Gå til innhold

Valgets kvaler - A100\D80\30D


Anbefalte innlegg

Om det fortsatt er muligheter for å ombestemme seg hadde jeg seriøst(!) vurdert en D80 dersom du ikke har noe utstyr (optikk) fra før av til et annet merke. Problemet ditt er jo at det vil ryke på noen kroner på budsjettet ditt siden kamerahuset ligger på rundt 10.000,-. Så må du påregne rundt 3000 i tillegg om du vil ha 18-70 objektivet.

At du ikke vil merke støyen er jo høyst indiviuellt. Er man en som er ute å tar bilder på døgnets lyseste tider er det jo muligens ikke noe tema, en skal virkelig ikke undervurdere nytten av ISO 800-1600 og kanskje til og med 3200. De bildene jeg har sett viser i så måte stor forskjell mellom de to.

 

Men kanskje viktigeste grunnen for å velge Nikon/Canon er andrehåndsmarkedet. Ta en titt på bruktmarkedet på foto.no...

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært som prisene har "rast" på D80 over helga da, veldig bra for oss som skal kjøpe nå. D80 med 18-70 kit til nesten 10 blank er jo en meget bra pris, til og med norsk utgave. Eller med 18-135 til nesten samme pris, jeg er veldig overrasket over at prisene kom ned såpass fort.

 

Min favoritt er også D80, hovedgrunnen er at jeg får bedre optikk med enn hva jeg får med 30d. Har ikke noe imot A100, men har liksom falt for Nikon's byggekvalitet og ergonomi.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Jeg ser personlig på D80 som det mest interessante kameraet på markedet nå, kombinasjonen av et "konsumentkamera" med en stor og god søker er de omtrent alene om å ha (joda, vet at Pentax har en *ist-DS elns, men den er vel under utfasing, så vidt jeg vet)

Jeg vil bare legge til at Samsung GX1-S (eller noe lignende) ikke er under utfasing helt enda (dette er et ds2 eller et ds i forkledning), og at en av de nye pentax-modellene (k100d?) får samme, gode søkeren.

 

Men jeg er enig i at d80 er det mest spennende kamera nå om dagen. En ting er i alle fall sikkert, skulle jeg av uvisst grunn måtte bytte fra pentax til et annet merke, ville det uten tvil ha vært Nikon.

Lenke til kommentar
Om det fortsatt er muligheter for å ombestemme seg hadde jeg seriøst(!) vurdert en D80 dersom du ikke har noe utstyr (optikk) fra før av til et annet merke. Problemet ditt er jo at det vil ryke på noen kroner på budsjettet ditt siden kamerahuset ligger på rundt 10.000,-. Så må du påregne rundt 3000 i tillegg om du vil ha 18-70 objektivet.

At du ikke vil merke støyen er jo høyst indiviuellt. Er man en som er ute å tar bilder på døgnets lyseste tider er det jo muligens ikke noe tema, en skal virkelig ikke undervurdere nytten av ISO 800-1600 og kanskje til og med 3200. De bildene jeg har sett viser i så måte stor forskjell mellom de to.

 

Men kanskje viktigeste grunnen for å velge Nikon/Canon er andrehåndsmarkedet. Ta en titt på bruktmarkedet på foto.no...

6670662[/snapback]

 

Andrehåndsmarkedet er likt for Sony og Nikon kompaktkamera etter min erfaring.

For speilrefleks (konsumer, under ca 20k) er det derfor grunn til å anta at dette også blir omtrent likt for Sony og Nikon.

Den store forskjellen er at du på Sony kan benytte meget god og godt tilgjengelig optikk fra Minolta som er priset hyggelig på bruktmarkedet...

 

Derfor valgte jeg Sony Alfa 100 :-)

 

Ole

Endret av Nik
Lenke til kommentar
Andrehåndsmarkedet er likt for Sony og Nikon kompaktkamera etter min erfaring.

For speilrefleks er det derfor grunn til å anta at dette blir omtrent likt for Sony og Nikon.

Den store forskjellen er at du på Sony kan benytte meget god og godt tilgjengelig optikk fra Minolta som er priset hyggelig på bruktmarkedet...

