Gå til innhold

Vista får en gjenopprett-funksjon


Anbefalte innlegg

"Men det er verdt å merke seg at funksjonen i enkelte tilfeller også kan være uheldig, dersom brukeren sletter filer av sensitiv karakter, og brukeren samtidig tror filene er vanskelige å gjenopprette."

 

Uansett hvordan Vista sin funksjon fungerer, så er jo dette problemet til stede nå også, man kan ofte gjenopprette filer, om folk ikke vet dette, så hjelper det ikke om de bruker et annet OS en vista, eller om noen andre programmer enn de innebygde brukes til å hente det fram....

 

Eller synes jeg det er en grei funksjon, man flytter og endrer på filer gaske ofte, og sånn sett er windows ganske primitiv, skulle ønske de implmenterte mer av funksjonaliteten til dedikerte kopieringsprogrammer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slitsomme greier synes jeg :ermm: Har siden windows 95 hatt papirkurva deaktivert; ble lei av å slette ting flere ganger :hrm: Alltid hatt "systemgjenoppretting" deaktivert i XP også, men jeg ser nytten dette kan ha for folk som ikke vet helt hva de gjør, eller eksperimenterer med drivere, systemfiler og register.

 

Når jeg leser slikt, får jeg enda mindre lyst på vista enn jeg allerede har...

6588472[/snapback]

 

Previous Versions finnes kun i Windows Vista Business, Enterprise, og Ultimate, og er ikke beregnet på "folk som ikke vet helt hva de gjør". Denne funksjonen medfører ikke at du må slette ting flere ganger; den lagrer kopier av dokumenter som er endret, ved gitte intervaller. Fjerner du dokumentet, er det borte for alltid. Se ellers min post over.

 

Tips: Skal du slette filer i Windows XP, uten å gå via papirkurven, trenger du bare merke filen(e) og trykke <shift><delete>.

6588539[/snapback]

Vet ikke hvor du leste feil, men jeg snakket om gjenopprettingsfunksjonen i XP, ikke om vistas gjennopprettingsfunksjon. Personlig har jeg aldri hatt brukt noen av disse funksjonene, og synes det er bortkastet plass, men så lenge det går an å deaktivere funksjonene, er det det samme for meg.

Endret av enl
Lenke til kommentar
(Mye fornuftig)

6588330[/snapback]

Jeg vil også få påpeke at dette overhodet ikke er ny teknologi, men allerede finnes på blant annet Windows Server 2003 (og jeg tror det er på Windows XP også). Uansett, operativsystemer helt tilbake til Windows 98 kan utnytte Shadow Copy funksjonaliteten på en filserver. Det er utrolig at dette trekkes fram som en nyhet i Vista.

Lenke til kommentar
Tips: Skal du slette filer i Windows XP, uten å gå via papirkurven, trenger du bare merke filen(e) og trykke <shift><delete>.

6588539[/snapback]

 

Ja, den funksjonen er mye brukt her. Sletter jeg ting, er det en grunn til at jeg sletter dem, så jeg ønsker ikke å legge dem i papirkurven der de bare bruker nødvendig plass. Noe sier meg at shift-delete-funksjonen blir utilgjengelig i Vista (eller kanskje man får den med i en mer avansert professional-versjon? :p)

Lenke til kommentar
Jeg vil også få påpeke at dette overhodet ikke er ny teknologi, men allerede finnes på blant annet Windows Server 2003 (og jeg tror det er på Windows XP også). Uansett, operativsystemer helt tilbake til Windows 98 kan utnytte Shadow Copy funksjonaliteten på en filserver. Det er utrolig at dette trekkes fram som en nyhet i Vista.

6588638[/snapback]

 

Synes det er mer utrolig hvor idiotisk funksjonen blir dekket på forskjellige nettsider. F.eks IT Avisen: "I Windows Vista vil det være mye vanskeligere å virkelig slette filene dine. En funksjon som kalles «Previous Versions» tar vare på alt."

 

Er det bare meg, eller går det sport i å dekke nyhetssaker om Vista på mest mulig negativ måte? Virker som veldig mange nettsteder er ute etter å "ta" Microsoft, selv om det innebærer å fremstille en funksjon på helt feil måte.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg, denne funksjonen virker nyttig i en god del samenhenger.

Typisk eksempel for meg er når jeg laster ned filer fra nettet for å oppdatere en side hos en kunde, laster ned siste versjon og overskriver min gamle.

Så viser det seg at kunden har rotet til denne fila, dette har sjedd flere ganger, du har backup men den er enten for gammel eller er allerede overskrevet.

 

Eller når du skal redigere på en standard word tekst eller et bilde og lagre i stedet for å lagre som et nytt dokument og klarer og overskrive den gamle.

 

Denne funksjonen må imidlertid være konfigurerbar på folder og filtype for at den skal ha noen nytte.

