Gå til innhold

Hjelp! Jeg får bluescreen!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg med et problem jeg har hatt i godt over 1 måned nå.

 

Det handler ikke bare om en bluescreen, men dette har noe med problemet å gjøre.

 

Det hele begynte med at jeg en dag fikk bluescreen halvveis inn i bootup'en til XP. Jeg prøvde å starte maskinen på nytt noen ganger, men samme bluescreen dukket opp igjen og igjen. Jeg rekker IKKE å se hva som står på bluescreen'en fordi den står der bare i 0.5 sekunder før maskinen rebooter automatisk, men jeg tror det står noe med "initializing failed, broken startup files" eller ligiende. Jeg ville ikke reinstallere XP, fordi jeg har noen viktige filer på desktopen på denne XP installen. Derfor kjøpte jeg heller en ny harddisk hvor jeg nettopp har installert XP på nytt. Etter install av ny XP fikk jeg imidlertidig en nytt problem: Jeg får ikke tilgang til desktop folderen (som ligger i Documents and Settings/brukernavn mappa) fordi jeg hadde passord på den gamle XP profilen min!

 

Jeg har googlet en hel del i noen uker nå, men finner bare følgende (ubrukelig) informasjon som ikke gjelder mitt tilfelle, bare nesten:

 

http://support.microsoft.com/?kbid=308421

 

- Hva gjør jeg nå? Jeg nekter å gå slipp på filene jeg har liggende på desktopen på den gamle XP installen min. Jeg får heller ikke startet PC'en med den gamle XP installen pga. bluescreen'en. Jeg tør ikke å kjøre fixdisk osv. på den ødelagte XP installen, fordi jeg er redd for at greia går til helvete og at jeg da mister filene mine som er så viktige.

 

Jeg vet at noen sitter med løsningen på problemet mitt der ute, så skrik ut hvis dere tør!

 

Mvh.

Thomas

Endret av JollyMolly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bluescreen inneholder en feilkode. Denne er alfa og omega for å finne ut hva som er feilen. Benytt feilkoden i søk på google elelr Microsoft og du vil få forslag til hva årsaken kan være. Bluescreen skyldes vanligvis hardware, drivere evt. software - evt. en kombinasjon. Som du ser dekker det alt.

Lenke til kommentar
Bluescreen inneholder en feilkode. Denne er alfa og omega for å finne ut hva som er feilen. Benytt feilkoden i søk på google elelr Microsoft og du vil få forslag til hva årsaken kan være. Bluescreen skyldes vanligvis hardware, drivere evt. software - evt. en kombinasjon. Som du ser dekker det alt.

6571546[/snapback]

 

Hehe, takk for feedback, MEN, som jeg sa... Bluescreen'en står der i langt under 1 sekund, så jeg rekker ikke se en dritt annet enn at skjermen er blå omtrent! :) Tvilsomt at dette er hardware relatert da jeg har kjørt samme specs lenge. Det er noe one XP har gjort med seg selv, da jeg omtrent aldri installerer noe ny software, og spyware og lignende slipper heller aldri til.

 

Noen som dog vet hvordan jeg kan få tilgang til Documents and Settings mappen fra den gamle XP installen i min nye XP install?

Lenke til kommentar

Står jo hvordan i MS linken din hva du gjør ..

Som mappe kan du da bare bruke stasjonsbokstaven (rootnivå) for den 'gamle' disken din.

Du tar da over rettigheter på alt fra rootnivå og nedover i mappestrukturen og

får tilgang til alt du ønsker.

 

 

Quote kb308421:

Slik blir du eier av en mappe

Obs! Du må være logget på datamaskinen som har kontoen med administratorrettigheter. Hvis du kjører Microsoft Windows XP Home Edition, må du starte datamaskinen i sikkermodus, og deretter logge på med en konto med administratorrettigheter for å få tilgang til kategorien Sikkerhet.

 

Hvis du bruker Windows XP Professional, må du deaktivere Enkel fildeling. Som standard bruker Windows XP Professional Enkel fildeling når datamaskinen ikke er koblet til et domene.