 

Derfor valgte jeg Sony Alfa 100 :-)

 

Ole

6671970[/snapback]

 

 

Bruktmarked for kompakt og SLR markedet er to vidt forskjellige ting, og jeg kan love det det er forskjell i tilgjengeligheten på Minolta/Sony vs Nikon eller Canon (jeg snakker om optikk/tilbehør). Bare for å ha det klart.

 

Gratulerer med nytt dSLR!

:)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Andrehåndsmarkedet er likt for Sony og Nikon kompaktkamera etter min erfaring.

For speilrefleks er det derfor grunn til å anta at dette blir omtrent likt for Sony og Nikon.

Den store forskjellen er at du på Sony kan benytte meget god og godt tilgjengelig optikk fra Minolta som er priset hyggelig på bruktmarkedet...

 

Derfor valgte jeg Sony Alfa 100 :-)

 

Ole

6671970[/snapback]

 

 

Bruktmarked for kompakt og SLR markedet er to vidt forskjellige ting, og jeg kan love det det er forskjell i tilgjengeligheten på Minolta/Sony vs Nikon eller Canon (jeg snakker om optikk/tilbehør). Bare for å ha det klart.

 

Gratulerer med nytt dSLR!

:)

6672044[/snapback]

 

Takker!

 

Jeg snakket ikke om volum, men om pris. Enig i at det er mye mer brukt Nikon/Canon optikk etc., men prisene på tilsvarende optikk fra Minolta er hyggeligere, men mulig det endrer seg om Sony selger så mye Alfa at etterspørselen etter Minolta optikk øker.

Men om man er villig til å handle utenfor Norge er jeg ikke bekymret for brukt utstyr, det er mer enn nok å velge i for mitt amatør bruk :-)

 

Ole

Lenke til kommentar
Jeg vil bare legge til at Samsung GX1-S (eller noe lignende) ikke er under utfasing helt enda (dette er et ds2 eller et ds i forkledning), og at en av de nye pentax-modellene (k100d?) får samme, gode søkeren.

Det er ikke K100D, i hvert fall. Den skal ha pentaspeil, ikke pentaprisme. Det blir trolig etterfølgeren til *ist-DS(2) som får noe av det samme, men den vil ligge høyere i pris igjen...

 

Forøvrig har jeg veldig lite i mot Pentax, utover at optikken er litt dyr, og at de mangler en skikkelig 18-70mm (eller tilsvarende). 16-45 er vel og bra, men jeg er ganske overbevist om at jeg ville savne de siste 15 mm... En 16-70 F/4 til rundt 4500-5000 ville kunne være meget kurant, især sammen med en "K200D" (hvis jeg skal gjette på navnet på etterfølgeren til *ist-DS2) med IS på CCDen... :o)

Lenke til kommentar

Storebror til K100D blir vel K110D, synes jeg å ha lest et sted. Den får samme sensor som alle de andre nykommerene i høst fra Nikon og Sony.

Pentaxoptikken kan i utgangspunktet virke dyrere, men den er ofte bedre enn tilsvarende optikk fra andre merker. Spesielt på fastoptikk ruler Pentax, men de har også en lang historie med gode zoomer. Super Takumar-zoomene fra syttitallet regnes om kapable zoomer den dag i dag.

Lenke til kommentar
Storebror til K100D blir vel K110D, synes jeg å ha lest et sted. Den får samme sensor som alle de andre nykommerene i høst fra Nikon og Sony.

Pentaxoptikken kan i utgangspunktet virke dyrere, men den er ofte bedre enn tilsvarende optikk fra andre merker. Spesielt på fastoptikk ruler Pentax, men de har også en lang historie med gode zoomer. Super Takumar-zoomene fra syttitallet regnes om kapable zoomer den dag i dag.

K110D skal være en lillebror, bl.a. IS på CCD-brikken, jf. Akams lanseringsartikkel til kameraene. Den blir med andre ord antakelig enda billigere enn K100D, som allerede ligger på ca 5500 for kamerahuset.