Jeg vil ikke ha backup av mine 500 quicksaves i Oblivion. Jeg vil heller ikke ha backup av en access base på 50MB hver gang jeg legger til en rad.

 

Den bør også være litt smart, så hvis du lagrer en fil mange ganger i rask rekkefølge, typisk når du programerer web og vil se på resultatet mens du jobber trenger den ikke ta vare på alle versjoene.

 

En smart versjon av dette virker som en av de nyttinge tingene i vista.

 

Magne

 

Det er tydligvis store misoppfatninger om hva Volume Shadow Copy servicen egentlig er. Det gjelder både artikkelforfatter og de fleste brukerne som har ytret sine innvendinger mot denne funksjonen.

 

1) Hovedfunksjonen er å hente tilbake tidligere versjoner av filer.

2) Det er ikke et alternativ til backup. Hvis en disk krasjer, er det ikke mulig å hente tilbake shadow copy backups.

3) Du kan bare hente tilbake en fil om gangen.

4) Når du fjerner en fil fra en folder hvor Volume Shadow Copy er enablet, er den borte for alltid. Det er ikke mulig for systemadministratorer å hente tilbake sensitive data (f.eks gamle mailer), med mindre du bevisst tillater det.

 

Volume Shadow Copy kan være veldig nyttig for oss som bruker PC i jobbsammenheng, dvs programutviklere, grafikere o.l. Har du ikke nytte av denne funksjonen, er det bare å la være å bruke den.

 

Dere som på liv og død må ha et så nedstrippet OS som mulig, får heller gå for Vista Home Basic. Det finnes folk som har mer avanserte behov enn å bruke PCen kun til surfing, spilling og multimedia.

6588330[/snapback]

Lenke til kommentar

Windows 3.11:

- Er du sikker på at du vil slette denne fila? - fila vil forsvinne (OK - Avbryt)

 

Minnes da tydelig at windows 3.11 hadde denne funksjonen innebygget også, hvis man ville opprette noe man hadde slettet hendte det rett som det var at det var mulig, men ikke alltid:\ Trodde det var at området var skrivd over f.eks som bestemte om man kunne gjenopprette fila.

 

Windows 3.1 manglet denne funksjonen tror jeg.

 

Begynner å bli en stund siden men husker jeg var litt skuffet når windows 95 ikke hadde noen tilsvarende funksjon.

 

edit: oops, har vist slettet en quote :p

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Dersom denne funksjonen er som beskrevet i tråden er det lite nyhetsverdi her. Selv kommer jeg hvertfall til å deaktivere denne funksjonen på samme måte som System Restore i XP og shift-delete siden tidenes morgen. Jeg hverken overskriver eller sletter noe som skal beholdes så jeg personlig har ikke behov for noen barnevakt.

 

Jeg kan vel også nevne mitt undelete-eventyr i sommer.

 

Jeg har hatt med meg en disk (ja, bare én :wow:) til Haugesund og satt i fatterns maskin. Her for et par dager siden var det lite plass å laste ned til og jeg slettet en DVD-backup, men ikke lenge etter fikk jeg igjen beskjed om at det ikke var mer plass igjen. Mer ble slettet men ved å slette et par gigabyte data fikk jeg bare et par megabye mer plass tilgjengelig. Jeg kom så på at fatterns maskin er infisert med NIS og kom på at det sikkert har en undelete-funksjon:

 

Først klikket jeg på det digre Nortonikonet nede til høyre og trykket "Home" øverst i menyen som dukket opp. Etter knappe åtte sekunder kom hovedvinduet opp og rett der var det et ikon med navn "Data Recovery" som igjen gav meg en nytt vindu med flere valg. "Recover deleted files" var det eneste logiske valget og i dens undermeny var "search for lost files now" det beste valget.

 

Da fikk jeg selvsagt en slik:

nis1.PNG

 

Og på neste forsøk fikk jeg en slik:

nis2.PNG

og en sånn:

nis3.PNG

 

Men alle gode ting er tre og da fikk jeg opp en avansert wizard:

 

nis5.PNG

 

Og så kom endelig eventyret mitt til en slutt da jeg fikk opp dette godt oversiktlige vinduet (du kan ikke endre størrelse på vinduet)

 

nis4.PNG

 

som listet opp 25 GB med filer, inkludert tre uker Opera cache og trolig 10-20 tusen elementer. Scrollepinnen hoppet trolig 100 elementer for med den minste bevegelsen jeg greide å lage så jeg måtte trykke pgdn omtrent schfifty five millioner ganger for å gå gjennom listen og sørge for at jeg bare slettet (høyreklikk, delete) det som tilhørte meg.

Jævla greier!

(Ahh, det var godt å få ut)

 

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Denne funksjonen må imidlertid være konfigurerbar på folder og filtype for at den skal ha noen nytte.

