allerede.

Utsnittet i fokusplanet kan være det samme uavhengig av perspektivforandringene man får som følge av avstanden til subjektet, men forgrunn og bakgrunn vil forandre seg dramatisk om man går fra 12 til 7500mm. Husk at utsnitt bare angir dimensjonene på bildeflaten i det todimensjonale fokusplanet (var det forståelig?) - perspektivet har ingenting med saken å gjøre.

 

For en gitt sensorstørrelse er dybdeskarpheten alltid den samme, uavhengig av brennvidde, for et gitt utsnitt og en gitt blender. Det er faktisk lett å etterprøve, men jeg anbefaler også denne Wikipedia-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field

6648325[/snapback]

Joda, det var forståelig. Måtte bare lese det noen ganger. :)

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...