 

Det ligger vel i kortene at de vil ha et D80-alternativ, men det blir ikke K100D/K110D :o)

 

At Pentax-optikken er bra, er forsåvidt greit nok, men den dekker dessverre ikke de brennviddene jeg ønsker. Den nærmeste er vel en 24-90 F/3.5-4.5 (som tross alt ikke er helt borte vekk zoomområde på crop-sensor, selv om det er litt lite vidvinkel). Aner ikke hva den koster dog, for det ligger ikke pris på den i prisguiden... Forhåpentligvis tar objektivet også bedre bilder enn det som ligger i prisguiden, for det er uskarpt :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Annenhåndsmarkedene for optikk er ikke min førsteprioritet når jeg nå skal handle kamera, det fins argumenter både for å velge Sony, Canon, Nikon eller Pentax som dere har nevt.

Pentax\Samsung er forresten utelukket for min del, jeg er ikke "tøff" nok til å satse på disse.

 

Det var jo selvsagt ikke noen i byen som hadde D50 inne i dag, så jeg fikk ikke kjent på den. Er denne forresten nøyaktig like stor som D80?

(OT: I dag var det i alle fall en med greie på hva han snakket om bak disken, og han hadde mye bra å komme med, helt til han anbefalte KenRockwell.com som en super kilde til alt innen foto. Gjorde meg litt småskeptisk:P )

 

Lyset i Tromsø er herlig for tiden så Powershot'n får kjørt seg, men ikke en eneste gang uten at jeg ønsker en av mulighetene speil gir, hadde A100en kommet da den skulle hadde jeg aldri tenkt på D80, hadde sikkert ikke lest en test en gang, for jeg hadde vært ute å fotografert. Men nå har jeg altså sett litt rundt, og bare det at bestillingen av A100 ikke har gått knirkefritt har gitt meg en avsmak for Sony. Helt uten sammenheng, men sånn er det bare, akkurat nå virker D80 som den reddende engelen i horisonten.

 

Kan noen nevne noe D80 er dårlig på, noe som er under snittet? (Se vekk fra SSS\IS\VR)

 

Åhh herregud en 18-200VR under juletreet frister, uansett om jeg så kjøper en D50 i desperasjon

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Hva tenker du på?

 

Quoter meg selv:

Dette skal bli min første DSLR, mange sier en ikke burde spytte inn over 10 høvdinger på sin første runde i ringen, men jeg lar ikke det veie så sterkt for meg. Men jeg har på ingen måte for mye cash jeg vil kvitte meg med, i realiteten en fattig student som lever på stipend for tiden. Så penger er et argument.

 

Jeg har jo en knallpris på A100 med 18-70 og 75-300 til den nette sum av 8500kr

 

Jeg ønsker litt tele, eller en bred brennvidde er kanskje mer riktig å si så i Nikons verden er det D80 med 18-135 som frister. Men dette koster 11 000.

 

Så er det 30D som er havnet nede på 10 000 nå, og det blir selvsagt en del dyrere med grei optikk, men det frister.

 

I tillegg kommer jo utstyr for ca 3000, minnekort, veske, stativ etc

6670112[/snapback]

 

Til herren i Posten under:

Den orginale bestillingen havnet på 11502,00 kr. Om det var det du lurte på.

Av det utgjør kameraet og 18-70 7499kr, ekstra kit objektiv 75-300 999kr og resten diverse som står i første post.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Det var jo selvsagt ikke noen i byen som hadde D50 inne i dag, så jeg fikk ikke kjent på den.

Elitefoto i Giæverbukta (Jekta kjøpesenter) har både D50 og D200 inne. Ellers hadde Landbakks foto på Pyramiden i Tromsdalen også D50 inne tidligere i uken. For ikke så veldig lenge siden hadde også fotobutikken på Nerstranda senter både D50 og D70s inne, men det kan være de er utsolgt...
Lenke til kommentar
Annenhåndsmarkedene for optikk er ikke min førsteprioritet når jeg nå skal handle kamera,

 

Minolta 70-210mm f/4 aka "Beercan":

 

http://www.pbase.com/batraaf/pics_from_minolta_70210_f4

 

Koster deg rundt 1000-1500 kr fra Ebay. Dette objektivet er i massivt rustfritt stål, og er produsert i Japan. Regner med du må opp i 3-4 høvdinger *minst* i Canon/Nikon-leiren, før du har noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Elitefoto i Giæverbukta (Jekta kjøpesenter) har både D50 og D200 inne. Ellers hadde Landbakks foto på Pyramiden i Tromsdalen også D50 inne tidligere i uken. For ikke så veldig lenge siden hadde også fotobutikken på Nerstranda senter både D50 og D70s inne, men det kan være de er utsolgt...

