Gå til innhold

Nødvendig med hd-tv til konsoller?


avlvl

Anbefalte innlegg

På min PSX var forskjellen fra standard-kabelen og til RGB-kabel helt enorm! Og det var på CRT-TV. Med standard-kabelen kom det slikt "sikksakk"-mønster langs kanter (som på bildet over) og dette mønsteret bevegde seg. Farger fløt ut og tekst kunne ofte være veldig vanskelig å lese, spesielt hvis den var litt liten.

Med RGB-kabel ble teksten krystallklar, ingen "bevegende støy" og fargene fløt overhodet ikke utover.

 

Nå kan det være at Xbox360 (og andre konsoller) har bedre kvalitet på videoutgangene enn det PSX hadde så jeg kan ikke si at forskjellen vil bli like enorm uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som er veldig viktig når man skal bruke konsoller på vanlig tv er å skaffe en RGB-kabel, som gir mye bedre bilde enn kabelen som følger med.

 

Bildet her er med og uten RGB:

 

CR2.png

6736020[/snapback]

Hæh?

 

Jeg kjøpte 360 Premium, og Advanced SCART kablen i tillegg. Bruker vanlig TV. Får jeg altså bedre bilde hvis jeg bruker SCART kabelen?

Lenke til kommentar
Noe som er veldig viktig når man skal bruke konsoller på vanlig tv er å skaffe en RGB-kabel, som gir mye bedre bilde enn kabelen som følger med.

 

Bildet her er med og uten RGB:

 

CR2.png

6736020[/snapback]

Hæh?

 

Jeg kjøpte 360 Premium, og Advanced SCART kablen i tillegg. Bruker vanlig TV. Får jeg altså bedre bilde hvis jeg bruker SCART kabelen?

6755496[/snapback]

 

Ikke sikker på om jeg skjønner deg riktig, men du har kjøpt Advanced scart kabelen men bruker den ikke ? Hvis du har kjøpt den så gir den bedre bilde enn det som følger med i pakka på en vanlig TV ja.

Endret av Staal
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ja du kan bruke RGB på den.. det du trenger er f.eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316067 eller noe billigere om du finner eller http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=27839 .

6741718[/snapback]

 

De var da voldsomt dyre ? Den offisielle fra MS koster vel bare 2-300 kr ? Bare tull å kjøpe de monster greiene til 600 kr.

6742034[/snapback]

 

Helt enig, stort sett tull å kjøpe disse monsterkablene når det ofte er TV'n som begrenser bildet alikevel. Er man entusiast og har kjøpt en dyr og flott TV så kan det kanskje ha noe for seg. Men entusiastene har vel gjerne invistert i en HDTV allerede, så..

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Så en RGB-kabel er bedre enn den som hdtv/tv-kabelen som følger med Premium versjonen ?

 

Noen som har bilder av RGB kabelen?

7069475[/snapback]

 

Nei, HDTV kabelen er selvfølgelig best - så sant du har en HDTV.

 

Har du derimot ikke HDTV , men en vanlig TV med Scart inngang som støtter RGB, så er en Advanced RGB scart kabel bedre.

 

Den lille gule ledningen (som er på samme kabel som HDTV ledningene) gir deg bare kompositt signaler uansett om du plugger den rett i TV'ns lille gule inngang eller om du plugger den inn i en scart kontakt via scart adapteret. Gult er ikke kult - gult er kompositt, og kompositt er fy fy og æsj æsj. Gjenta gjerne etter meg. Og det altså uansett om du via adapter tar den inn i en scart inngang. (Det at der en scartinngang som brukes på TV'n gjør forandrer ikke utgangssignalet på Xbox360's lille stygge gule ledning. Den sender kompositt på denne uansett hva som er i andre enden). Og forveksle ikke kompositt (dårligst) med komponent (best på 360 og den som brukes for HDTV signaler)

 

Husk også hvis du bruker en advanced scart RGB kabel at du må sette den inn i riktig scart inngang på TV'n (hvis den har flere) og også sjekke i TV'ns meny at den scartkontakten er stilt inn til å ta i mot RGB signaler.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Det blir langt ifra tragisk, da det ikke bare er oppløsningen som er bedre på 360.  :)

Det eneste problemet er at noen utviklere ikke tar seg tiden til å lage spillene helt optimale for vanlige TV'er. Dermed blir f.eks tekst litt vanskelig å lese osv...

Men langt ifra et stort problem så vidt jeg vet.

 

Har selv HD-TV, og det er veldig flott bilde med det. Men jeg tror det fremdeles er en liten del av de norske hjem som har HD-TV. Om dette innebærer de som har litt interesse for spill også vet jeg ikke... da de som kun ser på nyheter og været ikke akkurat vet hva det er engang regner jeg med  ;)

Men det kommer med storm, og blir billigere og billigere. Ikke lenge før vanlige TV'er blir utkonkurert i pris også regner jeg med... med tanke på at komplett selger (solgte?) 32" HD-TV som var grei nok til 5000KR.

 

Er uansett ingen hast med å kjøpe dette dersom du ikke ser det helt store behovet for det. Og det er i ALLE fall ingen stopper på å kjøpe 360  :thumbup:

6605692[/snapback]

 

 

Hd-tv er bra mere utbredt en det vi tror. Bare se her!

 

Kilde

2005 var gjennombruddsåret for flat-tv i Norge. Til sammen ble det solgt nesten 210.000 plasma- og LCD-skjermer, og bransjen regner med at det vil bli solgt enda flere flatskjermer i år.- Ifølge prognosene våre vil det bli solgt mer enn 300.000 flat-tv-er i Norge i løpet av 2006, sier informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen til Newswire.

 

Han tror veksten vil fortsette. - Neste år kommer sannsynligvis fire av fem tv-er som selges til å være flate.

Lenke til kommentar
Så en RGB-kabel er bedre enn den som hdtv/tv-kabelen som følger med Premium versjonen ?

 

Noen som har bilder av RGB kabelen?

7069475[/snapback]

 

Nei, HDTV kabelen er selvfølgelig best - så sant du har en HDTV.

 

Har du derimot ikke HDTV , men en vanlig TV med Scart inngang som støtter RGB, så er en Advanced RGB scart kabel bedre.

 

Den lille gule ledningen (som er på samme kabel som HDTV ledningene) gir deg bare kompositt signaler uansett om du plugger den rett i TV'ns lille gule inngang eller om du plugger den inn i en scart kontakt via scart adapteret. Gult er ikke kult - gult er kompositt, og kompositt er fy fy og æsj æsj. Gjenta gjerne etter meg. Og det altså uansett om du via adapter tar den inn i en scart inngang. (Det at der en scartinngang som brukes på TV'n gjør forandrer ikke utgangssignalet på Xbox360's lille stygge gule ledning. Den sender kompositt på denne uansett hva som er i andre enden). Og forveksle ikke kompositt (dårligst) med komponent (best på 360 og den som brukes for HDTV signaler)

 

Husk også hvis du bruker en advanced scart RGB kabel at du må sette den inn i riktig scart inngang på TV'n (hvis den har flere) og også sjekke i TV'ns meny at den scartkontakten er stilt inn til å ta i mot RGB signaler.

 

Dr Peedee

7072965[/snapback]

 

Gult er ikke kult - gult er kompositt, og kompositt er fy fy og æsj æsj.

Gult er ikke kult - gult er kompositt, og kompositt er fy fy og æsj æsj.

 

Takk for infoen, Peedee!

 

Btw, hva med å opprette en xbox360 "tweak-guide" for optimalisering osv

Endret av Mr_PJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...