Gå til innhold

Valgets kvaler - A100\D80\30D


Anbefalte innlegg

Det er svært mange som foretrekker det billige Nikon alternativet på grunn av den gode bildekvaliteten og skarpheten. Du har antakelig sett deg blind på metall, det sier ingenting om bildekvaliteten. Nikon objektivet er brukt mye på digitale kamera, så det er en utprøvd løsning, med moderne coating tilpasset den digitale verdenen. Det var nevnt tidligere problemet med eldre optikk, og det gjelder også Minolta. Det er ikke logisk at de gikk til Tamron for å få laget optikken, hvis de allerede hadde like bra tilpassede objektiv selv. Problemet er ikke kun flares men direkte overstyring av lysdiodene, vanlige zoomobjektiv er vanligvis utsatt for problemet, men også andre objektiv må utprøves spesielt før de kan anbefales.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har antakelig sett deg blind på metall, det sier ingenting om bildekvaliteten. 

 

Jeg har tidligere gitt deg linker, der mellom 40 - 60 entusiaster/fotografer tilsammen har vurdert begge nevnte Minolta-objektiver til en gjennomsnittsverdi av over 4.5 av 5 mulige i følgende kategorier:

 

- sharpness

- color

- build

- distortion

- flare control

 

Mange av disse har testet objektivene på D-SLR, og er strålende fornøyd. Faktisk bruker mange disse objektivene idag som referanse, når andre objektiver skal bedømmes!

 

Likevel fortsetter du å mase om mangler, at det ikke virker på D-SLR og at man ikke får like god kvalitet som Nikon. Til og med når andre enn jeg i tråden gjør deg oppmerksom på at du tar FEIL:

Et av kit-objektivene fra 80-tallet, 70-210mm f4, yter så godt, finnes i så store antall og er så gjennomført mekanisk sett at det tar pusten fra mange som er nye i speilrefleksgamet og er vant med kompakter og optikk bygget inn i plast.

så fortsetter du i samme kjente stil.Enten er du tidenes største Nikon-troll, eller så uttaler du deg rett og slett om noe du ikke har peiling på.

Lenke til kommentar

Eg skjønner ikkje kvifor vi held denne diskusjonen. Ein uerfaren dSLR-bruker har ikkje sjans til å merke forskjell på verken husa eller optikken til dei aktuelle kameramodellane. Det einaste som bør være eit aktuelt spørsmål er om kameraet er ergonomisk tilpassa hendene til brukaren, og om brukeren føler seg komfortabel med plasseringa av navigasjon/innstillinger.

 

Sjølv har eg eit Maxxum 5D og litt diverse optikk. Blant anna ei Minolta AF 50 / 1.7. Eg kan eigentleg ikkje seie anna enn at linsa er sylskarp. Tilgangen på optikk blir slettes ikkje mindre når Sony si dSLR-linje blir utvida. Sony har både kapitalen og ryktet på seg til å markedsføre denne produktlinja til det fulle, noko som vil føre til at etterspørselen etter skikkeleg optikk blir større.

 

Om eg skulle valgt no, hadde eg tatt Sony a100. Eg er og blir ein stor tilhenger av Minolta, og eg vil absolutt tru at Sony er den rette til å vidareføre dei gode produkta deira. :)

Lenke til kommentar
Lag dere en tråd og diskuter videre der, denne vil jeg gjerne skal omhandle min kamerahandel, og vi har skjønt poenget ang. optikk nå. Det er på vei mot OT

6685167[/snapback]

 

Enig, det har gått langt over streken.

 

Fornøyd med Sony A100 så langt? Du bør seriøst vurdere nevnte Minolta-objektiver: 50mm f1.4 eller f1.7, 70-210mm f/4 "Beercan" og 75-300mm "Big beercan". Sistnevnte har relativt stiv pris på +$300 iallefall og er ganske vanskelig å få tak i, men skal være utrolig bra.

 

Finnes også en Minolta 50mm f2.8 Macro, som er utrolig populær på eBay. Men denne bør du kun kjøpe av kjente selgere, siden olje på lammellene har vært et problem på akkurat denne modellen.

 

Selv gleder jeg meg til å lese mer om Sony DT16-80mm fra Carl Zeiss utover høsten.

Lenke til kommentar
Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan åpne Sonys Raw-filer i Photoshop?

6682950[/snapback]

 

Bruk Picture Motion Browser til å laste bildene inn i PC'en. Last ned Adobe Camera Raw fra Adobe's sider (velg ver. 3.4 dersom du bruker CS2). Fortell PMB at du skal bruke PS som redigeringsprogram. Åpne RAW-filen fra PDM. Da kommer du direkte inn i ACR hvor du kan gjøre de nødvendige endringene i RAW-filen, og så åpne direkte i PhotoShop. Meget elegant!!

 

Med ACR kan du også åpne Sony's ARW (RAW) format direkte fra Adobe Picture Bridge. (File...Browse... i PS)

Endret av SFJ
Lenke til kommentar
Prisen var ikke påtagelig ulik.  Fant et nytt Nikon (Nikkor) 50mm/f1.8 AF til ca 100 $, du nevnte et Minolta Maxxum i prisleiet 70-90 $ brukt (mint).

Du sammenligner en fullmetall Minolta Maxxum 50mm f1.7 med et "tilsvarende" Nikkor objektiv i plast. Men det er greit - jeg har skjønt nå at du har sett deg så håpløst blind på Nikons produkter, at du er svært partisk i dine uttalelser.

6684084[/snapback]

Hmmm... er dette en diskusjon om utstyr til å ta bilder med, eller...? Byggekvaliteten på 50/1.8-AFD-Nikkor, som en får ny i Norge for ca 1000 kr, er ikke all verden, men optisk testa den til 4.4 på photodo's gamle test, det samme som Minoltas 50/1.4. 50/1.7 er ikke MTF-testa, men det er liten grunn til å tro den er mye bedre enn 50/1.4-storebroren, dette er uansett blant de skarpeste objektivene som er testa. (Data er fortsatt tilgjengelige, sjøl om nettstedet photodo.com er kjøpt opp og lagt om) Såvidt jeg har oppfatta på trådstarter, dreier problemstillingen seg om utstyr for en som skal i gang med digital speilrefleks, og da vil vel de fleste si at byggekvaliteten på nikkoren er helt grei.

 

Edit: Sjøl om trådstarter nå har valgt kamera, synes jeg det bør være lov å drøfte ulike sider ved alternativene, så lenge de forholder seg til den oprinnelige spørsmålsstillingen. Men jeg har tatt skammelig feil før ;)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...