Gå til innhold

Canon EOS 3D, Løse rykter eller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette tatt helt ut fra løse lufta eller er det rykter om et samarbeid mellom foveon og canon?

 

Jeg skjønner at bildene er manipulert altså, men lurer likevel på om de har en liten flik av sannhet i seg (det er lov å håpe).

 

Jeg ser på bildet at de ikke kaller det 3D, men 3F. Vi får håpe at grunnen til at det ikke er noe snakk om 400D fra Canon ennå er fordi de forsinker lanseringen en smule mot å heller lage Canon 400F. :dribble:

 

Men man tror vel ikke på julenissen heller ... :(

Lenke til kommentar
Til oss grønne, hva er Foveon?

6609336[/snapback]

Det er et firma som lager sensoren Foveon X3 som foreløpig kun brukes i 2 DSLR fra sigma.

Sensoren har kun ca 10 MP, men langt høyere skarphet per pixel enn andre sensorer, et større dynamisk omfang og bedre fargegjengivelse.

6609386[/snapback]

 

Så med andre ord, jeg bør vente med å kjøpe speilrefleks til Canon kommer med dette kamera? ;)

Lenke til kommentar
Så med andre ord, jeg bør vente med å kjøpe speilrefleks til Canon kommer med dette kamera? ;)

6609898[/snapback]

Om du ikke har noe imot å vente til du blir litt grå i skjegget, ja.

 

Jeg husker jeg så noen testbilder fra Foveonsensoren og Mamiya sin mellomformat DSLR og begge hadde et dynamisk omfang som ikke liknet grisen.

 

Jeg googlet opp noen sider med samples:

Mamiya-samples

Foveon-samples

 

Synd jeg ikke fant noen med uskalerte og uprosesserte bilder, men disse bildene viser jo hva teknologiene er gode for.

Lenke til kommentar
Til oss grønne, hva er Foveon?

6609336[/snapback]

Sensoren har kun ca 10 MP, men langt høyere skarphet per pixel enn andre sensorer, et større dynamisk omfang og bedre fargegjengivelse.

6609386[/snapback]

Sensoren har kun litt over 3Mpix, men Foveon-folket insisterer på at man kan interpolere til ca. 10Mpix.

 

De "grønne" som føler seg kallet til å forstå litt mer om kameraet sitt kan begynne med å lese om Bayer sensorene som sitter i sånn ca. 99.9% av alle digitalkameraer, før man eventuelt begynner å sikle på Foveon.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

# Introducing the revolutionary EOS 3D.

# Built from the ground up to represent the new face of digital imaging the EOS 3D will represent a breakthrough in high performance yet affordable photography. Featuring an elegant yet supremely functional design it takes the best of Canon's previous designs and enhances the experience even further. A high performance AF system featuring 27pt of which 11 are x-type down to f/4 while and the centre point is cross-type to f/5.6 and allows AF down to f/11. The AI servo performance has been significantly improved too, exceeding that of the 1D Mk II.

# Also Canon proudly brings ECF to the digital era and is greatly enhanced in performance over that found in the Elan 7NE.

# However, the true revolution lies in the heart of the camera. Packing an amazing 13.3MP into an APS-H sized sensor the images are processed by a new DIGIC III engine. The next generation DIGIC III Image Processor builds on the legendary abilities of the digic II with double the processing power necessary to deliver unprecedented levels of resolution, speed and dynamic range. Despite the EOS 3D having smaller pixels than the EOS 5D, the DIGIC III provides even greater DR, more accurate colour rendition improved WB and lower noise. ISO 50 and 3200 are now part of the standard ISO settings and ISO 25 and 6400 are now included as an expanded option. Also it further reduces power consumption allowing class leading battery performance.

# Thanks to DIGIC III the EOS 3D also boasts an impressive burst rate of 6fps for 18 shots in RAW and 40 in jpg.

# In addition the body adds several sealing gaskets to the all magnesium shell allowing for operation in more extreme environments. A new evaluative algorithm allows more accurate metering in extreme lighting and can even correctly expose subjects like snow. Also a 2.4% spot meter allows for precise metering of any part of the scene. The viewfinder shows an impressive 98% of the scene both horizontally and vertically. Also for the first time Canon will be employing 2.75" OLED display screen, offering superior resolution, brightness and power consumption to LCD screens and having markedly better

Lenke til kommentar
Dette har jeg sett på diverse forum, men det er sikkert bare kødd uansett.

Det jeg har fått med meg er at disse ryktene startet i januar. Blir spennende hva fremtiden bringer.

 

Er det ikke snart Photokina?:)

6610687[/snapback]

 

Er kanskje ikke så rart hvis Canon lager en backup-body for pressefotografer (som bruker 1.3 crop) som de kan matche med sin 1dmk2n, vel og merke hvis dette er et værseglet journalist-hus, men det skulle man vel tro utifra hvor raskt det er. 5d er jo en fin backup body for 1dsmk2, men det er jo pressefotografer som er ute i felten som virkelig trenger to hus mest så er vel ikke overaskende at det kommer et kamera i samme klasse som D5 som er tilpasset pressefoto. Mange Nikon fotografer bruker d200 sammen med sitt d2x, da er det vel ikke så rart om Canon også vil lage et værtett hus som ekstra hus til pressefotografer.

 

I tillegg til alle pengesterke amatører som må ha det beste, men kanskje er mest intresert i fotoformer 5d er uegnet til slik som villmark, sport og andre ting man er avhengig av værtett eller raskt kamera. Det eneste som er litt spesielt er jo at dette kameraet på de fleste ommeråder er bedre spesifisert enn 1dmk2n. Noe som tyder på at også 1dmk11n er modent for utskiftning ganske snart, desuten kan det virker som om ryktene om at 1.3 crop ville forsvinne ikke stemmer da. Muligens er 3d det nye navnet på en 1dmk11n, kanskje systemet med 1d og 1ds modeller har forvirret kundene såpass mye at man har valgt å la pressefoto utgaven få navnet 3d i stede for.

 

Ps. Foveon brikken er vel sansynligvis bare noe tull, da foveon ikke vil være den mest naturlig sensortypen til et slikt kamera.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke paa en Foveon-sensor i et Canon, men det jeg har snappet om rykter om er en sensor som bruker samme type prinsipp som en Foveon-sensor. Derfor er jeg sikker paa at dette bildet er en hoax.

Bayer-sensorenes tid er nok omme, foer eller siden. Det er bare et spoersmaal om tid. Dynamikken er altfor daarlig til at det er akseptabelt paa lang sikt, siden andre alerede har funnet bedre prinsipper. Foveon benytter tre skikt med mikrolinser, som forsoeker aa etterligne filmemulusjon. Fujis SuperCCD bruker en moenster av store og smaa mikrolinser til aa oeke dynamikken paa samme maate som HDR, bare med to "eksponeringer" i steden for flere, dog i realtime/simultant. Begge disse prinsippene er bedre enn Bayer. At Canon jobber med noen som skal banke de to sensorene, burde ikke komme som noen overraskelse.

Jeg tror at vi i fremtiden vil se en ny type lyssensitivt materiale som ikke bygger paa tradisjonell mikrolinseteknologi. Da vil ogsaa noen av problemene til FF forsvinne, siden lysavfallet i hjoernene ikke blir like dramatisk. Bare fremtiden vil vise hva som kommer til aa skje, men at produsentene tar dynamikkproblematikken paa alvor, kan man vaere trygg paa.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...