Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC går ikke på etter div. ny hardware [løst]


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt på ny chipset-kjøleribbe, byttet kabinettvifter, og satt i en SATA2-kontroller, samt en ny SATA2-harddisk. Og nå går ikke PCen på.

 

PCen virket helt fint før jeg byttet disse tingene, men nå skjer det ingenting når jeg skrur den på. Skjermen forblir svart, og PS/2-keyboardet lyser ikke i det hele tatt. I tillegg mener jeg å huske at PCen pleide å lage et pip under oppstart (POST etellerannet?), men det gjør den ikke nå. Vanskelig å se etter feilmeldinger når jeg ikke har skjerm heller..

 

Her er spesifikasjonene:

Abit NF7 v2.0 hovedkort (ingen innebygd skjermkort)

AMD Athlon XP3000+ prosessor

2x512MB TwinMOS 3200 SO-DIMM RAM

PowerColor Radeon 9800 Pro Skjermkort

 

Ellers er det verdt å nevne at det er forholdsvis god kjøling i kabinettet, så det burde ikke være det som er problemet. Det er lys på hovedkortet når strømmen er av, så jeg antar at alle kablene er satt i riktig?

 

Jeg er ikke spesielt dreven på dette, så all hjelp er godt mottatt. :)

Endret av loketing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du sikker på att det hovedkortet støtter s-ata 2 disker da? jeg vet ikke hvor gammelt kortet ditt er, men det er bare nyere hovedkort som støtter s-ata 2

ps. fant ut att det er ett gammelt socket a kort du har, tviler på att det funker med s-ata 2

Endret av jan.ata
Lenke til kommentar

Hm.

 

Er på jobb nå, men skal prøve når jeg kommer hjem. Fikk et tips om å resette BIOS også, kan hende det er et triks? Samma fyren sa forresten at det kunne hende at to PCI-porter kranglet om ressursene hvis de sto for tett innpå. Er det lurt å flytte kontrolleren noen porter bortover?

 

Sjekket forresten på siden til produsenten til SATA-kontrolleren (mulig det ikke er SATA2 faktisk), og der ser jeg hovedkortet mitt på kompabilitetslisten. (lenke) Så det burde strengt tatt fungere.

 

Men som sagt, skal prøve dette når jeg kommer hjem. Noe annet jeg kan prøve ut samtidig, hvis dette ikke funker?

 

Edit: Ser på kompabilitetslistene igjen, og der kan jeg ikke se SATA-harddisken min (en 500GB Seagate Barracuda 7200.10). (lenke). Kan dette muligens være grunnen?

Endret av loketing
Lenke til kommentar
ja jeg sier det en gang til. om det er en s-ata 2 disk du har så tviler jeg på att du får det til og funke

6567224[/snapback]

Det virker litt rart, i og med at hovedkortet mitt er støttet av kontrolleren, og kontrolleren tar både SATA og SATA2. Hadde vært litt kjipt om hovedkortet kun støtter SATA likevel da..

 

Men jeg skal som sagt prøve meg litt frem seinere i dag. Håper det holder å resette BIOS. Litt surt om jeg må sende noe tilbake..

Lenke til kommentar
vet ikke om jeg er helt enig der. bios og chipsett må vel oxo ha s-ata 2 støtte? mulig jeg tar feil.....

6567933[/snapback]

 

Jeg tror ikke bios og chipset trenger å ha sata støtte i det hele tatt, men jeg er langt fra sikker. Noen andre som vet noe om det ? :)

 

Uansett ville jeg prøvd å resette cmos, boote uten kontrollerkortet i.

Du er sikker på at ikke noe gikk galt under montering av kjøleribben ? :)

Lenke til kommentar

Det funket!

 

Jeg prøvde alt mulig, koblet ut alt, koblet tilbake, alt. Det var ikke før alt bortsett fra skjermkort og CPU var koblet i at den gikk på. Så koblet jeg tilbake harddisk, RAM osv., og nå funker det helt fint. SATA-disken også. Håper det holder seg..

 

Bare for å svare på spørsmålet, så har jeg en Mist 450W eller 500W PSU (husker ikke hvilken), kjøpt på microplex.no for to-tre år siden. Bygd som en mammut, og helt uforskammet stille. Og norsk! :)

 

Men men. Da funker PCen, enn så lenge, så tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...