 

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du gjør dette, klikker du artikkelnummeret nedenfor for å vise artikkelen i Microsoft Knowledge Base (artikkelen kan være på engelsk):

307874 (http://support.microsoft.com/kb/307874/) Slik deaktiverer du enkel deling og angir tillatelser for en delt mappe i Windows XP

Bruk følgende fremgangsmåte for å bli eier av en mappe: 1. Høyreklikk mappen du vil bli eier av, og klikk deretter Egenskaper.

2. Velg kategorien Sikkerhet, og klikk deretter OK i sikkerhetsmeldingen (hvis en slik vises).

3. Klikk Avansert, og velg deretter kategorien Eier.

4. I listen Navn klikker du brukernavnet ditt, Administrator hvis du er logget på som administrator, eller gruppen Administratorer. Hvis du vil bli eier av innholdet i denne mappen, merker du av for Erstatt eier av underbeholdere og -objekter.

5. Klikk OK, og klikk deretter Ja når du får følgende melding:

Du har ikke tillatelse til å lese innholdet i katalogen mappenavn. Vil du erstatte katalogtillatelsene med tillatelser som gir deg Alle tillatelser?

 

Alle tillatelser blir erstattet hvis du trykker Ja.

Obs! mappenavn er navnet på mappen du vil bli eier av.

6. Klikk OK, og bruk deretter tillatelsene og sikkerhetsinnstillingene du vil bruke for mappen og innholdet, på nytt.

Lenke til kommentar
Står jo hvordan i MS linken din hva du gjør ..

Som mappe kan du da bare bruke stasjonsbokstaven (rootnivå) for den 'gamle' disken din.

Du tar da over rettigheter på alt fra rootnivå og nedover i mappestrukturen og

får tilgang til alt du ønsker.

 

 

Quote kb308421:

Slik blir du eier av en mappe

Obs!  Du må være logget på datamaskinen som har kontoen med administratorrettigheter. Hvis du kjører Microsoft Windows XP Home Edition, må du starte datamaskinen i sikkermodus, og deretter logge på med en konto med administratorrettigheter for å få tilgang til kategorien Sikkerhet.

 

Hvis du bruker Windows XP Professional, må du deaktivere Enkel fildeling. Som standard bruker Windows XP Professional Enkel fildeling når datamaskinen ikke er koblet til et domene.

 

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du gjør dette, klikker du artikkelnummeret nedenfor for å vise artikkelen i Microsoft Knowledge Base (artikkelen kan være på engelsk):

307874 (http://support.microsoft.com/kb/307874/) Slik deaktiverer du enkel deling og angir tillatelser for en delt mappe i Windows XP

Bruk følgende fremgangsmåte for å bli eier av en mappe: 1. Høyreklikk mappen du vil bli eier av, og klikk deretter Egenskaper.

2. Velg kategorien Sikkerhet, og klikk deretter OK i sikkerhetsmeldingen (hvis en slik vises).

3. Klikk Avansert, og velg deretter kategorien Eier.

4. I listen Navn klikker du brukernavnet ditt, Administrator hvis du er logget på som administrator, eller gruppen Administratorer. Hvis du vil bli eier av innholdet i denne mappen, merker du av for Erstatt eier av underbeholdere og -objekter.

5. Klikk OK, og klikk deretter Ja når du får følgende melding:

Du har ikke tillatelse til å lese innholdet i katalogen mappenavn. Vil du erstatte katalogtillatelsene med tillatelser som gir deg Alle tillatelser?

 

Alle tillatelser blir erstattet hvis du trykker Ja.

Obs!  mappenavn er navnet på mappen du vil bli eier av.

6. Klikk OK, og bruk deretter tillatelsene og sikkerhetsinnstillingene du vil bruke for mappen og innholdet, på nytt.

6571583[/snapback]

 

DET VIRKET!

 

Takk....! Det var da ingen sak? =) Lett som bare det! Bare det at jeg har aldri hørt om det der før!

 

Hmmm! Jeg leste alt det der på Engelsk - Men da jeg leste det handlet det ikke om nøyaktig det der, bare nesten... Ok, jeg var kanskje forvirret i alt stresset, men alt fungerer nå. Får fortsatt bluescreen da, men nå som jeg har fått tilgang til desktop mappa kan jeg bare ta backup av alt jeg trenger og deretter prøve å fikse det slik at bluescreen'en forsvinner. Har ny XP install nå da, så det er egentlig ikke noe vits, men men..

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...