Jeg vil ikke ha backup av mine 500 quicksaves i Oblivion. Jeg vil heller ikke ha backup av en access base på 50MB hver gang jeg legger til en rad.

 

Den bør også være litt smart, så hvis du lagrer en fil mange ganger i rask rekkefølge, typisk når du programerer web og vil se på resultatet mens du jobber trenger den ikke ta vare på alle versjoene.

 

En smart versjon av dette virker som en av de nyttinge tingene i vista.

 

Magne

6588774[/snapback]

Helt enig med deg. Skulle til å nevne et liknende forslag før jeg fikk øye på forslaget ditt.
Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller går det sport i å dekke nyhetssaker om Vista på mest mulig negativ måte? Virker som veldig mange nettsteder er ute etter å "ta" Microsoft, selv om det innebærer å fremstille en funksjon på helt feil måte.

6588761[/snapback]

Min ærlige og oppriktige mening: Problemet er at de som skriver om teknologien ikke har oversikt over den, ei heller driftserfaring (evt utviklererfaring der det er mer relevant) og således ikke klarer å se hva teknologien skal brukes til. Et godt eksempel på dette kunne man f eks i diverse medier i forbindelse med SQL Server 2005: "Nå trenger du ikke kunne SQL lenger, du kan skrive alt i .NET".

Lenke til kommentar

Syns den nye funsjonen er fin jeg. Har lenge ventet på denne funsjonen.

Den har jo lenge vært integrert med SharePoint Server så jeg syns ikke det er noe galt i at oss vanlige brukere også skal kunne få ha tilgang til den.

 

Men en ting er jeg kritisk til. De litt dumme brukerne som ikke har vet nok til å slette de gamle endringene en gang i mellom eller skru av funsjonen vil jo få en veldig overfylt harddisk etterhvert. Derfor syns jeg funsjonen burde vært skrudd av som standard.

Lenke til kommentar

Funksjonen for å hente tilbake versjoner av endrede filer er en del av Vistas System restore. Den er enkel å slå av.

 

 

Andre ting om Windows jeg har på hjertet: Indexing service er utrolig plagsom i vista. Hvor mange er det av dere som bruker søk i index katalogen i XP?.

1 av 10 000?

 

Maskinen står og maler og maler for å indexere og plager brukerne noen ganger i det uendelige. Tanken er et brukerne skal finne en fil fortere når det skal søkes etter filer på harddisken. Jeg søker etter filer 2 ganger i måneden men vanlig harddisk søk og søket tar da et par minutter. Slå av indexing service er mitt råd til alle!

 

Sist og ikke minst er det jeg hater mest av alt med Windows og det er Virituell minne bruk. Funksjonen er like nyttig som en buss med plass til 60 passasjerer som stopper langs veien og slipper av passasjerer som har glemt å tenke på at de reiser, sånn at det skal være plass til nye passasjerer hvis det skulle stå noen på en eller annen holdeplass lenger framme på ruten. Når de passasjerene som ble sluppet av står der langs veikanten så tenker de på at de gjerne vil reise og da må bussen kjøre tilbake for å ta opp passasjeren igen. Dette gjøres uansett om bussen har 59 ledige seter, for bussen skal jo spare på setene for sikkerhets skyld. Hadde Oslo sporveier jobbet etter dette prinsippet hadde nok ingen giddet å ta bussen. Windows jobber på denne måten når det gjelder minnebruk. Minnet lastes ustanselig over på harddisken uansett hvor lite RAM minne som er i bruk. Dette fortsetter i vindows vista. Kjære vista utviklere: La oss få en funksjon som kan kjøre programmer i Non paged pool! Da vil vista fungere 100 ganger bedre!

 

Foresten helt helt til slutt, jeg elsker snipping tool i vista, talegjenkjenning og til en viss grad harddisk krypteringen. Og helt helt helt til slutt.... jeg elsker at kopieringen ikke stopper hvis du kopierer 500 gb med filer og det er feil på 1 av dem. Da kan du fortsette i vista. BRA! Få med dette i XP så skifter jeg aldri til vista!

Endret av Tnet
Lenke til kommentar
Andre ting om Windows jeg har på hjertet: Indexing service er utrolig plagsom i vista. Hvor mange er det av dere som bruker søk i index katalogen i XP?.

1 av 10 000?

6599695[/snapback]

Grunnen til at du ikke bruker det nå er jo fordi du er vant med at det tar så lang tid å søke at du ikke gidder å bruke funsjonen.

Men begynner du å bruke den aktivt oppdager du at det blir mye enklere/raskere å finne filer på harddisken. Istedenfor å måtte åpne utforsker og gå lange stier på jakt etter filen trenger du med søkefunsjonen; bare å skrive inn navnet på filen (evt. meta data) og vips så er du bare ett tasttrykk unna å åpne/kopiere/flytte/endre filen.

 

Bruker mye Windows Desktop Search (het tidligere MSN Desktop Search).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...