Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Radioatorvifte på Audi 80


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Har nettopp hatt lekasje i biln min etter at radiator vannet kokte over.

Alt er nå fikset og bilen lekker ikke lenger, men jeg lurer på om feilen kan ligge i radiatorviften.

Har aldri sett at den har bevegd seg, ikke engang når tempen å på 100 grader :ermm:

 

 

Når skal egentlig viften slå seg på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg er noen motor ekspert.

 

Men jeg tror vifta går når bilen står i ro? Når du kjører vil jo bevengelsen i bilen trenge luft gjennom radiatoren selv... (dååårlig forklart :p)

Skrevet

de skjedde sist ja.. :ermm:

 

men nå som jeg har fikset den så har jeg ikke turt å la den stå til mer enn 100 grader.

 

Jeg synes det er litt rart at viften ikke sviver da :hmm:

Skrevet

problemet er at den faktisk virker.. prøvde å kjøre 12 volt fra en batterilader direkte i vifta og da svev den!

Så det er vel noe i elektronikken som fusker? :ermm:

Skrevet

Kanskje termostaten? Det er meningen at den skal starte hvis kjølevannstemperaturen går over et visst nivå, uavhengig om biler er i bevegelse eller ikke. Vanligvis kan den til og med gå selv om tenningen er av.

Skrevet
termostaten er nettopp byttet så det ka ikke være den  :ermm:

6588443[/snapback]

Men du har fortsatt en føler på motorblokk eller i radiator som det kan være noe galt med, denne styrer når vifta skal slå inn ;)

Skrevet

På din bil står føleren på radiatoren.På den står også hvor mange grader den skal slå inn på.Mener det er 100 grader på din bil.Stå stille å hold 1500-2500 omd til tempen viser ca 110 grader da skal den slå inn.Men husk å sjekk at du får strøm på den tykke rød ledningen på føleren.

Skrevet

Jepp. Jeg lagde til en ekstra bryter på dashborder, sånn at jeg kunne skru på termostaten.

 

 

Et smart tips er å skru varmaparatet på fullt. Varmapparatet alene er nok til å kjøle en bil som står på tomgang. Nødløsning.

Skrevet
Jepp. Jeg lagde til en ekstra bryter på dashborder, sånn at jeg kunne skru på termostaten.

6591078[/snapback]

Termostaten styrer du ikke med en bryter, den er automatisk.

 

Viften derimot, den kan du nok få til å starte med en bryter.

Skrevet
Jepp. Jeg lagde til en ekstra bryter på dashborder, sånn at jeg kunne skru på termostaten.

6591078[/snapback]

Termostaten styrer du ikke med en bryter, den er automatisk.

 

Viften derimot, den kan du nok få til å starte med en bryter.

6591161[/snapback]

 

 

eheh. Ok.

Skrevet
termostaten er nettopp byttet så det ka ikke være den  :ermm:

6588443[/snapback]

Men du har fortsatt en føler på motorblokk eller i radiator som det kan være noe galt med, denne styrer når vifta skal slå inn ;)

6590523[/snapback]

 

Vel denne har jeg også nettopp byttet.. men jeg får ta motoren opp i 110 grader og se om viften fungerer, hvis ikke måler jeg lederen med et multimeter ;)

Skrevet (endret)

Farlig og farlig.... Som kjent koker vannet ved 100C i atmosfæretrykk. Så biler som har kjølevæske temperatur på over 100C må ha kjølesløyfe som tåler trykk. Dette er forskjellig fra bil til bil. Ikke uvanlig.

 

Høyere kjøletemperetur muliggjør bedre virkningsgrad for motoren. Ulempen er at kjølesløyfen må kunne holde på trykket.

Endret av Luske_Ludvig
Skrevet

Vel jeg testet det i går, den var litt over 110 grader , men ingen reaksjon fra viften :ermm:

 

Det var ingen strøm i lederen så det kan kansje være den som er problemet. Jeg ser at det er en tape-bit festet over en del av ledningen så det kan være slitasje der som har laget et brudd. Det jeg tenkte å gjøre er å klippe av den skadde delen og skjøte kabelen igjen med en sukkerbit.

 

Kommer det til å fungere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...