Gå til innhold

luftpistol og måser


Perra1

Anbefalte innlegg

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

010.jpg

 

Dette bør løse problemet  :whistle:  :D

6628113[/snapback]

 

Holder lenge med vanlige småvilltvåpen. Sett kråke-sprenging bilder? :)

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

normal_IMG_0844%20%28Medium%29.JPG

normal_IMG_0877%20%28Small%29.JPG

normal_IMG_0439%20%28Medium%29.JPG

 

Alle er såvidt jeg vet skutt med kal .223. Bildene er hentet fra www.blinkskudd.net.

6628123[/snapback]

 

Hva i helvete var vitsen med det? Du som har gjort det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har man lov til å skyte måser med luftpistoler?

6622888[/snapback]

 

Du har ikke lov til og skyte noesomhelst med luftvåpen!

 

1. Det er jakttidsbestemmelser som bestemmer om hva som kan skytes og når det kan skytes.

 

2. Det er påkrevd jegeravgift og bestått jegerprøve for jakt i tillegg til at alder skal være oppfulgt.

 

3. Det er også regler som beskriver hvilke våpen/ammo som er tillatt til hvilke jaktbare arter.

 

4. Brytes ett eller flere av disse må en regne med en klekkelig mulkt samt inndragelse av våpen og frafall av muligheter for jakt i flere år fremover.

 

Og sist men ikke minst nå i hekketida er det strengt forbudt og skyte vilt, unntaket er vel villmink, og stikke hull i måke-egg er heller ikke tilatt da disse inngår i fredningsbestemmelsene og man kan få en klekkelig mulkt for og forstyrre disse fugler under hekking.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Ignorante mennesker

 

Skyte måker med luftvåpen og herje rundt med dyr på den måten der er usmakelig og burde straffes mye hardere enn det gjøres idag.

 

Hvem er skyld i at det finnes mye måker? Svar: Menneskene

Hvem er skyld i at de ikke har naturlige fiender? Svar: Menneskene

 

Alt som vi kaller skadedyr er element som er nødvendige i naturen for at ting skal gå rundt, at det er mye måker og "skadedyr" som noen kaller det har vi ingen andre enn oss selv å takke for.

 

Skal bestanden ned må det tiltak til på rovdyr/fugl siden pluss tiltak av profesjonelle jegere.

 

Dere som plager og skyter på fugl med luftvåpen har sunket litt vel lavt vil jeg si, det er ganske perverst å nyte/glede seg over at dyr plages til døde. Overlat jakt til profesjonelle og hold dere til å skyte i CS eller noe.

 

Faktisk syns jeg luftvåpen burde få strengere lovgivning og overlatelse til noen under 18år burde medføre streng straff, inndragning av lisens og våpen etc.

Lenke til kommentar
Jeg blir bare forvirra av denne tråden..

 

Noen steder sier at du kan skyte med luftvåpen, andre sier at du ikke kan...

6628670[/snapback]

 

Du som privatperson har ikke lov.

 

Men i realiteten er det ingen som bryr seg om du skyter en enslig måke så lenge du ikke skryter av det eller gjør det offentlig. Og DET er fakta.

 

Forøvrig er jeg faktisk enig med det innlegget over sier. Jakt og skadedyrbekjempelse av den slags fugler bør overlates til profesjonelle.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Jeg blir bare forvirra av denne tråden..

 

Noen steder sier at du kan skyte med luftvåpen, andre sier at du ikke kan...

6628670[/snapback]

 

Du som privatperson har ikke lov.

 

Men i realiteten er det ingen som bryr seg om du skyter en enslig måke så lenge du ikke skryter av det eller gjør det offentlig. Og DET er fakta.

 

Forøvrig er jeg faktisk enig med det innlegget over sier. Jakt og skadedyrbekjempelse av den slags fugler bør overlates til profesjonelle.

6628700[/snapback]

 

Men hvis man tar jegerprøven så kan man?

Lenke til kommentar
Jeg blir bare forvirra av denne tråden..

 

Noen steder sier at du kan skyte med luftvåpen, andre sier at du ikke kan...

6628670[/snapback]

 

Du som privatperson har ikke lov.

 

Men i realiteten er det ingen som bryr seg om du skyter en enslig måke så lenge du ikke skryter av det eller gjør det offentlig. Og DET er fakta.

 

Forøvrig er jeg faktisk enig med det innlegget over sier. Jakt og skadedyrbekjempelse av den slags fugler bør overlates til profesjonelle.

6628700[/snapback]

 

Men hvis man tar jegerprøven så kan man?

6628718[/snapback]

 

 

Tar du jegerprøven har du lov til å jakte disse fuglene med våpen som benytter kruddladning ja. Det betyr alikevel ikke at du kan skyte ut av vinduet i et boligområde.

Lenke til kommentar

En måke har vel ingen konsept angående hvor den skal eller ikke skal drite. Slutt å sett menneskelige egenskaper på dyr ;)

 

Og.. jeg bor på sørlandet, NÆR kysten dvs har skjærgården 500m fra hvor jeg bor og har fortsatt til gode å se en eneste fuledritt på bilen min. Masse pollen helvete fra trær og busker da.. tror jeg må ut å brenne ned ALL vegetasjon her nede, ikke så mye som en busk får slippe unna.

Lenke til kommentar
Hvis du ser HELT bort i fra at mennesker ikke er skadedyr, men at måker faktisk er skadedyr hvor bestanden skal reduseres.

