Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den ultimate pendlerbilen?


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en god pendlerbil.

 

Har til nå hatt de "billige" eldre bilene som etterhvert koster alt for mye i reperasjoner. Derfor hadde jeg tenkt å bruke ca 150.000.- på en pendlerbil.

 

Jeg tenker på en god driftsikker bil, som er så billig i drift som overhodet mulig. Mitt første valg var en Toyota Aygo. Toyota er kjent for sine driftsikre biler, men hvis jeg første skal bruke 150.000 på en bil har jeg jaggu meg lyst til å kjøpe en som går på diesel. Nå er jo forskjellen nesten 2 kr literen også.

Jeg kjører ca 2500 mil i året, og trenger egentlig bare en "matpakkebil".

 

Derfor er mitt spørsmål til dere.

 

Hva er den ultimate pendlerbilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eller annen småbil eller pizzabil med rundt 1.4-1.9 liter diesel hadde kanskje vært passende?

Har jo masse utvalg der, du må bare finne ut dine behov og hva du liker best.

 

Har du stort behov for å frakte med deg ting eller er det bare deg selv du frakter? :hmm:

Lenke til kommentar
Audi A2, 1,2 Turbo Diesel Intercooler

 

Diesel gjerrig bil, en av europas mest drivstoff gjerrige bil....

 

Og det er en Audi :D

6592138[/snapback]

 

 

 

 

A2 blir fort dyr.

 

 

 

Har bla. funnet denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=22&tot=29

 

og denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=29&tot=29

 

 

Over 150.000.- riktignok, men dette må vel være biler som er billige i drift?

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert en to-hjuling da? Motorsykkel er jo ultimat når man skal tråkle seg gjennom rushtrafikk. Og man slipper å betale for parkering og bompenger, samt at det ikke er noe problem å finne parkering.

Og ikke minst, de er steinbillige i drift.

Endret av Barbaren
Lenke til kommentar
Har bla. funnet denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=22&tot=29

 

og denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=29&tot=29

 

 

Over 150.000.- riktignok, men dette må vel være biler som er billige i drift?

6592308[/snapback]

 

Ser bra ut den C3 der, tror det er bedre komfort i franskmannen en tyskeren, men holdbarheten er jeg ikke sikker på.

Ja jeg liker tyske biler.

Endret av Vetlite
Lenke til kommentar

Har akkurat selv vært i denne kvalen, trengte meg en pendler bil og valget falt etter mye om og men på denne.

 

Passer meg perfekt, klarte å få den for 87k med omregistrering, samt at jeg fikk lettmett felger på både vinter og sommer dekk (vinter hadde rustne stål før).

 

Forskjellen mellom diesel og bensin er vel egentlig ikke så forferdelig mye å snakke om. Diesel motorer er generelt sett tyngre biler, samt at det koster mer å reparere en diesel motor enn en bensin motor. Mener jeg regnet på det og på 1 år med bensin fremfor diesel "sparer" jeg ca 3k i året, noe som egentlig ikke er noen verdens ting slik sett.

 

Jeg ville sett på prisen på bilen opp mot drivstoff forbruket (diesel/bensin). Jeg hadde først sett på en Golf 1.9 TDI, men den hadde gått nesten det doble av den jeg endte opp med samt at den kosta 135k (98 modell).

 

Det beste tipset jeg har til deg er, vær åpen for begge deler og ikke lås deg på diesel. Se på mange biler uavhengig av hvilket drivstoff de bruker. Se på flere valg og flere muligheter før du bestemmer deg. Og om du kan, bruk en forhandler. Er litt mer sikker enn privat :)

Lenke til kommentar

Forskjellen bli faktisk bare liggende mellom 3 og 6k i året, og med tane på da hvor mye ekstra du må ut for en Diesel kontra kostandene på reprasjon på motor om det skulle skje noe, så er det egentlig ikke mye å hente slik sett.

 

Og det er vel det jeg mener i bunn og grunn og, at du sparer noen tusen kroner i året på diesel, det er greit, men hvor mye større blir utgiftene i måneden da, blir de så små at det ikke gjør noe eller blir det faktisk mere etter vært?

 

Har akkurat gått gjennom denne kvalen selv, og bestemte meg og for å bruke maks 150k og jeg SKULLE ha en diesel bil. Da jeg fikk se prisnivået på diesel i forhold til bensin, samt et forbruk på mila som ligger veldig nært, begynte jeg å tenke litt mer gjennom bilvalget mitt.

Lenke til kommentar

Forbruket på bilen kommer så forferdelig ann på kjørestilen at det er egentlig ingen muligheter for å kalkulere det annet enn på ca. Jeg ville "spart" ca 5800 per år på å velge diesel fremfor bensin (bilen jeg har valgt bruker ca 0.6 på mila mot dieselen som bruker 0.4 ca på mila).

 

Men diesel bilen kostet 135k, hadde kjørt 140k KM og hadde en høyere forsikrings sum per år.

 

Spørsmålet blir da, hvor mye sparer du da egentlig på å velge diesel fremfor bensin, med tanke på de ekstra kostnadene dieselbiler fører med seg. Det er et dilemma som er forferdelig vanskelig å svare på :)

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hvilken motor du har som bruker 0.6 på mila på blandet kjøring, høres totalt urealistisk ut, jeg kan ikke tenke meg at den motoren er noe særlig dravillig eller sterk akkurat.

Driver jo tross alt ingen sparekjøring, sånt gidder vi ikke, derfor er diesel greit for da går det jo lite uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...