6677180[/snapback]

 

Mobiliteten min er sykkelen, og jeg er ikke så kjent her at jeg kan si jeg vet av Pyramiden, og Jekta har jeg ikke begitt meg ut på å sykle til :D

Men alle i sentrum var utsolgt for det ja.

 

Og dere andre:

 

Annenhåndsmarkedene for optikk er ikke min førsteprioritet når jeg nå skal handle kamera,

 

No offence ;)

 

Erger meg over at ingen har testet D80 enda.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Og dere andre:

 

Annenhåndsmarkedene for optikk er ikke min førsteprioritet når jeg nå skal handle kamera,

 

No offence ;)

 

Kanskje dette burde BLI din førsteprioritet da, siden det faktisk er objektiver som er viktig på D-SLR. Det er mulig du har rompa full av penger for alt jeg vet, og har råd til å kjøpe dyre objektiver. Men bare det faktum at du har tilgang på underpriset Minolta kvalitetsoptikk med metallinnfatning produsert i Japan, bør være en av de sterkeste grunnene for å velge nettopp Sony A100.

 

Personlig skjønner ikke jeg poenget med å akkurat få råd til et dyrt kamera, for så å bare sitte der med kitlinsa uansett. Da kan du heller gå ned en prisklasse eller to, og kjøpe deg optikk for mellomlegget.

 

For å svare mer konkret på det du spør om, så er alle tre kameraene gode - punktum! Det er optikken og fotografen som avgjør. Skulle jeg valgt fritt, ville jeg sikkert tatt D80 jeg også. Men da må man vente til september, oktober, november... hvem vet. Nikon har vært elendige på levering den siste tiden, men forhåpentligvis endrer dette seg i fremtiden.

 

I tillegg må du betale 2500-3500 kr mer for D80 enn A100. Og så kommer prisen på brukt optikk inn i bildet, og for nye VR-objektiver, da bare baller det på seg i negativ favør for D80. Supert kamera - som koster.

 

Det er vel her vurderingen din må ligge en plass. Jeg ville sikkert valgt A100 fremfor 30D også, nettopp pga valuta for pengene - men bare for å ha sagt det: Jeg synes 30D sin utforming og ytelse er kanskje noe av det bedre i "normale" prisklasser.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg ser poenget ditt, og er etterhvert blitt klar over fordelene med de gode gamle Minolta juvelene.

 

Jeg har en uslåelig pris på A100, med objetiver som dekker brennvidde 18-300 for bare 8499, ikke verdens beste objektiver, men det holder nokk en god stund for meg, det samme gjelder de andre merkenes Kitobjetiver.

Jeg er bare redd dette er ett dagslyskamera, men jeg tror dette med undereksponeringen i ISO testen bare er vrøvl, for det er jo ingen av de som eier kameraet i dag som nevner dette.

Men jeg skulle likt å se et bilde tatt en meget mørk kveld med ett sekund i lukkertid, for det er lukkertidstøy jeg er redd, ikke ISO, skjeldent jeg beveger meg over 400 uansett, mens jeg elsker å skape bevegelse med litt lukkertid.

 

Som du sier er alle tre gode kamera, og 30D er egentlig utelukket, for der vil det måtte pumpes inn en del kroner på objektiv.

 

Og som SJF fleipet med, akkurat nå ser det jo ut som jeg kan kjøpe D80 brukt før jeg sitter med en A100 i hendene.

 

Men akkurat nå, til normal pris, er det bare 1500kr som skiller A100 og D80, begge med 18-70. Så er ikke byggekvaliteten og støyegenskapene verdt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...