 

Vel, i Den Store Sammenhengen™ så gjør jo mennesker adskillig mer skade på ting enn måker.

 

Angående topic, vet ikke om det er lov, men det burde ikke være det. Enhver person bør ikke kunne skyte dyr uten videre med loven i hånd, spesielt ikke med våpen som ikke dreper dyret momentant.

Lenke til kommentar
Jeg blir bare forvirra av denne tråden..

 

Noen steder sier at du kan skyte med luftvåpen, andre sier at du ikke kan...

6628670[/snapback]

 

Du som privatperson har ikke lov.

 

Men i realiteten er det ingen som bryr seg om du skyter en enslig måke så lenge du ikke skryter av det eller gjør det offentlig. Og DET er fakta.

 

Forøvrig er jeg faktisk enig med det innlegget over sier. Jakt og skadedyrbekjempelse av den slags fugler bør overlates til profesjonelle.

6628700[/snapback]

 

Det du oppgir som skadedyrsbekjempelse har ingenting med jakt og gjøre.

 

Uansett er alle fugler fredet i hekkesesongen, når det gjelder dine kromspring angående skadedyrsbekjempelse kan Kommunen gi tilatelse HVIS det ikke er en truet art, eller ikke i yngletida.

 

Her ble det bla nevnt at man stakk hull i måkeegg, dette er ulovlig, faktisk er det ulovlig og forstyrre måken i hekketida hvis en oppsøker denne.

 

Når det gjelder mere truede arter/sjeldne er det fylket ved fylketsmannen som avgjør dette.

 

Uansett er ikke luftvåpen tillatt til jakt i Norge, men er klar over at i enkelte land er dette tillatt.

 

Salongrifle er tilatt opp til Hare størrelse men ikke Hare, forøvrig ser det ut til at de forskjellige politikamre har forskjellige rutiner for godkjennelse av kjøpetilattelse, og (bare) å oppgi at salong cal 22 lr skulle bli brukt til jakt ville ikke bli godkjent ved (mitt) Politikammer, de og den lokale lensmann forlanger oppgitt hva som skal jaktes på også.

 

Våpensøknad/kjøpetilattelse skal leveres til den lokale lensmann for uttalelse før Politikammer avgjør søknaden.

Lenke til kommentar
Angående topic, vet ikke om det er lov, men det burde ikke være det. Enhver person bør ikke kunne skyte dyr uten videre med loven i hånd, spesielt ikke med våpen som ikke dreper dyret momentant.

 

Man har ikke lov til å jakte på levende dyr uten å ha tatt jegerprøva, og man har ikke lov til å skyte dyr under ordinær jakt med luftvåpen. Men luftgevær (med unntak av de billigste) er som oftest mer enn kraftig nok til å drepe måker.

 

Det du oppgir som skadedyrsbekjempelse har ingenting med jakt og gjøre.

 

Jeg ser ikke poenget ditt. Skadedyrbekjempelse og jakt er (som jeg også har nevnt tidligere) to forskjellige ting, men går man på lovlig kråke/måke-jakt så er det ikke for å ete dem for å si det slik.

 

Her ble det bla nevnt at man stakk hull i måkeegg, dette er ulovlig, faktisk er det ulovlig og forstyrre måken i hekketida hvis en oppsøker denne.

 

Fakta er at dette foregår. Og "alle" deriblant kommunene og politiet vet det, men velger å ikke gjøre noe med det så lenge det ikke blir et problem eller en stor sak. Kommunene vil ofte gjerne bli kvitt måkene også vettu.

 

Har ikke gjort dette personlig, men ble oppfordret av personer som skal forbli anonyme om denne fremgangsmåten for å bli kvitt måkene mer effektivt istedenfor å skyte dem med salongrifle. Personlig er jeg jeger, og å stikke hull på eggene er ikke hva jeg forbinder med jakt og jeg kommer derfor heller ikke til å gjøre det.

 

Salongrifle er tilatt opp til Hare størrelse men ikke Hare, forøvrig ser det ut til at de forskjellige politikamre har forskjellige rutiner for godkjennelse av kjøpetilattelse, og (bare) å oppgi at salong cal 22 lr skulle bli brukt til jakt ville ikke bli godkjent ved (mitt) Politikammer, de og den lokale lensmann forlanger oppgitt hva som skal jaktes på også.

 

Jeg har også hørt at det varierer fra politikammer til politikammer, og at det i mange tilfeller er vanskeligere å kjøpe salongrifle enn kraftigere kaliber. Personlig skrev jeg bare "jakt" på søknaden og fikk den godkjent uten problemer, men det kan kanskje skyldes at jeg har prikkfritt rulleblad og eide opptil flere våpen fra før.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
En måke har vel ingen konsept angående hvor den skal eller ikke skal drite.

Jeg er ikke så sikker på det. For eksempel onkelen min sin bil er alltid full av måsebæsj. Ingen andre biler på parkeringsplassen blir rammet på samme måte.

6631596[/snapback]

 

Den har helt sikkert noe imot onkelen din... :)

 

Kanskje han har skutt noen slektninger av måkene med luftgevær, og får som han fortjener.

 

Over til en mer seriøs tone. Jeg synes det er synd at noen mennesker har så liten respekt for dyreliv. Plagsomme eller ei. Men så bærer også hele tråden til tider preg av ganske ung alder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...