Gå til innhold

PC på 24/7?


Anbefalte innlegg

Jeg har en PC (se signatur for specs.) som jeg aldri slår av, men lurer på en ting i forbindelse med dette...

Er en PC beregnet til å kunne stå på 24 timer i døgnet, eller vil dette redusere levetiden på maskinen? Eventuelt, hvilke komponenter tar mest skade av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dette har vært oppe til diskusjon uttalige ganger.

 

Men ja, en maskin kan fint stå på 24/7, men pass på vedlikehold av vifter og lignende.

 

Om levetiden blir redusert er eg ikke 100% sikker på, men i bedriftssammenheng har servere komponenter som har eg beregnet driftstid på 24 timer i døgnet. Med andre ord så er dette et salgstriks eller så er det fakta, og om det er fakta kan det fort bety at en hjemmepc ikke er beregnet for det.

Lenke til kommentar

Vanlige hardisker er ikke beregnet for å stå på 24/7 eller produsentene anbefaler det i hvertfall ikke. Har sett noen produsenters garanti kun gjelder ved bruk 8 timer om dagen eller noe i den duren. Selv har jeg hatt en gammel Intel II stående på 24/7 i et par år nå uten noen problemer.

Lenke til kommentar

tar minimalt med skade. dog blir maskinen tregere jo lengre den står på, ram brukes opp og hdd blir rotete. en reboot en gang i blandt skader ikke.

 

jeg har en maskin som jeg har hatt i vell 3 år nå, den står på hele tiden, natt og dag. rebooter en gang i blandt, og den er av når jeg er på ferie. ellers står den alltid på. har ikke tatt noe merkbar skade

Lenke til kommentar

en pc kan helt fint stå på 24/7. så faktisk en pc som hadde stått på i over 5 år og 200 dager uten å ha blitt slått av eller restartet. Vifter har en levetid på mllom 50 000 og 100 000 timer mener jeg, som er vledig mye :p, så ikke bekymre de gfor det ;) og når det gjelder harddisk, så ryker de veldig sjelden, og hvis de ryker pleier det å være av helt andre grunner, som feil eller lignende, så da får man som oftest ny hdd.

Lenke til kommentar
Mulig at jeg er helt på trynet nå, men jeg er ganske sikker på at stillhetsfrikene over på silentpcreview diskuterte dette her med harddisk-holdbarhet, og at ifølge dem er det oppstart som sliter mest på en harddisk.

6707262[/snapback]

 

ja, det stemmer, det er en større belastning for harddisken når maskina blir slått av og på. Da kan den plutselig ta kvelden. Harddiskene kan også bli ødelagte hvis de står for lenge av, fordi magnetismen forsvinner. Min pc står på 24/7, og jeg pleier og restarte den av og til. Funker utmerket det.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jeg har en 80GB WDC HDD som har stått på mer eller mindre 24/7 siste 3 år, men innimellom har den vert slått av, ferie, o.l.

Men nå begynner den å ta kvelden, den jobber tregt og lager skumle lyder.

 

Men ellers så ser resten helt greit ut, muligens at PSU begynner å bli sliten også, 4År gammel Chieftech 350Watt som fulgte med Chieftech dragon kabinettet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...